Langs de IJssel
Niet van alle (traininings)ritten in Nederland doe ik verslag hier op het forum. Soms heb ik niet voldoende stof om er een verhaal van te kunnen maken en soms komt het qua tijd ook niet zo goed uit om een verslag in elkaar te draaien. Niet dat ik
gisteren nu zo gek veel heb beleefd, maar ik moet mijn routine toch ook een beetje op peil houden
en dus plaats ik vandaag maar weer eens een 'verhaal met plaatjes'
.
Na het verorberen van de laatste middagboterham plus fruit was het inmiddels zo'n 20 graden geworden. Daardoor was de keuze voor de fiets-outfit erg makkelijk:
kort-kort. Op
Buienradar zag ik dat er een oostenwind stond, dus heb ik een ritje gepland waar ik noch hinder noch voordeel (relatief gesproken) van de wind zou hebben. Tenminste, dat dacht ik. Ook hier is de praktijk altijd nèt even anders dan de theorie
.
Via Ugchelen, Beekbergen en Lieren naar Klarenbeek. Vanuit dat dorp binnendoor richting Voorst, doch ruim voor de woonplaats van Henk Lubberding ben ik richting Appen gefietst en kwam zo (vanuit Apeldoorn gezien) net voorbij
Bakker Bril op de N345. Hup, de weg over, een paar meter richting de rotonde (Gietelo) en RA de Nijenbeekseweg op. Dit gedeelte van de tocht verliep met wind tegen, maar 't was te doen (ca. 3 Bft). Als je in de buurt van de IJssel komt, zie je de ruïne van
Nijenbeek al een tussen de bomen verschijnen. In de bocht naar de rivierdijk loopt een grindpad richting die ruïne, maar dat is niets voor de racefiets, dus geen plaatje daarvan
. De Nijenbeekseweg loopt nog een stukje door over de IJsseldijk, maar verandert later van naam. Ik had het wat navigatie betreft hier makkelijk, want ik hoefde alleen maar de dijk te volgen en had daardoor volop tijd te genieten van het rivierenlandschap en het aangename weer. Op de dijk fietsend merkte ik al snel dat ik behoorlijk wat 'trapondersteuning' van de wind had, dus kennelijk zat er toch een ZO-component in de wind. De IJsseldijk slingert hier natuurlijk net zo hard als de rivier zelf, dus de mate van trapondersteuning varieerde ook wel een beetje. Toch was ik al snel in
Deventer:
Verder maar weer, langs het
IJsselhotel, het leuke stukje over het fietspad door
Plantsoen Worp en langs de camping richting het vervolg van de dijk. Het wordt eentonig, maar ook hier is het simpel navigeren: de dijk volgen en genieten van het fraaie landschap. Alhoewel ik ook hier meer voor- dan nadeel van de wind had, voelde het op de dijk toch haast frisjes aan. Ik had verwacht (en gehoopt) dat het wat warmer zou zijn. Ondertussen begon ik mij over de wind toch wel een beetje zorgen te maken, want het was mijn bedoeling om langs het
Apeldoorns Kanaal terug te fietsen en dan zou ik dus wel eens een heel stuk 'wind tegen' kunnen verwachten... Op deze laatste werkdag van de week was het gelukkig nog redelijk rustig op de IJsseldijk, die overigens pas na Terwolde deze naam krijgt. Tot Terwolde heet hij Bandijk. Maar ik had het over het verkeer: niet te veel auto's, redelijk veel fieters (diverse categorieën) en toch relatief veel motorrijders, die graag hun vaardigheden testen op zo'n kronkelende dijk. Ik ondervond er gelukkig geen hinder van.
Na Terwolde kom je door/langs Welsum, Veessen en Marle. De hellingen van de dijk waren rijk begroeid met fel gele boterbloemen en overal hing de prikkelende geur van de bloeiende meidoorns. Het was nog al heiig, dus duurde het even eer ik de schoorstenen van de
IJsselcentrale bij Harculo in 't vizier kreeg. Als je bijna aan 't einde van de dijk bent, draai je weg van de IJssel, passeer je het
Gemaal Veluwe en kom je, fietsend door een mooie hoekje, uiteindelijk bij het
Apeldoorns Kanaal uit. Ik ben nog wat verder naar het noorden gefietst langs dit kanaal, tot
het einde van de Kanaaldijk:
Doorgaans ga ik dan over het ophaalbruggetje de buitenwijken van Hattem in voor een 'lusje Hattem', doch nu heb ik het fietspad (nog net zichtbaar rechts op de foto) langs het kanaal gevolgd. Ook een mooie route. Je komt dan op een gegeven moment bij een soort
belvédère, waar je via een vast bruggetje het kanaal oversteekt. Vanaf de
belvédère heb je een leuk panorama over het rivierenlandschap met heel prominent in beeld de
IJsselcentrale bij Harculo:
Het 'lusje Hattem' kwam er wel, want ik ben verder over het fietspand gereden, tot ik 'ergens' op de Apedoornseweg (N793) uit kwam. Stukje richting Heerde en bij activiteitencentrum
't Heem LA richting het kanaal. Zo kwam ik toch nog over het ophaalbruggetje. M'n beide bananen had ik al lang op, doch omdat ik wat tegenwind verwachtte, wilde ik toch nog wel wat extra energie tanken. Daar waren de vijf
PowerBar gelletjes die ik van een vorige rit nog over had gehouden dan goed voor. En..., surprise, de verwachte tegenwind was er helemaal niet. Sterker nog, ook hier weer 'trapondersteuning'
van de wind. Deze was zeker weer een beetje gedraaid. Dus fijn af en toe onder in de beugel en de snelheid wat opvoeren. Ik begon hier nu de door het weerbericht aangekondigde warmte gelukkig ook wat te voelen. Vanwege het goede wegdek, de goede benen en een beetje hulp van de wind, had ik het prima naar mijn zin op deze vrijdag!
Toen ik ter hoogte van het recreatiegebied
Kievitsveld (bij Epe) op het viadauct over het kanaal en de A50 reed, zag ik in zuidelijke richting een hele rij remlichten opgloeien. Daar dreigde dus een file te ontstaan, leek mij zo. Op zulke momenten ben ik altijd extra blij niet inde auto, maar op de fiets te zitten
!
Bij Vaassen kun je de A50 verlaten en kennelijk deden sommige automobilisten dat ook, want het werd opeens hinderlijk druk op de Kanaalweg. Sluipverkeer vanwege file op de A50? Over de weilanden en tussen de boerderijen en bosjes door zag ik inderdaad dat het 'langzaam rijden' was op de snelweg. En je hebt dan altijd van die lieden die op zo'n '60 km-weg' als de Kanaalweg toch proberen de verloren tijd weer in te halen...
Gelukkig kon ik ter hoogte van Beemte verder de binnenlanden in, om via Wenum en
Het Loo naar mijn startpunt terug te keren. Een mooie rit van zo'n
101 km!
Voor de liefhebbers heb ik de rit globaal op
GPSies gezet. Let wel, de rit is met de hand ingetekend
en het echte begin- en eindpunt staan er ook niet op. Dat is meteen ook de verklaring voor de afwijkende afstand.