Precies, olie smeer beter en de ketting draait soepel. Mijn ervaring met Neoval is dat je ketting niet zo zwart wordt. Na elke rit even een doekje erover voor de looks.ophetkantje schreef:Ben na van alles ( zie eventueel eerdere post) nu volledig terug bij Morgan Blue, verschillende varianten voor verschillend gebruik. Nu merk ik weer wat een genot dit is. Olie smeert, wax echt niet. Geen zwarte klodders meer en ook bij regen gewoon een ketting die soepel loopt. Enige nadeel is een ketting die wat meer afgeeft, daar houd ik graag wat rekening mee gezien de vele voordelen.
Welk smeermiddel gebruik jij ?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Prolink wordt ook veel minder snel zwart dan andere oliën. Ben er erg tevreden over, stukken beter dan Boeshield en Squirt IMHO.
All4bikes.be
Verzenden ook naar Olland, tegen democratische prijzen.
Verzenden ook naar Olland, tegen democratische prijzen.
- alliance_0
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06
Wellicht doe je grotere bestellingen, maar ik vind € 9,99 verzendkosten op een flesje van € 10,95 nogal wat.
Beter is om de ketting goed schoon te maken met lampen olie. Ontvetten is echter niet aan te raden. Daarna laten drogen en dan insmeren.ric schreef:Kan Neoval ook direct op een nieuwe ketting nadat het fabriekssmeermiddel "op is"?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
En het "smeermiddel" af fabriek is niet meer dan een vettig goedje om de ketting te beschermen tijdens transport en langdurige opslag bij de groothandel en winkeliers.
Denk aan de export naar landen met een hoge luchtvochtigheid, anders roesten ze weg voordat ze verkocht zijn.
Ook hier gaan ze voor het monteren eerst een paar keer door een poetsdoek met flink wat lampolie.
Denk aan de export naar landen met een hoge luchtvochtigheid, anders roesten ze weg voordat ze verkocht zijn.
Ook hier gaan ze voor het monteren eerst een paar keer door een poetsdoek met flink wat lampolie.
Ik maak een nieuwe ketting alleen aan de buitenzijde vetvrij. Dan kun je zo maar 400km wegtrappen zonder te smeren. Dat fabrieksvet is méér dan alleen maar ter conservering....
Betere smering dan fabriekssmering is er niet. Dat weghalen is het domste dat je kunt doen. De buitenkant uiteraard wel schoonmaken, want dat is inderdaad alleen bedoeld ter conservering van de ketting.
Laatst gewijzigd door havana op 21 jan 2016 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
+1havana schreef:Betere smering dan fabriekssmering is er niet. Dat weghalen is het domste dat je kunt doen. De buitenkant uiteraard wel schoonmaken, wang dag is inderdaad alleen bedoeld ter conservering van de ketting.
Kettingen gaan na productie door een warm bad met dit kettingvet, zit daardoor meteen op de kritieke plaatsen. Enige nadeel is de 'stickyness' aan de buitenkant bij gebruik, en dat poets je er zo ff af met een doek
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24