Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Eifel (Duitsland)

pipootje
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 24 nov 2006 23:20

pipootje 15 jul 2012 22:07

Dit is een ongelooflijk nuttige website als je fietsroutes wil plannen in de Eifel of een onderkomen zoekt. Prachtig, een route plannen op de kaart en vervolgens vanuit een helicopterperspectief er overheen vliegen en een prima indruk krijgen van landschap, hellingen, etc. Nog nooit zoiets gezien dat bovendien zo gemakkelijk werkt. Van harte aanbevolen namens de feestcommissie: http://alpregio.outdooractive.com/ar-rl ... WelcomeTab" onclick="window.open(this.href);return false;
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

Gebruikersavatar
hendriku
Forum-lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 feb 2005 10:11
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar hendriku 17 jul 2012 12:11

Met een paar vrienden heb ik een aantal weken geleden onderstaande route gereden in de Eifel. Perfecte klimroute. 110km waarbij je iets van 2000hm pakt. Nergens heel steil maar lange klimmen, zeker t.o.v. Limburg. Goede wegen maar in het weekend kan het erg druk zijn met tourende auto's en motoren. 3 uur rijden vanuit Amsterdam.

http://www.routeyou.com/route/view/5204 ... itsland.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk ook eens op Racefietsblog.nl voor nog meer racefietsen en wielernieuws! Ook op Twitter, Facebook, Pinterest en op Strava met onze eigen club: app.strava.com/clubs/racefietsblog-nl

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 17 jul 2012 20:26

nikos schreef:Voor een overzicht van beklimmingen in de Eifel, kijk 's op deze site:

http://www.quaeldich.de/regionen/eifel/paesse/?order=HD" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze staan gerangschikt op hoogtemeters; grootste verschil is 413m.
geweldig, deze site. ik ga over een week of twee naar dat gebied, en de racefiets gaat mee... :)
Eenvoud kenmerkt het ware.

saganfan
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jul 2012 16:58
Locatie: Helenaveen

saganfan 24 jul 2012 12:52

Hallo,

Ga 4 en 5 augustus fietsen in de eifel. Mijn startplek word Monschau. Wil 2 dagen rond de 100km fietsen wie weet er een mooie routemet wat klimmetjes erin?
sagan is a hero

Gebruikersavatar
roger68
Forum-lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 04 jul 2007 23:32

Gebruikersavatar roger68 13 sep 2012 17:01

buzz schreef:
Na 95km is er in Rurberg even tijd voor wat lekkers...
Afbeelding
Afgelopen maandag zelfde tocht, zelfde terras, alleen ander gebak...

Afbeelding

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2372
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 15 sep 2012 18:26

@Roger68: Hé, da's toevallig! Een dagje eerder — afgelopen zondag — zat ik (met 6 vrienden) eveneens op hetzelfde terras. Vanuit standplaats Sippenaeken hebben we 'n week in de Eifel, Ardennen en Limburg getraind (zowel op de racefiets als de mountainbike). Deze keer eens niet in het hooggebergte maar dus wat dichter bij huis (met als aardige bijkomstigheid dat we ook op beide reisdagen konden trainen).

8-) En ja, prima week achter de rug. Mooi weer, fraaie routes en na afloop was het doorgaans goed toeven in Teuven bij Moeder de Gans...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 889
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 16 sep 2012 09:18

Had ik toch wel een speciaal bier verwacht bij moeder de gans ;)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 mei 2013 18:44

Crosspost uit het "vandaag gefietst in 2013 topic"...

Vandaag mijn derde ritje door de Eifel. Wie anders dan Eifel- en Ardennenkenner Buzz kon mij helpen aan een prachtige route. Geheel naar mijn wens gemaakt en getekend en voorzien van begeleidende tekst: geweldige service!

Afijn, vanaf de start in Dedenborn kom ik na een paar haarspelden al snel in het dorp, om vervolgens af te dalen richting Hammer. Dit keer neem ik niet de Hammer Mauer maar wel de Grünentalstrasse. Dit bord kind of tells the whole story:

Afbeelding

Harken dus, zeker na de 154 km / 2700 hm van gisteren. Erg blij met de 34x27! Na deze sloper volgen nog enkele minder lastige hellingen en kom ik al snel in België. Ik steek door via een sluipweggetje:

Afbeelding

Eenmaal in de Ardennen klaart het verder op en kan er wat kleding uit. Uiteraard een goede gelegenheid even snel een kiekje te maken:

Afbeelding

Vlak voor mijn keerpunt Stavelot moet nog één hufter bedwongen worden: de Ferme Libert. Volgens Buzz lastiger dan de Stockeu en daar is wat mij betreft geen woord van gelogen. Vreselijk lastig ding, temeer omdat je nergens op adem kunt komen.

Waar je wel op adem kunt komen is in Stavelot, waar ik even een koffie drink en de bidons vul.

Afbeelding

Na de koffie laat ik de Stockeu lekker rechts liggen en begin ik aan de terugweg. Wisselend wegdek en enkele venijnige klimmetjes. Via hetzelfde sluipweggetje als op de heenweg arriveer ik weer in Duitsland, waar het wegdek toch echt 200% beter is.

Het toetje mag er zijn, een prachtige omweg door een bos richting Dedenborn die 90% bergaf gaat. Prachtig uitzicht uit.

Afbeelding

Dit weggetje zul je niet snel vinden, want de meeste kaarten vinden t onverhard (wat niet zo is).

Afbeelding

Na een heerlijke afdaling ben ik weer terug bij mijn ferienwohnung. De teller zegt 120 km met 2080 hm.

Voor de liefhebbers nog de route.

Buzz nogmaals bedankt!

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2372
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 02 mei 2013 22:56

Leuk kijk- en leesvoer, Havana! Blij om te horen ook dat je genoten én geharkt hebt. ;)
Toch bijzonder altijd dat je tijdens één rit, gerenommeerde slopers (als de Grünentalstraße en de Ferme Libert) uit twee landen mee kan pikken.

Mooi plaatje trouwens, die in Stavelot met een... errug mooie fiets!

En ja, de bosrijke klim vanuit Dedenborn naar Forsthaus Rothekreuz (of andersom) is vermoedelijk niet erg bekend. Ook op de alom gewaardeerde ‘bergen-site’ Quaeldich wordt alleen de brakke variant vanuit Einruhr naar Forsthaus Rothekreuz vermeld, waarbij men zich hardop afvraagt... Soll man hier mit dem Rennrad fahren? En dat terwijl de klim vanuit Dedenborn (bijna 10km en 300hm) een prima asfaltdekje heeft. Curieus.

Ter illustratie nog een paar plaatjes van vorig jaar van de Forsthaus-klim en de bijbehorende panorama's. Beetje misleidend is trouwens het ‘doodlopende weg’-bordje op de eerste foto (in Dedenborn), hetgeen een kilometer verderop alleen blijkt te gelden voor gemotoriseerd verkeer...

Afbeelding

Mooi uitzicht...
Afbeelding

Afbeelding

En prima wegdek... (klik voor 'n groter formaat)
Afbeelding

tobiasvantoledo
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 apr 2007 14:57

tobiasvantoledo 03 mei 2013 09:34

Mooi verslag Havana. Ik ga binnenkort jouw route rijden buzz. Ben erg benieuwd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 mei 2013 15:12

Schaamteloze crosspost...

Vandaag mijn derde en laatste serieuze rit door de Eifel. Het doel: de Brandenberg.

Vlak voor vertrek toch nog snel beenstukken aangedaan, wat me geen windeieren zou leggen. Het is nog goed koud in de Eifel. Dat merk je ook als je door de dorpjes rijdt: de geur van bruinkool (waarmee sommige locals hun huizen verwarmen) is onmiskenbaar. Ook mijn regenjasje moet mee, want de ZDF-weerman Ben Wettervogel (geen grap) voorspelde "schauer und gewitter". Gelukkig bleek daar niks van waar.

Al meteen merk ik dat de benen stukken beter aanvoelen dan gisteren, wat eigenlijk vreemd is. Ik rijd op het gemakje naar de eerste hindernis, de Ruhrberg. Goed te doen. De Ruhrsee ligt er prachtig bij:

Afbeelding

Daarna volgt de Kirschberg en dat is een ander paar mouwen. Het begin is steil, daarna wordt t eigenlijk een loper. Eenmaal boven heb ik al 400 hm op de klok terwijl ik nauwelijks 45 min. bezig ben..

Na een relatief vlak stuk langs de windmolens (waar de wind soms gemeen is, vandaag gelukkig niet) even tijd voor een kiekje...

Afbeelding

... Om vervolgens de prachtige en lange afdaling richting Heimbach te pakken. Aldaar voelen de benen nog steeds goed en kan ik het niet laten de Meuchelberg mee te pakken. Lastig kreng, de Garmin roept 14%, 15% en zelfs even 19%. Hij lijkt wel wat op de Steinstrasse (Tecklenburg) maar dan 2x zo lang. De weg loopt dood, dus je moet dezelfde weg terug:

Afbeelding

Na deze hufter volgt de Mühlenberg, nu eens van de andere kant. Daarna volgt een prachtige passage over een hoogvlakte over doodstille weggetjes. Fraaie uitzichten en velden in bloei.

Afbeelding

In Obermaubach een (lauwe) kop koffie bij Cafe Flink zoals aangeraden door Buzz. De beenstukken mogen uit. (Van koffie hebben die Duiters overigens geen verstand.) Even een foto maken bij het stuwmeer..

Afbeelding

... Om daarna te beginnen aan de Brandenberg. Da's best een lastig ding, de benen beginnen nu echt leeg te lopen. Eenmaal boven nog een behoorlijk stuk vals plat om vervolgens richting Simonskall af te dalen. Ik kende deze beklimming al van de Ruhrseeroute, maar afdalen is toch leuker :D Daarna een stuk vals plat met links steeds een kabbelend beekje...

Afbeelding

Om vervolgens vreselijk stuk te gaan op de Deffertsfeld. Ook op de Lönsberg moet ik hard afzien, maar het uitzicht maakt veel goed:

Afbeelding

Dan de Hammer Mauer, leuk om die eens af te dalen. Nog een strookje omhoog en ik ben weer in Dedenborn.

Loon naar werken...

Afbeelding

102 km met 1800 hm. Morgen alleen nog naar station Maastricht (70 km/ 700 hm) en dan is de pret weer over.

Buzz wederom bedankt, geweldige route weer!

Voor de liefhebbers nog de route. Dit is zonder de Meuchelberg. Ik heb hier alleen een iPhone, dus ik kan geen ritten uploaden naar Garmin Connect.
Laatst gewijzigd door havana op 03 mei 2013 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2372
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 03 mei 2013 19:22

Erg leuk verslag wederom, Havana. Leuk ook dat je de diverse namen weet te ‘plaatsen’. Maarre... het lijkt er ondertussen wel een beetje op dat je verticale wandjes als de Grünentalstraße, de Ferme Libert en nu ook de Lönsberg en zelfs de Meuchelberg begint te appreciëren! Als ik dat geweten had, had ik — nabij de Kirschberg — de Steinchen Mauer (200m lang, 18% gemiddeld, max 25%) er eveneens wel tussen geplugd. Nou ja, de volgende keer dan maar. ;)

Kan me in ieder geval goed voorstellen dat die welverdiende Tuborg(s) uitstekend smaakte(n)... Afbeelding

Plaats reactie