Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubes for Dummies

compdiver
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 25 aug 2005 13:02

compdiver 21 jun 2010 16:07

Heeft er iemand ervaring met de specialized s-works mondo TUBES? En kan je hier ook ergens gegevens van terugvinden?

Ik vond daarnet een link waar je ze voor 25 euro per stuk kan kopen:http://www.2dehands.be/fietsen/fietsond ... s%2Fwielen

Dit lijkt me een zeer goede koop ..of toch maar beter bij de vertrouwde vittoria's blijven?
Mijn Canyon Ultimate CF

breaker
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 jun 2010 18:56

breaker 03 jul 2010 21:31

Dus als ik goed begrijp kan ik als ik een grote lek heb gereden. Zo een nieuwe reserve band om de velg doen zonder lijm te gebruiken.
En thuis een goede tube omleggen.

Nu zag ik in de winkel een kit liggen als je band vervangt. Hier gaat met een spuit lijm in en volgens spuit je hem in de ventiel. Is dit de juiste manier om tube te vervangen?

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 04 jul 2010 02:32

Hoi,

Neen, da's niet de juiste manier van handelen.
Een reservetube dient voorverlijmd te zijn en neen, je spuit geen lijm in de binnenband.... :/

Misschien de dingen even ten gronde doorlezen en dan pas pertinente vragen stellen?

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

breaker
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 jun 2010 18:56

breaker 05 jul 2010 21:19

Voor gelijmd hoe doe ik dat of zijn er zo tube die al zijn voor gelijmd te koop?

Ik wil een goedkoper reserve tube mee nemen en thuis een goede tube of de oude plakken om de velg plakken. Thuis heb je meer tijd om het goed te doen dan onderweg.

Aan zo spuitbus ga ik niet beginnen omdat het volgens alleen je band meer verziekt.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 06 jul 2010 03:17

Hoi,

Je voorziet je reservetube van een laagje lijm op de biastape (het lint dat over het stiksel heen is aangegebracht).
Na een tiental minuten drogen plooi je die dan met de verlijmde kant naar elkaar gericht samen.
Zodoende verhardt de lijm niet te snel en kan er geen vuil aan de lijm.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

koelekiller
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 jun 2010 13:02

koelekiller 06 jul 2010 13:15

als je lek rijd gewoon een andere erop leggen zonder te lijmen - risico is minimaal heb die vele malen gedaan zolang de velgen al een paar keer gelijmd zijn.
spreek uit ervaring op een bepaald jaar zelf 30 keer plat gereden op 10.000 km waarvan zelfs 3 keer op 1 training

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 06 jul 2010 13:16

Koelekiller schreef:spreek uit ervaring op een bepaald jaar zelf 30 keer plat gereden op 10.000 km waarvan zelfs 3 keer op 1 training

Had je 3 reserve tubes mee? Of met pitstop ed?

koelekiller
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 jun 2010 13:02

koelekiller 06 jul 2010 13:17

nee had er 2 mee en gelukkig was ik op de baan met nog iemand en heb daar 3e tube van geleend

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 06 jul 2010 13:44

Hoi,
Koelekiller schreef:als je lek rijd gewoon een andere erop leggen zonder te lijmen - risico is minimaal heb die vele malen gedaan zolang de velgen al een paar keer gelijmd zijn.
spreek uit ervaring op een bepaald jaar zelf 30 keer plat gereden op 10.000 km waarvan zelfs 3 keer op 1 training



Zo kan je nog meer dingen bedenken die je kan doen maar beter niet doet.

Rij je die niet verlijmde tube plots lekt dan rolt ie naar alle waarschijnlijkheid van de velg af.
Moet je plots diep in de remmen dan wordt het ventiel misschien wel afgerukt enz.

Waarom onnnodig risico nemen?

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

koelekiller
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 jun 2010 13:02

koelekiller 06 jul 2010 13:48

heb zo zelfs nog wedstrijden gereden omdat ik geen tijd had om ze te lijmen nooit problemen mee gehad. Wel nooit nieuwe tubes gebruikt steeds dan tubes die al gebruikt waren of zelfs gemaakt waren.

breaker
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 jun 2010 18:56

breaker 07 jul 2010 01:27

fdegrove schreef:Hoi,

Je voorziet je reservetube van een laagje lijm op de biastape (het lint dat over het stiksel heen is aangegebracht).
Na een tiental minuten drogen plooi je die dan met de verlijmde kant naar elkaar gericht samen.
Zodoende verhardt de lijm niet te snel en kan er geen vuil aan de lijm.

Ciao, ;)




Bedankt.

Alleen nog een reserve tube kopen en een blik Schwalbe tube lijm scoren.
Ben ook van plan om voor de reserve tube een goedkoper te nemen en te gebruiken als een thuiskomer en een goede dure tube om thuis om te leggen.

Hoe lang gaat zo voor gelijmde tube voordat de tube niet meer plakt?


Ik was vandaag bij Bike2Build in Vlaardingen ik vroeg daar of ze tube lijm hadden,hadden ze niet.
Ze keken mij aan of ik een domme vraag stelde. De verkoper zie tegen mij dat ze blij mogen zijn als ze 2 tube's per jaar verkopen. Beetje rare opmerking steeds meer wielrenners gaan over op tube's.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 07 jul 2010 02:44

Hoi,

Die lijm op je reserveband houdt best enkele jaren.
Ik hou er een logboek op na en daaruit blijkt dat die tube laatst werd gebruikt in april 2008.

Wat de lijm betreft, ik kan me niet uitspreken over Schwalbe's lijm, als je de kans ziet om een blik of enkele tubes Vittoria Mastik One te scoren zou ik het niet laten. Dat is echte zeer goede lijm en staat algemeen bekend als de beste.

Tja, wat de beschikbaarheid van tubes betreft, hier in de streek vind je ze wel bij zowat elke FM maar een vijftal jaren geleden was dat ook wel anders.
Je werd echt wel scheef bekeken als je om iets vroeg wat met tubes te maken had toen.
Da's ondertussen wel flink veranderd en enkele FMs waar ik regelmatig over de vloer kom rijden er nu ook zelf mee...:D

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie