Alles over vakanties op én met de fiets

Ik en de kale berg (Mont Ventoux)

templar
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 aug 2005 16:49

templar 31 aug 2010 11:40

@Grimpeur

Je bent daar nogal eens te vinden.
Heb je daar familie wonen of heb je er zelf een huisje?
Het is een prachtige streek om te fietsen (en te wonen) en ten onrechte wordt er wel eens gezegd dat de Ventoux het enigste hoge punt is.
Vroeger was ik een twijfelaar maar daar ben ik nu niet meer zo zeker van.

hansdarmstrong
Forum-lid
Berichten: 410
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:50

hansdarmstrong 31 aug 2010 17:35

Die klim naar de antenne is idd te fietsen met een racer. Maar is wel een hele zware. Ik denk gem. rond de 10% en stukken richting 15 en meer, alvast volgens mijn polar.

Ik deed hem met de MTB, omdat een van de heel mooie maar ook heel zware mtb routes vanuit nyons aldaar vertrekt. Met een mtb op asfalt is nog zwaarder, vind ik, kan mijn beeld wat vertekend hebben

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 31 aug 2010 20:15

[quote="Templar"]@Grimpeur

Je bent daar nogal eens te vinden.
Heb je daar familie wonen of heb je er zelf een huisje?
Het is een prachtige streek om te fietsen (en te wonen) en ten onrechte wordt er wel eens gezegd dat de Ventoux het enigste hoge punt is.[/quote]

Ik word kennelijk goed in de gaten gehouden :D! Er woont daar noch familie van mij, noch staat daar onroerend goed van Le Grimpeur. Maar ik ben in de loop der jaren gewoon verknocht geraakt aan dat deel van de Vaucluse en bivakkeer er meestal in de nazomer. Bij wijze van uitzondering was ik er dit jaar einde voorjaar/begin zomer ook (maar 't was me er toen veel te heet!).

[quote="hans darmstrong"]Die klim naar de antenne is idd te fietsen met een racer. Maar is wel een hele zware. Ik denk gem. rond de 10% en stukken richting 15 en meer, alvast volgens mijn polar.

Ik deed hem met de MTB, omdat een van de heel mooie maar ook heel zware mtb routes vanuit nyons aldaar vertrekt. Met een mtb op asfalt is nog zwaarder, vind ik, kan mijn beeld wat vertekend hebben[/quote]

Dank voor je info. Misschien ga ik hem dit najaar wel eens proberen, maar dat lezen jullie dan t.z.t. vanzelf wel. Ik moet er wel met 34 x 29 omhoog kunnen, dus of dat gaat lukken :rolleye:?
60 x Ventoux

hansdarmstrong
Forum-lid
Berichten: 410
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:50

hansdarmstrong 31 aug 2010 23:04

als drager van een bolletjestrui, moet kunnen! Laat het ons weten!
Trouwens, als je in de buurt bent: iets verderop ligt de D4 van Rochefort en valdaine naar Grignan. Neemt je in 10 haarspelden de heuvelrug over, ook een aanrader!

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 31 aug 2010 23:44

[quote="hans darmstrong"]
Trouwens, als je in de buurt bent: iets verderop ligt de D4 van Rochefort en valdaine naar Grignan. Neemt je in 10 haarspelden de heuvelrug over, ook een aanrader![/quote]

Bedankt voor de tip, maar die route heb ik al eens gedaan in een tocht vanuit Puy-St. Martin naar Montélimar en daarna via die D4 naar Grignan en vervolgens via de D9 naar Bégude-de-Mazenc en langs/door nog wat dorpjes terug naar Puy-St. Martin. Leuk fietsen daar, inderdaad. Ook de kant van Dieulefit op en vooral Pont-de-Barret, Bourdeaux, Saou en Soyans zijn schitterende hoekjes om heerlijk rustig je kilometers te draaien (ook zonder bolletjestrui ;)).
60 x Ventoux

templar
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 aug 2005 16:49

templar 01 sep 2010 00:12

Hoi Grimpeur,

Het is niet dat ik je in de gaten hou maar ik lees je bijdragen graag en vandaar had ik gelezen dat jij er dit voorjaar ook was.
Ik ben er ook erg graag maar met 24-vak. dagen per jaar heb je niet zoveel mogelijkheden.

Enfin,
Ik reed hem met een 39/23 dus moet het met een 34-er helemaal lukken.

Dit vond ik over de klim.

http://www.fietseninfrankrijk.info/nyons3.htm

Een mini-Mont Ventoux bij Nyons
Nyons verlaten in noordoostelijke richting via de D94 (richting Gap). Meteen na de tunnel bij Nyons op deze weg rechtsaf slaan, richting Col de la Croix (709 m).
Hier wordt het direct steil met een stuk van 12%. (Geen angst, er ligt ook een kliniek aan deze weg.) Na de col heb je 300 meter vals plat om even bij te komen. Want we gaan door naar de TV-mast op de Pic de Garde Grosse (944 m) en er volgt weer een stuk van 12%.
Op deze top heb je een schitterend uitzicht op onder andere de Mont Ventoux.

In totaal is het een klim van 7,5 km met een hoogteverschil van 700 meter, zo'n 9% gemiddeld. Een klein, maar heftig klimritje.




In plaats van deze klim kun je ook
kiezen voor een middagje
onder een olijfboom.



:p
Vroeger was ik een twijfelaar maar daar ben ik nu niet meer zo zeker van.

michiel05
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 apr 2005 00:48

michiel05 06 sep 2010 00:19

[quote="gerrit-1963"]korte vraag ..... in diverse posts en ook in boek De Kale Berg wordt gesproken over "vliegen" in het bos bij de klim vanuit Bedoin.

Zijn dat gewone vliegen of zijn het "steekvliegen", dit omdat ik dan de nodige voorzorg maatregelen wil nemen :-)[/quote]

Er zitten zeker steekvliegen in het bos. Ondanks de zorgvuldige aangebrachte Autan heeft een exemplaar gister de achterkant van mijn linker bovenbeen gevonden. Het resultaat is een mooie rode plaat van zeker 5x10cm. Inmiddels weer in NL, t is niet erger geworden maar t lijkt me een horzel achtige beet, dat je t even weet ;).

keijertje
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 18 jul 2010 03:33

keijertje 07 sep 2010 21:26

Gisteren heb ik de Grandonneur (zie www.dekaleberg.nl) gefietst, d.w.z. drie keer via vnl de bospaden naar de top fietsen. Alleen de laatste kilometers via de normale weg.
's Ochtends om half 7 gestart en net over half 9 's avonds klaar. Vooral de laatste tocht ging niet echt lekker vanwege twee lege bidons en aanwakkerende wind.

Ben een beetje verrot, want door het vele vochtverlies en geen enkele mogelijkheid om deze onderweg aan te vullen......op de bospaden kan je ook nergens een lekker koud colaatje kopen ;)

Eerste beproeving gehaald, tweede, de Galérien, doe ik later deze week (donderdag of vrijdag). Eerst maar eventjes herstellen van deze uitputtingsslag.

Wat die vliegen betreft.....werd er weer eens knettergek van, aangezien ik de elektrische vliegenmepper niet bij me had. Neem ik tijdens de Galérien wel mee denk ik :P
Steekvliegen ben ik ook tegengekomen, maar deze heb ik redelijk vaak kunnen vermoorden, omdat die bloedzuigers en ander vliegend gespuis de tijd namen om uitgebreid te dineren op mijn benen ;)

Tja, besmet met het Mont Ventoux Virus....... is daar echt (g)een medicijn voor ?

http://montventouxvirus.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 07 sep 2010 21:31

[quote="keijertje"]Gisteren heb ik de Grandonneur (zie www.dekaleberg.nl) gefietst, d.w.z. drie keer via vnl de bospaden naar de top fietsen. Alleen de laatste kilometers via de normale weg.
's Ochtends om half 7 gestart en net over half 9 's avonds klaar. Vooral de laatste tocht ging niet echt lekker vanwege twee lege bidons en aanwakkerende wind.

Ben een beetje verrot, want door het vele vochtverlies en geen enkele mogelijkheid om deze onderweg aan te vullen......op de bospaden kan je ook nergens een lekker koud colaatje kopen ;)

Eerste beproeving gehaald, tweede, de Galérien, doe ik later deze week (donderdag of vrijdag). Eerst maar eventjes herstellen van deze uitputtingsslag.

Wat die vliegen betreft.....werd er weer eens knettergek van, aangezien ik de elektrische vliegenmepper niet bij me had. Neem ik tijdens de Galérien wel mee denk ik :P
Steekvliegen ben ik ook tegengekomen, maar deze heb ik redelijk vaak kunnen vermoorden, omdat die bloedzuigers en ander vliegend gespuis de tijd namen om uitgebreid te dineren op mijn benen ;)

[/quote]

Bravo, grote klasse !!!! Dit staat voor mij volgende jaar op de planning.
What makes the boat go faster?

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 07 sep 2010 21:48

[quote="keijertje"]Gisteren heb ik de Grandonneur (zie www.dekaleberg.nl) gefietst, d.w.z. drie keer via vnl de bospaden naar de top fietsen. Alleen de laatste kilometers via de normale weg.
's Ochtends om half 7 gestart en net over half 9 's avonds klaar. Vooral de laatste tocht ging niet echt lekker vanwege twee lege bidons en aanwakkerende wind.

Ben een beetje verrot, want door het vele vochtverlies en geen enkele mogelijkheid om deze onderweg aan te vullen......op de bospaden kan je ook nergens een lekker koud colaatje kopen ;)

Eerste beproeving gehaald, tweede, de Galérien, doe ik later deze week (donderdag of vrijdag). Eerst maar eventjes herstellen van deze uitputtingsslag.

Wat die vliegen betreft.....werd er weer eens knettergek van, aangezien ik de elektrische vliegenmepper niet bij me had. Neem ik tijdens de Galérien wel mee denk ik :P
Steekvliegen ben ik ook tegengekomen, maar deze heb ik redelijk vaak kunnen vermoorden, omdat die bloedzuigers en ander vliegend gespuis de tijd namen om uitgebreid te dineren op mijn benen ;)

[/quote]

Alweer straffe kost zeg !!!
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

keijertje
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 18 jul 2010 03:33

keijertje 08 sep 2010 19:48

Ik zie jou deze uitdagingen in de toekomst ook nog wel een keertje doen want je bent ook besmet met HET virus ;)
Tja, besmet met het Mont Ventoux Virus....... is daar echt (g)een medicijn voor ?

http://montventouxvirus.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 08 sep 2010 19:59

[quote="keijertje"]Ik zie jou deze uitdagingen in de toekomst ook nog wel een keertje doen want je bent ook besmet met HET virus ;)[/quote]

Hoe voelen de benen?
What makes the boat go faster?

Plaats reactie