Geplaatst: 04 mei 2009 14:39
[quote="halveliter"]Hallo allemaal!
Ik ben bezig een fixie te bouwen. Nu heb ik alles voor elkaar gekregen, tot nu toe, alleen wil het maar niet lukken met het inzetten van de achternaaf.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit precies doe? De achternaaf in het wiel zetten? Een duidelijke link met uitleg is ook welkom. Moet ik gewoon de spaken loshalen van mijn huidige naaf en dan weer vast zetten aan mijn fixie naaf?[/quote]
In mensentaal?
Je wilt de achternaaf vervangen. Er zit niets anders op dan het achterwiel uiteen te halen (alle spaken eruit) en een nieuw wiel op te bouwen met de fixie naaf. Hierbij rekening houden met de mogelijks andere benodigde spaaklengtes voor de nieuwe naaf, ten eerste omdat deze een andere flenshoogte kan hebben, ten tweede omdat een fixie wiel symmetrisch is, en jouw vorig wiel waarschijnlijk eentje met een versnellingsnaaf. Een versnellingsnaaf wordt asymmetrisch ingebouwd.
Ik ben bezig een fixie te bouwen. Nu heb ik alles voor elkaar gekregen, tot nu toe, alleen wil het maar niet lukken met het inzetten van de achternaaf.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit precies doe? De achternaaf in het wiel zetten? Een duidelijke link met uitleg is ook welkom. Moet ik gewoon de spaken loshalen van mijn huidige naaf en dan weer vast zetten aan mijn fixie naaf?[/quote]
In mensentaal?
Je wilt de achternaaf vervangen. Er zit niets anders op dan het achterwiel uiteen te halen (alle spaken eruit) en een nieuw wiel op te bouwen met de fixie naaf. Hierbij rekening houden met de mogelijks andere benodigde spaaklengtes voor de nieuwe naaf, ten eerste omdat deze een andere flenshoogte kan hebben, ten tweede omdat een fixie wiel symmetrisch is, en jouw vorig wiel waarschijnlijk eentje met een versnellingsnaaf. Een versnellingsnaaf wordt asymmetrisch ingebouwd.