Standplaats: Eifel (Duitsland)
Dit is een ongelooflijk nuttige website als je fietsroutes wil plannen in de Eifel of een onderkomen zoekt. Prachtig, een route plannen op de kaart en vervolgens vanuit een helicopterperspectief er overheen vliegen en een prima indruk krijgen van landschap, hellingen, etc. Nog nooit zoiets gezien dat bovendien zo gemakkelijk werkt. Van harte aanbevolen namens de feestcommissie: http://alpregio.outdooractive.com/ar-rl ... WelcomeTab" onclick="window.open(this.href);return false;
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"
Met een paar vrienden heb ik een aantal weken geleden onderstaande route gereden in de Eifel. Perfecte klimroute. 110km waarbij je iets van 2000hm pakt. Nergens heel steil maar lange klimmen, zeker t.o.v. Limburg. Goede wegen maar in het weekend kan het erg druk zijn met tourende auto's en motoren. 3 uur rijden vanuit Amsterdam.
http://www.routeyou.com/route/view/5204 ... itsland.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.routeyou.com/route/view/5204 ... itsland.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk ook eens op Racefietsblog.nl voor nog meer racefietsen en wielernieuws! Ook op Twitter, Facebook, Pinterest en op Strava met onze eigen club: app.strava.com/clubs/racefietsblog-nl
geweldig, deze site. ik ga over een week of twee naar dat gebied, en de racefiets gaat mee...nikos schreef:Voor een overzicht van beklimmingen in de Eifel, kijk 's op deze site:
http://www.quaeldich.de/regionen/eifel/paesse/?order=HD" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze staan gerangschikt op hoogtemeters; grootste verschil is 413m.
Eenvoud kenmerkt het ware.
@Roger68: Hé, da's toevallig! Een dagje eerder — afgelopen zondag — zat ik (met 6 vrienden) eveneens op hetzelfde terras. Vanuit standplaats Sippenaeken hebben we 'n week in de Eifel, Ardennen en Limburg getraind (zowel op de racefiets als de mountainbike). Deze keer eens niet in het hooggebergte maar dus wat dichter bij huis (met als aardige bijkomstigheid dat we ook op beide reisdagen konden trainen).
En ja, prima week achter de rug. Mooi weer, fraaie routes en na afloop was het doorgaans goed toeven in Teuven bij Moeder de Gans...
En ja, prima week achter de rug. Mooi weer, fraaie routes en na afloop was het doorgaans goed toeven in Teuven bij Moeder de Gans...
-
- Forum-lid
- Berichten: 899
- Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53
Had ik toch wel een speciaal bier verwacht bij moeder de gans
Crosspost uit het "vandaag gefietst in 2013 topic"...
Vandaag mijn derde ritje door de Eifel. Wie anders dan Eifel- en Ardennenkenner Buzz kon mij helpen aan een prachtige route. Geheel naar mijn wens gemaakt en getekend en voorzien van begeleidende tekst: geweldige service!
Afijn, vanaf de start in Dedenborn kom ik na een paar haarspelden al snel in het dorp, om vervolgens af te dalen richting Hammer. Dit keer neem ik niet de Hammer Mauer maar wel de Grünentalstrasse. Dit bord kind of tells the whole story:
Harken dus, zeker na de 154 km / 2700 hm van gisteren. Erg blij met de 34x27! Na deze sloper volgen nog enkele minder lastige hellingen en kom ik al snel in België. Ik steek door via een sluipweggetje:
Eenmaal in de Ardennen klaart het verder op en kan er wat kleding uit. Uiteraard een goede gelegenheid even snel een kiekje te maken:
Vlak voor mijn keerpunt Stavelot moet nog één hufter bedwongen worden: de Ferme Libert. Volgens Buzz lastiger dan de Stockeu en daar is wat mij betreft geen woord van gelogen. Vreselijk lastig ding, temeer omdat je nergens op adem kunt komen.
Waar je wel op adem kunt komen is in Stavelot, waar ik even een koffie drink en de bidons vul.
Na de koffie laat ik de Stockeu lekker rechts liggen en begin ik aan de terugweg. Wisselend wegdek en enkele venijnige klimmetjes. Via hetzelfde sluipweggetje als op de heenweg arriveer ik weer in Duitsland, waar het wegdek toch echt 200% beter is.
Het toetje mag er zijn, een prachtige omweg door een bos richting Dedenborn die 90% bergaf gaat. Prachtig uitzicht uit.
Dit weggetje zul je niet snel vinden, want de meeste kaarten vinden t onverhard (wat niet zo is).
Na een heerlijke afdaling ben ik weer terug bij mijn ferienwohnung. De teller zegt 120 km met 2080 hm.
Voor de liefhebbers nog de route.
Buzz nogmaals bedankt!
Vandaag mijn derde ritje door de Eifel. Wie anders dan Eifel- en Ardennenkenner Buzz kon mij helpen aan een prachtige route. Geheel naar mijn wens gemaakt en getekend en voorzien van begeleidende tekst: geweldige service!
Afijn, vanaf de start in Dedenborn kom ik na een paar haarspelden al snel in het dorp, om vervolgens af te dalen richting Hammer. Dit keer neem ik niet de Hammer Mauer maar wel de Grünentalstrasse. Dit bord kind of tells the whole story:
Harken dus, zeker na de 154 km / 2700 hm van gisteren. Erg blij met de 34x27! Na deze sloper volgen nog enkele minder lastige hellingen en kom ik al snel in België. Ik steek door via een sluipweggetje:
Eenmaal in de Ardennen klaart het verder op en kan er wat kleding uit. Uiteraard een goede gelegenheid even snel een kiekje te maken:
Vlak voor mijn keerpunt Stavelot moet nog één hufter bedwongen worden: de Ferme Libert. Volgens Buzz lastiger dan de Stockeu en daar is wat mij betreft geen woord van gelogen. Vreselijk lastig ding, temeer omdat je nergens op adem kunt komen.
Waar je wel op adem kunt komen is in Stavelot, waar ik even een koffie drink en de bidons vul.
Na de koffie laat ik de Stockeu lekker rechts liggen en begin ik aan de terugweg. Wisselend wegdek en enkele venijnige klimmetjes. Via hetzelfde sluipweggetje als op de heenweg arriveer ik weer in Duitsland, waar het wegdek toch echt 200% beter is.
Het toetje mag er zijn, een prachtige omweg door een bos richting Dedenborn die 90% bergaf gaat. Prachtig uitzicht uit.
Dit weggetje zul je niet snel vinden, want de meeste kaarten vinden t onverhard (wat niet zo is).
Na een heerlijke afdaling ben ik weer terug bij mijn ferienwohnung. De teller zegt 120 km met 2080 hm.
Voor de liefhebbers nog de route.
Buzz nogmaals bedankt!
Leuk kijk- en leesvoer, Havana! Blij om te horen ook dat je genoten én geharkt hebt.
Toch bijzonder altijd dat je tijdens één rit, gerenommeerde slopers (als de Grünentalstraße en de Ferme Libert) uit twee landen mee kan pikken.
Mooi plaatje trouwens, die in Stavelot met een... errug mooie fiets!
En ja, de bosrijke klim vanuit Dedenborn naar Forsthaus Rothekreuz (of andersom) is vermoedelijk niet erg bekend. Ook op de alom gewaardeerde ‘bergen-site’ Quaeldich wordt alleen de brakke variant vanuit Einruhr naar Forsthaus Rothekreuz vermeld, waarbij men zich hardop afvraagt... Soll man hier mit dem Rennrad fahren? En dat terwijl de klim vanuit Dedenborn (bijna 10km en 300hm) een prima asfaltdekje heeft. Curieus.
Ter illustratie nog een paar plaatjes van vorig jaar van de Forsthaus-klim en de bijbehorende panorama's. Beetje misleidend is trouwens het ‘doodlopende weg’-bordje op de eerste foto (in Dedenborn), hetgeen een kilometer verderop alleen blijkt te gelden voor gemotoriseerd verkeer...
Mooi uitzicht...
En prima wegdek... (klik voor 'n groter formaat)
Toch bijzonder altijd dat je tijdens één rit, gerenommeerde slopers (als de Grünentalstraße en de Ferme Libert) uit twee landen mee kan pikken.
Mooi plaatje trouwens, die in Stavelot met een... errug mooie fiets!
En ja, de bosrijke klim vanuit Dedenborn naar Forsthaus Rothekreuz (of andersom) is vermoedelijk niet erg bekend. Ook op de alom gewaardeerde ‘bergen-site’ Quaeldich wordt alleen de brakke variant vanuit Einruhr naar Forsthaus Rothekreuz vermeld, waarbij men zich hardop afvraagt... Soll man hier mit dem Rennrad fahren? En dat terwijl de klim vanuit Dedenborn (bijna 10km en 300hm) een prima asfaltdekje heeft. Curieus.
Ter illustratie nog een paar plaatjes van vorig jaar van de Forsthaus-klim en de bijbehorende panorama's. Beetje misleidend is trouwens het ‘doodlopende weg’-bordje op de eerste foto (in Dedenborn), hetgeen een kilometer verderop alleen blijkt te gelden voor gemotoriseerd verkeer...
Mooi uitzicht...
En prima wegdek... (klik voor 'n groter formaat)
-
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 26 apr 2007 14:57
Mooi verslag Havana. Ik ga binnenkort jouw route rijden buzz. Ben erg benieuwd.
Schaamteloze crosspost...
Vandaag mijn derde en laatste serieuze rit door de Eifel. Het doel: de Brandenberg.
Vlak voor vertrek toch nog snel beenstukken aangedaan, wat me geen windeieren zou leggen. Het is nog goed koud in de Eifel. Dat merk je ook als je door de dorpjes rijdt: de geur van bruinkool (waarmee sommige locals hun huizen verwarmen) is onmiskenbaar. Ook mijn regenjasje moet mee, want de ZDF-weerman Ben Wettervogel (geen grap) voorspelde "schauer und gewitter". Gelukkig bleek daar niks van waar.
Al meteen merk ik dat de benen stukken beter aanvoelen dan gisteren, wat eigenlijk vreemd is. Ik rijd op het gemakje naar de eerste hindernis, de Ruhrberg. Goed te doen. De Ruhrsee ligt er prachtig bij:
Daarna volgt de Kirschberg en dat is een ander paar mouwen. Het begin is steil, daarna wordt t eigenlijk een loper. Eenmaal boven heb ik al 400 hm op de klok terwijl ik nauwelijks 45 min. bezig ben..
Na een relatief vlak stuk langs de windmolens (waar de wind soms gemeen is, vandaag gelukkig niet) even tijd voor een kiekje...
... Om vervolgens de prachtige en lange afdaling richting Heimbach te pakken. Aldaar voelen de benen nog steeds goed en kan ik het niet laten de Meuchelberg mee te pakken. Lastig kreng, de Garmin roept 14%, 15% en zelfs even 19%. Hij lijkt wel wat op de Steinstrasse (Tecklenburg) maar dan 2x zo lang. De weg loopt dood, dus je moet dezelfde weg terug:
Na deze hufter volgt de Mühlenberg, nu eens van de andere kant. Daarna volgt een prachtige passage over een hoogvlakte over doodstille weggetjes. Fraaie uitzichten en velden in bloei.
In Obermaubach een (lauwe) kop koffie bij Cafe Flink zoals aangeraden door Buzz. De beenstukken mogen uit. (Van koffie hebben die Duiters overigens geen verstand.) Even een foto maken bij het stuwmeer..
... Om daarna te beginnen aan de Brandenberg. Da's best een lastig ding, de benen beginnen nu echt leeg te lopen. Eenmaal boven nog een behoorlijk stuk vals plat om vervolgens richting Simonskall af te dalen. Ik kende deze beklimming al van de Ruhrseeroute, maar afdalen is toch leuker Daarna een stuk vals plat met links steeds een kabbelend beekje...
Om vervolgens vreselijk stuk te gaan op de Deffertsfeld. Ook op de Lönsberg moet ik hard afzien, maar het uitzicht maakt veel goed:
Dan de Hammer Mauer, leuk om die eens af te dalen. Nog een strookje omhoog en ik ben weer in Dedenborn.
Loon naar werken...
102 km met 1800 hm. Morgen alleen nog naar station Maastricht (70 km/ 700 hm) en dan is de pret weer over.
Buzz wederom bedankt, geweldige route weer!
Voor de liefhebbers nog de route. Dit is zonder de Meuchelberg. Ik heb hier alleen een iPhone, dus ik kan geen ritten uploaden naar Garmin Connect.
Vandaag mijn derde en laatste serieuze rit door de Eifel. Het doel: de Brandenberg.
Vlak voor vertrek toch nog snel beenstukken aangedaan, wat me geen windeieren zou leggen. Het is nog goed koud in de Eifel. Dat merk je ook als je door de dorpjes rijdt: de geur van bruinkool (waarmee sommige locals hun huizen verwarmen) is onmiskenbaar. Ook mijn regenjasje moet mee, want de ZDF-weerman Ben Wettervogel (geen grap) voorspelde "schauer und gewitter". Gelukkig bleek daar niks van waar.
Al meteen merk ik dat de benen stukken beter aanvoelen dan gisteren, wat eigenlijk vreemd is. Ik rijd op het gemakje naar de eerste hindernis, de Ruhrberg. Goed te doen. De Ruhrsee ligt er prachtig bij:
Daarna volgt de Kirschberg en dat is een ander paar mouwen. Het begin is steil, daarna wordt t eigenlijk een loper. Eenmaal boven heb ik al 400 hm op de klok terwijl ik nauwelijks 45 min. bezig ben..
Na een relatief vlak stuk langs de windmolens (waar de wind soms gemeen is, vandaag gelukkig niet) even tijd voor een kiekje...
... Om vervolgens de prachtige en lange afdaling richting Heimbach te pakken. Aldaar voelen de benen nog steeds goed en kan ik het niet laten de Meuchelberg mee te pakken. Lastig kreng, de Garmin roept 14%, 15% en zelfs even 19%. Hij lijkt wel wat op de Steinstrasse (Tecklenburg) maar dan 2x zo lang. De weg loopt dood, dus je moet dezelfde weg terug:
Na deze hufter volgt de Mühlenberg, nu eens van de andere kant. Daarna volgt een prachtige passage over een hoogvlakte over doodstille weggetjes. Fraaie uitzichten en velden in bloei.
In Obermaubach een (lauwe) kop koffie bij Cafe Flink zoals aangeraden door Buzz. De beenstukken mogen uit. (Van koffie hebben die Duiters overigens geen verstand.) Even een foto maken bij het stuwmeer..
... Om daarna te beginnen aan de Brandenberg. Da's best een lastig ding, de benen beginnen nu echt leeg te lopen. Eenmaal boven nog een behoorlijk stuk vals plat om vervolgens richting Simonskall af te dalen. Ik kende deze beklimming al van de Ruhrseeroute, maar afdalen is toch leuker Daarna een stuk vals plat met links steeds een kabbelend beekje...
Om vervolgens vreselijk stuk te gaan op de Deffertsfeld. Ook op de Lönsberg moet ik hard afzien, maar het uitzicht maakt veel goed:
Dan de Hammer Mauer, leuk om die eens af te dalen. Nog een strookje omhoog en ik ben weer in Dedenborn.
Loon naar werken...
102 km met 1800 hm. Morgen alleen nog naar station Maastricht (70 km/ 700 hm) en dan is de pret weer over.
Buzz wederom bedankt, geweldige route weer!
Voor de liefhebbers nog de route. Dit is zonder de Meuchelberg. Ik heb hier alleen een iPhone, dus ik kan geen ritten uploaden naar Garmin Connect.
Laatst gewijzigd door havana op 03 mei 2013 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Erg leuk verslag wederom, Havana. Leuk ook dat je de diverse namen weet te ‘plaatsen’. Maarre... het lijkt er ondertussen wel een beetje op dat je verticale wandjes als de Grünentalstraße, de Ferme Libert en nu ook de Lönsberg en zelfs de Meuchelberg begint te appreciëren! Als ik dat geweten had, had ik — nabij de Kirschberg — de Steinchen Mauer (200m lang, 18% gemiddeld, max 25%) er eveneens wel tussen geplugd. Nou ja, de volgende keer dan maar.
Kan me in ieder geval goed voorstellen dat die welverdiende Tuborg(s) uitstekend smaakte(n)...
Kan me in ieder geval goed voorstellen dat die welverdiende Tuborg(s) uitstekend smaakte(n)...