Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Het grote woon-werk topic

feddesman
Forum-lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 25 mei 2011 10:56

feddesman 14 sep 2015 20:14

opperhoofd schreef:De woonwerk fiets winterklaar gemaakt:

Afbeelding

Die bovenste lamp is een non cut-off geval welke af en toe in knippermode aan gaat (bv bij een groep scholieren)Een XML led met enkele 18650 batterij.

De kabel van de dynamo naar de voorlamp gaat door de voorvork heen :) Voor de kabel naar achter wil ik nog wat gele tie-wraps, die zwarte vallen een beetje op. En een dynamo lamp achter is wel zo prettig. Vorige week 3x vergeten het batterijlampje uit te doen... :roll: Komt mede omdat het inmiddels licht is als ik er ben, maar toch...
Dat zijn mooie spatborden.
Zullen die ook werken als ze op de snelspanner gemonteerd worden?
Specialized Diverge Axs

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 15 sep 2015 07:32

feddesman schreef:
opperhoofd schreef:De woonwerk fiets winterklaar gemaakt:
http://mtb.opperhoofd.com/cotic/escapade-winter01.jpg
...
Dat zijn mooie spatborden.
Zullen die ook werken als ze op de snelspanner gemonteerd worden?
Dat kan je proberen. Al denk ik dat je het beter buiten de klemming om kan bevestigen. Maarja, dan heb je niet zoveel aan de SNELspanner.

Dan kan je beter zoiets op je frame monteren:
https://www.conrad.nl/nl/bevestigingskl ... 42751.html

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 15 sep 2015 07:51

Vanochtend voor het eerst koude vingers gehad.
Gelukkig was het halverwege over.
Ik vertrok bij ons in de open lucht maar boven Den Helder hing een grote donderwolk.
Heel mooi was het om te hoe de bliksem lichte tussen de wolken.
En droog over, dus een heerlijk ritje gemaakt. ;)

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 977
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 15 sep 2015 18:45

@opperhoofd mooi fietsie man !
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 18 sep 2015 22:43

Afbeelding

Deze week niet nat geregend!
Nog steeds blij met mijn singlespeed.
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 18 sep 2015 23:16

Mooie wolken!

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 18 sep 2015 23:46

beezer schreef:@opperhoofd mooi fietsie man !
Dankje! :D

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 21 sep 2015 10:09

Ik heb sinds begin september een nieuwe baan en ben van plan om in ieder geval 2x per week op de fiets te gaan. Meer zal met het oog op verplichtingen thuis en op het werk lastig worden.
Nou heb ik de afgelopen weken al wat geëxperimenteerd en ik twijfel heel erg tussen het winterklaar maken van de racefiets voor WW of het upgraden van de stadsfiets/hybride.
Ik dacht in eerste instantie veel langzamer te zijn op de stadsfiets maar dat valt wel mee. Op 18km enkele reis kan ik het verschil beperken tot minder dan 5 minuten dus dat is te overzien.
Ik merk alleen dat het op de racefiets een stuk makkelijker gaat om zonder al te grote inspanningen lekker door te fietsen, dus eigenlijk zou ik die het liefst gebruiken. Waar ik echter huiverig voor ben is de staat van de weg en dan met name in het najaar. Ik fiets voor 90% door het bos (wel over gewone weg/fietspad) dus dat betekent in de herfst veel bladeren, takjes, eikels etc. Dat lijkt me met de 25mm bandjes van de racer toch een stukje spannender dan de 35mm bandjes van de stadsfiets. Of valt dat wel mee? Iemand hier ervaring mee? (Ik ga ervan uit dat ik sowieso ‘winterbandjes’ op de fiets ga leggen).

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 21 sep 2015 10:37

Wat voor mogelijkheden heb je op de racefiets qua banden? Voor het hele jaar door zijn 32 a 37 mm banden (slicks of zeer licht profiel) met spatborden erg prettig.

En ben je flexibel in dag en/of vertrektijd? Als je zo de beste dagen en het vertrekmoment kan kiezen kan je met, zegmaar, iets minder winterklaar blijven fietsen.

En verder, de resitijd vergelijken met dezelfde inspanning is zinvoller.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 21 sep 2015 10:47

Qua banden zit ik aan maximaal 25mm met spatborden. 28mm zonder, maar dat is geen optie. Als ik 32 a 37mm banden kwijt kon had ik geen dillemma ;-)
Voor wat betreft de dagen ben ik wel redelijk flexibel, dus het slechtste weer kan ik wel ontlopen, maar voor zooi op de weg zal dat weinig verschil maken.

En ja, die 5 minuten verschil is bij ongeveer gelijke inspanning. Niks wetenschappelijks natuurlijk, maar zo op het oog ;-) Wat ik bedoelde met makkelijker is enerzijds dat ik op de racer wat lekkerder zit en anderzijds dat ik met de racer de tijd van de stadsfiets fiets met minder inspanning.

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 21 sep 2015 11:26

Ah ok, duidelijk dan.

28mm zonder, dus dan houdt het al op om banden met licht profiel te kiezen. In het bos als het donker is na een herfstdagje niet echt lekker lijkt me.

Kan je eens foto's plaatsen van beide fietsen? Of anders, om welke fietsen gaat het.
Ik heb een half jaar met een (iets aangepaste) hybride woon-werk gereden. Dat was een Specialized Crosstrail. Vaste voorvork, diepere zit, ligstuur, spatborden, slicks (of semi slicks), 11-23 cassette en dynamo verlichting. Qua snelheid tov de racer erg weinig verschil.

Afhankelijk van wat voor hybride je hebt praat ik al wat naar wat ik zou doen ;)
Kan je de racer in de staat houden waar die voor bedoeld is.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 21 sep 2015 11:52

Ter nuancering van die donkere herfstdagen: de kortste weg (die ik nu meestal pak) is dwars door het bos. Ik kan ook een andere route nemen die grotendeels de doorgaande wegen volgt en die ook grotendeels voorzien is van straatverlichting.

Ik heb zo geen foto's van de fietsen bij de hand (en ik zie op google niet iets wat echt overeenkomt), maar het gaat om een stalen Batavus Navajo. Toentertijd werd die verkocht als hybride, maar tegenwoordig wordt dat geloof ik meer als een trekkingfiets beschouwd. Of ergens tussen een trekkingfiets en stadsfiets in. Er zit een verstelbare stuurpen op die ik al zo laag mogelijk heb gezet en het gekromde stuur is vervangen door een mtb-stuur. Omdat ik eigenlijk nog dieper wil zitten zou ik de stuurpen nog kunnen vervangen.

De racer is een Giant Defy 2. Geen carbon schoonheid dus en afgemonteerd met Tiagra dus vies worden en slijtage e.d. vind ik niet zo spannend. Ik mtb ook dus een nieuwe cassette en ketting na de winter zijn voor mij ook geen gekke dingen ;-)

Edit: ik zie op de foto hierboven dat je op slicks rijdt? Doe je dat de hele winter? En: bedankt voor het meedenken! :-)

Plaats reactie