Vandaag geklust aan de fiets
Winterfiets klaar gemaakt
shifters hoger gezet want die had ik per ongeluk te laag gezet bij de opbouw
Nieuwe binnen en buitenkabels
nieuw stuurlint
nieuwe ketting
crankboutjes in het vet gedaan aangezien de crank tikte/kraakte
3 nieuwe lagers in het achterwiel
nieuwe achterband
Hele fiets gepoetst incl cassette
dus heb weer een half nieuwe fiets zeg maar
Was ook weer uurtje of 3 werk bij elkaar maar kan wel weer fris de winter in al zit ik er eigenlijk niet op te wachten
shifters hoger gezet want die had ik per ongeluk te laag gezet bij de opbouw
Nieuwe binnen en buitenkabels
nieuw stuurlint
nieuwe ketting
crankboutjes in het vet gedaan aangezien de crank tikte/kraakte
3 nieuwe lagers in het achterwiel
nieuwe achterband
Hele fiets gepoetst incl cassette
dus heb weer een half nieuwe fiets zeg maar
Was ook weer uurtje of 3 werk bij elkaar maar kan wel weer fris de winter in al zit ik er eigenlijk niet op te wachten
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike
Nieuwe pedalen en nieuw rubber op de linker Campa shifter. Helaas klein en vervelend glij partijtje gehad. Zag ook een slagje in het achterwiel, die moet ik maar even laten rechten bij de FM. Stuur lint komt wel na de winter zweet sessies op de Tacx
Niet geklust aan de fiets maar geklust voor de fiets.
Vijftig jaar geleden reed ik met een 5-speed(schroef)pion en had daarvoor een kettingzweep.
Tegenwoordig heb ik een 10-speed cassette en de ketting van de oude kettingzweep past uiteraard niet goed meer op de kransjes (veel te ‘dik’). Afgelopen week besloten om de ‘reststukjes’ van de te lange nieuwe 10-speed-kettingen aan elkaar te zetten met de bijgeleverde pennetjes (die ik niet gebruik, ik monteer de nieuwe ketting met een sluit-schakel) en dan de 2 stukjes ketting van de oude kettingzweep te vervangen door de nieuw gemaakte stukjes ketting. Echter inspectie leverde op dat het ijzer van de kettingzweep dikker is dan de ruimte tussen een buitenschakel nieuwe ketting.
Op zoek dus naar een stukje ijzer wat wel aan de eisen voldoet en warempel een stukje ijzer gevonden. Goede breedte maar wel te lang dus wat zagen en vijlen voor een afgeronde vorm. Moeten ook nog gaten ingeboord worden om de ketting op het ijzer te monteren. Nog een hss-boortje gevonden met de goede diameter maar de boor is wel wat bot.
Maar uiteindelijk is het wel gelukt……het werkt.
Een hele morgen onder de pannen geweest…..maar het regende volop….dus voor mij als brildrager toch geen fietsweer.
Vijftig jaar geleden reed ik met een 5-speed(schroef)pion en had daarvoor een kettingzweep.
Tegenwoordig heb ik een 10-speed cassette en de ketting van de oude kettingzweep past uiteraard niet goed meer op de kransjes (veel te ‘dik’). Afgelopen week besloten om de ‘reststukjes’ van de te lange nieuwe 10-speed-kettingen aan elkaar te zetten met de bijgeleverde pennetjes (die ik niet gebruik, ik monteer de nieuwe ketting met een sluit-schakel) en dan de 2 stukjes ketting van de oude kettingzweep te vervangen door de nieuw gemaakte stukjes ketting. Echter inspectie leverde op dat het ijzer van de kettingzweep dikker is dan de ruimte tussen een buitenschakel nieuwe ketting.
Op zoek dus naar een stukje ijzer wat wel aan de eisen voldoet en warempel een stukje ijzer gevonden. Goede breedte maar wel te lang dus wat zagen en vijlen voor een afgeronde vorm. Moeten ook nog gaten ingeboord worden om de ketting op het ijzer te monteren. Nog een hss-boortje gevonden met de goede diameter maar de boor is wel wat bot.
Maar uiteindelijk is het wel gelukt……het werkt.
Een hele morgen onder de pannen geweest…..maar het regende volop….dus voor mij als brildrager toch geen fietsweer.
Werken gaat ten koste van je vrije tijd. Werken na je 50-ste ten koste van je gezondheid.
-
- Forum-lid
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 12 jan 2011 00:50
- Locatie: Hazerswoude rijndijk
gister lekker in het zonnetje schoon gemaakt en gepoetst. Hij glimt weer mooi en kwam er ook achter dat de voorste bladen wel aan vervanging toe zijn.
'aan het material kan het niet liggen '
Het plan was om gisteren even snel de stuurpen van mijn aanstaande woon-werkfiets wat lager te zetten. Dat liep echter wat anders dan verwacht...
Het is nog zo'n ouderwetse met een wig, maar op youtube leek het niet veer voor te stellen. Natuurlijk zat de stuurpen na het losdraaien van de bout niet direct los en dus moest de truuk met de hamer er aan te pas komen. 1 klap bleek niet voldoende dus er volgden er nog een paar. Zonder succes. Ik besloot de bout er nog wat verder uit te draaien zodat ik hem nog wat verder naar beneden kon slaan. Helaas. Door de klappen met de hamer waren de randen van de inbusbout naar binnen gekomen en pastte de inbus er niet meer in.... Note to self: volgende keer een inbussleutel erin en dan slaan... Een beetje voorzichtig met een inbussleutel het profiel er weer inslaan leverde weinig op dus uiteindelijk er een torx bitje ingeslagen zodat ik de boel in ieder geval weer kon vastdraaien. Tenminste... dat dacht ik. Mijn klappen bleken inmiddels zoveel effect gehad te hebben dat de wig te diep zat om nog te kunnen pakken met de bout....
Ik denk dat dit zo ongeveer het punt was dat ik de boel in de WD40 had moeten zetten om de volgende dag een list te bedenken. Maar ja, daar heb je geduld voor nodig en dat is niet echt mijn sterkste kans. Ik bedacht dat als ik iets zou hebben dat dikker was dan de inbusbout, maar nog wel in de stuurpen paste en dat langer was dan de inbus, ik de wig ook wel naar beneden zou moeten kunnen meppen. Ik bedoel: hoe moeilijk kan het zijn?
Gelukkig had ik zoiets in de vorm van een betonmixer voor de boormachine wel liggen! Het ding erin slaan ging als een malle. Sterker nog, op een gegeven moment zat het hele ding er bijna in... Het leek me dat de wig er nu toch onderhand wel uit zou moeten zijn. Niets bleek minder waar. De stuurpen zat nog muurvast en de betonmixer evenzo. Zucht.
Terwijl ik zo langzamerhand aan een nieuwe vork begon te denken werd ik erop geattendeerd dat de vork van onderen waarschijnlijk open zou zijn (duh) en dat er van die kant wellicht ook wat getikt kon worden. Dus.... wiel verwijderd en spatbord verwijderd en jawel: daar was het andere eind van de betonmixer. Dwars door de wig heen geslagen... Met veel pijn en moeite (hamer op hand) is het gelukt de betonmixer volledig terug te tikken. De stuurpen en wig (die blijkbaar muurvast aan de stuurpen zit) kan ik nu ook heen en weer tikken door de vorkbuis. Alleen aan de bovenkant krijg ik hem er niet uit omdat de wig blijkbaar te dik is om door het balhoofd/frame te kunnen. En naar onderen kan ook (nog) niet omdat het bovenste stuk van de stuurpen ook niet door het balhoofd past.
Maar dat laatste is wel op te lossen met een slijptol dus die ga ik vanavond maar eens lenen. Een nieuwe stuurpen is onderweg dus met een beetje geluk kan ik vrijdag weer fietsen
Het is nog zo'n ouderwetse met een wig, maar op youtube leek het niet veer voor te stellen. Natuurlijk zat de stuurpen na het losdraaien van de bout niet direct los en dus moest de truuk met de hamer er aan te pas komen. 1 klap bleek niet voldoende dus er volgden er nog een paar. Zonder succes. Ik besloot de bout er nog wat verder uit te draaien zodat ik hem nog wat verder naar beneden kon slaan. Helaas. Door de klappen met de hamer waren de randen van de inbusbout naar binnen gekomen en pastte de inbus er niet meer in.... Note to self: volgende keer een inbussleutel erin en dan slaan... Een beetje voorzichtig met een inbussleutel het profiel er weer inslaan leverde weinig op dus uiteindelijk er een torx bitje ingeslagen zodat ik de boel in ieder geval weer kon vastdraaien. Tenminste... dat dacht ik. Mijn klappen bleken inmiddels zoveel effect gehad te hebben dat de wig te diep zat om nog te kunnen pakken met de bout....
Ik denk dat dit zo ongeveer het punt was dat ik de boel in de WD40 had moeten zetten om de volgende dag een list te bedenken. Maar ja, daar heb je geduld voor nodig en dat is niet echt mijn sterkste kans. Ik bedacht dat als ik iets zou hebben dat dikker was dan de inbusbout, maar nog wel in de stuurpen paste en dat langer was dan de inbus, ik de wig ook wel naar beneden zou moeten kunnen meppen. Ik bedoel: hoe moeilijk kan het zijn?
Gelukkig had ik zoiets in de vorm van een betonmixer voor de boormachine wel liggen! Het ding erin slaan ging als een malle. Sterker nog, op een gegeven moment zat het hele ding er bijna in... Het leek me dat de wig er nu toch onderhand wel uit zou moeten zijn. Niets bleek minder waar. De stuurpen zat nog muurvast en de betonmixer evenzo. Zucht.
Terwijl ik zo langzamerhand aan een nieuwe vork begon te denken werd ik erop geattendeerd dat de vork van onderen waarschijnlijk open zou zijn (duh) en dat er van die kant wellicht ook wat getikt kon worden. Dus.... wiel verwijderd en spatbord verwijderd en jawel: daar was het andere eind van de betonmixer. Dwars door de wig heen geslagen... Met veel pijn en moeite (hamer op hand) is het gelukt de betonmixer volledig terug te tikken. De stuurpen en wig (die blijkbaar muurvast aan de stuurpen zit) kan ik nu ook heen en weer tikken door de vorkbuis. Alleen aan de bovenkant krijg ik hem er niet uit omdat de wig blijkbaar te dik is om door het balhoofd/frame te kunnen. En naar onderen kan ook (nog) niet omdat het bovenste stuk van de stuurpen ook niet door het balhoofd past.
Maar dat laatste is wel op te lossen met een slijptol dus die ga ik vanavond maar eens lenen. Een nieuwe stuurpen is onderweg dus met een beetje geluk kan ik vrijdag weer fietsen
Fiets die ik voor woon/werk gebruik eens goed schoongemaakt. Die zag er echt niet meer uit.
Verder de fiets waar ik zaterdag de finale van Parijs-Roubaix mee ga rijden van 28mm banden voorzien.
Verder de fiets waar ik zaterdag de finale van Parijs-Roubaix mee ga rijden van 28mm banden voorzien.
Gisteren de lagers verwijderd uit een Campy body (24x12x6), al eerder geprobeerd de zegerring te verwijderen maar kreeg er geen grip op , de gaatjes zijn nl kleiner dan van standaard zegerringen die ik ken...
Op het web de tip gevonden een gaatje door de body te boren en dan de ring naar binnen (en over de rand) heen te duwen, wonderwel geslaagd, nu even 2 lagertjes bestellen en hij kan weer veel km mee
(nog wel even het gaatje dichten met siliconen kit of constructielijm om te voorkomen dat de body vol kan lopen met water)
Op het web de tip gevonden een gaatje door de body te boren en dan de ring naar binnen (en over de rand) heen te duwen, wonderwel geslaagd, nu even 2 lagertjes bestellen en hij kan weer veel km mee
(nog wel even het gaatje dichten met siliconen kit of constructielijm om te voorkomen dat de body vol kan lopen met water)
De vrouw was gisteravond de deur uit, wielrennen en rugby op TV. Wat wil je nog meer? Fietsstandaard in de woonkamer en de cyclocrosser een beurt geven. Ik heb weer alles losgedraaid, ingevet en vastgezet. Met name de lagers van het balhoofd konden wel wat vet gebruiken. Verder heb ik recent nog een voorvork gescoord, die een upgrade leek voor mijn cyclocrosser: niet dus. Vork en onderkant van balhoofdbuis sluiten niet mooi aan, dus de nieuwe vork blijft in de doos.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Klusje was deze keer niet aan de fiets, maar fiets hangt nu mooi in de bijkeuken aan het klusje.
Hoef ik niet meer elke keer de trap op en af naar de slaapkamer waar de fiets eerst stond.
Hoef ik niet meer elke keer de trap op en af naar de slaapkamer waar de fiets eerst stond.
Ik kon vroeger mijn mtb helemaal uit elkaar halen en weer netjes in orde maken. Maar merk dat ik zo lang eruit lig, dat ik de kennis niet meer heb. Bijna alles is ook anders natuurlijk.
Maar vroeg me af. Zijn er ergens dagen dat je met ervaren sleutelaars gezamelijk kan gaan sleutelen? Een soort cursus dag of zo.
Zodat ik kan leren hoe ik mijn remmen en versnellingen, en ander onderhoud zelf kan doen.
Bestaat er zo iets in de fietswereld?
Maar vroeg me af. Zijn er ergens dagen dat je met ervaren sleutelaars gezamelijk kan gaan sleutelen? Een soort cursus dag of zo.
Zodat ik kan leren hoe ik mijn remmen en versnellingen, en ander onderhoud zelf kan doen.
Bestaat er zo iets in de fietswereld?
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
Gewoon ergens beginnen is mijn advies. Begint bij het juiste gereedschap, je goed inlezen op dit forum, veel youtube filmpjes kijken en je vragen hier voorleggen.Bredalp schreef:Ik kon vroeger mijn mtb helemaal uit elkaar halen en weer netjes in orde maken. Maar merk dat ik zo lang eruit lig, dat ik de kennis niet meer heb. Bijna alles is ook anders natuurlijk.
Maar vroeg me af. Zijn er ergens dagen dat je met ervaren sleutelaars gezamelijk kan gaan sleutelen? Een soort cursus dag of zo.
Zodat ik kan leren hoe ik mijn remmen en versnellingen, en ander onderhoud zelf kan doen.
Bestaat er zo iets in de fietswereld?