Pagina 119 van 259

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 03 jul 2017 22:02
door Mitchel
Als ik de remblokken ga vervangen kan ik kiezen tussen blokken met 'koelvinnen' en zonder. In hoeverre ga ik verschil merken tussen deze blokken? Gaat trouwens beide om shimano resin blokken, het enige verschil zijn die vinnen...

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 04 jul 2017 09:22
door MarkVeenstra
senior schreef: 03 jul 2017 19:31 Ach, klikpedalen zijn ook pas echt geaccepteerd nadat Hinault gigantisch op zijn plaat ging in een touretappe. En klapschaatsen waren waardeloos totdat de Jong er Europees kampioen mee werd tegen de toen nog oppermachtige Oostduitse dames.
Goede vergelijking.., Remmen die op een andere manier remmen dan de standaard. Vergelijken met 2 technieken die efficiëntie (ergo: snelheid) toevoegden...

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 04 jul 2017 10:47
door erikkie39
MarkVeenstra schreef: 04 jul 2017 09:22
senior schreef: 03 jul 2017 19:31 Ach, klikpedalen zijn ook pas echt geaccepteerd nadat Hinault gigantisch op zijn plaat ging in een touretappe. En klapschaatsen waren waardeloos totdat de Jong er Europees kampioen mee werd tegen de toen nog oppermachtige Oostduitse dames.
Goede vergelijking.., Remmen die op een andere manier remmen dan de standaard. Vergelijken met 2 technieken die efficiëntie (ergo: snelheid) toevoegden...
Wacht maar tot de afdaling van Mont du Chat of de Galibier nat ligt...

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 04 jul 2017 11:24
door daniel1975
Koelvinnen ga je absoluut niet merken! Hooguit op een atb voor downhillen.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 04 jul 2017 12:15
door MarkVeenstra
erikkie39 schreef: 04 jul 2017 10:47
MarkVeenstra schreef: 04 jul 2017 09:22
senior schreef: 03 jul 2017 19:31 Ach, klikpedalen zijn ook pas echt geaccepteerd nadat Hinault gigantisch op zijn plaat ging in een touretappe. En klapschaatsen waren waardeloos totdat de Jong er Europees kampioen mee werd tegen de toen nog oppermachtige Oostduitse dames.
Goede vergelijking.., Remmen die op een andere manier remmen dan de standaard. Vergelijken met 2 technieken die efficiëntie (ergo: snelheid) toevoegden...
Wacht maar tot de afdaling van Mont du Chat of de Galibier nat ligt...
Want dan gaan schijfremrijders in een profpeloton met een veel hogere deceleratie (i.e. later en harder remmen), dan de renners met velgremmen? Ze blijven dezelfde grip houden tussen banden en wegdek hea ;).
Het argument voor schijfremmen bij natte, lange, afdalingen gaat wellicht op voor amateurs op de openbare weg. Maar ik denk niet dat de profs hier significante verschillen in kunnen gaan maken, voor degene met schijfremmen tov de concurrent met velgremmen.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 04 jul 2017 12:35
door Joskovic
Ik vraag het me af. Het zal zeker interessant zijn om te zien, mocht het voorkomen. Carbon velgen hebben in de regen, zeker bergaf, een langere remweg en schietschijven zijn beter te doseren. Op een paar haarspeldbochten kun je dan een gaatje slaan, wat het verschil kan zijn tussen ritwinst of de aansluiting met de kopgroep verliezen, zeker als je een wat mindere daler bent.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 04 jul 2017 13:57
door daniel1975
Een mindere daler met betere remmen op nat wegdek...... no way dat hem dat wat op gaat leveren, hooguit een berg schaafwonden.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 04 jul 2017 14:25
door DDX
Ik heb een sram shifters/remmen set aangeschaft.
Nu zit dit standaard al aan elkaar gekoppeld, kan ik dit nu zonder problemen losdraaien om door frame te halen en sluit leiding dan zelf af, of moet leidingen eerst leeg laten lopen/afsluiten oid ?

Basic vragen gok ik, maar kan het zo snel niet uitvinden.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 04 jul 2017 15:14
door daniel1975
Er zal een druppeltje uit komen, maar meestal is dat bijna niets. Je zult wel de boel moeten ontluchten vrees ik. Zet ook ineens de kabel op de juiste lengte (hele goede kabeltang gebruikten of een dremel), dan hoef je dat later niet te doen.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 04 jul 2017 15:34
door DDX
Ja ontluchten hou ik rekening mee, maargoed dat is toch wel handig om te kunnen doen.
Ging mij er meer om dat ik niet opeens lading remvloeistof in mijn frame heb zitten.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 04 jul 2017 18:19
door Lcsmet
DDX schreef: 04 jul 2017 14:25 Ik heb een sram shifters/remmen set aangeschaft.
Nu zit dit standaard al aan elkaar gekoppeld, kan ik dit nu zonder problemen losdraaien om door frame te halen en sluit leiding dan zelf af, of moet leidingen eerst leeg laten lopen/afsluiten oid ?

Basic vragen gok ik, maar kan het zo snel niet uitvinden.
Welke Sram, ik heb juist hetzelfde gedaan met mijn Sram Etap Hrd.
Opletten dat je geen remvloeistof lekt op je frame, anders direct afkuisen met bod en water.
De juiste aansluitingen kopen, want eens uit elkaar kan je deze niet hergebruiken.

En zoals Daniel al aangaf, knip ze dan direct op de juiste lengte.

Er bestaat een heel goed filmpje van Sram op hun website over inkorten en ontluchten van hun remleidingen.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 04 jul 2017 20:40
door feddesman
Iemand wel is gehoord van ontploffende voorvorken bij interne oliekabel door de hitte?
Een fietsenzaak met diverse merken beweerde dat dit de reden is dat trek de remkabel niet in de voorvork doet.
Volgens mij is het meer gewichtsbesparing....