Ja mijn horloge meet die waardes. Maar ga maar eens lezen op veel hardloopsites. 99% van de hardlopers doet helemaal niets met deze gegevens. Ook op de atletiekclub doen ze niets met deze waardes, hooguit met loopstijl (zoals hoe loop je omhoog of hoe loop je omlaag) en mijn trainer was toch echt een verdienstelijk hardloper (marathon 2;45) Nauwelijks beinvloedbaar voor de leek. Het is van belang voor de Michel Butters van deze wereld want dan gaat het om secondenwerk. En niet voor de lopers zoals ik die anderhalf uur over een halve marathon doen.MarkVeenstra schreef:Ik meet het niet, loop gewoon. Maar als je wilt is hier juist heel veel te doen. Lange pas, korte pas. Belasting en impact hangen daar mee samen. Het is wel zo dat bij lopen het ritme meer evenredig omhoog gaat met hogere snelheid... in fietsen is dat maar beperkt zo.arnold schreef:Het aantal stappen per minuut is wel het laatste waar ik op let. Is bovendien niet makkelijk te veranderen zoals bij fietsen wel het geval is
Is wat mij betreft een randzaak bij het hardlopen
Misschien is de grondcontacttijd en verticale oscillatie ook wat om bij te houden.
En je lacht om grondcontacttijd en oscillatie, maar er zijn apparaten die dat ook kunnen meten. Als je wilt, kun je daar echt wel wat mee doen, bijvoorbeeld techniek aanpassen bij klachten of als je tegen een plafond (qua snelheid) aan zit.
Maar goed iedereen moet doen wat hij zelf wil.