Pagina 13 van 113
Geplaatst: 12 apr 2010 13:09
door anaszi2.0
Geert Jan schreef:gisteren met de ketting invetten kwam ik er achter dat er iets heel erg goed aanliep. dacht eerst aan de ketting/crank. Het getril was door het hele frame te horen en te voelen. Crank geinspecteerd niks mis mee. Ketting lijkt mij ook niet(heb hem alleen maar ingevet). maar ik zit te denken aan de achterderailleur. Nog even een op onderzoek uit dus.
Iemand een tip?:)
Edit: als ik de achterderailleur iets naar voren buig(zodat de spanning er van af is) is het verholpen. Zodra hij weer op spanning staat is het weer zover.
Loopt het bovenste wieltje niet tegen je kransjes aan?
Geplaatst: 12 apr 2010 16:04
door mbl
Marconi schreef:danny1407 schreef:MBL schreef:
Ja echt maar heel weinig. Maar ik draaide hem met de lange kant van zo'n L - inbussleutel. Met m'n duim en wijsvinger op de korte kant. Kennelijk sterker dan ik dacht, of een slecht boutje. Wordt dus heel voorzichtig uitboren.
Probeer hem liever klein "in te boren".
Gaatje 2,5 mm ofzo, centimetertje diep.
Dan voorzichtig, maar wel met enige kracht een (scherpe) priem erin duwen en voorzichtig draaien.
Dan is de kans dat je je schroefdraad verpest niet aanwezig.
Uitboren kan dan altijd nog.
Er zijn setjes speciale " linkse tappen" te koop met een linkse draad. Klein gaatje boren, tapje linksom erin draaien en dan maar blijven draaien tot het stukje van de bout meekomt. Maar meestal kan zo 'n boutje waarvan de kop afgedraaid is er zonder veel moeite worden uitgedraaid. Er staat ook geen spanning meer op .
http://www.tooltopper.nl/product_info.p ... tap-8551-1
Bedankt voor deze tips. Ga het proberen.
Geplaatst: 12 apr 2010 21:43
door wasbeer2006
Gisteren mijn 1 van mij bladboutjes doorgedraaid van mijn XTR Crank!
Jammer zeg. Maar de schade is te overzien!
Geplaatst: 13 apr 2010 11:19
door tommeke14
Een zadelpenklem iets te fanatiek aangedraaid waardoor er een scheur in kwam. Heb meteen maar 'n nieuwe erop gezet.
Geplaatst: 14 apr 2010 12:01
door radje748
Ik doe alles aan mijn fiets zelf, maar in de tijd heb ik wel geleerd dat snel iets doen gelijk staat aan iets verprutsen...voorbeeld...ff snel een voorvork van mn atb vervangen, netjes ahead set los, lostikken uit frame, snel andere voorvork erin...huh stuurt zwaarder....toch weggegaan...na tocht alles weer uitelkaar....oh ja...ik was de helft van de kogels kwijt......gelukkig geen verdere schade....
Geplaatst: 18 apr 2010 01:12
door julio
HA, ik ben niet alleen. Zonder fouten geen zinvol leerproces stelt de leertheorie van het constructivisme. Dat is mijn troost als het me weer gebeurt:
Boutjes te strak, deda newton stuurpen stuk / carbon zadelpen stuk.
Eigen balhoofdpers: mooi en trots! maar wel een deuk in een nieuw frame door een misgemikte hamertik
Dura Ace shifter, he, werkt 'ie niet goed? Even open maken... Met kunst en vliegwerk wonderlijk genoeg nog redelijk werkend in elkaar gekregen
Terug naar Presto omdat de nieuwe cassette niet lekker liep: 'Heb je die ketting er zelf zo omgelegd?' Zeg maar om het metaal van de kooi heen, ipv over de wieltjes. Oeps: Honderd keer goed gedaan...
En hoe moeilijk is het om een kabel aan een voorderailleur vast te maken? Nou wel aan de goede kant van het boutje met lipje, anders werkt 'ie voor geen meter. Ik neem nu foto's van de originele montage, kan ik nog eens terugkijken.
Mooi topic dit. Complimenten aan de TS en de rest voor de zelfreflectie, sommigen maken wel een heel erg pijnlijk leerproces door....
Geplaatst: 18 apr 2010 02:16
door plantagenet
Mijn achterderailleur (Shimano 105) gedemonteerd van de derailleurhanger (of hoe dat metalen palletje ook heet). Derailleur liep stroef op het asje (draaide zwaar). Na demontage sprong het geheel uit elkaar (er zit een zeer sterke veer in). Maar goed, alles goed schoongemaakt en ontvet, opnieuw ingevet en in elkaar gezet....maar toen.... Hoe ik de veer weer moest terugplaatsen heeft me de nodige hoofdbrekers gekost, maar uiteindelijk is het gelukt om de derailleur (met vóórspanning) weer te monteren en het lijkt allemaal weer te werken.
Als iemand weet hoeveel vóórspanning je op zo'n veer moet zetten voor je de derailleur weer monteert...ik hoor het graag.
Geplaatst: 19 apr 2010 13:28
door bibske
Zaterdag een ritje met Mr. Bibske dus met de hybride ipv de racefiets. Bandjes nog even oppompen en gaan, hoeveel moest er ook al weer in? Even checken op de band: min 6.5. Ik vond het al redelijk fors maar het stond er toch? Na een lekkere lunch in het zonnetje terug naar de fietsen, slot open. "Ja, ik hoorde hem net al knallen" Oeps...
Snel naar de fietsenmaker om de hoek nieuw bandje gehaald, gelukkig was het zaterdag. Er stond dus min 3.5, max 6 bar op de band...
Geplaatst: 19 apr 2010 15:59
door twofourtwo
Mijn zadelpen van mijn koersfiets (2 maand oud) zakte altijd weg ... de zadel-pen-klem blijft nu niet meer rond het stukje carbon zitten waar een hoekje afgebarsten is. (alu zadelpen) Te vast willen draaien, maar was het zo beu om telkens de zadelhoogte weer aan te passen ...
Montage pasta is die ook nodig voor carbon frame en alu zadelpen? En hoe moeilijk is het dan nog om de hoogte aan te passen?
Ben nu al één dag aan het vloeken ... morgenvroeg fiets afdroppen bij fietsenmaker. Vanavond MTB time
Geplaatst: 19 apr 2010 18:59
door jasperr
twofourtwo schreef:Mijn zadelpen van mijn koersfiets (2 maand oud) zakte altijd weg ... de zadel-pen-klem blijft nu niet meer rond het stukje carbon zitten waar een hoekje afgebarsten is. (alu zadelpen) Te vast willen draaien, maar was het zo beu om telkens de zadelhoogte weer aan te passen ...
Montage pasta is die ook nodig voor carbon frame en alu zadelpen? En hoe moeilijk is het dan nog om de hoogte aan te passen?
Ben nu al één dag aan het vloeken ... morgenvroeg fiets afdroppen bij fietsenmaker. Vanavond MTB time
Begrijp ik nu goed dat je geen montagepasta hebt gebruikt? Natuurlijk moet je wel montagepasta gebruiken bij de montage van een zadelpen, ongeacht van welk materiaal de zadelpen en frame zijn.
Dus gewoon lekker een laagje Tacx carbonpasta of Dynamic carbonpasta erop en met een momentsleutel op het juiste moment aandraaien! Als de zadelpen dan nog zakt is er iets niet goed, bijvoorbeeld de diameter van de zadelpen.
Geplaatst: 19 apr 2010 19:03
door twofourtwo
jasperr schreef:twofourtwo schreef:Mijn zadelpen van mijn koersfiets (2 maand oud) zakte altijd weg ... de zadel-pen-klem blijft nu niet meer rond het stukje carbon zitten waar een hoekje afgebarsten is. (alu zadelpen) Te vast willen draaien, maar was het zo beu om telkens de zadelhoogte weer aan te passen ...
Montage pasta is die ook nodig voor carbon frame en alu zadelpen? En hoe moeilijk is het dan nog om de hoogte aan te passen?
Ben nu al één dag aan het vloeken ... morgenvroeg fiets afdroppen bij fietsenmaker. Vanavond MTB time
Begrijp ik nu goed dat je geen montagepasta hebt gebruikt? Natuurlijk moet je wel montagepasta gebruiken bij de montage van een zadelpen, ongeacht van welk materiaal de zadelpen en frame zijn.
Dus gewoon lekker een laagje Tacx carbonpasta of Dynamic carbonpasta erop en met een momentsleutel op het juiste moment aandraaien! Als de zadelpen dan nog zakt is er iets niet goed, bijvoorbeeld de diameter van de zadelpen.
nee ik heb geen carbonpasta gebruikt, ik had zelf de indruk dat er een heel dun laagje vet rond e zadelpen zat. als ik carbonpasta gebruik kan ik nadien de hoogte dan nog verstellen? (heb een beeld van loctite in mijn hoofd en een vast is vast situatie
)
Geplaatst: 19 apr 2010 19:30
door riherm1
twofourtwo schreef:jasperr schreef:twofourtwo schreef:Mijn zadelpen van mijn koersfiets (2 maand oud) zakte altijd weg ... de zadel-pen-klem blijft nu niet meer rond het stukje carbon zitten waar een hoekje afgebarsten is. (alu zadelpen) Te vast willen draaien, maar was het zo beu om telkens de zadelhoogte weer aan te passen ...
Montage pasta is die ook nodig voor carbon frame en alu zadelpen? En hoe moeilijk is het dan nog om de hoogte aan te passen?
Ben nu al één dag aan het vloeken ... morgenvroeg fiets afdroppen bij fietsenmaker. Vanavond MTB time
Begrijp ik nu goed dat je geen montagepasta hebt gebruikt? Natuurlijk moet je wel montagepasta gebruiken bij de montage van een zadelpen, ongeacht van welk materiaal de zadelpen en frame zijn.
Dus gewoon lekker een laagje Tacx carbonpasta of Dynamic carbonpasta erop en met een momentsleutel op het juiste moment aandraaien! Als de zadelpen dan nog zakt is er iets niet goed, bijvoorbeeld de diameter van de zadelpen.
nee ik heb geen carbonpasta gebruikt, ik had zelf de indruk dat er een heel dun laagje vet rond e zadelpen zat. als ik carbonpasta gebruik kan ik nadien de hoogte dan nog verstellen? (heb een beeld van loctite in mijn hoofd en een vast is vast situatie
)
carbonpasta is geen locktite!
het is een vettige substantie waar een heel dun korreltje inzit. Dat zorgt voor de wrijving die nodig is om zakken te voorkomen