Wat misschien ook wel een beetje meetelt met de vergelijking racefiets tov e-bike is dat een accu 70-100km meegaat of zo. Voor de lezers van dit forum is dat waarschijnlijk veel te weinig, maar toen ik nog naar school ging zou ik een e-bike van deze tijd willen hebben voor het gemak en de snelheid (ook al was de school maar 4km of zo van huis).en als ik me zelf even na ga , toen ik naar school ging wou ik ook altijd snel .
Maar wat mij wel opvalt als ik de kortste route naar werk volg, de 1e 5km 9 stoplichten zijn electronische fietsen de grootste overtreders mbt rood licht. Hierbij gaat het niet over studenten of jeugd, maar eerder mensen tussen de 40-60 of zo die door rood rijden ook al zijn auto's aan het wachten voor het stoplicht.
Mogelijk is deze observatie deels fout omdat alleen andere snelle fietsers in de buurt komen van mij tussen de stoplichten, maar dit valt mij gewoon op nadat ik e-bikes meerdere keren inhaal omdat zij rode lichten negeren. Ik rijd ook door rood op meerdere punten, maar dat is bij afslagen waar het licht op rood staat terwijl er geen auto staat om af te slaan en het enige risico een boete krijgen is.
Maar om on-topic te blijven, ik fiets meer dan 1000 km per maand voor woon/werk en een hoop in mijn vrije tijd.
Wat mij betreft is Nederland het enige land op Noorwegen na waarin je geen helm nodig hebt, en ik sta hier achter (geen helm dragen is wat mij betreft gegrond OK). Maar als ik een keer val, heb ik liever een helm op...
Maar mijn grootste verbazing is dat iedereen waar ik naar toe fietste met een helm op hier positief over was. Ik had het idee dat ik bijna voor schut zou staan op werk, maar het tegendeel was het geval (is wel op 24km afstand). Ook bij vrienden werd het direct gezien als een slimme move.
Ik ben geen wielrenner waarbij een helm bij de outfit hoort, maar fiets gewoon een hoop op een racefiets en iedereen om mij heen staat achter de keuze van een helm op te zetten. Dit was serieus een drempel, maar uitspraken horen als 'vette helm' of 'het is een keer tijd' zijn erg positief.