Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mountainbike Show Your Stuff

ron501
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 jan 2008 21:13

ron501 21 jul 2008 16:46

Na enige tijd aanwezig te zijn geweest.
Mijzelf goed georienteerd, heb ik eindelijk een bike in bezit.

Afbeelding

Stuur.
Afbeelding

Achterbrug.
Afbeelding

Crank, detail 'carbon spacer'.
Afbeelding

EggBeater CL.
Afbeelding

As lefty.
Afbeelding

Alle lof gaat naar John Knoops.
Voor mijn afgelegde kilometers kreeg ik een shirt kado.
En wat een winkel, net een snoepwinkel.
High-end op mountain en race gebied.

De specs:

Frame: Optimo 2006
Vork: Lefty Speed Carbon
Velgen: Stans Notubes
Naaf: Tune (achter) Woodman (voor)
Spaken: DTswiss
Banden: Michelin
Afmontage: XTR / Sram X.0
Pedalen: Egg Beater SL
Bracketasset: Cannondale Si
Ketting: Shimano XTR
Pion: Shimano XTR
Cranckstel: Cannondale SI met carbon spacer
Derailleur voor: Shimano XTR
Derailleur achter: Sram X.0
Pion: Shimano XTR
Stuur: Carbon Easton EC70
Stuurnok: Cannondale Headshok
Balhoofd: Standaard p/type Frame
Remset: Magura Marta SL Disc
Zadel: Fizik Nisene HP
Zadelpen: Roox
Kleur: Team Replica
Gewicht: 9,7kg
Maat: M
Een fan

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 21 jul 2008 16:59

@ KukeleKupers: wat een prachtige fiets! Heb die commencals een aantal jaar geleden voor het eerst op BikeMotion gezien en heb er sindsdien een zwak voor. Mooi! En wat een enorme zadelpen ;)
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40115
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 jul 2008 17:52

Mooie fietsen, maar die van Enrico spant de kroon! Wat een prachtige hardtail!!
Less is bore

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 21 jul 2008 18:31

Idd mooie fietsen, maar wat maakt de fiets van Enrico nu zo bijzonder?
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40115
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 jul 2008 18:43

Ik heb een hekel aan lefty's (lelijk en vind ze niet lekker sturen), fully's ben ik vanaf gestapt (Epic weer verkocht) en die carbon S-works is gewoon een schitterend frame. Bijzonder: nee, niet echt. Mooi en goed afgemonteerd: absoluut!
Less is bore

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 21 jul 2008 19:13

Duidelijk.

[OT]

Waarom heb je je epic verkocht?

[/OT]
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

Gebruikersavatar
enrico-s-works
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 04 jul 2007 22:40
Locatie: Ede

Gebruikersavatar enrico-s-works 21 jul 2008 22:56

Mij fiets is feitelijk ook niet zo bijzonder. Geen exotische onderdelen o.d. Maar wilde wel eea qua kleurstelling passend hebben, het oog wil toch ook wat. Maar het allerbelangrijkste vond ik uiteraard dé eigenschap van de combinatie van het frame/wielen etc.: wat fietst zo'n S-Works goed! Vooral op technische passages is het echt een genot. Zo scherp sturen (erg krappe lijnen kunnen rijden), echte klimgeit en erg veel snelheid wanneer nodig door een hoge efficiëntie.

Jawel, een bijzonder tevreden Specialized klant (rij ook Tarmac Pro, te zien op het forum; racefietsen> Specialized-topic.

@Daniel1975; Je Epic verkocht? Zit er juist over te denken om de nieuwe Epic S-Works eens te gaan proberen. Ik heb namelijk nog nooit op een fully gereden.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40115
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 jul 2008 23:35

-Een Epic is comfortabeler
-Een Epic is de betere daler
-Een Epic is sneller op slecht "wegdek"

Maar een Epic is zwaar, reageert niet lekker op snelle acceleraties (ondanks een licht DT1540 setje), is minder wendbaar en gewoon minder fun. Ook mis ik de directe krachtoverbrenging. Al is de Brain nog zo goed, je voelt dat het niet 100% star is.
Ik ga weer terug naar de HT!

De nieuwe carbon Epic zal wel stuk lichter zijn dan de alu variant die ik had, misschien dat dat scheelt. Elke keer als ik weer op een HT stapte vond ik het fijner rijden. Ik geloof absoluut in de meerwaarde van een goede fully als een Epic of een Spark, maar hier in NL hou ik het op een goede HT.
Less is bore

Gebruikersavatar
enrico-s-works
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 04 jul 2007 22:40
Locatie: Ede

Gebruikersavatar enrico-s-works 21 jul 2008 23:47

Duidelijk. Zodra de nieuwe Epic S-Works bij m'n FM staat ga ik hem gewoon eens proberen. Vermaak me kostelijk op m'n huidige fiets. Dus niets te verliezen en zoals al gezegd; ben er zeer tevreden mee.

Wordt later vervolgd. Gr.

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 22 jul 2008 00:06

Duidelijke uitleg Daniel, thanks.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 jul 2008 00:12

Daniel1975 schreef:Elke keer als ik weer op een HT stapte vond ik het fijner rijden. Ik geloof absoluut in de meerwaarde van een goede fully als een Epic of een Spark, maar hier in NL hou ik het op een goede HT.


Maar op een klein stukje Zuid-Limburg na pak je toch altijd de crossfiets omdat die veel sneller is. Alleen voor wedstrijden zou ik nog kiezen voor een HT, maar die gaan voor 't grootste gedeelte ook nog met de lock-out erop. In het buitenland heb je wel een fully nodig, zeker in het hoog gebergte.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40115
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 jul 2008 00:27

Amclassic-fan schreef:
Daniel1975 schreef:Elke keer als ik weer op een HT stapte vond ik het fijner rijden. Ik geloof absoluut in de meerwaarde van een goede fully als een Epic of een Spark, maar hier in NL hou ik het op een goede HT.


Maar op een klein stukje Zuid-Limburg na pak je toch altijd de crossfiets omdat die veel sneller is. Alleen voor wedstrijden zou ik nog kiezen voor een HT, maar die gaan voor 't grootste gedeelte ook nog met de lock-out erop. In het buitenland heb je wel een fully nodig, zeker in het hoog gebergte.


Niet helemaal mee eens. Een echt ATB parcours ben je gemiddeld genomen met de CX niet sneller. Drunen stuitert teveel, Posbank teveel klims-afdalingen en slechte paden om met de CX volle snelheid te halen en in heel Zuid Limburg is de ATB IMHO in het voordeel. Denk dat ik Holten op de ATB ook sneller doe dan op de CX. Ik kan met de CX mijn eigen baanrecords op Drunen en Posbank niet verbeteren, onder goede omstandigheden in Drunen slechts benaderen.
Bij de gemiddelde veldtoertocht heb je overigens volledig gelijk.
Less is bore

Plaats reactie