Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

jan831
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 jan 2014 21:03

jan831 12 jan 2024 09:06

de verovering van de wereld, daar wordt blijkbaar ook aan gewerkt. gesponsord artikel op een bekende(?) Britse website over Join

https://road.cc/content/feature/8-reaso ... ing-305985

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12996
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 jan 2024 14:15

Ja Jim gaat de quote500 in. Nouja dat duurt meestal even.
Maar het is echt een mooie app/dienst.

Als prof wist ik het wel, zou ik lekker onder een andere naam allang op join zitten.
Daar zit zoveel data in, kan echt intressant zijn om te verglijken.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2094
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 12 jan 2024 17:24

Leuk artikel en een redelijke samenvatting van meerdere podcasts.

Mijn voortgang is na mijn ziekte bijna op dubbele snelheid als ik mijn cirkels bekijk. Ik train eigenlijk iets te hard en meer uren dan bij mijn profiel van amateur past. Op deze manier doe ik het schema binnen 9 weken ipv de 14 die er voor staan.
En toch kreeg ik gisteren op een zelf ingelaste rustdag te zien dat ik mijn conditie onderhoud in plaats van verbeter.
Best bijzonder hoe de app met dat soort dingen om gaat.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12996
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 jan 2024 20:07

Ja maar dat is een andere benadering, dat doet interval.icu ook.
Meer een rekenkundig iets dan "waarheid"
Dit soort dingen moet je niet naar kijken, na bv een rustweek na 2 maanden hard trainen zakt interval.icu zomaar 6 a 7 punten.

Linda
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jan 2024 19:32

Linda 15 jan 2024 19:52

Afgelopen week heb ik mij aangemeld bij Join. Ik ga dit jaar meedoen aan een aantal leuke ritten en ik wil proberen mij hier serieus op voor te bereiden. Het eerste doel (en het doel dat ik heb ingesteld) is de Mallorca 312.

Inmiddels heb ik twee trainingen gedaan en ik heb een paar vragen. Ik hoop hier wat antwoorden te kunnen vinden.

Ik heb de workouts geëxporteerd naar TrainingPeaks en deze app heb ik gekoppeld met Zwift. Ik heb de trainingen in Zwift in ERG modus uitgevoerd.

Na de workout krijg ik een score. Hierbij is ook te zien ik welke ‘doelzones’ qua wattage ik heb gefietst. De tijden die ik in een bepaalde zone heb gefietst wijken af van het doel. Ik fiets bijvoorbeeld 20 min in ‘herstel’ ipv ‘ duur’ omdat de verdeling qua wattage anders dan in het voorbeeld van de training en dus ook anders dan de training die Zwift er van maakt. Hoe zorg ik ervoor dat ik het gewenst wattage fiets en een 10 kan halen op een training?

Ik merk dat mijn hartslag aan het begin van de training op de blokjes gemiddeld hoger is dan tegen het einde. Dit komt denk ik voor een deel omdat ik geen warming up doe. Is het de bedoeling van Join dat je eerst nog een korte warming up doet of niet?

Als ik het overzicht van het trainingsprogramma bekijk dan ga ik alleen maar naar beneden in Join score. Ik heb al eens voorbij zien komen dat je hier niet echt op moet letten en dat het wel goed komt, maar wat is hier de reden van? Het zou mij motiveren om te zien hoeveel ik kan verbeteren gedurende het programma.

RA90
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 feb 2020 14:09

RA90 16 jan 2024 06:50

Betreffende je eerste vraag: heb je op Join, Trainingspeaks en Zwift hetzelfde Ftp ingesteld?
Ik had namelijk hetzelfde issue en bleek dat er verschillende waarden waren ingevuld.

leinad
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 10 mar 2023 09:28

leinad 16 jan 2024 08:32

Goedemorgen,

Sinds een tijdje ben ik ook (weer) aan het trainen met Join. Ik doe dit binnen en haal mijn wattages die ik volgens de training zou moeten halen. Echter mijn hartslag is een compleet ander verhaal. Die ligt structureel een stuk hoger dan wat aangegeven wordt in de training.

Gisteren bijvoorbeeld de training 1x 30 min Tempo gedaan. Ik zou daar gedurende 30 minuten tussen de 114 en 133 watt vermogen moeten trappen met een hartslag van 120 tot 137. Daar zat ik echter al aan een hartslag van rond de 150. Het blok daarna, 30 minuten tempo waarin aangegeven wordt tussen de 152 en 171 watt vermogen te trappen met een hartslag van 141 tot 158 lag mijn hartslag tussen de 160 en 170. Het laatste blok zou herstel moeten zijn, en een hartslag tussen 114 en 132. Maar mijn hartslag lag ook in dat blok weer zo rond de 150 slagen per minuut.

Ik heb recent ook een FTP test gedaan, daaruit kwam naar voren dat mijn omslagpunt op 167 ligt. Waar moet ik nu naar kijken?

Misschien goed om te weten, ik ben 1,84, 77 kg en 34 jaar.

Linda
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jan 2024 19:32

Linda 16 jan 2024 08:34

RA90 schreef: 16 jan 2024 06:50 Betreffende je eerste vraag: heb je op Join, Trainingspeaks en Zwift hetzelfde Ftp ingesteld?
Ik had namelijk hetzelfde issue en bleek dat er verschillende waarden waren ingevuld.
TrainingPeaks was zonet 2 watt lager dan dat ik zelf heb ingevuld in Join. Toen ik me net had aangemeld bij Join werd mijn FTP op 303 geschat en dit moest 279 zijn (zelf had ik dit ook ingevuld) en dit werd ook aangepast toen ik alle accounts gekoppeld had. Misschien heeft het nog even tijd nodig voordat Join door heeft dat hij me wat hoog heeft ingeschat.

1094
Forum-lid
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 16 jan 2024 08:42

Linda schreef: 16 jan 2024 08:34
RA90 schreef: 16 jan 2024 06:50 Betreffende je eerste vraag: heb je op Join, Trainingspeaks en Zwift hetzelfde Ftp ingesteld?
Ik had namelijk hetzelfde issue en bleek dat er verschillende waarden waren ingevuld.
TrainingPeaks was zonet 2 watt lager dan dat ik zelf heb ingevuld in Join. Toen ik me net had aangemeld bij Join werd mijn FTP op 303 geschat en dit moest 279 zijn (zelf had ik dit ook ingevuld) en dit werd ook aangepast toen ik alle accounts gekoppeld had. Misschien heeft het nog even tijd nodig voordat Join door heeft dat hij me wat hoog heeft ingeschat.
je ftp in zwift is volgens mij wat bepaald hoe je training wordt ingedeeld

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 16 jan 2024 08:43

Voorzover ik weet wordt je FTP niet gesyncd. Daarnaast, als ik mij goed herinner worden bij sommige interfaces niet de absolute powerwaarden van de blokjes gedeeld, maar het percentage van FTP, en dan gaat het scheef als die niet overal hetzelfde is ingesteld.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12996
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 jan 2024 11:36

Nee volgens mij ook niet. Bij exporteren naar garmin krijg ik exact wat er vooraf in Join staat.
Dat je zone in zwift anders wordt weergegeven kan natuurlijk als daar je FTP anders staat. Maar dat maakt voor de training niets uit.
De absolute getallen worden niet aangepast, dat zou wel heel raar zijn. Dan past het programma en geimporteerde file aan.

Een warm-up bij join. Ja dat ligt eraan als in de zomer mijn FTP hoger ligt vind ik het vrij fors.
Maar join begint meestal wel met een blok van minimaal 20minuten in je duurzone.

Wat hier ook wel voorbij is gekomen en ik zelf ook fijn vind om in zo'n opwarm blok van 20 min a een half uur wel een paar keer ff hart te rijden
bv 2x een minuut ff ftp of hoger. Dan kan ik daarna vaak makkelijker pacen. Mijn hartslag daalt nooit gedurende een training met hetzelfde vermogen.
Ja hooguit na de eerste 10 minuten, maar daarna loopt ie op.

Bij de lange join blokken vind ik HR ook veel fijner dan wattage.
Wattage is buiten bijna niet op te rijden, dat is gewoon gevaarlijk. Als je buiten hoger dan een 9 haalt in join heb je geluk dat je niet dood bent.

Daar zou join wat meer aandacht aan moeten besteden, buiten kan het ronduit gevaarlijk zijn.

1094
Forum-lid
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 16 jan 2024 11:46

wasbeer2006 schreef: 16 jan 2024 11:36 Nee volgens mij ook niet. Bij exporteren naar garmin krijg ik exact wat er vooraf in Join staat.
Dat je zone in zwift anders wordt weergegeven kan natuurlijk als daar je FTP anders staat. Maar dat maakt voor de training niets uit.
De absolute getallen worden niet aangepast, dat zou wel heel raar zijn. Dan past het programma en geimporteerde file aan.

Een warm-up bij join. Ja dat ligt eraan als in de zomer mijn FTP hoger ligt vind ik het vrij fors.
Maar join begint meestal wel met een blok van minimaal 20minuten in je duurzone.

Wat hier ook wel voorbij is gekomen en ik zelf ook fijn vind om in zo'n opwarm blok van 20 min a een half uur wel een paar keer ff hart te rijden
bv 2x een minuut ff ftp of hoger. Dan kan ik daarna vaak makkelijker pacen. Mijn hartslag daalt nooit gedurende een training met hetzelfde vermogen.
Ja hooguit na de eerste 10 minuten, maar daarna loopt ie op.

Bij de lange join blokken vind ik HR ook veel fijner dan wattage.
Wattage is buiten bijna niet op te rijden, dat is gewoon gevaarlijk. Als je buiten hoger dan een 9 haalt in join heb je geluk dat je niet dood bent.

Daar zou join wat meer aandacht aan moeten besteden, buiten kan het ronduit gevaarlijk zijn.
Zwift hanteert de percentages tov je ftp uit join en berekend op basis van je zwiftftp de doelen
Zie hieronder, twee keer dezelfde training geladen met een ander ftp in zwift ingesteld
Bijlagen
IMG_5525.jpeg
IMG_5526.jpeg

Plaats reactie