Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
-
lior63
- Forum-lid
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01
lior63
14 aug 2011 12:38
eelcoz schreef:Inderdaad, Snuf. Het grote verschil zit 'm in het feit dat de naam Pinarello erop wordt gezet. Dat Cube en Focus destijds andere ontwerpen kopieerden ok, maar ze zetten er wel hun eigen naam op. Dat is waar het hier om gaat.
Dat ben ik volkomen met je eens.
Recent was er ook weer het item dat erin China winkels zijn die in alles wel heel erg op de IKEA lijken.
Als je dan iets produceert, al is het een copie van een bestaand ontwerp, noem het dan niet Pinalello, maar Hang-kreng-Hang bikes o.i.d.
-
mda1
- Forum-lid
- Berichten: 736
- Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18
mda1
14 aug 2011 12:51
lior63 schreef:japiecarbon schreef:99 procent van de dure merkfietsen komt uit China! Alleen de ontwikkeling gebeurt in het westen. En dat is maar goed ook!
Een Chinees moet je niet alleen zn gang laten gaan, dan komt het niet goed vrees ik.
Ik bespeur hier een (lichte) vorm van racistisch etnocentrisme.
Overigens werd ook dit ooit gezegd over Japan.
En ik vraag mij af wanneer de eerste fietsen uit India komen.
Wat China betreft, steeds meer techniek en patenten komen in Chinese handen (Kijk maar in de auto-industrie), en dan is het een kwestie van tijd totdat ze de volgende stappen zetten:
Van slechte namaak naar goede namaak
van Goede namaak naar slecht eigen productie
van slechte eigen productie naar goede eigen productie.
Gewoon een kwestie van tijd en van verschuiving van productie en kennis.
Ik geef toe, het is even wennen.
Om even terug te keren naar het topic, ik weet redelijk zeker dat er veel meer producten uit China komen dan wij denken. Een heleboel onderdelen voor Shimano worden in China gemaakt. Staat de controle en het ontwerpen en het eigendom nu nog op naam van Shimano, kwestie van tijd voordat de Chinezen met hun eigen merken komen zoals Chinalello, Bontlagel en Lotol Q-lings
100% waar. Zo ook voor India. Jaren geleden gold India als de call-centre van de wereld: goedkoop outsourcen, opleidingsniveau laag. Toen ontdekte men dat door het tijdsverschil, als je een probleem had in de VS, je dat om 17.00 uur naar india kon sturen, daar was het ochtend. Indiers werkten er de hele dag aan (goedkoop), en stuurden het opgelost terug voor de volgende werkdag begon in de VS. Vooral voor software ontwikkeling werkte dat prima. Nu is India een gevestigde naam in software ontwikkeling en zijn bijvoorbeeld een heel aantal van Google's top managers Indiers.
Geef China nog een paar jaar, en er zullen prima kwaliteitsspullen uit china komen (chinees ontwerp, chinees fabrikaat). Mijn gok: met hun ervaring in carbon zal over een tijdje een chinees wel eens aan het hoofd kunnen staan van een europese framebouw R&D afdeling...
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39980
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
14 aug 2011 16:03
Aan de andere kant: dat dachten ze 10jr geleden ook over auto's. Iedereen weet hoe de eerste introducties zijn geweest van echte chinese auto's......
Less is bore
-
mda1
- Forum-lid
- Berichten: 736
- Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18
mda1
14 aug 2011 16:27
ja, zeker. Iedereen heeft een leercurve nodig. En ik denk dat we met de carbon frames en wielen nu al voorbij het punt zijn van de eerste Chinese auto's...
Om de vergelijking met auto's maar aan te houden: tegenwoordig is Jaguar gewoon een Indiaas merk, en Volvo gewoon chinees
-
beammeup
- Forum-lid
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 14 aug 2010 01:54
beammeup
14 aug 2011 16:34
Vergelijking? Hoe dan?
Jaguar en Volvo zijn gewoon gekocht,.. daar heeft (nog) geen Chinees met zijn vingers aangezeten.
-
lior63
- Forum-lid
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01
lior63
14 aug 2011 17:59
beammeup schreef:Vergelijking? Hoe dan?
Jaguar en Volvo zijn gewoon gekocht,.. daar heeft (nog) geen Chinees met zijn vingers aangezeten.
Kwestie van tijd. Eerst worden onderdelen in China / India geproduceerd, vervolgens complete eenheden en tenslotte volledige auto's.
Ja, ik weet ook wel dat die eerst Ssang Yongs niet geweldig waren, maar ze leren erg snel, zeker nu met het geld dat ze hebben, de patenten binnenstromen.
In India rijdt tegenwoordig een model rond met de Daf-versnelling,....
-
rbr
- Forum-lid
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35
rbr
14 aug 2011 18:17
lior63 schreef:
In India rijdt tegenwoordig een model rond met de Daf-versnelling,....
In Europa ook multitronic noemt Audi het......
Gelukkig missen de Chinezen nog de creativiteit om een product te ontwerpen. De maakindustrie hebben ze meer dan goed in de vingers. Ik heb twee Chinezen waarbij ik 1 betert vind dan de ander maar beide zijn meer dan oké om je zondagse gietsel de mee te rijden.
Ik kan niet de vergelijking maken met een echte prince maar zou dit graag doen. Dus als er iemand met een prince een rondje in de zuidwest hoek wil fietsen en voor een aantal kilometer wil ruilen (mt 56), die is dan van harte welkom
Twitter: @rbruijns
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39980
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
14 aug 2011 18:19
Hoe lang ben je?
Less is bore
-
Supergrover
- Forum-lid HC
- Berichten: 4468
- Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10
Supergrover
14 aug 2011 18:42
Leuk, een forumtest...
maken jullie een verslagje??
-
rbr
- Forum-lid
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35
rbr
14 aug 2011 18:48
daniel1975 schreef:Hoe lang ben je?
Tussen de 1,80 en 1,82.....
Twitter: @rbruijns
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39980
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
14 aug 2011 18:53
Dus een 55 dogma is net te klein voor je zeker?
Less is bore
-
rbr
- Forum-lid
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35
rbr
14 aug 2011 19:24
Nee, mijn frame zal denk ik iets kleiner zijn. Het is een 56 (CF maat) met een L maat van 545mm en een A van 155. Ik zal de tabellen eens opzoeken voor de exacte maten.
Edit: L maat c/c: 549 mm
Maat van de stuurpen?
Twitter: @rbruijns