Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het E-Bike topic

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 04 mei 2014 21:43

Slotje dus?
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 04 mei 2014 21:44

Wolfhound32 schreef:Slotje dus?
Lijkt me verstandig, want dit leidt nergens toe.

papsnoetn01
Forum-lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
Locatie: almelo

papsnoetn01 04 mei 2014 21:57

mackersv2.0 schreef:Boekqquat heeft vanochtend na zijn vierde post, toen bleek dat hij geen interesse had in een constructieve discussie, een ban gekregen. Toen hij besloot om met een nieuw account verder te gaan met trollen zijn daarvan de posts verwijderd, en heeft hij een ip-ban gekregen.
Kijk, dat noem ik nu eens eerst adequaat handelend optreden! Een beetje offtopic lijkt me in dit specifieke forumdeel niet zo'n probleem, maar hier was er overduidelijk niet de intentie een positieve bijdrage te leveren. Voor wat het waard is: normaal ben ik niet een groot voorstander van het verbannen van forumleden, maar in dit geval kan ik het alleen maar toejuichen.

rainer
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 mei 2009 12:49

rainer 06 mei 2014 14:59

Ik vond de reacties van Boekqquat erg meevallen. Blijkt inderdaad redelijk te polariseren dit onderwerp. Ik weet ook niet of een 'ban' nou de juiste oplossing is... lekker laten schrijven zou ik zeggen.

Vorige week heb ik zelf overigens ook een e-bike gekocht, een transporter van Cortina, denk niet dat ik de 40/45 kmh daar mee ga redden...

Ik heb hem gekocht omdat ik elke dag met kind een 'berg' op moet fietsen tegenwoordig en dat is me op een normale fiets iets te zweterig in mijn pak.

Ervaring met een 45+ kmh fiets heb ik niet. Lijkt me wel lachen om daar een keer op te zitten. De eerste keer op een brommer vond ik ook leuk. Eén van de redenen waarom ik racefietsen leuker vind dan Mountainbiken is de afstand die je af legt (je komt nog eens ergens). Dat spreekt dan weer voor zo'n snelle fiets.

Voor de rest denk ik dat er in de toekomst wel het een en ander gaat veranderen, helmplicht en/of maximering van de maximum snelheid bijvoorbeeld. Het is toch een tik gevaarlijker dan een gewone fiets.

Ook vind ik dat je met een dergelijke snelheid eigenlijk niets op het fietspad te zoeken hebt (geld eigenlijk ook voor racefietsers). Als je er dan toch op fietst dan moet je je aanpassen aan de medeweggebruiker. Ook ben ik voor de 'fietsbelplicht'!

Moet er wel bij zeggen dat ik niet echt veel in NL fiets (woon in Duitsland), ik weet dus niet precies hoe overvol de fietspaden zijn en ervaringen met schelden heb ik ook niet (ik bedank ook altijd). Hier kun je zowieso beter rekening houden met je medeweggebruiker. Duitsers kunnen niet fietsen (beetje overdreven misschien maar toch), Autobestuurders voelen zich verheven boven alles en hebben en nekprobleem (kijken dus nooit over der rechterschouder) en voetgangers letten niet op. Gelukkig hebben we hier niet echt veel last van overvolle fietspaden want fietspaden zijn er nou eenmaal niet zoveel.

Cheers,

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 07 mei 2014 18:51

@rainer Ik heb de reacties van die gast ook even nagelezen. Vond het ook allemaal vrij normaal. Geloof best dat hij aan het trollen was... maar dat zal dan wel mod-vaktaal zijn :)

Of de fietspaden vol zijn? Die vraag is niet te beantwoorden. In de meeste delen van Nederland zijn fietspaden doorgaans vrij leeg. Het "probleem" waar de media over spreken is dan ook erg lokaal. Fietspaden in de binnensteden van Amsterdam en Utrecht bijvoorbeeld zijn in de spits overvol, de smalle fietspaden op de Veluwe in het weekend ook; voor enkele duingebieden geldt hetzelfde. Maar er zijn toch wel veel plekken waar je prima met een speedpedelec kunt fietsen. En die 45km/h schijnt ook tegen te vallen. Haal ik wel ja, maar normale mensen amper 35.

Maximumsnelheid op fietspaden zal lastig worden. Dan moeten eerst brommers (50 a 55 km/h) er af, en de snorscooters (36km/h gemiddeld) ook. En voor hun wordt de nieuwe situatie onveiliger. Geen oplossing dus. Bovendien zijn mensen ook niet gek, op een paar na gedragen mensen zich wel (let wel, ook asociaal fietsgedrag is onevenredig verdeeld over NL).

B. Banner
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 01 mei 2014 15:56

B. Banner 07 mei 2014 19:37

Er stond vandaag een artikel in het Noordhollands Dagblad over electrische fietsen: Automerken terug naar hun roots. Met de Audi 80 km/h over het fietspad.

Betreffende de regelgeving (uit bovenstaande artikel):
De snelle elektrische fiets - ofwel de speed pedelec - mag zich vanwege zijn top van rond de 40 kilometer per uur in een grote belangstelling verheugen. Maar het concept valt in een grijs gebied. Niet zelden gaan ze vermomd als gewone e-bike over de weg. Het is een interessante manier van alternatief vervoer. Heel wat fietsmerken bieden dan ook een snelle versie van de gewone e-fiets aan. Probleem is alleen dat ze feitelijk in geen enkel vakje passen. Op het fietspad rijden gebruikers de vouwen uit de broek van ’gewone’ fietsers. En feitelijk zou je bij zulke topsnelheden een helm moeten dragen. Maar wie doet dat? En wat voor helm dan? Voorlopig (tot 2017) behandelt de overheid het fenomeen als een snorbrommer. Met kentekenplaatje, rijbewijs en verzekering dus. Je mag er vanaf 16 jaar op rijden. Zonder helm. Maar of de politie daarop controleert?
---


Directe link stuurt me nu door naar de beginpagina. Eerste zoek resultaat betreft het artikel: https://www.google.nl/search?q=Noordhol ... +hun+roots
Laatst gewijzigd door B. Banner op 11 jun 2014 01:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 08 mei 2014 15:30

Er is hier wel erg veel tegenkanting tegenover de elektrische fiets.

Ik dacht er eentje te kopen voor mijn vriendin, om achter te stayeren (vriendin rijdt zo hard niet), of gewoon, om langere tochten aan hogere snelheid te rijden met mijn vriendin. Maar als ik het hier zo hoor, dan mag het niet voor sommigen, of toch, niet in dit forum, ook al staat het nog altijd in FietsCafé ;-)

Ik heb trouwens al de voordelen ontdekt aan elektrische fietsen, tenminste de snellere versies: je kan er heel goed achter rijden. Er was er al eentje die dacht mij te kunnen lossen, maar daar slagen ze voorlopig nog niet in :-)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Sjarelke
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jun 2014 17:17

Sjarelke 09 jun 2014 18:03

Hoi iedereen,

Ik heb mij speciaal geregistreerd om op dit forum -in dit topic- ook mijn 2 centen kwijt te kunnen. Ik ben 27 jaar en heb al een half jaar een elektrische fiets gekocht (mede in verband met al 3 jaar chronische rugklachten).

Ik fiets niet voor de hobby, maar ik heb altijd wel veel gefietst. 3 jaar geleden heb ik voor het eerst in mijn leven een nieuwe fiets gekocht. Zonder trapondersteuning. En tot twee maal toe is deze helaas gestolen. Toen heb ik de overstap naar de E-bike gezet. Een Gazelle Torrente EM. Maximaal 27km per uur, daarboven hard zwoegen. Waar ik op mijn niet-aangedreven fiets rond de 35 reed, haalde ik op de elektrische fiets maar 30/33. Simpele reden, zo'n elektrische fiets is zwaar. Maar tot 27km een genot om op te mogen rijden. Op vlak terrein doe je het automatisch zonder ondersteuning, maar zodra je tegenwind krijgt of een berg op moet, krijg je een heerlijke duw in de rug. Tot gisteren helaas want toen is mijn heerlijke fiets gestolen. :|

En nu sta ik voor de keuze:
Ik ga sowieso weer voor een elektrische variant (Maastricht-Geleen-Urmond-Maastricht) is toch leuk met ondersteuning op 1 accu.
Maar wordt het weer de max 27km per uur? Of toch de leukere variant, waarbij mijn oorspronkelijke 30/33km weer in zicht komt, en ik mogelijk nog een beetje harder mag -daar waar verantwoord-? Het klinkt toch wel aantrekkelijk...

Ik heb het idee dat in dit topic er soms iets te lichtzinnig over elektrisch fietsen wordt gedacht.


Feit vs fabel:

Feit: Een E-bike zorgt wél voor beweging en is gezond
Op een E-bike is tot aan 80% van de maximumsnelheid een degelijke ondersteuning aanwezig, welke daarboven ook zeer snel afneemt. Bij de duurdere modellen is de power groter, dan bij de goedkope modellen. Ik had een fiets van ongeveer 2650 euro, dus ik kon genieten van de meeste power in de 25km/u klasse. Dus als je niet boven de top uitkomt, is fietsen niet meer echt inspannen. Wél ben je in beweging, dus slecht is het zeker niet voor de gezondheid. Ik heb de laatste 3 jaren hels veel rugproblemen gehad en mede door de elektrische fiets zijn deze behoorlijk afgenomen! Een ander feitje dat hier op aansluit: wielrennen is zeker gezonder (, maar niet voor iedereen weggelegd of de juiste keuze)! :!:

Fabel: Een E-bike is eigenlijk een brommer
In dit topic wordt een E-bike vaker niet-fietsen genoemd. Nu begrijp ik dat vanuit wielrenner oogpunt dit zeker klopt. Want door oma ingehaald worden blijft voor genoeg wielrenners toch ... niet plezierig. Daar gaan de maandenlange training. Koop toch gewoon een E-bike krijg je straks nog nageroepen! :P
Maar niks is minder waar (tenminste bij de hogere snelheden!) Zodra je namelijk boven de max van 25 km/u komt, valt de ondersteuning weg. Ik persoonlijk hou er van om dan toch nog een beetje extra power er in te trappen. Resultaat: ik haal de 35km/u niet. En het is niet lang vol te houden. Loodzwaar zo'n ding! Op mijn niet-elektrische fiets haalde ik 35 km/u makkelijk en kon ik dit ook lang (5km, ik ben geen wielrenner!) volhouden. Met de elektrische fiets haak ik toch echt af na een kilometer max doortrappen!

Feit: 45km/u moeten rijden is (soms) belachelijk!
Snormobielen rijden ZELDEN 25km/u of minder. Absurd als je een snormobiel weer eens op zeer hoge snelheid voorbij ziet razen, soms met nog maar 2 vingers ruimte tussen fietser en snormobiel in. En dat op stukken waar inhalen eigenlijk niet goed mogelijk is. Daar mag de politie echt zeer hard tegen optreden. Op lange stukken kan ik mij echter voorstellen dat de snelheid een must is. En net zoals met het Ferrari-voorbeeld kan ik beamen dat de bestuurder ook slim moet rijden. Of het nu een fietser, E-Bike, wielrenner, snormobiel, scooter of een ligfiets is. Iedere bestuurder moet zorgen dat de gehanteerde snelheid ook daadwerkelijk hanteerbaar blijft! Als een wielrenner op een recht lang stuk even flink het tempo op drijft, is dat mijns inziens niet fout. Maar dat is dus ook evenmin fout als een E-bike dat doet. En de politie treed hier volgens mij dan ook niet tegen op. De veiligheid is immers niet in het geding geweest. En als het voertuig goed is uitgerust (goede remmen, goede wegligging (bij voorkeur middenmotor), goede verlichting, zie ik hier geen problemen mee.

Ik ben nog altijd aan het twijfelen of het een E-bike+ wordt, of dat ik toch maar weer een normale E-bike kies. In de toekomst zullen E-bikes steeds meer gemeengoed worden en zullen ook (amateur) wielrenners vaker overstappen op een E-bike variant. En eenmaal over, wil je echt niet meer terug.

Mijn bedoeling is niet om iemand aan te vallen en de vraag van TS gaat hier ook niet over. Ik denk dat het alleen misschien een goed idee is om eens zo'n elektrische fiets uit te proberen. En dan pas een mening te vormen. Want het is geen groot kwaad. Het zal de nodige fietsliefhebbers weer (terug) in het zadel helpen. Dat is alleen maar mooi.

Leuke note: ik heb een hele lieve vriendin. En zij heeft mij echt voor oudje uitgemaakt toen ik met de E-bike thuiskwam. Maar ze mist de E-bike nu al. Want met haar achterop heb ik toch echt heerlijke stukjes gefietst, waarbij anders toch wel vaak de auto van de stal werd gehaald. Ze kan volgens mij niet wachten tot de vervangende E-bike een feit is. 8-)

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 09 jun 2014 20:27

Prachtig stukje weer, maar ik vrees dat je een verkeerde doelgroep op de e-bike wil hebben. Aangezien er inmiddels al aardig wat van die dingen rondrijden is een eigen forum misschien wel een leuk idee. Hier krijg je er de handen niet voor op elkaar (volgens mij.... maar ik kan het mis hebben)
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 jun 2014 23:30

Sjarelke schreef:

Fabel: Een E-bike is eigenlijk een brommer
Een E-bike 45km/h is op het moment volgens de wet een snorfiets maar over anderhalf jaar een brommer. Er komt dan ook een helmplicht. Waarschijnlijk is een fietshelm dan voldoende. Op zich is dat geen probleem maar om voor ieder ritje naar de Lidl of sigarettenwinkel je helm op te moeten zetten en mee naar binnen te nemen lijkt mij niet ideaal.

Ook moet je er rekening mee houden dat je een tientje of 5 per jaar kwijt bent aan verzekering.

En nee, ik heb er absoluut geen probleem met e-bikes die worden gebruikt zoals jij voor ogen hebt. En ben ik het in grote lijnen met je eens. Met een kleine kanttekening dat het gevaar van de e-bike tot 25km/h vooral zit in het gebruik daar ouderen die op een gewone fiets niet meer vooruit te branden zijn.
Voorbeeld: Laatst fietste er een bejaard echtpaar voor mij bij ons in de straat die wat vals plat omhoog loopt (hooguit 1 a 1 1/2%) en meneer moest mevrouw duwen omdat het haar anders niet zou lukken "omhoog" te komen. En dat met trapondersteuning!

Dat soort mensen kom je als wielrenner regelmatig tegen en vormen een gevaar op de weg en niet alleen voor wielrenners.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 09 jun 2014 23:54

Ernie C. schreef: Op zich is dat geen probleem maar om voor ieder ritje naar de Lidl of sigarettenwinkel je helm op te moeten zetten en mee naar binnen te nemen lijkt mij niet ideaal.
Ik herinner mij uit een grijs verleden dat dezelfde discussie ook liep toen botsmutsen voor de brommer verplicht werden (1975). Een helm was maar niks want je haar werd platgedrukt, zomers veel te warm, voor iemand achterop had je ook een helm nodig en hoe nam je die mee op een brommer enz enz.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 jun 2014 09:28

Sjarelke schreef: Maar dat is dus ook evenmin fout als een E-bike dat doet. En de politie treed hier volgens mij dan ook niet tegen op. De veiligheid is immers niet in het geding geweest. En als het voertuig goed is uitgerust (goede remmen, goede wegligging (bij voorkeur middenmotor), goede verlichting, zie ik hier geen problemen mee.
Ik zie er ook geen probleem in om gewoon 100 op een provenciale weg te rijden, zeker 's avonds/ 's nachts, maar de politie denkt daar toch ook anders over. Er is niet voor niets een maximale snelheid voor snorfietsen en brommers, als iedereen zich netjes zou gedragen was dat allemaal niet nodig geweest.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie