Ketting smeren
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Ik heb een wasstraatje (van Rose.nl) met benzine om de ketting schoon te maken. Een keer spoelen, benzine wegdoen en nog maals met schone benzine. Die gebruik ik dan voor de volgende keer.
Daarna een ander wasstraatje met olie erin om de ketting weer te smeren. Het beste is het om de ketting gedurende een nacht even te laten drogen zodat alle (of ten minste de meeste) benzine verdampt is.
Als de ketting niet te vies is, gewoon af en toe door het wasstraatje met olie halen.
Btw: ik gebruik lampenolie. Misschien niet de bedoeling, maar het werkt gewoon hardstikke goed, ik heb er jaren ervaring mee en de slijtage is niet groter dan met "echte" kettingolie. Ook blijft er niet meer rommel aan de ketting kleven dan bij kettingolie het geval is. In tegenstelling tot sommige kettingolie is deze wél goed te verwijderen in een wasstraatje, want lampenolie hardt niet uit.
Daarna een ander wasstraatje met olie erin om de ketting weer te smeren. Het beste is het om de ketting gedurende een nacht even te laten drogen zodat alle (of ten minste de meeste) benzine verdampt is.
Als de ketting niet te vies is, gewoon af en toe door het wasstraatje met olie halen.
Btw: ik gebruik lampenolie. Misschien niet de bedoeling, maar het werkt gewoon hardstikke goed, ik heb er jaren ervaring mee en de slijtage is niet groter dan met "echte" kettingolie. Ook blijft er niet meer rommel aan de ketting kleven dan bij kettingolie het geval is. In tegenstelling tot sommige kettingolie is deze wél goed te verwijderen in een wasstraatje, want lampenolie hardt niet uit.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Ik heb trouwens wel eens gelezen dat mensen Pedro's extra dry gebruiken als kettingsmering en dat deze ook goed uit de test kwam. Als ik nu de productinformatie erop nalees dan wordt er helemaal niet expliciet aangegeven dat deze ook voor de ketting kan worden gebruikt. Er staat letterlijk: "Uitstekend geschikt voor punten waar veel wrijving optreed, derailleurs, remhendels, shifters etc."
Kan iemand hier duidelijkheid over geven? Of is er nog een verschil tussen "dry" en "extra dry" van Pedro's?
Alvast bedankt!
Kan iemand hier duidelijkheid over geven? Of is er nog een verschil tussen "dry" en "extra dry" van Pedro's?
Alvast bedankt!
Berrre schreef:Ik meet de ketting over de volledige lengte. Dat is nauwkeuriger dan over enkele schakels.
Een ketting is toch zo sterk als z'n zwakste schakel? Daus als je 1 totale lengte meting doet valt 'n slechte schakel in het niet. Wat ik doe is met zo'n kettingmeterje gewoon even de ketting rond en op diverse plaatsen prikken. Ik heb zo'n Rohloff. Gaat supersnel en is nauwkeurig zat.
[img=https://www.bike24.net/images/products/p013364.jpg]
Mijn trainingen op bikeplanner.com
Ik gebruik al weer een tijdje Pro-Gold maar ik merk wel dat m'n ketting na elke rit behoorlijk zwarter wordt. Ik vond Boeshold T9 eingelijk een beter spulletje.
Heeft iemand hier de zelfde ervaring met Pro-Gold?
Heeft iemand hier de zelfde ervaring met Pro-Gold?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Ik gebruik ook Pro Link Gold.
Sinds ik het gebruik, doe ik niet meer na elke rit mijn ketting reinigen. Slechts af en toe bijdruppelen.
Zo staat het ook op het flesje: het is zelfreinigend. Dat merkte ik pas na enkele keren fietsen (zonder dus schoon te maken).
Ik wil niets anders meer!!
Sinds ik het gebruik, doe ik niet meer na elke rit mijn ketting reinigen. Slechts af en toe bijdruppelen.
Zo staat het ook op het flesje: het is zelfreinigend. Dat merkte ik pas na enkele keren fietsen (zonder dus schoon te maken).
Ik wil niets anders meer!!
-
- Forum-lid
- Berichten: 590
- Lid geworden op: 29 apr 2007 00:27
Unlimited schreef:Ik heb trouwens wel eens gelezen dat mensen Pedro's extra dry gebruiken als kettingsmering en dat deze ook goed uit de test kwam. Als ik nu de productinformatie erop nalees dan wordt er helemaal niet expliciet aangegeven dat deze ook voor de ketting kan worden gebruikt. Er staat letterlijk: "Uitstekend geschikt voor punten waar veel wrijving optreed, derailleurs, remhendels, shifters etc."
Kan iemand hier duidelijkheid over geven? Of is er nog een verschil tussen "dry" en "extra dry" van Pedro's?
Alvast bedankt!
Ik gebruik Pedros Extra Dry als kettingsmering, voornamelijk in de zomer. Of het ervoor bedoeld is weet ik niet, maar ben daar erg tevreden over, trekt weinig vuil aan en bij droog weer volstaat eens per 300-500km smeren (aanbrengen op de schakels, nachtje laten inwerken, dan eventueel overschot afvegen). Bij regen daarentegen is het zo weg, dan, en in de winter, gebruik ik Road Race. Deze is wat dikker en je ketting wordt er sneller zwart van, maar de smering is goed.
body schreef:Het is inderdaad zelf reinigend maar het wordt wel een zwarte boel, vind je ook niet?
Dat zwarte spul is vuil of oud vet dat naar buiten wordt gewerkt. Je veegt dit er zo af als je de ketting even door een doek haalt, dan ziet je ketting er weer schoon uit. Sinds ik Prolink gebruik (afgelopen februari) heb ik mijn ketting niet meer schoon hoeven maken! Ik wil echt niet meer zonder.
perik schreef:Tsja, dat is toch niet mijn ervaring. Ik zal straks een fototje plaatsen van mijn ketting die ik al 3000km niet heb schoongemaakt, alleen af en toe afgeveegd en voorzien van wat prolink.
Het kan idd schoonmaakwerend zijn maar van de smering is weinig te merken. De ketting blijft droog aanvoelen. Met Boesfield T9 is dit anders.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
perik schreef:Tsja, dat is toch niet mijn ervaring. Ik zal straks een fototje plaatsen van mijn ketting die ik al 3000km niet heb schoongemaakt, alleen af en toe afgeveegd en voorzien van wat prolink.
Ben nog wel benieuwd naar dit fotootje. Ik heb een nieuw smeermiddel nodig, gebruik nu Finish Line Teflon Plus maar ik vind dat alles heel snel vies wordt. Als ik alles helemaal schoongemaakt heb (ketting, derailleurwieltjes, kettingbladen, cassette) en opnieuw gesmeerd, is na twee krukdroge ritjes al weer alles zwart uitgeslagen.