Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12996
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 jan 2024 11:57

Oke das apart, dat doet Garmin iig niet.
Kijkt ie dus wel degelijk naar je FTP instelling in zwift!

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 16 jan 2024 12:13

Dat bedoel ik idd, Trainingpeaks idem dito, en Wahoo ook dacht ik. Vandaar de richtlijn om op alle platforms dezelfde FTP setting te gebruiken ook al werk je met een geimporteerde file. Garmin gebruikt de absolute waardes en dan is er dus geen afhankelijkheid met de FTP setting.

Linda
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jan 2024 19:32

Linda 17 jan 2024 00:13

Woefdram schreef: 16 jan 2024 12:13 Dat bedoel ik idd, Trainingpeaks idem dito, en Wahoo ook dacht ik. Vandaar de richtlijn om op alle platforms dezelfde FTP setting te gebruiken ook al werk je met een geimporteerde file. Garmin gebruikt de absolute waardes en dan is er dus geen afhankelijkheid met de FTP setting.
Helder! Mijn FTP is nu overal exact gelijk. Ik heb de training ook gecheckt in Zwift en de wattages van de blokken zitten inderdaad in de range van de wattages volgens Join. Ik vermoed dat het puur zit in de evaluatie. Na mijn volgende training ga ik het naast elkaar zetten.

Linda
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jan 2024 19:32

Linda 21 jan 2024 11:18

Mijn FTP was iets omhoog gegaan en heb deze ook omhoog gezet in Zwift. Het ging helemaal goed. Ik had een 10 op de training zoals ik ook verwachtte. Het zal hem dus inderdaad zitten in de FTP instelling in Zwift. Thanks voor de hulp!

Ik vraag me nog wel af hoe het zit met de verbetering van de Join score. Na een week geeft Join aan voldoende info te hebben om mijn score goed in te schatten. Als ik mijn trainingsprogramma bekijk dan gaat mijn score naar beneden ipv omhoog, terwijl de trainingsbelasting in sommige weken wel 15 uur is terwijl ik ‘gevorderd 9-11 uur’ heb ingevuld in mijn profiel. Met deze belasting zou ik toch vooruit moeten gaan?

derxx
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 21 jan 2024 13:49

Ik ben ermee gestopt. Voor mijn gevoel heel veel nadruk op tempo / sweetspot. Vrij weinig op zone 2. Ook het gemis van dat trainingen automatisch gesynct worden naar bv TrainingPeaks (of Garmin, of whatever) vind ik lastig. Na ruim een maand uitproberen heb ik het gevoel overtraind te zijn, herstel slecht na inspanning, en m'n duurvermogen is eerder achteruit gegaan dan vooruit.

Ik ga zelf wel weer aan de slag op gevoel en voor fun, waarbij ik inspanning afwissel met relaxte ritten. Heeft het afgelopen jaar prima gewerkt. Wilde met Join kijken of het zou bevallen, maar het is niet voor mij iig.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12996
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 jan 2024 13:58

Das best wel apart. Ik vind juist heel veel D2 inzitten en relatief weing D3 en hoger.

Misschien heb je juist in je normale fietsen zoveel duurwerk zitten, dat je niet lekker reageert op het hardere werk.
Ik gebruik join juist om zelf niet te hard te gaan. Gebruik niet continu de training, zet hem zelden op mijn garmin. Ik onthoud hem gewoon.
Buiten is het best gevaarlijk om die training op je device te hebben.

Gebruikersavatar
RonV66
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 aug 2018 21:01

Gebruikersavatar RonV66 21 jan 2024 14:02

derxx schreef: 21 jan 2024 13:49 Ik ben ermee gestopt. Voor mijn gevoel heel veel nadruk op tempo / sweetspot. Vrij weinig op zone 2. Ook het gemis van dat trainingen automatisch gesynct worden naar bv TrainingPeaks (of Garmin, of whatever) vind ik lastig. Na ruim een maand uitproberen heb ik het gevoel overtraind te zijn, herstel slecht na inspanning, en m'n duurvermogen is eerder achteruit gegaan dan vooruit.

Ik ga zelf wel weer aan de slag op gevoel en voor fun, waarbij ik inspanning afwissel met relaxte ritten. Heeft het afgelopen jaar prima gewerkt. Wilde met Join kijken of het zou bevallen, maar het is niet voor mij iig.
Ik heb precies de zelfde ervaring na een maand proberen. Ik ga verder weer op gevoel en voor de lol verder met fietsen.

derxx
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 21 jan 2024 14:20

Het is natuurlijk ook voor iedereen anders. Blijkbaar maakt ie voor mij een programma met juist weinig D2. Geen idee, voor mij werkte het iig niet.
Ik rij in de winter 98% op de trainer, zeker dit jaar met het belabberde weer tot nu toe sinds de herfst. Denk dat ik sinds de herfst al 2x buiten gefietst heb. Dus voor mij is het wel handig dat ie met TP zou syncen, deze synct dan verder automatisch met Garmin en Zwift. Het is geen blocking issue, maar wel quality of life :) Ik vind het ook lastig om de training te beoordelen op m'n telefoon en zou het fijn vinden als ik het ook op een website zou kunnen zien (zoals TP of Garmin doet). Mja, ik ben wellicht ook een speciaal geval, en ben vrij specifiek in wat ik fijn vind en wat niet :) Uiteindelijk is het het belangrijkste dat je plezier hebt in hetgeen dat je doet, en als je al geen plezier hebt op dat moment, dat je iig wel het idee hebt dat je vooruit gaat. Beide was bij mij niet het geval, dus gewoon weer terug naar wat ik weet wat voor mij werkt.
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5150
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 jan 2024 15:34

derxx schreef: 21 jan 2024 14:20 Het is natuurlijk ook voor iedereen anders. Blijkbaar maakt ie voor mij een programma met juist weinig D2. Geen idee, voor mij werkte het iig niet.
Ik rij in de winter 98% op de trainer, zeker dit jaar met het belabberde weer tot nu toe sinds de herfst. Denk dat ik sinds de herfst al 2x buiten gefietst heb. Dus voor mij is het wel handig dat ie met TP zou syncen, deze synct dan verder automatisch met Garmin en Zwift. Het is geen blocking issue, maar wel quality of life :) Ik vind het ook lastig om de training te beoordelen op m'n telefoon en zou het fijn vinden als ik het ook op een website zou kunnen zien (zoals TP of Garmin doet). Mja, ik ben wellicht ook een speciaal geval, en ben vrij specifiek in wat ik fijn vind en wat niet :) Uiteindelijk is het het belangrijkste dat je plezier hebt in hetgeen dat je doet, en als je al geen plezier hebt op dat moment, dat je iig wel het idee hebt dat je vooruit gaat. Beide was bij mij niet het geval, dus gewoon weer terug naar wat ik weet wat voor mij werkt.
Het heeft er ook mee te maken hoeveel beschikbaarheid en uren per rit je opgeeft. Stel je doet 3 of meer rustdagen en als je dan fiets is het max 1.5u, dan zal JOIN je meer intensieve ritten voorschotelen. Ik heb heb 1 rustdag per week en beschikbaarheid per dag ook vrij hoog staan (behalve door de week op Zwift want dan wil ik max 1.5u en wat intensiever). Toch moest ik gisteren in 1.5u zeker 50min laag D1 en de andere blokken was wat hoger D1 blokjes, dus eigenlijk alles rustig/stevige duur. Weekends kijk ik hoe het weer is, als ik buiten ga dan kan ik ook zo een rustige duur doen van 3u, terwijl JOIN zegt dat ik meer intervallen moet doen. Ik volg het schema in het weekend niet 100% op. Bijv is het slecht weer en wil ik 2u op Zwift, dan heb ik geen zin in een training, maar ga ik liever een groepsrit doen etc. Je kan dus zelf naar behoefte wat meer D1 erbij doen.

derxx
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 21 jan 2024 15:44

NuitKor schreef: 21 jan 2024 15:34 Het heeft er ook mee te maken hoeveel beschikbaarheid en uren per rit je opgeeft. Stel je doet 3 of meer rustdagen en als je dan fiets is het max 1.5u, dan zal JOIN je meer intensieve ritten voorschotelen. Ik heb heb 1 rustdag per week en beschikbaarheid per dag ook vrij hoog staan (behalve door de week op Zwift want dan wil ik max 1.5u en wat intensiever). Toch moest ik gisteren in 1.5u zeker 50min laag D1 en de andere blokken was wat hoger D1 blokjes, dus eigenlijk alles rustig/stevige duur. Weekends kijk ik hoe het weer is, als ik buiten ga dan kan ik ook zo een rustige duur doen van 3u, terwijl JOIN zegt dat ik meer intervallen moet doen. Ik volg het schema in het weekend niet 100% op. Bijv is het slecht weer en wil ik 2u op Zwift, dan heb ik geen zin in een training, maar ga ik liever een groepsrit doen etc. Je kan dus zelf naar behoefte wat meer D1 erbij doen.
Ik had hem op 5dg/week staan (ma+vr niks) en dan door de week 2u p/dag max en in het weekend 4u per dag.
Het kwam er op neer dat ik 3 tempo / vo2 max sessies doordeweek had (achter elkaar), dan op zaterdag misschien een 3u rit, waarbij nog steeds intensiteit zat, en zondag ook een 3-4u rit met in het midden intervallen. Was gewoon niet te doen... Misschien voor DDX, maar niet voor mij
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5150
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 jan 2024 15:54

Hoe stond je FTP, was die wel realistisch? En hoe vulde je de RPE in na de rit?

Ik ben nu net bezig met Join. Voor mij ook niet. Ik trainde altijd mezelf (en ook anderen) maar wegens werk wil ik daar even niet teveel tijd in steken. Als ik join teveel intensief vind dan ga ik bijv woensdag en weekends wat zelf doen en dan de andere dagen wat Join zegt. Even kijken hoe het gaat.

derxx
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 21 jan 2024 17:13

FTP stond goed, zelfde als TP, Garmin en Zwift, en RPE vul ik altijd in. Ben dat gewend op m'n Garmin, dus deed dat ook in Join.
Ik denk dat het grootste probleem van Join is dat hij niet kijkt naar de trainingen die je in het verleden gedaan hebt, en daar "conclusies" uit trekt. Ik denk ook dat het daardoor wellicht beter werkt voor mensen die net beginnen, of misschien nooit gestructureerd getraind hebben. Misschien is het juist het groot aantal uren dat ik opgaf de issue... Geen idee. Iig was mijn ervaring dusdanig dat ik niet de behoefte heb om ermee verder te gaan, en dat ik liever diegene die 1x p/jr m'n sport medische test afneemt weer een paar maanden betaal voor een goed trainings programma. Dat heeft in '21 en '22 ook goed geholpen. Ja het is wat (best wel veel zelfs) duurder, maar sluit wel meer aan bij mijn behoefte.
Afbeelding

Plaats reactie