Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Giro-tijd!!

paulusr3
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:54

paulusr3 28 mei 2008 12:46

havana schreef:
Ibie schreef:Hoe heeft die Contador dat gedaan: 34X30. SRAM heeft geen cassette met 30? Had hij ook een MTB lange kooi?


Klopt, grootste SRAM cassette is een 11-28 meen ik. Ze hebben wewoon een los kransje gemonteerd, waarschijnlijk van Marchisio of Miche. Bij Astana gebruiken ze ook Dura Ace cranks en kettingen, hun onderdelenkeuze is echt niet voor 100% aan SRAM gelieerd (nood breekt wet en SRAM levert slecht). MTB derailleur is niet nodig, zo lang je niet groot-groot schakelt gebeurt er niks.

Die Kronplatz moet je als toerist gewoon met een triple doen en dan het liefst met een 27 of 29 achter en dan nog moet je je afvragen of ze zoiets moet willen (heeft weinig meer met klimmen te maken).


In de ardennen zijn ook een hele hoop beklimmingen die eigenlijk helemaal niets meer met klimmen te maken hebben. Toch zijn het leuke uitdagingen om eens aan te vatten. Zo ook de Kronplatz. Leuk om eens iets anders te proberen dan wat je normaliter zou doen. Daarbij genomen het al eerder genoemde fenomenale uitzicht boven en de hele mythe die de giro er rond creeert maakt het tot iets speciaals. Ik heb er iig geen spijt van!
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 28 mei 2008 13:28

de boef van parma schreef:Idd, het houdt ons bezig hè? Maar zo'n Kronplatz past zo in het beeld van de positie die wielrennen in Italie inneemt. Voetballers zijn hier sterren, maar corridori zijn helden.


Woon jij in Parma? Da's inderdaad een fietsminnende stad, is me al opgevallen, maar de positie van het fietsen in Italië valt algemeen nogal tegen: in mijn vrienden- en kennissenkring (en bij uitbreiding in heel Italië ten zuiden van Toscana) ligt er heus niemand wakker van de wielrennerij... Verder dan voetbal, motorsport en formule 1 kijken ze doorgaans niet; ook in de Gazzetta haalt de Giro pas de voorpagina nu de hele voetbalcompetitie, incl. Coppa Italia, is afgelopen (om meteen naar pagina 2 verdrongen te worden zodra er een grand prix of groot transfernieuws - Mourinho naar Inter! - is...)
Nee, fietsen, da's iets voor noorderlingen... (je merkt toch ook dat er bij de ritten door het zuiden haast niemand langs de weg stond?)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 28 mei 2008 14:26

Het blijft me trouwens verbazen dat de schijnbaar makkelijkere cols (minder stijgingspercentage) in de Tour altijd veel meer schade (verschillen) opleveren dan de o zo moeilijke cols uit in de Dolomieten.
Afbeelding

paulusr3
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:54

paulusr3 28 mei 2008 14:53

Dario schreef:


Woon jij in Parma? Da's inderdaad een fietsminnende stad, is me al opgevallen, maar de positie van het fietsen in Italië valt algemeen nogal tegen: in mijn vrienden- en kennissenkring (en bij uitbreiding in heel Italië ten zuiden van Toscana) ligt er heus niemand wakker van de wielrennerij... Verder dan voetbal, motorsport en formule 1 kijken ze doorgaans niet; ook in de Gazzetta haalt de Giro pas de voorpagina nu de hele voetbalcompetitie, incl. Coppa Italia, is afgelopen (om meteen naar pagina 2 verdrongen te worden zodra er een grand prix of groot transfernieuws - Mourinho naar Inter! - is...)
Nee, fietsen, da's iets voor noorderlingen... (je merkt toch ook dat er bij de ritten door het zuiden haast niemand langs de weg stond?)



[/quote]
Tuurlijk zijn er andere sporten die in Italië meer aandacht krijgen. Dat neemt niet weg dat Italië wel degelijk een fietscultuur kent! Als je alleen al ziet hoeveel Granfondo's er voor cicloturisti worden georganiseerd! Elke weekend is er wel de keuze uit diverse aantrekkelijke tochten die tot in het kleinste detail goed georganiseerd worden. (uitgebreid deelname pakket, leuke gadgets, goede verkeersmaatregelen, lekkere after pastaparties en bovenal zeer vriendelijke vrijwillegers die de tochten mogelijk maken).
Minder publiek en minder massaal, komt vooral door de periode in het seizoen. In mei heeft nog niemand zomervakantie en is de aanloop dus ook stukken minder. Mij hoor je hier niet over klagen! Alles is veel bereikbaarder dan in de Tour.
ericpeters schreef:Het blijft me trouwens verbazen dat de schijnbaar makkelijkere cols (minder stijgingspercentage) in de Tour altijd veel meer schade (verschillen) opleveren dan de o zo moeilijke cols uit in de Dolomieten.


In de tour wordt gewoon veel harder gereden en het zijn nog altijd de coureurs die de koers hard maken of niet. In veel giro etappes wordt de eerste paar uren redelijk 'piano' gereden. Dat is in de tour wel anders.....
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28027
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 mei 2008 15:29

Ook in de Tour zag je vorig jaar dat in de zware bergetappes pas op de laatste helling de koers hard wordt gemaakt. Vorig jaar werd op de Galibier pas in de laatste 4 km echt gekoerst (vanaf Plan Lanchat).

Daarbij: een makkelijker col qua stijgingspercentage is vaak langer, Franse cols zijn eerder 15 km dan 10 km.

Meestal is het deelnemersveld in de Tour ook gewoon beter dan in de Giro; dit jaar lijkt het precies andersom (alhoewel Cadel Evans en Sastre natuurlijk ontbreken).

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 28 mei 2008 17:36

@Dario: Ja, ik woon in Parma, een van de mooiste steden van het Land van de Lachende Tomaat en Parma is een fietsgekke stad. Onmogelijk dat, op welk uur van de dag je ook gaat, je alleen moet fietsen.
Onder de Marche, Umbria en Toscana is de belangstelling idd minder voor het fietsen, maar in het midden en noorden is het een (fiets)gekkeboel. Hier gaat geen fiets onder de € 4000 de winkel uit. Prijzen liggen aanmerkelijk lager dan in NL.
@PaulusR3: Ciclismo Italia heeft voor jou geen geheimen meer. Alleen 'het minder massaal' kan ik niet onderschrijven. Iedere GF is overvol. Anderhalve week geleden bij de Nove Colli (12k deelnemers) moesten we de eerste 2 klimmetjes uit de serie pittig stijl lopend schouder aan schouder afleggen. Hordenl Zwitsers en Duitsers die hier in de weekends de GF's rijden, aangevuld met een handvol Belgen. Maar zo gezellig met idd pastaparties en pretpakketten en heel veel stands van relevante producenten.
Net nog ff naar buiten gestuurd door mijn vrouw: 67 km met 885 hoogtemeters. Nu naar Cassani luisteren op Rai Sport.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 28 mei 2008 18:11

Zoals je zegt: Zwitsers, Duitsers en Belgen: noorderlingen dus! ;)
Maar inderdaad zijn er (gelukkig) steden als Bolzano, Parma (is inderdaad goed leven daar!) en Lucca die op dat vlak uitzonderingen vormen, en waar de fietsen zowaar de overhand hebben op de alomtegenwoordige Vespa's (zoals waar ik vandaan kom - en in de hele Centro-Sud trouwens). In de rest van het land (Italië stopt niet aan de Arno hé!) blijft fietsen iets voor exoten en freaks (vandaar ook dat er relatief veel dure speeltjes verkocht worden), en moest je al Pantani heten om op enige bekendheid te kunnen rekenen!
(ook merkbaar in het peloton: afgezien van Commesso, Nibali, Pozzovivo, Piepoli en Di Luca rijdt er geen enkele zuiderling rond)
Als ik hier bezoek krijg van familie of vrienden uit Italië kijken zij zich juist de ogen uit op de fietscultuur die er in Vlaanderen heerst!

Maar er is hoop: 10 jaar geleden was mij oom in Rome een van de enige gekken die zich per fiets in het verkeer waagde, nu rijden er toch al meer dan een handvol van die dapperen rond! :)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

paulusr3
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:54

paulusr3 28 mei 2008 21:28

de boef van parma schreef:@Dario: Ja, ik woon in Parma, een van de mooiste steden van het Land van de Lachende Tomaat en Parma is een fietsgekke stad. Onmogelijk dat, op welk uur van de dag je ook gaat, je alleen moet fietsen.
Onder de Marche, Umbria en Toscana is de belangstelling idd minder voor het fietsen, maar in het midden en noorden is het een (fiets)gekkeboel. Hier gaat geen fiets onder de € 4000 de winkel uit. Prijzen liggen aanmerkelijk lager dan in NL.
@PaulusR3: Ciclismo Italia heeft voor jou geen geheimen meer. Alleen 'het minder massaal' kan ik niet onderschrijven. Iedere GF is overvol. Anderhalve week geleden bij de Nove Colli (12k deelnemers) moesten we de eerste 2 klimmetjes uit de serie pittig stijl lopend schouder aan schouder afleggen. Hordenl Zwitsers en Duitsers die hier in de weekends de GF's rijden, aangevuld met een handvol Belgen. Maar zo gezellig met idd pastaparties en pretpakketten en heel veel stands van relevante producenten.
Net nog ff naar buiten gestuurd door mijn vrouw: 67 km met 885 hoogtemeters. Nu naar Cassani luisteren op Rai Sport.


@boef: Ik doelde met minder massaal op de Giro in vergelijking met de tour en niet op Granfondo's! Daar zijn er inderdaad een paar van die extreem druk zijn(Maratona, Nove Colli, GF Gimondi) maar dat heeft ook wel weer wat. En wat Nove Colli betreft; dat is de allerbekendste GF in Italië met ook de meeste deelnemers. Toen ik hem in 2005 reed deden er ook ruim 11.500 mensen mee! Prachtige tocht trouwens en ook zeer zwaar te noemen!
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

jaapie91
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 13 jun 2007 22:56

jaapie91 28 mei 2008 22:25

Ik vond de manier van afdalen van Ignatief(?) en Di Luca toch wel wat appart, zou ik zelf niet zo gauw doen, maar is dit weer de nieuwste trend op afdaal gebied ofzo? Want vorig jaar zag je ze steeds met een hand op de rug fietsen.
Disclaimer: deze post is met de grootst mogelijke zorg opgesteld, taal en spelfouten onder voorbehoud.

specliffeddes
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 18 apr 2007 14:06

specliffeddes 28 mei 2008 22:36

Schitterende Giro tot nog toe. Wat een groots gebaar van Cavendish vanmiddag om Greipel de etappe te gunnen.
Le vélo est mon squelette extérieur - vrij naar Alfred Jarry (1873-1907)

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 28 mei 2008 22:58

Had Ignatief een te klein frame? Zijn ellebogen maakten onder in de beugels een hoek van minder dan 90 graden. Dat zie je bijna nooit, alleen soms bij kleine klimmertjes. En Ignatief is tijdrijder en kan wel diep zitten. Alsof zijn bovenbuis twee centimeter te klein was. Hij zat ook heel erg te hannissen met zijn armen.

Plaats reactie