Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 dec 2017 16:45

Tubeless niet aan beginnen. Oplossing voor een niet-bestaand probleem (op de racer, MTB is een ander verhaal).

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 dec 2017 16:54

Heb je zelf ervaring?
Aan de ene kant heeft het wel appeal to me wegens simplicity, maar aan de andere kant zie ik grote nadelen zoals weinig beschikbare en dure banden, gekloot met slijm en gekloot met ventielen/ oppompen als de boel toch leegloopt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 dec 2017 17:13

Ja, zelf ervaring.

1. Zeer beperkte keus in banden
2. Banden zijn duurder dan gewone banden
3. Gedoe om ze erop te krijgen, idealiter compressor nodig. Zelfs dan een geklooi.
4. Betere rij-eigenschappen zijn non-existent
5. Je bent niet beschermd tegen tegen grote lekkages
6. Latex heeft niet het eeuwige leven

Al bij al wegen de voordelen wat mij betreft niet op tegen de nadelen. Zoveel geklooi voor die ene keer per 5000 km dat ik lek rijd...

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 14 dec 2017 08:53

Nee Havanna, ik reageer niet op je tubeless verhaal :winkthumb:

Gisteren gewerkt aan mijn andere "oplossing voor een niet bestaand probleem", de schijfremmen. Na mijn laatste tocht merkte ik dat de achterrem niet echt meer 'pakte'. Zowel de blokken waren op als de rem diende ge-bleed te worden. Dat laatste had ik nog nooit gedaan. Het bleek uiteindelijk makkelijk te zijn. Het beeld van een fiets in de standaard met slangen en spuiten vond ik wel grappig op de dag dat het nieuws van Froome uitkwam.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 18 dec 2017 20:48

Het werd weer eens tijd de crank van de gravelfiets te halen om te inspecteren hoe de lagers het in het bb86 systeem houden: niet slecht. Gezien de bagger en nattigheid die de fiets gezien heeft, was ik verbaasd hoe goed de lagers nog waren. Waarschijnlijk heeft de marine grease daar zeker aan toe bijgedragen. Alles schoongemaakt en weer voorzien van nieuw vet, zodat ik soepel de eerste kilometers van de Drenthe200 kan rijden.
Aangezien ik toch bezig was heb ik ook meteen de achterderailleur schoongemaakt. Binnen 1800km is het bovenste derailleurwieltje verworden tot een werpster. Waar hebben ze dat van gemaakt? Ik twijfel nog even of ik die ga vervangen voor de tocht over anderhalve week.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 19 dec 2017 16:48

Vandaag mijn slapende fiets (Steven x7c Hybride) weer voorzien van zijn spatborden en het stuur in de hoogste stand gezet. (Spacers naar onder en stuurpen omhoog ipv omlaag) Om een rechtere fietshouding te creëren en daarmee hopelijk mij herstellende gebroken rib (nu twee weken geleden) te ontlasten. Ik heb al twee ritjes gedaan op een ov-fiets (zo'n 50 a 60 km per rit) Dat ging op zich wel alleen kan het zadel er van niet hoog genoeg, wat mijn benen niet leuk vinden.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 23 dec 2017 12:34

Heb zonet mijn ketting gesmeerd hopelijk klaagt de hele straat straks weer niet over het oliespoor dat ik nu subiet ga trekken.
Tot strakskes loverkes en haterkes. :D

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 23 dec 2017 19:56

Haha Nova je moet het ook niet in een oliebad leggen en dan gaan fietsen :mrgreen:

Hier vandaag de fiets eens gepoetst en de cassette en ketting eens goed schoongemaakt.
Ben al weken al niet maanden aan het plannen het ding eens even onderhanden te nemen dus poetsen was al heel wat voor vandaag :mrgreen:
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 23 dec 2017 20:08

Remblokjes vervangen, zowel voor als achter totaal op. De voorste remde blijkbaar aan 1 kant harder dan aan de andere kant want de ene kant was volledig weg en aan de andere kant zat er nog redelijk wat op.
Pistons dan maar zo ver mogelijk naar buiten gezet en mooi proper gemaakt aan beide kanten.

Het viel me eigenlijk goed mee, op minder dan 15 minuten zowel voor als achter de blokken vervangen en helemaal mooi proper gemaakt (schijven ook mee ontvet). Dan nog even inremmen, toch best intensief om veel warmte in de blokken te krijgen :D

Helemaal klaar om morgen nog een kort ritje te maken.
Afbeelding

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 23 dec 2017 20:17

Haha remblokjes, die waren bij mij ook versleten. Na mijn training gelijk vervangen. Remt weer lekker!

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 27 dec 2017 17:45

Casette, derailleurwieltjes en ketting verwijderd en schoongemaakt in de lampenolie. Na alles grondig gereinigd te hebben, alles weer gemonteerd, wieltjes voorzien van vet, ketting 'afgedroogd' en voorzien van kettingolie.
Ook meteen de winterspatbordjes gemonteerd (had ik natuurlijk al 1-2 maand geleden moeten doen). Morgen mijn één-na-laatste woonwerk ritje van het jaar.....zal wel lekker rijden nu alles weer schoon is :)
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 28 dec 2017 21:30

De 6800 achterderrie na de zoveelste valpartij maar eens vervangen. Was toch wel aardig beschadigt na een val op rechts. Dus, om dit risico te verkleinen, gekozen voor de R8000 gekozen, en meteen ook de voorderrie door een R8000 vervangen.
Achterpad eerst maar eens gericht, met de Parktool richter, was ook weer nodig.
Toen de achterderrie erop geschroefd, en geheel tegen mijn gewoonte de DM (dealermanual) in PDF maar eens helemaal doorgelezen. Was ff iets anders dan standaard, begint al bij het vastschroeven aan de achterpad en verder met de Tension stelschroef voor de kettingspanning, en de speciale schakelkabel voor aan de derrie die met een kort bochtje aangesloten moet worden.

De voorderrie was nog wat lastiger, daar zit nu een 3e stelschroef op (alle stelschroeben zijn nu inbus 2mm trouwens op beide derries). Die 3e is ook voor de kabelspanning.

De STI's zijn gewoon 5800 (=winterfiets), en dat werkt prima samen. Had wel ff mijn twijfels over de combi met de SRAM Rival 2x10 crankset (want goedkoopste in 180mm), maar dat werd gefixed door de voorderrie zo laag mogelijk boven de kettingbladen te hangen, nog lager dan de sticker aangaf (3mm werd dus 1,5mm).

Netto resultaat: werkt prima en ziet er strak uit, maar kost wel even tijd ivm iets andere techniek.
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Plaats reactie