Pagina 13 van 18

Geplaatst: 30 apr 2010 14:19
door marconi
Amclassic-fan schreef:@Marconi, ik ben zelf bij de trekproeven met de kettingen geweest. Er zijn meerdere Ultegra kettingen van verschillende batches kapot getrokken en geen van alle was slecht. Terwijl kettingen uit de batches HE en HF bij mij wel braken op de weg met de pekel. Volgens mij zijn op z'n minst 95% van de gebroken kettingen aan pekel blootgesteld.

Het is alleen absurd dat Shimano maar blijft doen alsof er niet zoveel aan de hand is (geweest).


Beste Amclassicfan
Ik zag in het blad TOUR ook een foto en een stukje over die gebroken kettingen.Ik heb het blad ff uitgeleend en kan het dus niet precies weergeven wat er stond als commentaar maar ik weet zeker dat er veel kettingen gebroken zijn ZONDER dat er sprake was van pekel zoals je zelf al vermeldde dat er 95% aan pekel was blootgesteld. Er blijft dus 5 % over die zonder pekel ook brak. Voor die gevallen geeft Shimano de schuld aan het gebruikte onderhoudsmiddel. Lekker gemakkelijk.
Ik houd het erop dat sommige gaten te nauw waren en dat de ingeponste pin de materiaalstructuur heeft aangetast. Ik geloof gewoon niet dat pekel IN het materiaal kan dringen en daar de structuur kan aantasten tenzij er al haarscheurtjes in zaten ! Waarom gebeurde dat dan niet met andere kettingen en ook niet met de Dura Ace kettingen? Daar zou die pekel toch ook zijn binnengedrongen in het materiaal !
Ik blijf bij een broodje aap verhaal. Misschien waren die gebroken kettingen ook wel gebroken ZONDER te zijn blootgesteld aan pekel .Ik vraag mij af hoe Shimano reageert op de op gelijke wijze gebroken kettingen die helemaal niet aan pekel omstandigheden waren blootgesteld en ook niet met "verkeerde " onderhoudsmiddelen zijn behandeld.
Verder zijn die kettingen niet door trekkracht gebroken maar zoals ik eerder schreef door het uiteenpersen van de rand rondom de pin waardoor pekelwater via haarscheurtjes kon binnendringen en het proces versnelde. Dat is MIJN persoonlijke mening omdat andere kettingen geen last hadden van die pekelmythe.

Geplaatst: 30 apr 2010 14:23
door amclassic-fan
Maar hoe wil jij de resultaten van die trekproef verklaren? Volgens jouw theorie hadden de Ultegra kettingen dan veel eerder moeten breken dan de andere kettingen.

Geplaatst: 30 apr 2010 14:56
door litespeed
Het lijkt dus EN te zijn? En de invloed van de erg strakke passing (die wordt expliciet genoemd en bovendien wijzen de loodrecht op de gaten vertrekkende scheuren op te hoge kringspanningen) en die van de inwerking van pekel op hoogwaardig staal.

Alleen de pekel was niet voldoende geweest (want de loodrechte stand van de scheuren op de gaten trad bij alle breuken op) en ook enkel de strakke passing was niet voldoende geweest voor breuk (anders hadden de Ultegra-kettingen duidelijk minder gepresteerd dan andere kettingen en de DA-kettingen trouwens ook).

Krijg je die ketting nog wel normaal geponst met die strakke passing?

Geplaatst: 30 apr 2010 15:07
door marconi
Amclassic-fan schreef:Maar hoe wil jij de resultaten van die trekproef verklaren? Volgens jouw theorie hadden de Ultegra kettingen dan veel eerder moeten breken dan de andere kettingen.


Beste Amclassicfan,

Uit het stukje in Fiets bleek dat die breuken geen breuken waren die door trekkrachten waren veroorzaakt. Als je "goede" Ultegra kettingen dan gaat testen op sterkte dan zul je geen enorme verschillen constateren met andere kettingen.
Dus kan je die trekproeven m.i. vergeten omdat die niets bewijzen.
Bij die testen werd ook het volgende geconstateerd:

Opvallend is wel de EXTREEM strakke passing van de pinnen in de schalmen en de EXTREME vervorming van de pinnen bij het klinken. Dat resulteert in hoge kringspanning rond de pinnen.

Spanningcorrosie:
Verloopt sneller doordat het materiaal onder hoge spanning staat, in dit geval door het klinken van de pinnen. Hierdoor vormen zich spleten tussen de kristallen.

Ik vermoed dat er zich gewoon voor het blote oog onzichtbare haarscheurtjes hebben gevormd en die pekel kan het proces van breken hebben versneld. Maar de oorzaak was er al en zou ook zonder pekel aan het licht gekomen zijn.

Ik las nergens van welk punt vandaan die breuken te zien waren maar ik meen mij te herinneren van de foto in TOUR dat die vanaf het midden, vanaf de pin dus naar buiten gericht waren. Ik ben hiervan helaas niet 100% zeker.
Heb jij hier gegevens van ?

Geplaatst: 01 mei 2010 13:40
door simen
De scheurtjes kunnen al in een eerder stadium van produktie ontstaan zijn.
Bij het stansen van de afzonderlijke kettingschalmen .
Met perskracht worden de omtrek en de twee gaten gestanst.
Op de randen onstaan zo scheurtjes omdat het materiaal deels word afgebroken.
Deze scheurtjes ontstaan onder invloed van deze perskracht op het moment van uitbreken en staan dan even open door de rek van het materiaal .
Olie nodig voor smering van het stansproces dringt dan het materiaal binnen waarna de srtuktuur zich weer sluit en de olie gevangen zit .
Dit is een nadeel van het produktieproces met stansen.
De scheurtjes zijn er dus altijd al geweest vraag is dan ook wat er in het materiaal of de productie is veranderd cq fout is gegaan.

En dan zijn er nogal wat zaken te noemen.
Enkele mogelijkheden in dit gedeelte van het produktieproces:

-Uitgangsmateriaal voldeed niet aan de norm.
Oorzaak,door overspannen markt van grondstoffen voor de crisis is er door de toeleverancier binnen de tolerantie marges 'geschoven' met de kwaliteit.

-Het stempel voldeed niet aan de maat tolerantie eisen of is verkeerd berekend.

-De smeerolie nodig voor het stansproces is in samenstelling gewijzigd of er is gekozen voor een andere soort om wat voor reden dan ook.

-Nabehandeling van de schakels is veranderd of niet goed uitgevoerd.

En zo kan er nogal wat fout gaan.
Er zal dan hier en daar achter de schermen ook wel koortsachtig gezocht worden naar een oorzaak.
Niet eenvoudig om dat even te achterhalen.

Gratis ketting vervangen.

Geplaatst: 01 mei 2010 13:53
door beukje
Shimano moet alle Ultegra 10 speed kettingen gratis vervangen. Een terugroep actie dus. Zich verschuilen achter slecht onderhoud is een drogreden. Dan zou dit immers met andere kettingen ook zo zijn? Valt mij vies tegen van Shimano.

Geplaatst: 01 mei 2010 22:23
door eelcoz
Weet iemand trouwens of het klopt dat er bij de Ultegra 6700 triple standaard een 6600-ketting zit? Ik las dit in een ander topic, maar vond het een beetje gek. In dat geval heb ik dus ook voor niets een nieuwe KMC-ketting gekocht. Gelukkig heb ik de Ultegra-ketting ook nog liggen.

Edit: even gekeken, maar mijn ketting was gewoon een 6700-ketting. Toch maar goed dat ie vervangen is.

Geplaatst: 02 mei 2010 00:23
door henkv
Ik kreeg net voor 'Madame' een nieuwe 6703 (ultegra tripple) groep en inderdaad zat er een 6600 ketting bij.

Geplaatst: 02 mei 2010 01:15
door timper
Voorlopig heb ik nog geen breuken in de ketting (na ongeveer 1500 kms) maar na alle problemen die ik hier en elders lees overweeg ik toch om een ander merk te monteren. Blijkbaar is kmc de beste keuze? Of toch DA? Of sram?
Met de komende cyclo's en klimvakantie wil ik geen risico's nemen, vandaar.

PS. Ooit ben ik eens keihard gevallen door een kettingbreuk toen ik een helling vol op sprintte...en dat deed echt geen deugd.

Geplaatst: 04 mei 2010 01:52
door stefanofly
ik heb een 6700 ketting en voor de zekerheid wil ik ook een kmc ketting monteren.
Wie kan mij een link sturen van de "goede ketting" voor een shimano ultegra dubbel?
Alvast bedankt


deze goed -> http://www.12gotrading.nl/onderdelen/ke ... r_10-speed

Geplaatst: 04 mei 2010 19:27
door kooijman
Volgens mij kun je net zo makkelijk een 6600 ketting monteren ipv kmc, die werkt zoiezo goed samen en daar heb ik nog nooit iets slechts over gehoord.

Overigens zag ik net dat op mijn nieuwe ultegra groep ook een 6600 ketting is afgeleverd.

Geplaatst: 05 mei 2010 14:31
door chemist
Ik zou zelf zeker geen 6700 ketting meer nemen, ook in de zomer bij regen bevat regenwater een bepaalde zoutconcentratie en de spanningscorrosie zoals beschreven in fiets zou daar ook in misschien verminderde mate kunnen optreden.

Ik ben graag "zeker" van het materiaal waarmee ik rijd, kortom shimano moet zijn huiswerk gewoon overdoen.