Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16741
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 dec 2014 22:51

gerardn schreef:Ik vind het coaten erg mooi geworden, het is niet heel erg glanzend maar dat stoort me niet. Door het stralen en twee lagen coating ziet het frame er heel strak uit.
Coaten lijkt mij ook de beste optie want in zo'n fiets moet je natuurlijk niet teveel geld stoppen.
Wat kost dat nou eigenlijk om een frame te laten poedercoaten?
Campagnolo Ultra Dork

gerardn
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 10 aug 2014 09:17

gerardn 06 dec 2014 23:07

Ernie C. schreef:
gerardn schreef:Ik vind het coaten erg mooi geworden, het is niet heel erg glanzend maar dat stoort me niet. Door het stralen en twee lagen coating ziet het frame er heel strak uit.
Coaten lijkt mij ook de beste optie want in zo'n fiets moet je natuurlijk niet teveel geld stoppen.
Wat kost dat nou eigenlijk om een frame te laten poedercoaten?
Het laten stralen was 30 euro. Twee lagen coating was 90 euro.

Gebruikersavatar
kevinp
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 jan 2011 15:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Gebruikersavatar kevinp 07 dec 2014 16:57

De Sint is hier langsgeweest en heeft een pakketje achtergelaten, een Koga Miyata Roadwinner L. De fiets heeft een parelmoer witte kleur, voorzien van jaren gebruikerssporen ( geeft toch wat karakter aan zo een fiets ).

De afmontage bestaat uit:
shimano 600 groep
Mavic wielen
Shimano tourney remmen
Shimano exage remgrepen
Shimano altus shifters
SR royal stuurpen

Foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Er is wel nog wat werk aan:
- nieuwe kabels, stuurlint, zadel en banden
- Shimano 600 (6100) remmen, remgrepen, shifters en ketting (5 speed)
- bidonhouder
- kortere stuurpen (80mm)
- goed poetsen en invetten

Mocht er iemand nog de Shimano 600 onderdelen in goede staat op overschot hebben, mag die mij een berichtje sturen.
Laatst gewijzigd door kevinp op 07 dec 2014 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Canyon ultimate al / white / sram force / fulcrum racing zero en 5

gerardn
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 10 aug 2014 09:17

gerardn 07 dec 2014 17:01

Leuk project weer. Daar ben je wel even mee van de straat.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3205
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 07 dec 2014 18:18

gerardn schreef:
Ernie C. schreef:
gerardn schreef:Ik vind het coaten erg mooi geworden, het is niet heel erg glanzend maar dat stoort me niet. Door het stralen en twee lagen coating ziet het frame er heel strak uit.
Coaten lijkt mij ook de beste optie want in zo'n fiets moet je natuurlijk niet teveel geld stoppen.
Wat kost dat nou eigenlijk om een frame te laten poedercoaten?
Het laten stralen was 30 euro. Twee lagen coating was 90 euro.
Andere optie is zelf spuiten. Dat kan met 2 componenten lak in spuitbus. Het vraagt wel wat oefening. Verder moet je er wel geduld voor hebben en het leuk vinden om te doen.
Geduld vind ik altijd het moeilijkst met spuitwerk. :roll:

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 07 dec 2014 19:08

kevinp schreef: Er is wel nog wat werk aan:
- nieuwe kabels, stuurlint, zadel en banden
- Shimano 600 (6100) remmen, remgrepen, shifters en ketting (5 speed)
- bidonhouder
- kortere stuurpen (80mm)
- goed poetsen en invetten

Mocht er iemand nog de Shimano 600 onderdelen in goede staat op overschot hebben, mag die mij een berichtje sturen.
Met een 80mm pen wordt ie wel erg kort hoor! En ik zou eerder gaan voor Exage remhoeven want de upgrade van Tourney naar '600' remmen' is geen grote sprong voorwaards qua remkracht. En dan lekker ook Exage shifters en naven, kan je gelijk naar 7 speed cassette. Dat rijd niet alleen veel beter, die naaf is ook veel stabieler nooit meer een gebroken achteras. + Kan je dan lekker een oplopende cassette monteren of zelf samenstellen.
De originele Roadwinner L. was die niet met Shimano Altus?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16741
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 dec 2014 19:34

EmPeHa schreef:
Andere optie is zelf spuiten. Dat kan met 2 componenten lak in spuitbus. Het vraagt wel wat oefening. Verder moet je er wel geduld voor hebben en het leuk vinden om te doen.
Geduld vind ik altijd het moeilijkst met spuitwerk. :roll:
Zelf spuiten is ook een optie maar als je dat goed wilt doen zit je ook met stralen, primer, 1 of 2 spuitbussen 2 componenten lak en eventueel blanke lak. Dan ben je volgens mij bijna hetzelfde bedrag kwijt.
Campagnolo Ultra Dork

gerardn
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 10 aug 2014 09:17

gerardn 07 dec 2014 19:52

Zelf doen is leuk, heb zelf wel eens met spuitbussen een frame gespoten. Alleen als dat niet je dagelijks werk is moet je niet verwachten dat het er zo strak uit komt te zien als wanneer het gedaan is door een prof. Maar practice makes perfect dus als je dit onder de knie wilt krijgen waarom niet. Ik wilde mijn oude frame gewoon mooi strak hebben dus heb ik het laten doen. Zo'n poedercoat laag is bovendien behoorlijk stevig, dat kan wel tegen een stootje.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3205
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 07 dec 2014 19:57

Ja, dat ben je dan wel kwijt. Dan zie ik een professionele spuiter die prijzen vanaf 120 euro meldt. Als je je eigen tijd "rekent", kun je het zelf daarvoor bijna niet doen. Blijft inderdaad alleen het hobby gedeelte over.

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 07 dec 2014 21:02

gerardn schreef: Zo'n poedercoat laag is bovendien behoorlijk stevig, dat kan wel tegen een stootje.
Dat dus niet. Poedercoat is zo hard dat er makkelijk barsten ontstaan bij puntbelasting of beweging. Dan gaat er vocht onder kruipen en gaat 't ijzer onder die spijkerharde poedercoatlaag roesten zodat je er na verloop van tijd de vellen vanaf kan trekken.
't Is niet voor niets dat frames uit de jaren 40 tot jaren 80 nu nòg klokgaaf zijn en heel veel fietsen van na die tijd er niet meer uitzien.
Iedere Gazelle dealer zal dat moeten beamen.

Poedercoating werkt alleen perfect als 't materiaal eronder eerst galvanisch verzinkt is.

gerardn
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 10 aug 2014 09:17

gerardn 07 dec 2014 21:23

theodorocampagnolo schreef:
gerardn schreef: Zo'n poedercoat laag is bovendien behoorlijk stevig, dat kan wel tegen een stootje.
Dat dus niet. Poedercoat is zo hard dat er makkelijk barsten ontstaan bij puntbelasting of beweging. Dan gaat er vocht onder kruipen en gaat 't ijzer onder die spijkerharde poedercoatlaag roesten zodat je er na verloop van tijd de vellen vanaf kan trekken.
't Is niet voor niets dat frames uit de jaren 40 tot jaren 80 nu nòg klokgaaf zijn en heel veel fietsen van na die tijd er niet meer uitzien.
Iedere Gazelle dealer zal dat moeten beamen.

Poedercoating werkt alleen perfect als 't materiaal eronder eerst galvanisch verzinkt is.
We gaan het zien of deze laag ook weer 33 jaar mee gaat.

Voorlopig doet hij dienst als alternatieve kerstboom. Lampjes erin en klaar.

Afbeelding

gerardn
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 10 aug 2014 09:17

gerardn 09 dec 2014 21:23

Vandaag de shifters van de Koga weer helemaal goed gekregen, er zit aan beide kanten een nylon ringetje dat belangrijk is om de juiste weerstand tegen de druk van de derailleur te verkrijgen, en 1 daarvan was kapot gegaan. Nu schakelt het weer als nieuw.

Afbeelding

Plaats reactie