Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrennen en ruitersport, wederzijds onbegrip?

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 29 apr 2015 14:15

baron062 schreef: Het is wellicht nog niet genoemd, maar waarom rijdt een ruiter ergens, als ze daar alleen kunnen rijden door zich niet aan de regels te houden? Ik neem ook liever de Wijkertunnel op de vluchtstrook ipv de pont, maar ja....
Dat is al genoemd, er is een tekort aan infrastructuur. Je voorbeeld is nou net waarom een paard dus wel op het fietspad hoort... verkeersveiligheid.

En hoewel ik wel kan grinniken om je overdrijvingen, maar ik raaad je aan er maar aan te wennen, er zal niet 1-2-3 wetgeving komen om paarden te verbannen naar de manege.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 29 apr 2015 16:19

dc schreef: En hoewel ik wel kan grinniken om je overdrijvingen, .
Ik las "hinnikken". :)
Veni. Vidi. Fietsie.

baron062
Forum-lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 29 apr 2015 21:36

dc schreef: Dat is al genoemd, er is een tekort aan infrastructuur. Je voorbeeld is nou net waarom een paard dus wel op het fietspad hoort... verkeersveiligheid.
Goh, dus daarmee legitimeer je dus ook op een voetpad fietsen als je de auto's niet vertrouwd, of met een crossmotor een MTB parkoers op omdat je nergens crossbanen hebt?
Laatst gewijzigd door baron062 op 03 nov 2015 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 30 apr 2015 07:37

Allereerst, ik legaliseer niks, daarvoor moet je bij de rechterlijke macht zijn.

Je kan te voet gaan over het voetpad. En voordat je het vraagt... voor een paard is dat niet zo duidelijk omdat je erop in sommige gevallen toch wat meer controle hebt (met name over de achterkant). Soms wil je er weer juist af omdat je meer grip hebt... het hangt er nogal vanaf. De wetgeving realisteert zich dat ook. Een fietser te voet is een voetganger. Een ruiter te voet is qua regelgeving nog steeds een ruiter.

Een crossmotor op een MTB parcours is zoals je zelf eigenlijk ook wel snapt weer flauwekul omdat je dan wel weer gevaar creeert, los van de extra spoorvorming en andere nadelige impact.

Maar we gaan het er gewoon niet over eens worden. De rechter en politie zijn er duidelijk over, dus het beste advies is leer ermee leven in plaats van je kwaad te maken. Of richt een politieke partij op om tienermeisjes naar de autobaan te verbannen zodat de groep met een goede reputatie (wielrenners) lekker kunnen genieten van een poeploos fietspad ;)

Overigens: Ik heb persoonlijk niks met paarden anders dan dat ik vrienden heb met paarden. Ik ben alleen wel van het leven en laten leven principe. Dat we beter wat meer paardenpaden kunnenn neersmijten in plaats van Nederland te asfalteren is duidelijk, maar daar is onze politiek niet klaar voor.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9127
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 30 apr 2015 09:06

"Legitimeren" en "legaliseren" zijn twee verschillende dingen.

Maar dat terzijde: ben nu toch wel benieuwd hoe je een paard het beste kan passeren. Ik kom ze persoonlijk liever niet tegen, maar dat ligt ook aan mijn eigen (onrealistische?) angst voor die beesten.

Ben ook wel voor het share the road principe (in veel landen maken paarden, wandelaars en mountainbikers volgens mij zonder problemen gebruik van hetzelfde pad, in Nederland moet iedereen zijn eigen afgeschermde stukkie blijkbaar..), maar ergens is het toch vreemd dat een groot beest, dat blijkbaar kan schrikken (en schade aanrichten) van normaal verkeer, op de openbare weg mag.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 30 apr 2015 09:26

53x11 schreef:maar ergens is het toch vreemd dat een groot beest, dat blijkbaar kan schrikken (en schade aanrichten) van normaal verkeer, op de openbare weg mag.
Het doet me een beetje denken aan auto's... :D
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 30 apr 2015 10:13

53x11 schreef:"Legitimeren" en "legaliseren" zijn twee verschillende dingen.

Maar dat terzijde: ben nu toch wel benieuwd hoe je een paard het beste kan passeren. Ik kom ze persoonlijk liever niet tegen, maar dat ligt ook aan mijn eigen (onrealistische?) angst voor die beesten.
Bellen, (oog)contact zoeken met ruiter en rustig passeren. Het gaat eigenlijk zelden mis.
Ben ook wel voor het share the road principe (in veel landen maken paarden, wandelaars en mountainbikers volgens mij zonder problemen gebruik van hetzelfde pad, in Nederland moet iedereen zijn eigen afgeschermde stukkie blijkbaar..), maar ergens is het toch vreemd dat een groot beest, dat blijkbaar kan schrikken (en schade aanrichten) van normaal verkeer, op de openbare weg mag.
Paarden kan je prima verkeersmak krijgen, maar niet iedereen doet/kan dat. Ja, dat zou met een ruiter-rijbewijs moeten worden opgepikt, maar ja, de wetgeving loopt nogal achter.

Als elk paard een politiepaard was is er geen priobleem met autos (of rookbommen, relschoppers en ander gedoe). Maar dat vergt specifiek trainen en dat doen de meeste mensen niet of te weinig.

Dat gezegd hebbende, zoveel ongelukken tussen fietsers en paarden gebeuren er nou ook weer niet. Paardrijden is eigenlijk vooral link voor de berijder (vrij gevaarlijke sport), een paard zal niet zo snel door een mens heen rossen.

baron062
Forum-lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 30 apr 2015 12:44

dc schreef:Allereerst, ik legaliseer niks, daarvoor moet je bij de rechterlijke macht zijn.

Je kan te voet gaan over het voetpad. En voordat je het vraagt... voor een paard is dat niet zo duidelijk omdat je erop in sommige gevallen toch wat meer controle hebt (met name over de achterkant). Soms wil je er weer juist af omdat je meer grip hebt... het hangt er nogal vanaf. De wetgeving realisteert zich dat ook. Een fietser te voet is een voetganger. Een ruiter te voet is qua regelgeving nog steeds een ruiter.

Een crossmotor op een MTB parcours is zoals je zelf eigenlijk ook wel snapt weer flauwekul omdat je dan wel weer gevaar creeert, los van de extra spoorvorming en andere nadelige impact.

Maar we gaan het er gewoon niet over eens worden. De rechter en politie zijn er duidelijk over, dus het beste advies is leer ermee leven in plaats van je kwaad te maken. Of richt een politieke partij op om tienermeisjes naar de autobaan te verbannen zodat de groep met een goede reputatie (wielrenners) lekker kunnen genieten van een poeploos fietspad ;)

Overigens: Ik heb persoonlijk niks met paarden anders dan dat ik vrienden heb met paarden. Ik ben alleen wel van het leven en laten leven principe. Dat we beter wat meer paardenpaden kunnenn neersmijten in plaats van Nederland te asfalteren is duidelijk, maar daar is onze politiek niet klaar voor.
Voorop gesteld: ik maak mij niet zo kwaad over paarden op het fietspad, maar wel over de dubbele moraal, waarmee dit oude draadje weer leven ingeblazen werd. Een ruiterpad wordt afgesloten omdat er teveel MTBers op rijden (ik zelf fiets overigens zelden buiten de route). Daarnaast zie ik nog steeds niet waarom de steeds drukker wordende fietspaden ook nog eens ruimte moeten bieden aan de ruitersport, ook naast 60km wegen of in de bebouwde kom. Dit is de makkelijkste weg, want automobilisten opvoeden (de bron van het 'probleem') is blijkbaar niet te doen. Normvervagend gedrag wordt de standaard, waar is het einde?

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 30 apr 2015 18:36

Oh, helemaal mee eens. Ik vind het bekeuren van een zich netjes gedragende MTB-er op een ruiterpad van de zotte, Ik heb het al gezegd: toen ik met de paarden meereed ben ik ook niet bekeurd, terwijl we elke dag wel een paar keer werden aangesproken door boswachters e.d.

Betreft opvoeden, ik denk niet dat het probleem de automobilist is (en dat zeg ik als autohater), maar het snelheidsverschil is. iets wat met 50kmpu beschaafd voorbij komt kan een slecht getraind paard al doen schrikken. Een groot deel van het probleem zit in de ruiter/paard combi.

Ik geloof alleen niet dat je meisjes die je een buitenrit laat maken ooit de weg op kan sturen. En in een leeftijdsgrens geloof ik ook niet... dat trekt echt de ziel uit die sport. Ik ben een enorm voorstander van een ruiter/paard rijbewijs, maar dat is logistiek niet te halen tenzij de overheid wat gaat regelen.

Ik ga dan ook niet zover om dit normvervagend gedrag te noemen, meer een resultaat van een samenleving en overheid die als een stel lemmingen vol blijft inzetten op benzine slurpers en die ruiters/fietsers helemaal niet begrijpt*.

* Idiote wetgeving omtrent E-Bikes
* Snelheidsregels voor fietsers die op de tafel liggen
* Fiets onvriendelijke steden.
* Bij werkzaamheden auto's het fietspad op, fietsers omrijden of klunen.
* Afschieten fietsprojecten
* Gebrek aan douches bij grote werkgevers.
* Gebrek aan fietsenstallingen

De lijst met verbeteringen voor fietsers is ellenlang... en het kost allemaal geen drol t.o.v. wat er in de heilige koe wordt gepropt.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 30 apr 2015 23:10

Het grootste probleem met paarden op de weg is het grote snelheidsverschil. Een paard heeft gemiddeld genomen een snelheid van rond de 8 à 9 km/u. Als je dat combineert met een automobilist die er niet op verdacht is om opeens zo'n langzaam object tegen te komen, dan krijg je gewoon hele gevaarlijke situaties.

Laten we nu ook niet doen alsof paarden een verschrikkelijk gevaar op de openbare weg opleveren. Paarden zijn veel langer ons belangrijkste vervoersmiddel geweest in vergelijking met auto's en fietsen. In al die eeuwen ging dat prima, dus waarom zouden ze nou opeens een gevaar op de weg zijn?
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

jbdv
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 jan 2015 23:52

jbdv 01 mei 2015 00:42

Ik heb niets gelezen behalve de eerste 3 posts, maar ik erger mij rot aan de paardenstront op de fietspaden.

Verder ben ik wel iemand die een verplichte brake-check doe als ik er huisdieren (dus honden) naast het fietspad zijn terwijl ik daar fiets of als er kinderen lopen met hun ouders. Op de routes die ik rijd zijn dat uitzonderingen dus is snelheid minderen maar een kleine moeite, en gewoon gezond verstand, zeker omdat baasjes van hun honden niet letten op het verkeer en veel ouders ook niet. Oftewel ik probeer beschaafd te fietsen.

Maar dat paarden last hadden van mij? Dat wist ik niet en ik ga hier zonder vaart te minderen voorbij.

Ik erger mij aan hun stront, zij ergeren zich aan ons.

Nu ik dit heb gelezen zal ik wel wat vaart minderen bij inhalen, omdat ik geen idee had dat paarden hier last van hadden, maar een ruiter mag ook wel sorry zeggen voor het vol leggen van een goed fietspad met extra hindernissen.

Ik zal nu wel vaart minderen bij het inhalen van een paard, maar zou het prettig vinden als 1 ruiter in ieder geval zijn/haar excuses aanbiedt voor het verspreiden van stront over de fietspaden...

jbdv
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 jan 2015 23:52

jbdv 01 mei 2015 00:50

Even om te verduidelijken, ik gun ruiters hun ritjes over de fietspaden wel. Zij hebben geen andere routes in veel regio's voor hun hobby.

Plaats reactie