Bianchi
hallo,
Momenteel ben ik op zoek naar een nieuwe fiets, mijn oog is bij een lokale FM gevallen voor een bianchi 928. werkelijk een schoonheid van n frame.
Zelfde fiets bij Salden
Het zelfde model als onder deze link. De FM heeft me een mooie inruilprijs geboden voor mijn huidige fiets en is bereid om t stuur/stuurpen/zadelpen/zadel te vervangen voor modellen naar wens (allemaal mooi en van t merk deda, sella italia etc., mooi spul. Gratisombouwen naar dubbel (blijkbaar ook niet meer zo vanzelf ssprekend), incl carb bidonhouders, keo pedalen en computertje). Vind de FM erg prettig om zaken mee te doen, dus daar zal het niet aan liggen.
al met al mooie deal leek mij zo. kan echter wienig vinden over het frame (of is t de zelde als de ? heeft iemand inzicht in de kwaliteit van t frame? ik rijdt wedstrijden en maar dus wel 10k+km per jaar en spring niet heel zuinig om met de fiets (fiets is immer om op te fietsen). kan iemand mij van advies voorzien in deze?
Momenteel ben ik op zoek naar een nieuwe fiets, mijn oog is bij een lokale FM gevallen voor een bianchi 928. werkelijk een schoonheid van n frame.
Zelfde fiets bij Salden
Het zelfde model als onder deze link. De FM heeft me een mooie inruilprijs geboden voor mijn huidige fiets en is bereid om t stuur/stuurpen/zadelpen/zadel te vervangen voor modellen naar wens (allemaal mooi en van t merk deda, sella italia etc., mooi spul. Gratisombouwen naar dubbel (blijkbaar ook niet meer zo vanzelf ssprekend), incl carb bidonhouders, keo pedalen en computertje). Vind de FM erg prettig om zaken mee te doen, dus daar zal het niet aan liggen.
al met al mooie deal leek mij zo. kan echter wienig vinden over het frame (of is t de zelde als de ? heeft iemand inzicht in de kwaliteit van t frame? ik rijdt wedstrijden en maar dus wel 10k+km per jaar en spring niet heel zuinig om met de fiets (fiets is immer om op te fietsen). kan iemand mij van advies voorzien in deze?
More likely than not, this was edited for typos. If it wasn\'t, it probably should have been.
"Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd"
"Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd"
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Zo heel erg oud kan hij niet zijn, gezien de cursieve letters: in de tijd van Argentin (late jaren 80 dus) stonden die nog recht; nog vóór midden jaren 90 waren de buiscommandeurs passé, dus 't moet ergens daartussenin zijn: begin jaren 90 dus. Vergelijk met deze fiets van Gianni Bugno uit 1993: http://members.jcom.home.ne.jp/my_bianchi/bugno.htm
Kader lijkt me van dezelfde generatie, met uitzondering van de buiscommandeurs dan (volgens Wikipedia - OK, de encyclopedie der analfabeten, maar soit - dateert de STI-schakeling van Shimano uit 1990, maar ik weet niet vanaf wanneer die, alsook de Campa Ergopower, algemeen ingeburgerd was?)
PS zo'n glimmend rood kader schreeuwt gewoon om een wit stuurlintje!
Kader lijkt me van dezelfde generatie, met uitzondering van de buiscommandeurs dan (volgens Wikipedia - OK, de encyclopedie der analfabeten, maar soit - dateert de STI-schakeling van Shimano uit 1990, maar ik weet niet vanaf wanneer die, alsook de Campa Ergopower, algemeen ingeburgerd was?)
PS zo'n glimmend rood kader schreeuwt gewoon om een wit stuurlintje!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Dacht ik zelf ook aan, begin 90. Foto's zijn nagenoeg gelijk (vork, kabel doorvoer door buis) muv staande achtervork. Frame nummer 17033. Voor het nummer staat nog een letter (?). Lijkt op een gespiegelde C, maar kan ook een O zijn. Frame tube "Columbus Gara Tre Tubi".
What makes the boat go faster?
@Livio Luvius; jouw frame is anders dan het Bugno-frame in de link van Dario. Het jouwe is met lugs terwijl het Bugno frame TIG-gelast is (zonder lugs). Dit zegt overigens niets over de leeftijd van je frame. TIG-lassen werd ondermeer al toegepast door Peugeot begin jaren '80. Wellicht dat de 'Reparto Corsa' van Bianchi deze techniek eerst alleen gebruikte voor de profframes.
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!
Hoeveel speed is het nu en hoe bouw jij er een 10 speed in als ik vragen mag?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Nu 7 speed maar de achterbrug is 130mm breed. Zover ik weet moet dit passen. Correct me if I am wrong.
What makes the boat go faster?
Frigo schreef:@Livio Luvius; jouw frame is anders dan het Bugno-frame in de link van Dario. Het jouwe is met lugs terwijl het Bugno frame TIG-gelast is (zonder lugs). Dit zegt overigens niets over de leeftijd van je frame. TIG-lassen werd ondermeer al toegepast door Peugeot begin jaren '80. Wellicht dat de 'Reparto Corsa' van Bianchi deze techniek eerst alleen gebruikte voor de profframes.
Nu je het zegt: ik had aanvankelijk enkel op de eerste foto geklikt, en had de lugs aan het balhoofd dus niet gezien (die van bugno is achteraan wel nog 'gelugd').
Maar hoedanook moet de fiets redelijk goed te dateren zijn door de cursieve letters enerzijds (invoering hiervan = terminus post quem) en de buiscommandeurs anderzijds (uitsterven daarvan = terminus ante quem).
Ik zie hier http://members.jcom.home.ne.jp/my_bianchi/catalogs.htm ondertussen dat die cursieve Bianchi-letters pas werden geïntroduceerd in 1993, en het verdwijnen van de laatste buiscommandeur kan van niet zo veel later zijn...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Dario schreef:Frigo schreef:@Livio Luvius; jouw frame is anders dan het Bugno-frame in de link van Dario. Het jouwe is met lugs terwijl het Bugno frame TIG-gelast is (zonder lugs). Dit zegt overigens niets over de leeftijd van je frame. TIG-lassen werd ondermeer al toegepast door Peugeot begin jaren '80. Wellicht dat de 'Reparto Corsa' van Bianchi deze techniek eerst alleen gebruikte voor de profframes.
Nu je het zegt: ik had aanvankelijk enkel op de eerste foto geklikt, en had de lugs aan het balhoofd dus niet gezien (die van bugno is achteraan wel nog 'gelugd').
Maar hoedanook moet de fiets redelijk goed te dateren zijn door de cursieve letters enerzijds (invoering hiervan = terminus post quem) en de buiscommandeurs anderzijds (uitsterven daarvan = terminus ante quem).
Ik zie hier http://members.jcom.home.ne.jp/my_bianchi/catalogs.htm ondertussen dat die cursieve Bianchi-letters pas werden geïntroduceerd in 1993, en het verdwijnen van de laatste buiscommandeur kan van niet zo veel later zijn...
Is datering aan de hand van het framenummer niet mogelijk?
What makes the boat go faster?