Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Gebruik jij een helm?

maatchen
Forum-lid

maatchen 05 sep 2007 21:22

Tampie schreef:ik heb niet het hele verhaal gelezen, dus misschien is het al eerder gezegd.
Er zijn 1001 goede redenen om een helm te dragen.

Wat vaak vergeten wordt is dat je met het dragen van een helm ook je mede fietsers een groot plezier doet. Als jij zonder helm op je gezicht valt en je schedel een flinke klap krijgt, dan kunnen je mede fietsers mooi voor jou zorgen. Fietst er toevallig nog een arts mee...dan is die mooi ook nog eens verantwoordelijk. Lekker is dat!

Dus alle risico analyses en andere onzin zou ik maar snel vergeten...denk aan je medefietsers en zet een helm op.

Zoniet, dan ga je toch lekker alleen ergens achteraf fietsen, zodat niemand je vind als je met een gat in je kop op het asvalt ligt.

Misschien had je toch eerst het hele verhaal wel moeten lezen, kan je je de moeite besparen van het opnoemen van 1001 goede redenen.

Voor jouw zal het ook leerzaam zijn om eens een paar weekjes verkeersongevallen af te rijden met een ambulance, gebarsten hoofden bekijken van verkeersslachtoffers, maar je hebt vast wel 1001 redenen om geen helm in de auto op te doen.

Ofwel onzakelijk geblaat.

Risicoanalyses niet relevant?

Waar ik mij het meest aan erger is dat bijkans de ganse goegemeente hier probeert aan te leuteren hoe gevaarlijk fietsen wel niet is en vervolgens lijkt te verstranden in onzakelijkheid.

maatchen
Forum-lid

maatchen 05 sep 2007 21:23

gillio schreef:@ maatchen

Jij houdt ons gewoon voor de gek.... jij bind gewoon je haar in een knot op je kop en ziedaar!!!! EEN HELM!!! :) :) :)

hihihihi

janatwork
Forum-lid

janatwork 05 sep 2007 21:29

Woutre schreef:
Haha, ja waarom niet meteen het stukje extra veiligheid van de helm tenietdoen door het gevaar van muziek tijdens het fietsen. ;)

:) Helemaal waar... hoewel een zacht muziekje in 1 oor niet heel erg afleid.
campaioen schreef:
roderaaf schreef:Wie kent hem nog, deze slogan van toen nog Veilig Verkeer Nederland? Zelf (race) fiets ik vanaf m'n 16-e en heb maar 1 keer een helm gedragen (was verplicht bij ride for the roses) Ik heb er dus wel een maar zet hem dus nooit op. Vindt het gewoonweg lekkerder fietsen, met je kale kop de wind klieven. Misschien dom, genoeg argumenten hiervoor, maar het is nu eenmaal een feit dat ik'm niet draag. Was laatst bij LBL bijna de enige zonder helm (heb opd e 5000 deelnemers maar 1 andere "naakte" gezien).
RR

Bij dit soort mensen komt bij mij altijd een gedachte op, die ik gelijk weer de kop probeer in te drukken omdat je het eigenlijk niet mag denken... zoiets van ' eigenlijk zou je een keer goed hard op je smoelwerk moeten gaan, dan leer je die idiote patserij wel af.'

Ik ben toch altijd verbaast dat mensen die geen helm dragen zo ongelofelijk hard aan de schandpaal worden genageld. Het is niet wettelijk verplicht en het is je eigen hoofd wat je kapot fietst. Het is niet alsof je er andere weg gebruikers mee in gevaar brengt. En het argument dat andere mensen je van de weg af moeten schrapen is natuurlijk hardstike waar maar dat is ook zo als je met helm valt en met 40 km/h je huid van je lichaam schraapt. Dat geeft ook zeer vervelende en lelijke wonden.

Laat mensen lekker zelf hun keuze maken.

thomas1974
Forum-lid

thomas1974 05 sep 2007 22:06

Rijden op fietspaden is IMO zeker zo gevaarlijk als rijden op de weg. Met name op kruisingen met autoverkeer wordt je gewoon overhoop gereden ook al zou je voorrang moeten krijgen. En dan heb ik het nog niet over onverwachte manoeuvres van wandelaars, joggers en hondjes, over losliggende stoeptegels etc.

Het verschil in inzicht wordt vast bepaald door zij die al eens het asfalt hebben gekust en zij die dat nog moeten doen.

En alles doen wat niet is verboden is zeker niet verstandig... en soms gewoon heel dom.

festen
Forum-lid

festen 12 jun 2008 16:33

Even een klein schopje van dit iets oudere topic.
Ben momenteel op zoek naar een nieuwe helm, maar raak een beetje de weg kwijt in alle merken en types. Heeft er iemand een suggestie voor een degelijke helm, prijsklasse 80-100 euro (of is dat echt te weinig), of misschien weet iemand ergens een leuke aanbieding voor een helm?

Alvast bedankt,

edit: zie nu dat ik dit beter in het kleding schoeisel subforum had kunnen doen, excuses.

janjr
Forum-lid

janjr 12 jun 2008 16:38

Ik heb recent een Lazer Genesis gekocht (na een Limar 909 gebroken te hebben bij een val!). Voor mij tot nu toe de beste pasvorm. Voelt licht aan en is zeer makkelijk aan te passen.

foosho
Forum-lid

foosho 12 jun 2008 16:42

Voor 80-100 euro kun je prima slagen iig. Je moet even naar een (liefst grote) winkel om te passen... bij mij zat nr 20 ofzo pas echt goed...

stavros
Forum-lid

stavros 12 jun 2008 16:49

Ik gebruik (nog) geen helm, maar op verschillende sites staan zat aanbiedingen, en er zijn zat winkels waar je er eentje kan kopen van die prijsklasse, ook zelfs goedkoper als je dat wil.

eigenlijk ben ik ontopic bezig: ik gebruik geen helm.
Greetz

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 12 jun 2008 16:51

80 tot 100 euro, een Bell Sweep R vind ik persoonlijk erg fraai en kost ongeveer 100 euro als je weet waar je moet zoeken.

masterb
Forum-lid

masterb 12 jun 2008 16:58

GastheerG schreef:Ik loop net een paar uurtjes door Kopenhagen en het is bizar hoeveel gewone fietsers een helm dragen!

En waarom niet verplicht? Ik ben tegen bemoeizucht maar zware fietsongelukken trekken zo'n zware wissel op iemands omgeving en op de maatschappij.

Ja, hier kan ik me ook wel in vinden. Of ziektekosten niet vergoeden als er geen helm is gedragen. Althans als je er nog levend vanaf komt...
Vorige week is me pa ten val gekomen. Hij was nooit zo weg van een helm maar ik heb het hem verplicht om ook een helm te dragen als hij alleen fiets. Hij wil nu echt niet meer zonder want als je ziet hoe de helm het er vanaf heeft gemaakt moet je niet gaan indenken wat er was gebeurd zonder...

Plaats reactie