FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Dubbel, triple, compact of toch single? De nieuwe Campagnolo Ekar groep 1x 13 wordt ook op wegfietsen geleverd. De mooiste vertanding lijkt 9/36 (9-10-11-12-13-14-16-18-20-23-27-31-36) op bijvoorbeeld een 40 of 42 voorblad. De ketting mooi in het midden bij 30 km per uur en genoeg ruimte om er een sprint uit te persen ruim boven de 60 of een lange klim aan te pakken. Als ik naar de cassette kijk dan mis ik een 15 om echt lekker in cadans te blijven bij een mooie duurrit. Aan de andere kant, op 52/36 erger ik me ook aan het schakelmoment tussen groot en klein voor. Hoe kijken jullie tegen de Ekar groep aan voor de wegfiets?
Je rijdt toch niet meer met 52t vooraan met 9t achteraan?
Ik denk dat oneby bij racefietsen niet de standaard zal worden.
Ik denk dat oneby bij racefietsen niet de standaard zal worden.
Er gebeurt niet gek veel in dit topic. Toch even een positive update over 1x13, het bevalt heel goed. Zowel de kwaliteit van schakelen, supersnel en heel precies, als ook de vertanding. Nu ik er een tijdje op fiets vraag ik me echt af wat het nut maar weer was van de dubbel. Het zal ongetwijfeld lang duren voor het een beetje voet aan de grond krijgt bij het wegwielrennen, maar ik denk dat het toekomst heeft.
Hieronder nog de vergelijking 50/34 met 11/29 vs 42 met 9/36:
Hieronder nog de vergelijking 50/34 met 11/29 vs 42 met 9/36:
Ik verslijt nu ook misschien we tussen de 6 en de 10 kettingen voordat een cassette op is. Kettingen gaan er vroeg af bij mij. Daarnaast, het is met niet om het geld te doen want dan was ik wel door blijven rijden met Ultegra. Het is voor het plezier om te kijken of het functioneel is op een wegfiets.
Jammer dat je gelijk van dat gegeven weg stuurt met een non opmerking.
Jammer dat je gelijk van dat gegeven weg stuurt met een non opmerking.
Hallo, ik heb geprobeerd het te vinden... Maar niet gelukt (kan aan mij liggen). Van mij geen vraag over triple of dubbel maar een cassette gerelateerde vraag.
Sinds november heb ik een nieuwe fiets, met de nieuwe ultegra (R8070) Di2. Zeer tevreden over, alleen heb ik een standaard (dus "korte") kooi. Aangezien ik al jaren 36-52 rijd en dan in de bergen met een 32 achter vraag ik me af of Di2 dit aan kan. Vroeger op mijn oude 105 met een korte kooi kan ik ook twee tanden meer hebben dan de officiële specificaties zeggen dus lijkt me wel. Maar hoor graag een ervaringsdeskundige aan het woord...
Bedankt!
Sinds november heb ik een nieuwe fiets, met de nieuwe ultegra (R8070) Di2. Zeer tevreden over, alleen heb ik een standaard (dus "korte") kooi. Aangezien ik al jaren 36-52 rijd en dan in de bergen met een 32 achter vraag ik me af of Di2 dit aan kan. Vroeger op mijn oude 105 met een korte kooi kan ik ook twee tanden meer hebben dan de officiële specificaties zeggen dus lijkt me wel. Maar hoor graag een ervaringsdeskundige aan het woord...
Bedankt!
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...
Er is geen standaard antwoord; het zal op sommige fietsen niet kunnen, op sommige fietsen wel. Te veel hangt af hoe de derailleur juist staat tov van je frame.
2 beperkingen als je over de specs wil gaan van de fabrikant:
1. - kan de derailleur tot de grootste krans schakelen zonder dat je bovenste derailleurwiel de cassette raakt.
Soms kan het niet, some lukt het met de b-schroef ver in te draaien (di2 heeft die toch?) of zelfs een langere b-schroef te nemen
2- de derailleur moet de ketting kunnen verwerken.
Je kan de ketting lang genoeg maken opdat je groot-groot kan schakelen (zie beperking 1), maar als je dan klein-klein rijdt is de ketting veel te los. Als je dat in je achterhoofd houdt en zo niet rijdt lukt het wel met de 32T.
Zoek even iemand met een wiel met een 32T cassette en probeer even. Dat is de best oplossing. Er zullen er zeker zijn waarbij de 32T lukte: maar daarom niet bij jouw fiets. Testen is het beste...
2 beperkingen als je over de specs wil gaan van de fabrikant:
1. - kan de derailleur tot de grootste krans schakelen zonder dat je bovenste derailleurwiel de cassette raakt.
Soms kan het niet, some lukt het met de b-schroef ver in te draaien (di2 heeft die toch?) of zelfs een langere b-schroef te nemen
2- de derailleur moet de ketting kunnen verwerken.
Je kan de ketting lang genoeg maken opdat je groot-groot kan schakelen (zie beperking 1), maar als je dan klein-klein rijdt is de ketting veel te los. Als je dat in je achterhoofd houdt en zo niet rijdt lukt het wel met de 32T.
Zoek even iemand met een wiel met een 32T cassette en probeer even. Dat is de best oplossing. Er zullen er zeker zijn waarbij de 32T lukte: maar daarom niet bij jouw fiets. Testen is het beste...
Wil je achter groter kunnen schakelen: moet de ketting korter, niet langer! Een kortere ketting trekt de derailleur weg van de cassette. 2 schakels eruit doet wonderen!
Maar dat doe jij toch niet? Hooguit een keer en dan nooit meer....