Pagina 13 van 37

Re: Agressie in het verkeer

Geplaatst: 31 mei 2012 17:46
door timo2.0
Waarom staat dat dan niet in de betreffende wetsartikelen?

Re: Agressie in het verkeer

Geplaatst: 31 mei 2012 19:05
door .jeroen.
Hoe wil je dat überhaupt gaan bekeuren? Ik heb op de meeste fietsen geen kilometerteller. En dan nog is het maar de vraag of die 'geijkt' is. Hoogstens dat ze je pakken op roekeloos rijgedrag.

Re: Agressie in het verkeer

Geplaatst: 31 mei 2012 19:10
door Deleted_User
timo2.0 schreef:Waarom staat dat dan niet in de betreffende wetsartikelen?
Omdat je de verkeersREGELS aanhaalt. Een 30 km-zone wordt geregeld met verkeersTEKENS en die gaan, zoals je weet, boven de verkeersregels.

En bij de betekenis van het bord A1 staat alleen "maximum snelheid", dus daaruit zou je kunnen concluderen dat dit voor alle weggebruikers geldt.

dus rij je een bebouwde kom in, waar alleen een kombord staat en géén bord A1, dan mag je zo hard als je wil. Staat er echter een bord "50" bij, dan dien je je als fietser ook aan de limiet van 50 te houden.

Re: Agressie in het verkeer

Geplaatst: 31 mei 2012 20:28
door timo2.0
En dat klopt dus niet, die borden gelden alleen voor gemotoriseerde voertuigen omdat die verplicht voorzien moeten zijn van een goed werkende snelheidsmeter. Voor fietsers geldt dit niet, met als gevolg dat fietsers niet kunnen niet kunnen zien of zij de maximum snelheid overschrijden. In casu jouw voorbeeld van een 30 km-zone, hoe moet een fietser er volgens jou voor zorgen dat hij zich aan die regel houdt?

Re: Agressie in het verkeer

Geplaatst: 31 mei 2012 20:41
door wasbeer2006
Het zal me een zorg zijn als ze controleren, ze bekeuren pas bij 33 :D , neem daar de correctie van 3 km bij en je kan al 36 rijden ;) .
Dus zo groot is de kans ook weer niet. En dan nog al krijg ik elk jaar een bon van een paar euro.

Ik moet zeggen als je zelf een beetje rustig doet valt de rest van de weggebruikers ook wel mee. En ja idioten heb je in elke (doel)groep.

Re: Agressie in het verkeer

Geplaatst: 31 mei 2012 21:54
door tourpretendent
timo2.0 schreef:En dat klopt dus niet, die borden gelden alleen voor gemotoriseerde voertuigen omdat die verplicht voorzien moeten zijn van een goed werkende snelheidsmeter. Voor fietsers geldt dit niet, met als gevolg dat fietsers niet kunnen niet kunnen zien of zij de maximum snelheid overschrijden. In casu jouw voorbeeld van een 30 km-zone, hoe moet een fietser er volgens jou voor zorgen dat hij zich aan die regel houdt?
Het probleem voor de handhavers is, hoe stel je vast dat een fietser te snel rijdt?
Eens heb ik een agent over dit onderwerp gesproken en deze vertelde mij dat een bromfiets groot genoeg is om met een laser een snelheidsmeting te doen. Bij een fietser werkt de laser niet. Dus men kan niet vaststellen dat je te hard rijdt.
Echter, als men met de surveillance auto met de geijkte snelheidsmeter rondt rijdt kan het weer wel en vertelde deze agent dat je dan wel degelijk een bekeuring krijgt als je sneller rijdt dan ter plaatse toegestaan.
Het is de plicht van een verkeersdeelnemer de maximale snelheid aan te houden, dat kan ook door een niet geijkte snelheidsmeter te gebruiken. Vrijwel geen enkele personenauto heeft een geijkte snelheidsmeter, tocht geldt de plicht de maximale snelheid te respecteren.

Re: Agressie in het verkeer

Geplaatst: 31 mei 2012 22:16
door timo2.0
De informatie wordt nu zo tegenstrijdig, het moet toch ergens zwart-op-wit staan.

Re: Agressie in het verkeer

Geplaatst: 01 jun 2012 08:38
door dario
Ik vermoed dat dat een klein hiaat in de regelgeving is: redelijkerwijs gaan ze ervan uit dat de doorsnee fietser niet sneller rijdt dan 30 km/u, zodat die geen aparte, specifieke vermelding nodig hebben (da's immers de laagste snelheidsbeperking). Met de aparte categorie van koersfietsers houdt de wetgever geen rekening; die zijn dus aangewezen op hun gezond verstand. En laat het sommigen onder hen nu net dààraan ontbreken... :roll:

Re: Agressie in het verkeer

Geplaatst: 01 jun 2012 10:49
door tourpretendent
dario schreef:Ik vermoed dat dat een klein hiaat in de regelgeving is: redelijkerwijs gaan ze ervan uit dat de doorsnee fietser niet sneller rijdt dan 30 km/u, zodat die geen aparte, specifieke vermelding nodig hebben (da's immers de laagste snelheidsbeperking). Met de aparte categorie van koersfietsers houdt de wetgever geen rekening; die zijn dus aangewezen op hun gezond verstand. En laat het sommigen onder hen nu net dààraan ontbreken... :roll:
Nee hoor, dit is geen hiaat.
Neem een Ferrari als voorbeeld voor de koersfiets en een Ford Fiesta als gewone fietser, voor beide auto's geldt het zelfde snelheidsregime.
Toch kan de Ferrari veel sneller dan de Fiesta en heeft geen aparte vermelding.

Re: Agressie in het verkeer

Geplaatst: 01 jun 2012 12:42
door timo2.0
Ik ben nog steeds niet overtuigd dat er een maximum snelheid is voor fietsers dus ik ga het maar eens aan de politie voorleggen.

Re: Agressie in het verkeer

Geplaatst: 01 jun 2012 13:12
door steve.v.looy
Volgens mij dient iedere weggebruiker zich aan de minimum/maximum aangegeven snelheid te houden.

Fietsers in de zone 30 mogen net zo goed 30km/h maxiimaal rijen als iemand met een gemotoriseerd voertuig.

Een ander goed voorbeeld is een "legier" zo'n autotje zonder rijbewijs van max 45km/h daarmee mag je ook niet op de autostrade want daar is de minimum snalheid 70km/h

Re: Agressie in het verkeer

Geplaatst: 01 jun 2012 13:25
door timo2.0
Maar de RVV heeft alleen snelheidsregels voor gemotoriseerde voertuigen, dat is nu juist het probleem. Die "legiers" worden dus wel vermeldt maar fietsers niet.