Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

de-echte-wielrenners-scheren-hun-benen-hyve!

mensma
Forum-lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: 23 jun 2004 22:46

mensma 30 jul 2008 22:32

[quote="GastheerG"][quote="mensma"][quote="GastheerG"]Een beetje zwaar op de hand ben je wel. [/quote]

Jij niet minder in het Blik op de Weg topic ;-)[/quote]

Openstaande rekening? Mijn hemel zeg. Je weet me wel te vinden.

[/quote]

Nee hoor, heb absoluut niks tegen je, maar net als Jan jou meteen te binnen schoot met het topic waar hij ook zwaar op de hand was, schoot dit me meteen van jou te binnen.

Hoe was het gezegde ook alweer (lekker actueel met de PC op dit moment in Franeker)? "Wie kaatst kan de bal verwachten"?

erwinvanfiets
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 mar 2008 23:23

erwinvanfiets 09 mar 2011 13:00

jaapie91 schreef:
Ik twijfel nog tussen wel of niet scheren.... is er geen tussenoplossing: netjes bij-trimmen ofzo?
millimeteren?


bleken!
running water, running water, what are your running from, Daniel Johnston

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 19 apr 2011 18:40

Koning Thijs heef er zijn licht over doen schijnen:

[quote="Thijs Zonneveld"]Benen scheren

Op mijn benen een bos haar. In mijn hand een scheermesje. En in mijn hoofd vraagtekens. Wat moest ik nou? Scheren? Of juist niet scheren?

Elke lente hetzelfde liedje. Zodra de zon schijnt, begint mijn scheermesje te roepen. Ik ben al een eeuw of drie gestopt met wielrennen - maar als de lente komt, dan kriebelen de haren op mijn benen.

Want stel dat ik het in mijn harses haal om te gaan fietsen met een korte broek, dan mag dat onder geen enkele voorwaarde met een oerwoud op mijn kuiten. Ik ben gehersenspoeld. Wielerbenen, die horen kaal te zijn - zeker in de zomer. En ook glad. En het liefst ook nog (zonnebank)bruin.

Voor de noodzaak van gladde benen bestaan een paar officiële redenen. Daarvan maakt de gemiddelde wielrenner dankbaar gebruik om op verjaardagsfeestjes of stapavonden aan niet-kenners ('Wat? Scheer jij je benen?') uit te leggen waarom hij in godsnaam zijn benen scheert, epileert, lasert of harst.

Gram
Officiële reden 1: het is fijn voor de masseur. Voor zo'n benenkneder is het toch niet te doen om avond na avond door een stuk tapijt te wroeten? Toch?

Officiële reden 2: het is handig bij valpartijen. Een wielrenner ziet er na een asfaltkus en een bezoekje aan de rondedokter uit als een mummie: ingezwachteld van top tot teen. Die pleisters en bandages moeten er ook een keer af. Dan kun je je maar beter geschoren hebben. Zoniet: au.

Officiële reden 3: gewicht. Al ken ik maar één renner die kaal ging (en niet alleen op zijn benen) om een paar picogrammen te besparen: Michael Rasmussen. Groot gelijk had hij. Wie expres te kleine schoenen aantrekt, de stickers van zijn fiets vijlt en zijn koersbroeken weegt, die kan zich net zo goed gladder dan glad scheren. Elke gram telt.

Schoonheid
En dan nu de enige werkelijke reden: het is gewoon mooi. Waarom? Daarom. Nee, over deze smaak valt niet te twisten. Benen zijn glad. Punt uit. En zo denken alle renners in het peloton erover. Noem het meelopers, noem het meefietsers, noem het een subcultuur - maar het verandert nooit.

Wielrenners hebben een volledig op zichzelf staand gevoel voor schoonheid ontwikkeld. Ze willen ieder spiertje, ieder adertje en ieder peesje op hun benen kunnen zien. En wie een bos haar op zijn benen heeft, die ziet de bomen eronder niet meer.

Pannenkoek
Ongeschoren poten, dat is iets voor recreanten. Voor bierbuiken die één zondag per jaar hun fiets uit de schuur halen voor een rondje van een kilometer of twintig.

Voor kerels met bellen op hun stuur en zadeltasjes ter grootte van een strandbal. Voor onbehouwen ploerten die de pedalen niet aaien, maar ze mishandelen met hun gestamp.

Geschoren benen moet je eigenlijk verdienen. Het is een beloning als je de grens tussen pannenkoek en wielrenner bent overschreden. Als je genoeg hebt getraind. Als je genoeg over wielrennen hebt gedroomd. Als je genoeg met je beenhaar in je kettingbladen verstrikt bent geraakt. Wanneer genoeg genoeg is, mag je overigens volledig zelf bepalen.

O ja. Dat bos haar op mijn eigen benen? Dat is eraf. Benen horen glad te zijn. Punt uit.[/quote]

Waarvan acte.

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 19 apr 2011 18:51

Prachtig!
Ben ik even blij dat ik vrouw ben, nooit die twijfel over wel of niet scheren van je benen :)

Gebruikersavatar
bontempi056
Forum-lid
Berichten: 131
Lid geworden op: 08 okt 2010 17:16

Gebruikersavatar bontempi056 19 apr 2011 19:16

Een echte wielrenner scheert zijn benen, benen met tabak erop is naast dat bij valpartijen er haartjes in blijven zitten en dien ten gevolgen ontstekingen, en de masseur hoeft niet elke week door dat takkebos heen te wroeten.Een wielrenner herken je ook aan geschoren benen,en een toerder herken je aan het takkebos op zijn benen.Punt uit.
Wie nimmer dwaalt wordt nooit verstandig!!!

joers
Forum-lid
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 feb 2011 18:21

joers 19 apr 2011 19:34

lid
Still the same....maar dan 60 kilo lichter! And it feels great!! / rides a Stevens Aspin Ultegra

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 19 apr 2011 20:13

[quote="bibske"]Prachtig!
Ben ik even blij dat ik vrouw ben, nooit die twijfel over wel of niet scheren van je benen :)
[/quote]

Wat?!

Scheer jij je benen? Dat is echt niet cool hoor :)
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

ramon100
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 feb 2010 13:11

ramon100 19 apr 2011 21:54

[quote="bontempi056"]Een echte wielrenner scheert zijn benen, benen met tabak erop is naast dat bij valpartijen er haartjes in blijven zitten en dien ten gevolgen ontstekingen, en de masseur hoeft niet elke week door dat takkebos heen te wroeten.Een wielrenner herken je ook aan geschoren benen,en een toerder herken je aan het takkebos op zijn benen.Punt uit.[/quote]


Gelukkig, na je 35e weet je zeker dat een toerder bent (geworden) en kan de tabak blijven zitten.

mafkees
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 apr 2011 13:14

mafkees 19 apr 2011 21:54

[quote="bontempi056"]Een echte wielrenner scheert zijn benen, benen met tabak erop is naast dat bij valpartijen er haartjes in blijven zitten en dien ten gevolgen ontstekingen, en de masseur hoeft niet elke week door dat takkebos heen te wroeten.Een wielrenner herken je ook aan geschoren benen,en een toerder herken je aan het takkebos op zijn benen.Punt uit.[/quote]

Ik ben 15 jaar coureur met licentie geweest en heb nimmer de benen geschoren.
Ik was meer wielrenner dan veel huidige "would be" wielrenners ooit zullen worden.
Ik herken een wielrenner aan z'n houding en "coup de pedale" , dat zegt me veel meer dan allerlei flauwekul met kleurtjes, brilletjes en wat er allemaal gangbaar is onder die geschoren types.
Als je nog nooit een wedstrijd hebt gereden, ben je geen wielrenner en zal je het ook nooit worden.

PS, nog nooit een ontsteking door een haartje gehad.

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 19 apr 2011 22:01

Mafkees
mijn Flickr

mafkees
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 apr 2011 13:14

mafkees 19 apr 2011 22:05

Ik had de eerste reactie wel binnen een kwartiertje verwacht.....

HenH
Forum-lid
Berichten: 1112
Lid geworden op: 20 aug 2010 23:41
Locatie: Leeuwarden

HenH 19 apr 2011 22:08

[quote="Mafkees"]Ik had de eerste reactie wel binnen een kwartiertje verwacht.....[/quote]

Was ook wel te verwachten met zo'n opmerking:p
Iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt.
Wij als fietsers doen het toch nooit goed voor elkaar.
Er is altijd wel iets te zeuren.
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

Plaats reactie