Cervélo
Het gaat om 1,5 % verschil in frame toch, ongeacht de berijder of wielen..Dus die winst
zou je theoretisch altijd moeten hebben..
Tegewoordig wordt als omslag punt trouwens al 30 km/h aangehouden in diverse testen. Of op basis van vermogen wordt getest.
Wat je kan stellen is dat het voor de gemiddelde toerfietser, net zo'n minimaal verschil is om ipv 1800 gram voor wielen te hebben, 1600 gram. Even is de sensatie daar zeker als je direct wisselt. Maar of je beter, of harder rijdt, daar zijn de verschillen te klein voor. Daarbij is er vaak op een ander (lichamelijk) gebied meer winst te halen voor veel mensen. Spreek uit ervaring..
Als het project klaar is moet je zeker er een foto van posten.. Wat voor thema zal het worden ?
zou je theoretisch altijd moeten hebben..
Tegewoordig wordt als omslag punt trouwens al 30 km/h aangehouden in diverse testen. Of op basis van vermogen wordt getest.
Wat je kan stellen is dat het voor de gemiddelde toerfietser, net zo'n minimaal verschil is om ipv 1800 gram voor wielen te hebben, 1600 gram. Even is de sensatie daar zeker als je direct wisselt. Maar of je beter, of harder rijdt, daar zijn de verschillen te klein voor. Daarbij is er vaak op een ander (lichamelijk) gebied meer winst te halen voor veel mensen. Spreek uit ervaring..
Als het project klaar is moet je zeker er een foto van posten.. Wat voor thema zal het worden ?
SpEric schreef:Het gaat om 1,5 % verschil in frame toch, ongeacht de berijder of wielen..Dus die winst
zou je theoretisch altijd moeten hebben..
Tegewoordig wordt als omslag punt trouwens al 30 km/h aangehouden in diverse testen. Of op basis van vermogen wordt getest.
Wat je kan stellen is dat het voor de gemiddelde toerfietser, net zo'n minimaal verschil is om ipv 1800 gram voor wielen te hebben, 1600 gram. Even is de sensatie daar zeker als je direct wisselt. Maar of je beter, of harder rijdt, daar zijn de verschillen te klein voor. Daarbij is er vaak op een ander (lichamelijk) gebied meer winst te halen voor veel mensen. Spreek uit ervaring..
Als het project klaar is moet je zeker er een foto van posten.. Wat voor thema zal het worden ?
Het gaat om 1,5 % verschil in frame toch, ongeacht de berijder of wielen..Dus die winst
Hoi,
Dat is het hem nu net.
Die winst is er als je aan de omstandigheden van de meting voldoet.
Stel dat je een frame zou bouwen dat prachtig scoort onder die omstandigheden dan is het niet automatisch ook zo dat het goed/beter zal scoren onder andere omstandigheden.
De kans is trouwens reeel dat het slechter gaat scoren eens je buiten de parameters van die meting gaat kijken....
Wat heb je dus aan een frame dat 1,5% meer aero is bij wind 100% op kop als het zich gedraagt als een zeil van zodra je enkele graden van je ideale windrichting afwijkt?
Bij aero wielen is het een gelijkaardig verhaal. Je kan geen wiel of frame bouwen dat zeer aero is onder alle windhoeken.
De bijdrage van een frame in het gehele aero gebeuren lijkt me trouwens vrij verwaarloosbaar tenzij je indoor gaat rijden misschien.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Een van de imho mooiste frames ooit was de Colnago oval master CX zat in een aero hausse omstreeks 1984. Alles moest en zou aero en plat zijn, zogenaamd omdat dat sneller zou gaan maar in de praktijk om de kas van de producenten te spekken, reed zelf een half jaar wedstrijden met een zelfgemaakt dicht wiel.
Rage is een stille dood gestorven omdat het voordeel eigenlijk niet bestaand was en de fabrikanten weer met iets anders op de proppen kwamen.
Aero is voor een tijdritfiets een must maar voor een wegfiets meer een na dan een voordeel. In het peloton heb je meer last van luchtwervelingen en dan zijn ronde buizen gewoon in het voordeel, tenzij je natuurlijk altijd op kop wil rijden......
Rage is een stille dood gestorven omdat het voordeel eigenlijk niet bestaand was en de fabrikanten weer met iets anders op de proppen kwamen.
Aero is voor een tijdritfiets een must maar voor een wegfiets meer een na dan een voordeel. In het peloton heb je meer last van luchtwervelingen en dan zijn ronde buizen gewoon in het voordeel, tenzij je natuurlijk altijd op kop wil rijden......
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5615
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Sharkman schreef:. In het peloton heb je meer last van luchtwervelingen en dan zijn ronde buizen gewoon in het voordeel, tenzij je natuurlijk altijd op kop wil rijden......
@GBrand: Dit moet dus het perfecte frame voor jou zijn!!!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
SpEric, misschien al ergens eerder geschreven, maar klopt het dat jouw vormen gebruikt worden voor het aanprijzen van de Cervelo Brainbike door Veltec?!
http://www.cyclemania-c.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Nou... eigenlijk precies zoals je het zegt ja.
Ik ben er niet voor gevraagd, dus het was voor mij ook een verrassing toen ik het ontdekte, maar het is reclame. Dus wat dat betreft.. Hoor je me ook niet klagen.
Als ik het van te voren geweten had, had ik toch wat meer getraind
Ik ben er niet voor gevraagd, dus het was voor mij ook een verrassing toen ik het ontdekte, maar het is reclame. Dus wat dat betreft.. Hoor je me ook niet klagen.
Als ik het van te voren geweten had, had ik toch wat meer getraind
Over dat aero stukje.
Voor zover ik kan beoordelen wordt ik redelijk meegezogen in het peloton.
Verder lees ik in testen terug dat het ook belangrijk is hoe de wind van bijv. het voorwiel langs een frame kan. Ik geloof wel dat het verschil maakt, maar hoeveel? Dat hangt van zoveel factoren af... En of het merkbaar is. Dat zul je nooit echt weten helaas. Tenzij je keer op keer wint..
Maar de opmerking over op kom rijden klopt natuurlijk. Daarom heet het model ook Soloist !
Voor zover ik kan beoordelen wordt ik redelijk meegezogen in het peloton.
Verder lees ik in testen terug dat het ook belangrijk is hoe de wind van bijv. het voorwiel langs een frame kan. Ik geloof wel dat het verschil maakt, maar hoeveel? Dat hangt van zoveel factoren af... En of het merkbaar is. Dat zul je nooit echt weten helaas. Tenzij je keer op keer wint..
Maar de opmerking over op kom rijden klopt natuurlijk. Daarom heet het model ook Soloist !
fietst voor knechten of renners zonder vrienden
Als het echt aero moet zijn zou er iets aan de vork moeten worden gedaan druppelvorm of oval model bijvoorbeeld. Eigenlijk is alleen front en voorwiel echt belangrijk (voor een tijdritfiets dan). De rest wordt eigenlijk bepaald door de rijder (houding en kleding kan dit optimaliseren) maar to op heden geen Soloist rijder met druppelhelm en eendelig pak zien rondrijden.
Als het echt aero moet zijn zou er iets aan de vork moeten worden gedaan druppelvorm of oval model bijvoorbeeld. Eigenlijk is alleen front en voorwiel echt belangrijk (voor een tijdritfiets dan). De rest wordt eigenlijk bepaald door de rijder (houding en kleding kan dit optimaliseren) maar to op heden geen Soloist rijder met druppelhelm en eendelig pak zien rondrijden.
Die vorken zijn toch echt wel aero, 1 van de redenen dat Alpha/ true temper de vork niet van voeren, maar wel maakt voor Cervélo.
Het is misschien niet de meest aerodynamische vork, maar meer aero dan elke andere standaard vork..
Jajaja, die druppelhelm moet ik nog binnen krijgen, net als het snelpak in mijn maat...
Het is misschien niet de meest aerodynamische vork, maar meer aero dan elke andere standaard vork..
Jajaja, die druppelhelm moet ik nog binnen krijgen, net als het snelpak in mijn maat...
fdegrove schreef:SpEric schreef:Het gaat om 1,5 % verschil in frame toch, ongeacht de berijder of wielen..Dus die winst
zou je theoretisch altijd moeten hebben..
Tegewoordig wordt als omslag punt trouwens al 30 km/h aangehouden in diverse testen. Of op basis van vermogen wordt getest.
Wat je kan stellen is dat het voor de gemiddelde toerfietser, net zo'n minimaal verschil is om ipv 1800 gram voor wielen te hebben, 1600 gram. Even is de sensatie daar zeker als je direct wisselt. Maar of je beter, of harder rijdt, daar zijn de verschillen te klein voor. Daarbij is er vaak op een ander (lichamelijk) gebied meer winst te halen voor veel mensen. Spreek uit ervaring..
Als het project klaar is moet je zeker er een foto van posten.. Wat voor thema zal het worden ?
Het gaat om 1,5 % verschil in frame toch, ongeacht de berijder of wielen..Dus die winst
Hoi,
Dat is het hem nu net.
Die winst is er als je aan de omstandigheden van de meting voldoet.
Stel dat je een frame zou bouwen dat prachtig scoort onder die omstandigheden dan is het niet automatisch ook zo dat het goed/beter zal scoren onder andere omstandigheden.
De kans is trouwens reeel dat het slechter gaat scoren eens je buiten de parameters van die meting gaat kijken....
Wat heb je dus aan een frame dat 1,5% meer aero is bij wind 100% op kop als het zich gedraagt als een zeil van zodra je enkele graden van je ideale windrichting afwijkt?
Bij aero wielen is het een gelijkaardig verhaal. Je kan geen wiel of frame bouwen dat zeer aero is onder alle windhoeken.
De bijdrage van een frame in het gehele aero gebeuren lijkt me trouwens vrij verwaarloosbaar tenzij je indoor gaat rijden misschien.
Ciao,
Met die beredenering heb je ook geen tijdritfietsen nodig tenzij je gaat zeilen op de noordzee.
De waarheid zal wel ergens in het midden zitten ehh of waaien.
pas op! paaltje!