Pagina 13 van 125

Geplaatst: 09 jan 2011 16:45
door havana
Met een hoog rpm rijden is niet iets wat je in één trainingsritje "eventjes" verandert. Het heeft mij in 2007 meer dan 10.000 km gekost om er écht aan te wennen.

Over het nut van een hoog rpm kun je veel vinden via de zoekfunctie.

Geplaatst: 09 jan 2011 17:56
door iamx12
ik begin de rpm wat te begrijpen. alleen de kettinglijn dan niet. volgens mij wordt je op een triple geacht de verhouding 3-2-3 te hanteren als het gaat om een te schuine ketting te voorkomen. dit betekend binnenblad de 3 laatste cassettebladen niet gebruiken, bij het middenblad de buitenste twee aan beide zijden niet en het buitenblad tegenovergestelde van binnenblad.

voor de compact/dubbel zou de twee uitersten gelden op de cassette. als ik voor de compact 11-25 cassette neem dan houdt dan in, als ik nabij de 30 km/u wil rijden moet rijden op: 50x19-21 of 34x13-14. Dan zit je toch wel erg tegen de uitersten aan niet? en dus die idiote kettinglijn?

Geplaatst: 09 jan 2011 18:01
door eelcoz
iamx12 schreef:ik begin de rpm wat te begrijpen. alleen de kettinglijn dan niet. volgens mij wordt je op een triple geacht de verhouding 3-2-3 te hanteren als het gaat om een te schuine ketting te voorkomen. dit betekend binnenblad de 3 laatste cassettebladen niet gebruiken, bij het middenblad de buitenste twee aan beide zijden niet en het buitenblad tegenovergestelde van binnenblad.

voor de compact/dubbel zou de twee uitersten gelden op de cassette. als ik voor de compact 11-25 cassette neem dan houdt dan in, als ik nabij de 30 km/u wil rijden moet rijden op: 50x19-21 of 34x13-14. Dan zit je toch wel erg tegen de uitersten aan niet? en dus die idiote kettinglijn?


Klopt inderdaad. Veel mensen met een compact kopen er een 39 blad bij en gebruiken die in NL en de 34 als ze naar de heuvels/bergen gaan. Een ander alternatief is een andere cassette achter zodat je toch op de 50 kunt blijven rijden. Ik heb geen compact, maar mijn voorkeur zou altijd uitgaan naar de 1e optie. Die 34 is redelijk nutteloos op het vlakke.

Geplaatst: 09 jan 2011 20:46
door iamx12
kun je dan niet beter een dubbel kopen? maar het vervangen van het binnenblad lijkt mij tijdrovend en een vakklusje. of valt dit in de praktijk mee?

Geplaatst: 09 jan 2011 20:55
door Livio Livius
iamx12 schreef:kun je dan niet beter een dubbel kopen? maar het vervangen van het binnenblad lijkt mij tijdrovend en een vakklusje. of valt dit in de praktijk mee?


1 minuut werk.

Geplaatst: 09 jan 2011 21:30
door spook
Livio Livius schreef:
iamx12 schreef:kun je dan niet beter een dubbel kopen? maar het vervangen van het binnenblad lijkt mij tijdrovend en een vakklusje. of valt dit in de praktijk mee?


1 minuut werk.


Nou, wel relistisch blijven, 1 tot hooguit 2 minuten werk. Tenzij je niet weet wat je moet doen...

Geplaatst: 09 jan 2011 21:38
door Livio Livius
spook schreef:
Livio Livius schreef:
iamx12 schreef:kun je dan niet beter een dubbel kopen? maar het vervangen van het binnenblad lijkt mij tijdrovend en een vakklusje. of valt dit in de praktijk mee?


1 minuut werk.


Nou, wel relistisch blijven, 1 tot hooguit 2 minuten werk. Tenzij je niet weet wat je moet doen...


Ok 45 sec losdraaien, 30 sec kettingblad wisselen en 45 sec vastdraaien :D

Geplaatst: 09 jan 2011 22:26
door spook
Ik zie het al helemaal voor me, volgend jaar op Bikemotion, ipv de wedstrijd bandenwisselen: De wedstrijd binnenblad wisselen...!

Geplaatst: 10 jan 2011 17:51
door johndoe
Theo V schreef:Ik denk dat jij met jouw postuur genoeg hebt aan een paar extra tandjes achter.
Let wel op dat je geen problemen krijgt met de achterderraileur.
Als je een 'korte kooi' hebt kan je niet zomaar een grotere cassette pakken, deze moet wel passen.
Tot hoeveel tandjes je kan gaan met een 'korte kooi' weet ik niet maar daar zullen medeforummers wel meer ervaring mee hebben.


Een korte kooi? Wat is dat en waaraan kan ik zien of ik dat heb?

Geplaatst: 10 jan 2011 21:00
door Theo V
johndoe schreef:Een korte kooi? Wat is dat en waaraan kan ik zien of ik dat heb?


Het verschil zit hem in de afstand tussen de derailleurwieltjes.

Korte kooi;
[img=http://img222.imageshack.us/img222/1852/rd01181.jpg]

lange kooi:
[img=http://img405.imageshack.us/img405/9967/rd01171.jpg]

Geplaatst: 12 jan 2011 12:58
door johndoe
Zojuist gekeken, ik heb volgens mij korte kooi. Hij komt overeen met deze foto:

Afbeelding


Zijn er mensen die mij kunnen vertellen welke cassette er dan wel mogelijk is in combinatie met deze korte kooi?

Geplaatst: 12 jan 2011 13:47
door amclassic-fan
Gewoon een 28, wil je groter dan moet je een Apex derailleur kopen, die kan t/m 32.