Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 18 jun 2013 08:29

Beste Appeltaartjes, het is nog niet te laat je kunt Strava nog verwijderen van je computer. Thijs Zonneveld kan er al niet meer van slapen.

Met de Strava op mijn hielen. Door Thijs Zonneveld Sinds een week weet ik wie de duivel is. Hij zit in mijn telefoon en hij heet Strava. Ik heb mijn ziel aan hem verkocht maar ik krijg er niets voor terug.

Het begon toen ik een appje downloadde, op aandringen van mijn broertje. Hij omschreef het als 'leuk en onschuldig'. Het principe is simpel: als je dat appje hebt gedownload kun je je trainingsritjes op de fiets uitlezen als je thuis bent, en ze vergelijken met anderen. Wie de snelste is op een bepaald stukje weg krijgt een digitale trofee - een King Of the Mountain (KOM) - uitgereikt. Het klinkt leuk en onschuldig, inderdaad. Maar schijn bedriegt. Strava is het begin van alle ellende. Sinds ik Strava heb kan ik niet meer rustig door de polder peddelen of stoppen om naar de eendjes te kijken. Ik kan niet langer op mijn allerkleinste versnellinkje tegen een duin aan kruipen of de tijd nemen om bij ieder pompstation een colaatje te halen. Ik moet dóór, altijd dóór. En harder. Harder. Nog harder. Ik fiets alsof de Strava op mijn hielen zit. Open en bloot Ieder ritje ziet er hetzelfde uit. Als ik op mijn fiets stap neem ik mezelf voor om die klote-Strava te laten voor wat het is, maar vijf kilometer verder rij ik al met hartslag op standje hyperventalitatie in het rond. Sneller moet ik, sneller. Ik lijd, ik smijt, ik snotter en ik hijg. Ik vloek, ik ros, ik martel en ik kots. Want misschien win ik wel een KOM, of - erger nog - zien anderen open en bloot op internet dat er deze maand 214 sneller zijn geweest op het dijkje om de hoek. En als ik niet oppas zit daar wel een vrouw bij. Emancipatie is prima, maar niet als het aankomt op Strava. No focking way dat zo'n fietschick sneller is dan ik. Over mijn lijk. Het is geen verrassing dat er doden vallen door Strava. In Amerika zijn er rechtszaken gevoerd tegen Strava door de families van verongelukte Strava-verslaafden. Die zaken zijn op niets uitgelopen. Strava is onaantastbaar. Niemand wint van hem. Strava heeft zijn klauwen inmiddels in duizenden renners gezet. Van toeristen tot profs: iedereen bezwijkt. Laurens ten Dam, Marc de Maar, Taylor Phinney, André Greipel, Marijn de Vries, Ellen van Dijk, Marco Pinotti - er zijn zoveel slachtoffers. Ze rijden zichzelf en elkaar het snot voor ogen, iedere dag weer. Angstgegner Mijn angstgegner is Luca T. - de schuilnaam van Niki Terpstra. Luca T. bezit de meest prestigieuze KOM bij mij in de buurt: die op het Kopje van Bloemendaal. Ik heb mezelf binnenstebuiten en achterstevoren gekeerd, bloed en stukken slijm ophoestend, maar ik kom niet onder de 2:16 van Luca T.. Een marteling is het, fysiek en mentaal. Mijn aftakeling is zo vergevorderd dat ik overweeg digitale epo te nemen (je hebt het niet van mij), maar ik ben bang dat Strava erachter komt. Gisteren reed ik op de dijk kilometers lang in het zog van een brommertje. Knetterhard ging het, en ik wist zeker dat ik de KOM ging pakken. Het voelde als lolly's van een kleuter afpakken, maar dat maakte me geen zak uit. Als ik Luca T. niet kon verslaan op het Kopje, dan maar ergens anders. En dan maar oneerlijk. Maar toen ik thuis kwam en mijn record wilde checken bleek dat al mijn files waren verwijderd door Strava. Ik heb gehuild tot ik in slaap viel.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 18 jun 2013 09:14

monsieurpinot schreef:ik verbaas me soms ook over die snelheden met zo'n lage hartslag. leuk voorbeeld: Laurens van Dam in het peleton vandaag, met een gemiddelde hartslag van 107 (!) http://app.strava.com/activities/60133004
De vraag is ook, of hij de hartslag niet uitleest met zijn Pioneer powermeter en dat de hartslag via de Forerunner of iPhone (die gebruikt hij ook geloof ik) een benadering is?

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 18 jun 2013 11:10

Je kunt een hoge snelheid hebben met een lage hartslag,die gasten zijn jong hebben een topconditie,zodra ze echt aan de bak gaan loopt ook de hartslag op.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 20 jun 2013 08:41

Is deze al langs gekomen?

http://www.jonathanokeeffe.com/strava/map.php

Afbeelding

Heel irritant dit :(

Gisteren in een goede bui, en om me op te warmen voor een andere klim, een korte helling van 17% gepakt. Ik had er een goed gevoel over en ik wist zeker dat mijn oude tijd verbeterd was (gezien ik toen ben gaan lopen omdat ik met de baanfiets was).

Dit is het segment in Strava:
Afbeelding

En dit is de verrassing die ik kreeg bij thuiskomst:
Afbeelding

Het segment is niet eens gedetecteerd omdat de GPS off set is :evil: :evil:
De lijn die van rechts komt en naar boven gaat, de rotonde bovenlangs pakt ligt gewoon 2-3cm naar beneden. Ik heb wel eens afwijkingen in de GPS zitten, maar zoiets?

Ik vermoed, gezien het later wel goed is, dat dit is gekomen omdat ik de aanrijd route gisteren anders heb genomen. Wellicht vanmiddag een nieuwe poging :roll:

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 20 jun 2013 09:16

jsprbcn schreef:
monsieurpinot schreef:ik verbaas me soms ook over die snelheden met zo'n lage hartslag. leuk voorbeeld: Laurens van Dam in het peleton vandaag, met een gemiddelde hartslag van 107 (!) http://app.strava.com/activities/60133004
De vraag is ook, of hij de hartslag niet uitleest met zijn Pioneer powermeter en dat de hartslag via de Forerunner of iPhone (die gebruikt hij ook geloof ik) een benadering is?
LTD gebruikt een Edge 800 in de training en een Forerunner in de wedstrijd. Dat laatste waarschijnlijk omdat ze door een ander fietscomputer fabrikant gesponsord worden.

Wat betreft je gemiste segment: de volgende link zou gps punten corrigeren indien je registratie te ver van een segment af ligt. Ik heb het zelf gisteren ook zitten proberen (Bemeler berg zat niet in mijn lijst) maar het gaat erg traag.

http://blog.raceshape.com/post/23371298 ... ix-it-with
Laatst gewijzigd door ericpeters op 20 jun 2013 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 20 jun 2013 09:39

Of een nieuw segment creëren op het stuk door het gebouw, over het gras en over de snelweg. Dan weet je zeker dat je KOM blijft staan ;) .
Campagnolo Ultra Dork

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 20 jun 2013 10:11

Ernie C. schreef:Of een nieuw segment creëren op het stuk door het gebouw, over het gras en over de snelweg. Dan weet je zeker dat je KOM blijft staan ;) .
Dat is een optie!

Het was geen aanval op de KOM, zeker niet, omdat dit echt een beestachtig stuk is (ik ging naar 193bpm!). Het was om mij lekker warm te rijden, en ik ga deze vaker doen, en om een betere tijd dan de eerste keer neer te zetten.
Ik ga die SNAP eens proberen 8-)
Laatst gewijzigd door jsprbcn op 20 jun 2013 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 20 jun 2013 11:00

Dat ziet er pittig uit!
Afbeelding

Echt zo'n stukje waar je je helemaal kapot op kunt rijden. Veel succes!
Campagnolo Ultra Dork

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 20 jun 2013 11:04

Klopt, 17%, 193bpm max en keihard trappen! :lol: :lol:

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 20 jun 2013 11:41

jsprbcn schreef: Het segment is niet eens gedetecteerd omdat de GPS off set is :evil: :evil:
De lijn die van rechts komt en naar boven gaat, de rotonde bovenlangs pakt ligt gewoon 2-3cm naar beneden. Ik heb wel eens afwijkingen in de GPS zitten, maar zoiets?
Gebeurt mij ook wel een enkele keer, zeker in omgevingen met veel gebouwen.
Weinig aan te doen idd, behalve de boel proberen te redden met raceshape, een betere gps kopen, je gps een zo goed mogelijk 'zicht op de hemel' geven en af en toe stilstaan zodat ie rustig satellieten kan zoeken.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

apexrider
Forum-lid

Gebruikersavatar apexrider 25 jun 2013 21:55

Een strava heatmap, geeft wereldwijd inzicht in strava activiteit.
http://raceshape.com/heatmap/
Afbeelding

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 26 jun 2013 20:52

Ernie C. schreef:Dat ziet er pittig uit!
Afbeelding

Echt zo'n stukje waar je je helemaal kapot op kunt rijden. Veel succes!
Vandaag even "dunnetjes" overgedaan en op de 4e plek uitgekomen :P :P

http://app.strava.com/segments/3136893

Plaats reactie