Agressie in het verkeer
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Omdat je de verkeersREGELS aanhaalt. Een 30 km-zone wordt geregeld met verkeersTEKENS en die gaan, zoals je weet, boven de verkeersregels.timo2.0 schreef:Waarom staat dat dan niet in de betreffende wetsartikelen?
En bij de betekenis van het bord A1 staat alleen "maximum snelheid", dus daaruit zou je kunnen concluderen dat dit voor alle weggebruikers geldt.
dus rij je een bebouwde kom in, waar alleen een kombord staat en géén bord A1, dan mag je zo hard als je wil. Staat er echter een bord "50" bij, dan dien je je als fietser ook aan de limiet van 50 te houden.
En dat klopt dus niet, die borden gelden alleen voor gemotoriseerde voertuigen omdat die verplicht voorzien moeten zijn van een goed werkende snelheidsmeter. Voor fietsers geldt dit niet, met als gevolg dat fietsers niet kunnen niet kunnen zien of zij de maximum snelheid overschrijden. In casu jouw voorbeeld van een 30 km-zone, hoe moet een fietser er volgens jou voor zorgen dat hij zich aan die regel houdt?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13679
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het zal me een zorg zijn als ze controleren, ze bekeuren pas bij 33 , neem daar de correctie van 3 km bij en je kan al 36 rijden .
Dus zo groot is de kans ook weer niet. En dan nog al krijg ik elk jaar een bon van een paar euro.
Ik moet zeggen als je zelf een beetje rustig doet valt de rest van de weggebruikers ook wel mee. En ja idioten heb je in elke (doel)groep.
Dus zo groot is de kans ook weer niet. En dan nog al krijg ik elk jaar een bon van een paar euro.
Ik moet zeggen als je zelf een beetje rustig doet valt de rest van de weggebruikers ook wel mee. En ja idioten heb je in elke (doel)groep.
-
- Forum-lid
- Berichten: 397
- Lid geworden op: 20 jul 2008 11:48
Het probleem voor de handhavers is, hoe stel je vast dat een fietser te snel rijdt?timo2.0 schreef:En dat klopt dus niet, die borden gelden alleen voor gemotoriseerde voertuigen omdat die verplicht voorzien moeten zijn van een goed werkende snelheidsmeter. Voor fietsers geldt dit niet, met als gevolg dat fietsers niet kunnen niet kunnen zien of zij de maximum snelheid overschrijden. In casu jouw voorbeeld van een 30 km-zone, hoe moet een fietser er volgens jou voor zorgen dat hij zich aan die regel houdt?
Eens heb ik een agent over dit onderwerp gesproken en deze vertelde mij dat een bromfiets groot genoeg is om met een laser een snelheidsmeting te doen. Bij een fietser werkt de laser niet. Dus men kan niet vaststellen dat je te hard rijdt.
Echter, als men met de surveillance auto met de geijkte snelheidsmeter rondt rijdt kan het weer wel en vertelde deze agent dat je dan wel degelijk een bekeuring krijgt als je sneller rijdt dan ter plaatse toegestaan.
Het is de plicht van een verkeersdeelnemer de maximale snelheid aan te houden, dat kan ook door een niet geijkte snelheidsmeter te gebruiken. Vrijwel geen enkele personenauto heeft een geijkte snelheidsmeter, tocht geldt de plicht de maximale snelheid te respecteren.
Ik vermoed dat dat een klein hiaat in de regelgeving is: redelijkerwijs gaan ze ervan uit dat de doorsnee fietser niet sneller rijdt dan 30 km/u, zodat die geen aparte, specifieke vermelding nodig hebben (da's immers de laagste snelheidsbeperking). Met de aparte categorie van koersfietsers houdt de wetgever geen rekening; die zijn dus aangewezen op hun gezond verstand. En laat het sommigen onder hen nu net dààraan ontbreken...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
-
- Forum-lid
- Berichten: 397
- Lid geworden op: 20 jul 2008 11:48
Nee hoor, dit is geen hiaat.dario schreef:Ik vermoed dat dat een klein hiaat in de regelgeving is: redelijkerwijs gaan ze ervan uit dat de doorsnee fietser niet sneller rijdt dan 30 km/u, zodat die geen aparte, specifieke vermelding nodig hebben (da's immers de laagste snelheidsbeperking). Met de aparte categorie van koersfietsers houdt de wetgever geen rekening; die zijn dus aangewezen op hun gezond verstand. En laat het sommigen onder hen nu net dààraan ontbreken...
Neem een Ferrari als voorbeeld voor de koersfiets en een Ford Fiesta als gewone fietser, voor beide auto's geldt het zelfde snelheidsregime.
Toch kan de Ferrari veel sneller dan de Fiesta en heeft geen aparte vermelding.
Ik ben nog steeds niet overtuigd dat er een maximum snelheid is voor fietsers dus ik ga het maar eens aan de politie voorleggen.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
-
- Forum-lid
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 26 aug 2010 12:12
- Locatie: Lier België
Volgens mij dient iedere weggebruiker zich aan de minimum/maximum aangegeven snelheid te houden.
Fietsers in de zone 30 mogen net zo goed 30km/h maxiimaal rijen als iemand met een gemotoriseerd voertuig.
Een ander goed voorbeeld is een "legier" zo'n autotje zonder rijbewijs van max 45km/h daarmee mag je ook niet op de autostrade want daar is de minimum snalheid 70km/h
Fietsers in de zone 30 mogen net zo goed 30km/h maxiimaal rijen als iemand met een gemotoriseerd voertuig.
Een ander goed voorbeeld is een "legier" zo'n autotje zonder rijbewijs van max 45km/h daarmee mag je ook niet op de autostrade want daar is de minimum snalheid 70km/h
MVG
Steve
Steve
Maar de RVV heeft alleen snelheidsregels voor gemotoriseerde voertuigen, dat is nu juist het probleem. Die "legiers" worden dus wel vermeldt maar fietsers niet.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof