Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iemand al de Garmin edge 705??

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 26 jun 2009 09:32

Ik vind het echt vreemd dat er zo ontzettend veel verschil zit in de ervaringen.

Ik heb hem namelijk nu een maand en ben er erg happy mee. 0, nul, nada, noppes gezeik tot nu toe. Ja, 1 corrupte map op mijn vakantie waardoor hij niet meer kon opstarten, maar dat was ook binnen 3 sec. opgelost. Voor de rest alleen maar tevreden.

Maar zoals ik het hier lees heb ik dus onmogelijk veel mazzel en mag ik in mijn handjes knijpen. Toegeven, ik heb nog nooit een route op basis van GPX gereden maar alleen op basis van TCX, ik ga het "echte navigeren" maar eens proberen om te kijken wat voor een drama dat moet wezen dan.

riherm1
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 29 aug 2005 12:28

riherm1 26 jun 2009 10:14

[quote="Moustache"]Ik vind het echt vreemd dat er zo ontzettend veel verschil zit in de ervaringen.

Ik heb hem namelijk nu een maand en ben er erg happy mee. 0, nul, nada, noppes gezeik tot nu toe. Ja, 1 corrupte map op mijn vakantie waardoor hij niet meer kon opstarten, maar dat was ook binnen 3 sec. opgelost. Voor de rest alleen maar tevreden.

Maar zoals ik het hier lees heb ik dus onmogelijk veel mazzel en mag ik in mijn handjes knijpen. Toegeven, ik heb nog nooit een route op basis van GPX gereden maar alleen op basis van TCX, ik ga het "echte navigeren" maar eens proberen om te kijken wat voor een drama dat moet wezen dan.[/quote]

+1
ik mijn edge (605) sinds Augustus vorig jaar en vind het nog steeds geweldig. Ik heb Pyreneeen coast to coast mee gereden zonder ook maar 1 keer verkeerd te rijden. Ook ik gebruik voornamelijk de 'doe koers' functie. Maar ik heb ook wel eens gebruik germaakt van het navigeren, en eigenlijk werkt dat ook prima.
Toegegeven, de Garmin software en handleiding zijn om te janken, maar met Sporttracks is er een prima alternatief.

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 26 jun 2009 11:33

Misschien hebben de verschillende ervaringen te maken met de manier waarop je navigeren wil.

Als je het wilt zoals in de auto: hij wijst de weg, rijd je anders => hercalulatie etc, dan is dit apparaat => volslagen ongeschikt.

Wil je echter thuis veel voorwerk doen, je tekent de routes zet 'm op het apparaat en zorgt zelf dat je in de buurt van het lijntje blijft => prima apparaat.

Daarnaast zijn er de nodige storingen, gelukkig heb ik daar zelf relatief weinig last van en als je er een hebt kun je meestal met behoud van gegevens onderweg wel een reset doen.

Wat erg handig lijkt maar het niet is zijn de 2 schermpjes van 8 velden, vrij te kiezen. Als je snelheid, hb, avg, dist en nog wat standaard zaken erin hebt gezet blijft er niet veel over. Wil je dan opeens van een lap de gem snelheid zien, dan ben je nog niet jarig als dit geen veldje is dat je standaard toont. De handelingen die je dan al fietsende moet doen om dit te tonen zijn dusdanig dat helemaal niemand dat onderweg zal doen. Een polar of hac is dan VEEL handiger, met een paar dukken op knopjes heb je elk van de 50 waardes in beeld. Ok, niet met 8 tegenlijk maar je kunt het wel snel zien.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

yugor
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 06 mar 2008 00:19

yugor 26 jun 2009 11:43

[quote="Stillekracht"]@Aleko: Wen er maar aan. De basisgedachte van het apparaat is prachtig. De praktijk blijft een drama. Ik ben er nu een jaar mijn tijd in aan het stoppen. Pas ergens begin dit jaar met versie 2.50 begon het rijden van routes een beetje te werken. Het rijden van tracks vindt ik geen optie (te veel moeten turen op het scherm ipv op de weg)

Ik ben bezig met de leverancier om dat ding terug te sturen of een financiele compensatie te krijgen omdat het allemaal niet naar behoren werkt.

[/quote] sorry - maar dat is toch vooral door je eigen onkunde dan.
Ik heb hem sinds juli vorig jaar en na een weekje experimenteren wat en hoe het het beste navigeren was heb ik niet anders gedaan dan met GPX routes rijden.

Heb de laatste tijd paar keer een CRS geprobeerd en heb nu juist problemen met inlezen van CRS's vanaf GPSies.com. Dan ga ik toch ook niet klagen hier dat het niks is met die Garmin? :rolleye:


@Aleko - ik denk dat je 't nog eens goed moet proberen - misschien tijdelijk internet probleempje, misschie USB drivers opnieuw installeren, misschien ander station als Garmin[h:\} kiezen - kan vanalles zijn :)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9118
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 26 jun 2009 11:54

Ben het voor een groot deel eens met HenkV. Met een beetje voorbereiding is de edge ideaal. Met name op fietsvakanties waar je de weg niet kent. Ik gebruik hem dan wel als 'autonavigatie' (dan hoef ik niet constant te turen om een lijntje te volgen), maar zolang je maar genoeg viapunten plaatst gaat dat heel goed.

Het ding volledig zelf laten navigeren van A naar B (als een TomTom zeg maar) gaat een stuk minder. In de Ardennen stuurde de edge me van het ene grindpad naar het andere (op de racefiets), ondanks dat vermijden onverharde wegen aan stond en ondanks dat er (bleek achteraf) een asfaltweg was die nauwelijks langer was.

De gebruikersvriendelijkheid tenslotte laat her en der inderdaad behoorlijk wat te wensen over.

Desalniettemin is mijn oordeel over de egde overwegend positief.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 26 jun 2009 12:12

Ik ben ook super gelukkig met het apparaat, vooral terug naar start functie is geweldig! Kun je lekker onbezorgd door onbekend gebied fietsen (vooral in het buitenland geeft dit een onbezorgd gevoel). Aangezien ik totaal geen richtingsgevoel heb is het apparaatje echt een uitkomst! Vooral nu ik ook de topo mappen naast CN gebruik gaat het erg goed.

Enige negatieve was dat ik na de laatste update mijn historie kwijt was. Maar ja, had ik maar eerst een backup moeten maken:-)

aleko
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 jul 2004 13:33

aleko 26 jun 2009 12:58

Nou vooropgesteld vind ik het functioneren zo slecht nog niet. Mijn grootste problemen daarmee zijn snelheid die niet klopt (maar moet nog testen hoe dat is als ik cadansmeter uitschakel) en het continu op pauze springen. Nu heb ik versie 2.6 erop staan en zag ik dat in zowel 2.7 als 2.8 daar geprobeerd is aan te werken. Dus ik wil nog niet zeggen dat het 'troep' is voordat ik de laatste versies heb. Het is per slot van rekening oneerlijk om te oordelen op basis van oude versies. Windows 3.11 was ook niet geweldig destijds (hoewel wel beter dan Vista :p )

Maar dat die webupdater nu mijn Garmin weer niet kan vinden is dan weer zo'n sof! Overigens gaat het navigeren naar een bestemming bij mij tot nu toe perfect. Afgelopen week in en rond Brussel gefietst en of ik nu in Mechelen, Leuven of Steenokkerzeel (ik verzin niks!) zat. Hij wist altijd de weg naar het hotel in Zaventem terug te vinden!

jordy_coureur
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jun 2009 00:08

jordy_coureur 26 jun 2009 13:03

Ik snap het eigenlijk nog altijd niet goed,
als je bv van hier naar de muur van geraardsbergen wil rijden, 65km ongeveer.
Hoe moet je dat dan instellen en neemt ie dan kleine wegen of vooral grote?

aleko
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 jul 2004 13:33

aleko 26 jun 2009 13:08

Navigeren naar. Vervolgens rijd ik altijd op 'adres' dus straatnaam, dorp en nummer (fictief). Dan aanvinken "Vermijd onverharde wegen" en mijn ervaring is dan dat hij je over prima wegen stuurt die enigszins autoluw zijn (dus als het anders kan GEEN N207 ofzo maar door dorpjes heen, hoewel dat IETS langer kan zijn). Ik rijd met CN kaarten alleen, op GPX manier en heb dus firmware v2.6

ted038
Forum-lid
Berichten: 1497
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 26 jun 2009 13:42

[quote="Moustache"]Ik vind het echt vreemd dat er zo ontzettend veel verschil zit in de ervaringen.

Ik heb hem namelijk nu een maand en ben er erg happy mee. 0, nul, nada, noppes gezeik tot nu toe. Ja, 1 corrupte map op mijn vakantie waardoor hij niet meer kon opstarten, maar dat was ook binnen 3 sec. opgelost. Voor de rest alleen maar tevreden.

Maar zoals ik het hier lees heb ik dus onmogelijk veel mazzel en mag ik in mijn handjes knijpen. Toegeven, ik heb nog nooit een route op basis van GPX gereden maar alleen op basis van TCX, ik ga het "echte navigeren" maar eens proberen om te kijken wat voor een drama dat moet wezen dan.[/quote]
+2 (van deze eerste 705 eigenaar hier :p)

Met dat verschil dat ik met CRS werk ipv TCX (vanaf begin al gedaan en altijd goed gegaan, weet niet wat TXC nu toe zoe voegen ;) )

En ik gebruik de Edge grotendeels om vooraf gemaakte routes te fietsen, vooral MTB, het andere gedeelte gebruik ik de edge meer als hartslagmeter / hoogtemeter, en dat is op de racefiets, waar ik de te fietsen wegen wel ken en ik dus de gps functie eigenlijk niet gebruik. (en waar ik wegen niet ken maak ik er weer CRS van)

De edge gebruik ik dus niet als "tomtom" OF voor gebruik met .gpx routes, aangezien ik alles omzet naar CRS, ook vanwege de extra gegevensvelden in het KOERS-menu

eijxtra
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jan 2008 17:06

eijxtra 26 jun 2009 15:35

Ik heb nu 8 velden ingesteld tijdens het rijden. Maar je kan toch ook het stijgingspercentage zien in %? Hoe wordt dit genoemd in de Garmin 705?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9118
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 26 jun 2009 15:53

gradient
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie