Pagina 119 van 125
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 14 nov 2020 11:40
door trigun
Ik rij nu ook met een triple 50-39-30 en 11-27 cassette en kom ook vaak (lees98%) van de beklimmingen tekort wanneer ik op 30-27 fiets.
Ik rij 99% van de tijd op mijn binnenblad. De 30 gebruik ik enkel voor steile beklimmingen. Het buitenblad gebruik ik eigelijk zo goed als nooit. Da's bij wijze van spreken na 11 jaar nog zo goed als nieuw
Wat zou nu de ideale verhouding zijn om bij beklimmingen easy peasy naar boven te rijden zonder te moeten zwalpen.
Ik dacht om een 46-34 (of 46-30) vooraan te monteren icm met een 11-34 of zelfs een 11-40.
Ik rij nooit in groep en snelheid ligt meestal ergens tussen de 23 en de 30/u
Of zou ik gewoon beter af zijn met een gravel-type aandrijving: 1 buitenblad van 40 met dan een 11-42 cassette?
Of krijg ik een ''YOU NEED TO MAN UP'' naar mijn hoofd en moet ik voor een 50/54 compact gaan
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 14 nov 2020 11:57
door walter-
Welke crank heb je?
Eventueel kan je ipv de 30t een 28t zetten op de crank.
En dan een cassette tot bv 28 (iets als 14-28?).
En met een 14-28 cassette kan je weer gaan gebruik maken van de 52t.
Voor mij was een cassette beginnend met 14t een verademing. Kleinere sprongen tussen de versnellingen die ik veel gebruik. En in combinatie met 39-52 ideaal (ik denk dat ik zowat even zwak ben als jij
) zolang het niet stijl bergop gaat.
Een gravel setup raad ik niet aan. Je hebt zoveel grotere stappen tussen de versnellingen dat het in ieder geval voor mij op de weg minder aangenaam rijdt. Eens of road geen probleem.
Maar vertel eens wat je stijl bergop noemt en wat tekort komen is -je geraakt niet boven?
Walter
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 14 nov 2020 11:58
door Keezx
De subcompact (46-30) is voor jou gemaakt en dan met een 13-34 cassette.
11 en 12 zijn weggegooide kransjes, dus meteen maar weglaten en vervangen door wel bruikbare.
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 14 nov 2020 12:10
door trigun
walter- schreef: ↑14 nov 2020 11:57
Welke crank heb je?
Eventueel kan je ipv de 30t een 28t zetten op de crank.
En dan een cassette tot bv 28 (iets als 14-28?).
En met een 14-28 cassette kan je weer gaan gebruik maken van de 52t.
Voor mij was een cassette beginnend met 14t een verademing. Kleinere sprongen tussen de versnellingen die ik veel gebruik. En in combinatie met 39-52 ideaal (ik denk dat ik zowat even zwak ben als jij
) zolang het niet stijl bergop gaat.
Een gravel setup raad ik niet aan. Je hebt zoveel grotere stappen tussen de versnellingen dat het in ieder geval voor mij op de weg minder aangenaam rijdt. Eens of road geen probleem.
Maar vertel eens wat je stijl bergop noemt en wat tekort komen is -je geraakt niet boven?
Walter
Geen idee ivm die cranckset. 't is een Shimano 105 groupset van 2009.
Wel, ik bedoel daarmee hier in de buurt bvb de Kapelmuur in Geraardsbergen, of hellingen van vanaf 5-6%.
De laatste keer dat ik de Ventoux deed (2014) ben ik ook wel met mijn triple naar boven gereden, maar vanaf Chalet Renard tot de top was het een slakkengang tegen 4 per uur op de lichtste versnelling...maar ik ben wel boven geraakt.
In September 2021 wil ik em ook weer doen, maar wil deze keer net iets vlotter en makkelijker naar boven dus.
Ik dacht even snel een subcompact te installeren, maar was even vergeten dat ik met triple shifters zit. Jouw idee om die 28 in de plek van de 30 te installeren lijkt mij een prima idee indien alles zou passen. Gekoppeld met een 34 achteraan heb ik ongeveer dezelfde ratio als een subcompact 46-30 met 34 achteraan.
Edit: Cranck is een Shimano 105 5603
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 14 nov 2020 12:11
door trigun
Keezx schreef: ↑14 nov 2020 11:58
De subcompact (46-30) is voor jou gemaakt en dan met een 13-34 cassette.
11 en 12 zijn weggegooide kransjes, dus meteen maar weglaten en vervangen door wel bruikbare.
Inderdaad, die kleinere tandwielen gebruik toch zelden. Goeie tip
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 14 nov 2020 12:55
door walter-
...vlotter boven komen; helaas geen andere optie dan meer trainen...
Je verzet maakt de leidensweg minder erg maar het zal een leidensweg zijn.
Je gaat let andere versnellingen niet plots 8 per uur rijden ipv van 4 per uur. Om dat te bereiken helpt enkel trainen.
Of ook: velen die rapper naar boven rijden rijden ook een wedstrijd tegen zichzelf en dan wordt het weer een leidensweg. Ook aan 15km/u
.
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 14 nov 2020 13:06
door trigun
Dat klopt, maar het gaat me niet zozeer om sneller naar boven te gaan dan wel om met minder 'moeite' even snel naar boven te geraken, snap je? dus dat ik voor dezelfde power input, net iets meer 'ademruimte' heb.
noob vraagje: kan ik zomaar (indien ik iets compatibel kan vinden) die 30t binnenring vervangen door een 28? Ik neem aan dat de derailleur enigszins moet aangepast worden (verlagen) ?
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 14 nov 2020 13:27
door walter-
Als er een 28t bestaat voor jouw crank, gewoon kan je die monteren en rijden.
Lager kan je de derailleur niet zetten.
Alleen om die te monteren zal je de crank vermoedelijk moeten verwijderen en terug plaatsen.
Walter
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 14 nov 2020 13:36
door walter-
Met je shimano triple 10 speed(?) is de kleinste ring vooraan bcd 74 -corrigeer me als het anders zou zijn- kan blijkbaar zelfs een 24 t
https://www.bike-components.de/en/TA/Ze ... CD-p24491/
28t weet ik werkt zeker wel; misschien kan je zelfs de 26t testen. Als het enkel is voor de muur van geraardsbergen of de ventoux lukt het misschien wel.
In het slechtste geval kan je de kleinere kransen niet gebruiken op je kleinste ring vooraan omdat de ketting onderaan de derailleur raakt. Maar dat lijkt me een overkomelijk probleem.
Samen met een cassette die begint op 13 of 14 denk ik dat je meer plezier kan hebben van je crankset.
Zelf rijd ik op een 14-36 cassette op een compact als ik de bergen in ga.
Walter
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 14 nov 2020 13:40
door klimmer
trigun schreef: ↑14 nov 2020 12:10
Ik dacht even snel een subcompact te installeren, maar was even vergeten dat ik met triple shifters zit. Jouw idee om die 28 in de plek van de 30 te installeren lijkt mij een prima idee indien alles zou passen. Gekoppeld met een 34 achteraan heb ik ongeveer dezelfde ratio als een subcompact 46-30 met 34 achteraan.
Edit: Cranck is een Shimano 105 5603
Je ziet problemen die er niet zijn:
De triple shifters/derailleurs kun je probleemloos in 2 standen gebruiken.
De 5603 cranKs hebben een boutcirkel van het binnenblad van 74mm. Dat betekent dat er ook 24t, 26t en 28t kettingblaadjes op passen. TA Spécialités Zelito koop je dan. Wel het verschil met buitenblad tot 24 tanden beperken. Anders gaat het mis. Of het buitenblad helemaal niet gebruiken.
Edit: @Walter was sneller.
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 14 nov 2020 13:49
door walter-
Ter info; ik heb bij een campa triple groep, opgezet naar dubbel uiteindelijk de voorderailleur vervangen omdat ik die in dubbel niet fijn schakelende kreeg.
Het omgekeerde een dubbel voorderailleur werkte wel aangenaam in een triple setup. Maar dat was een setup toen campa shifter nog niet echt getrimd was vooraan.
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 14 nov 2020 17:08
door trigun
Allemaal bedankt voor de info. Ik ga er mee aan de slag!