Re: Al ervaring met de betere e-bike +45km/u ?
Geplaatst: 04 mei 2014 21:43
Slotje dus?
Fiets - Race en MTB website voor race, gravel en mtb
https://www.fiets.nl/forum/
Lijkt me verstandig, want dit leidt nergens toe.Wolfhound32 schreef:Slotje dus?
Kijk, dat noem ik nu eens eerst adequaat handelend optreden! Een beetje offtopic lijkt me in dit specifieke forumdeel niet zo'n probleem, maar hier was er overduidelijk niet de intentie een positieve bijdrage te leveren. Voor wat het waard is: normaal ben ik niet een groot voorstander van het verbannen van forumleden, maar in dit geval kan ik het alleen maar toejuichen.mackersv2.0 schreef:Boekqquat heeft vanochtend na zijn vierde post, toen bleek dat hij geen interesse had in een constructieve discussie, een ban gekregen. Toen hij besloot om met een nieuw account verder te gaan met trollen zijn daarvan de posts verwijderd, en heeft hij een ip-ban gekregen.
---De snelle elektrische fiets - ofwel de speed pedelec - mag zich vanwege zijn top van rond de 40 kilometer per uur in een grote belangstelling verheugen. Maar het concept valt in een grijs gebied. Niet zelden gaan ze vermomd als gewone e-bike over de weg. Het is een interessante manier van alternatief vervoer. Heel wat fietsmerken bieden dan ook een snelle versie van de gewone e-fiets aan. Probleem is alleen dat ze feitelijk in geen enkel vakje passen. Op het fietspad rijden gebruikers de vouwen uit de broek van ’gewone’ fietsers. En feitelijk zou je bij zulke topsnelheden een helm moeten dragen. Maar wie doet dat? En wat voor helm dan? Voorlopig (tot 2017) behandelt de overheid het fenomeen als een snorbrommer. Met kentekenplaatje, rijbewijs en verzekering dus. Je mag er vanaf 16 jaar op rijden. Zonder helm. Maar of de politie daarop controleert?
Een E-bike 45km/h is op het moment volgens de wet een snorfiets maar over anderhalf jaar een brommer. Er komt dan ook een helmplicht. Waarschijnlijk is een fietshelm dan voldoende. Op zich is dat geen probleem maar om voor ieder ritje naar de Lidl of sigarettenwinkel je helm op te moeten zetten en mee naar binnen te nemen lijkt mij niet ideaal.Sjarelke schreef:
Fabel: Een E-bike is eigenlijk een brommer
Ik herinner mij uit een grijs verleden dat dezelfde discussie ook liep toen botsmutsen voor de brommer verplicht werden (1975). Een helm was maar niks want je haar werd platgedrukt, zomers veel te warm, voor iemand achterop had je ook een helm nodig en hoe nam je die mee op een brommer enz enz.Ernie C. schreef: Op zich is dat geen probleem maar om voor ieder ritje naar de Lidl of sigarettenwinkel je helm op te moeten zetten en mee naar binnen te nemen lijkt mij niet ideaal.
Ik zie er ook geen probleem in om gewoon 100 op een provenciale weg te rijden, zeker 's avonds/ 's nachts, maar de politie denkt daar toch ook anders over. Er is niet voor niets een maximale snelheid voor snorfietsen en brommers, als iedereen zich netjes zou gedragen was dat allemaal niet nodig geweest.Sjarelke schreef: Maar dat is dus ook evenmin fout als een E-bike dat doet. En de politie treed hier volgens mij dan ook niet tegen op. De veiligheid is immers niet in het geding geweest. En als het voertuig goed is uitgerust (goede remmen, goede wegligging (bij voorkeur middenmotor), goede verlichting, zie ik hier geen problemen mee.