Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Het gewicht van de wielrenner

corniel
Forum-lid HC

corniel 07 jan 2010 12:03

@Jorisb: Tja, dat houd je over aan studeren in Delft. Het wordt ook wel 'bot' genoemd. :)

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 07 jan 2010 12:12

[quote="Corniel"]@Jorisb: Kijk, ik weet, ik heb makkelijk praten, maar volgens mij heb je het verkeerde dieet als je je er niet aan kan houden. De crux is toch dat je je eetpatroon blijvend aanpast.[/quote]
Je kunt het inderdaad beter geen smokkelen noemen, maar gewoon je dieet wat minder streng maken, i.e. (vantevoren dus) een bepaalde hoeveelheid lekkers/ongezonds toestaan in je voedingspatroon. Dan hoef je jezelf niet alles te onthouden, je niet schuldig te voelen als je iets ongezonds eet en is het langer/blijvend vol te houden.

perik
Forum-lid

perik 07 jan 2010 12:19

[quote="FWR"]Je kan per dag meer dan 20 kilo komkommer eten zonder dik te worden (waarmee ik overigens niet zeg dat het verstandig is om 20 kilo komkommer te eten) terwijl je van (normale) kaas maar zo'n 500 gram kan eten. Dat maakt komkommer voor mensen die willen afvallen een betere keus dan kaas.[/quote]

Boterhammen met kaas én komkommer is ook lekker. Jummie! Niks om bang voor te zijn, mensen!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 jan 2010 13:01

[quote="Corniel"]@Jorisb: Je moet ook echt extreem weinig eten om in een jaar tijd je lichaamsgewicht met 50 kg te verlagen. Ik betwijfel of het gezond is. Een vriendin van me crashte er in 3 maanden tijd zo'n 15 kg af (800 KCal/dag). Naar eigen zegge had ze een jaar nodig om daar van te herstellen.

Verder lijkt 'smokkelen' me dodelijk. Daarmee doorbreek je nu juist de discipline die je jezelf had opgelegd. [/quote]

Er zijn hier op 't forum nog een aantal mensen die met een crash dieet absurd veel gewicht zijn kwijt geraakt. Gezond is het niet, maar ik denk niet dat je echt vrolijk wordt van 't vooruitzicht van 4 jaar moeten lijnen om je overgewicht kwijt te raken.

@iemand_92, waarom zouden je darmen meer voedingsstoffen gaan opnemen door sporten? Volgens mij trekken die zich vrij weinig aan van wat je doet, die processen gaan gewoon door. Anders waren ze immers ook wel minder voedingsstoffen gaan opnemen bij mensen die veel te zwaar zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

hm2694
Forum-lid

hm2694 07 jan 2010 13:24

Ik ben inmiddels 3 jaar aan het fietsen, alles gedaan en zonder succes, gemiddeld 107 kilo schoon aan de haak. Ik rook en drink niet.
Augustus 2009 het licht gezien. Ik ben meer gaan fietsen (min 2x ook de winter door) en hardlopen (2x) en geen chips, chocola en koekjes, snoepjes, enz. Wel gewoon lekker eten, maar niet 3x paste op scheppen. Meer water drinken.

Inmiddels weeg ik
87 kilo
175 lengte.
Vetperctage 27 %.

Ik heb een doel van 80 kilo per 3 juni 2010 (Alpe d'Huzes).

20 kilo afgevallen, gewicht van mijn zoon van 5, 2 maten kleiner qua overhemd, shirts en broeken.

Ik voel me herboren, krijg complimenten.
Gisteren fotos van een paar jaar geleden zitten kijken toen wel geschrokken (wat een bolle kop).

Ik ga ervoor en ben zeer gemotiveerd. Nieuwe fiets carbon fiets met hoge wielen eind 2010/begin 2011 als beloning.
Ik fiets dus ik besta!
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd!
Waar een berg is een weg omhoog te fietsen!
Race: Jan Janssen Blade met Sram Force.
MTB: Jan Janssen Jan Fenix met Decore SLX

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 07 jan 2010 14:45

[quote="Jorisb"]. Kijk maar naar wat Rose eet, dat is gewoon lekker.

[/quote]

Shit, voor je het weet gaan we een forum trainings kamp organiseren en moet ik mee als kok
...

en er bestaat wel lekker en gezond beleg voor op bammetjes: Humus met komkommer op een getoast broodje jammie
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

corniel
Forum-lid HC

corniel 07 jan 2010 15:18

[quote="Corniel"]Ik betwijfel of het gezond is. Een vriendin van me crashte er in 3 maanden tijd zo'n 15 kg af (..)[/quote]

[quote="Amclassic-fan"]Er zijn hier op 't forum nog een aantal mensen die met een crash dieet absurd veel gewicht zijn kwijt geraakt. Gezond is het niet, maar ik denk niet dat je echt vrolijk wordt van 't vooruitzicht van 4 jaar moeten lijnen (..)[/quote]

Dat was ook haar uitleg: "Ik had uitgerekend hoe lang het zou duren met een gewoon dieet, en daar had ik echt geen zin in (..)". Ik kan me voorstellen dat het je overweging is. Ik zeg alleen dat het niet gezond is, en dat je je daar van bewust moet zijn.

jorisb
Forum-lid

jorisb 07 jan 2010 15:51

Kan iemand dan iets zeggen over het op gewicht blijven? Er wordt wel eens gezegd dat als je langzaam afvalt dat je dan makkelijker op gewicht kan blijven of dat als je weer aankomt het langzamer gaat en als je in een razend tempo dan afvalt het erna ook weer veel sneller bij komt?

Is dat een fabeltje of is het ook ergens op gebaseerd?

thunderstorm
Forum-lid

thunderstorm 07 jan 2010 15:53

Als je snel afvalt betekent dat meestal dat je weinig eet. Eet je na je afvalrace weer iets meer dan kom je sneller aan omdat je lichaam dan gewend is minder binnen te krijgen.

Dacht ik.

hansdarmstrong
Forum-lid

hansdarmstrong 07 jan 2010 16:51

Als je afvalt omdat je eetpatroon duurzaam wijzigt, is het een stuk evidenter om op gewicht te blijven. Een gewoonte wijzigen kan lastig zijn in het begin maar wordt daarna ook weer 'gewoon'. Ik geef een paar voorbeelden uit mijn ervaring:
- ik at nooit friet en weinig vet, maar wel vaak pasta en rijst. Blijft dat pasta/rijst ong 4 x meer voedingswaarde heeft dan aardappelen. Bon, sindsdien eet ik hoofdzakelijk aardappelen. Mooie winst gemaakt.
- Ik heb een job met regelmatig lunches en recepties. Ik dronk al geen alcohol in die situaties, maar wel vruchtensappen. In energiewaarde maakt dat relatief weinig verschil, zeker omdat je behoorlijk wat suiker binnekrijgt... Nu drink ik water: opnieuw mooie winst.
- Ik at zoet beleg omdat ik dacht dat bv. vlees teveel energie bevatte. Door dat niet te doen en gewoon mager beleg te nemen, opnieuw mooie winst.

Ik ben op die weg gezet door mijn huisarts, omdat ik (ondanks wat ik dacht: behoorlijk gezond eetpatroon) mijn gewicht niet onder controle kreeg.

Dit zijn in feite allemaal simpele zaken die lekker eten absoluut niet in de weg staan. Maar je moet ze weten, jezelf aanleren en vasthouden. Nu kom ik aan in de winter, door minder beweging en de feesten ed. Maar ik hou controle en weet wat te doen om richting zomer weer te zakken.

Dat is nu de derde winter zo, en mijn max gewicht gaat telkens lager, waardoor ik in de zomer ook weer iets lager uitkom (2008 86, 2009 84 en 2010 gestart op 83).

Ik ben erfelijk belast in deze. heb eenmaal door ziekte zeer snel + 10 kg verloren met een rebound van formaat. Moet zelfde effect zijn als bij crashdieet: lichaam gaat op waakvlam en vanaf de toevoer er weer is gaat het compenseren.

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 07 jan 2010 17:00

[quote="Jorisb"]Kan iemand dan iets zeggen over het op gewicht blijven? Er wordt wel eens gezegd dat als je langzaam afvalt dat je dan makkelijker op gewicht kan blijven of dat als je weer aankomt het langzamer gaat en als je in een razend tempo dan afvalt het erna ook weer veel sneller bij komt?

Is dat een fabeltje of is het ook ergens op gebaseerd?[/quote]

Het is wel waar van dat langzame, net als met trainen als ik binnne een paar weken doorstamp raak ik overtrained en is het effect averechts, als ik het rustig opbouw en met regelmaat doe vergroot ik mijn vermogen.
Een crashdieet brengt het lichaam als het ware in een shock een soort staat van oorlog, in een korte tijd met een hoog tempo worden de reserves aangesproken dus zodra het lichaam weer wat krijgt zal het zoveel mogelijk meteen opslaan voor het gevoel er weer zo'n periode aankomt, een langzaam dieet of meer een verandering in levensstijl geeft het lichaam de tijd om te wennen en helpt ons om naar ons lichaam te luisteren, niet ons hoofd, maar ons lichaam.

Op gewicht blijven als het gewenste gewicht is bereikt is weer een kwestie van iname en verbranding van energie, deze moeten dan gelijk komen. Nu is het raadzaam om een marge aan te houden want het lichaam is veranderlijk. Als ik niet meer eet of minder en niet minder train of meer, blijft mijn gewicht wel redelijk gelijk. Ook belangrijk is het om geen paniekvoetbal te spelen, ik ben bijvoorbeeld aangekomen de laatste paar maanden, nu weet ik dat ik dat ook weer verloren ben in de lente, dus ik hoef niets te doen daaraan. Als ik dat nu al ga verliezen met een dieet zit ik in de zomer met een ongezond gewicht.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

pierre92
Forum-lid

pierre92 07 jan 2010 17:03

Ik blijf op gewicht door gewoon veel met voeding bezig te zijn. Door gestructureerd elke dag te eten wat ik verbrand val ik niet af en kom ik niet bij. Ik zorg ervoor dat ik veel koolhydraten binnen krijg. Dat betekent brood belegd met zoetigheid: appelstroop, jam en krentenbrood. Ook eet ik veel fruit: bananen, appels, sinasappels en heel veel rozijnen. Daarbij aardappelen, pasta, friet, noem het maar op. Met veel koolhydraatrijke sauzen zoals tomatenketchup, chilisaus, currysaus. En daarbij: vet en eiwitten zijn niet slecht!!! Een boterpam met kaas is ook prima, evenals kaas door de macaroni. Ik fiets dan ook wel heeeeel veel dus ik kan ook lekker dooreten. Belangrijk is wel dat je niet lager gaat dan een BMI van 20.

Supperrose je had het over hormonen: hoe zit dat precies? Hier ben ik erg benieuwd naar!
fietsen, da\'s mijn verzetje!

Plaats reactie