Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hardlooptraining

Berrie50
Forum-lid

Berrie50 13 jul 2015 22:38

53x11 schreef:Even Tommasini bijvallen: 50 minuten per 10km is gewoon niet heel hard, een uur erover doen is gewoon traag. Toch zal dat ongeveer mijn snelheid zijn als ik nu weer zou beginnen met rennen. Ondanks dat ik bij lange duurtrainingen op de fiets wel zonder moeite een (echt) gemiddelde van 30+ fiets.
Hardlopen is gewoon een heel andere discipline waar je weer op praktisch nul begint.
Tis net wat voor doelen je stelt.
Na vele 10 km's (38.42)halve marathons en trainen liep ik mijn eerste marathon in 2.59.24. In R'dam.47 jaar en 62 kg.
Bij een atletiek vereniging en zes loop/baan traningen per week, 5 mnd lang.Op zondag een duurloop van 33 km.Max 11a12 per uur.

Nu fiets ik met 64 jaar ritjes van 80 km.Ook leuk.
Mijn advies is daarom: luister naar je lichaam, en geniet.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 14 jul 2015 09:52

guerciotti schreef:Nu fiets ik met 64 jaar ritjes van 80 km.Ook leuk.
Mijn advies is daarom: luister naar je lichaam, en geniet.
Dat is ronduit het beste advies voor iedereen boven de veertig. Je beste jaren liggen achter je, maar als je goed naar je lichaam luistert, kun je nog van alles doen (met beleid).

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 16 jul 2015 19:11

Maar af en toe zegt mijn lichaam helemaal niks. :roll::mrgreen:
Ghost Nivolet 6LC

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 16 jul 2015 19:22

Grappige discussie over de gemiddelde hardloop snelheid.

Ik ren gemiddelde 2000 km per jaar. Daarvan ren ik pak em beet 50 km op mijn wedstrijdtempo tijdens wedstrijden natuurlijk. (Ca 15 km/h )

1700 km ren ik gemiddelde tussen de 11 en 14 km/h gem. tijdens een trainingsloop. (Afstanden tussen de 10 en 21 km)

250 km ren ik rond de 10 km/h gem in training (herstel loopjes)

Ik kan prima 15 km/h gemiddeld lopen maar ik doe het dus maar heel zelden. Omdat de fysieke belasting gigantisch groot is op mijn gestel. Het vraagt ook meerdere dagen herstel. Om die reden doe ik niet zo vaak mee aan een wedstrijd want die wil ik alleen maar volgas lopen.

Wat ik met mijn post wil duidelijk maken is dat een maximale snelheid slechts een richtwaarde is maar geen representatieve snelheid voor elke hardloop sessie. Dus als je in training 10 kilometer loopt in 50 minuten is het onzin om het als een matige snelheid aan te duiden als snelheid geen doel is op dat moment. Dat geld ook voor 10 kilometer in een uur. Dat is voor mij een herstelloop snelheid maar dus ook het doel op dat moment. Wedstrijd snelheden zijn absoluut niet representatief. Dus ook niet logisch om die als uitgangspunt te nemen.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 16 jul 2015 19:39

Dat is ook zo. 15 km/uur is voor een goed getrainde man die regelmatig wedstrijden loopt een mooie snelheid. Voor een klein vrouwtje van 50 die nog maar net begint is het bizar hard. Als ik dat zou lopen tijdens die evenementjes waar ik wel eens aan mee doe zou ik altijd met medailles thuis komen. Daarom vind ik die vergelijkingen en dat veroordelen van zg. langzame tempo's van anderen ook zo stomzinnig.
Veni. Vidi. Fietsie.

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 16 jul 2015 22:28

In april deed ik met een 5 km hardloop wedstrijd mee, niet voor een eigen snelle tijd maar om mijn dochter van 9 te ondersteunen. Normaal gesproken krijg ik niet zo veel mee van wat in het achterveld speelt. Maar toen wel want we starte als laatste en werkten ons op in het deelnemersveld. Mijn dochter was erg fanatiek en we haalde veel lopers in. Ik heb veel mensen kunnen bekijken die ik anders nooit tegen kom in een wedstrijd. Wat me opviel was dat ongeacht de snelheid alle lopers met dezelfde gedrevenheid en inzet HUN wedstrijd lopen. En ik weet zeker dat de inspanning in verhouding hetzelfde is geweest. Ik vind het ook van weinig respect getuigen om mensen die hardlopen af te rekenen op hun snelheid want niemand loopt de kantjes er van af in een wedstrijd.

kogelenberg
Forum-lid

kogelenberg 16 jul 2015 22:42

+10

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 16 jul 2015 22:49

@RVV Goede reactie. Als mensen er plezier in hebben is het al voldoende en doet die snelheid er helemaal niet toe.

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 16 jul 2015 22:58

Ik had vroeger op school de bijnaam "de slak" omdat ik met lopen op de atletiekbaan de sloomste was. De sportleraar zei ook altijd dat ik een schildpad ben zo langzaam als jij loopt loopt hier niemand.
Raar dit komt nu alles weer boven, de vernedering en het niet bijhoren bij de groep, heb er zelfs weer over gedroomd afgelopen nacht. Dan voel ik me toch zo depri baaaaah niet leuk meer. :(

Daarom ga ik ook liever alleen lopen i.p. van in een hardloopvereniging, hooguit mag een vriendin die al wat langer harloopt met mij mee anders niemand.
Ghost Nivolet 6LC

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 16 jul 2015 23:40

De sportleraar zei ook altijd dat ik een schildpad ben zo langzaam als jij loopt loopt hier niemand.
Lekker motiverend zeg.

Beetje of topic (excuses alvast)...maar ik heb ongeveer zo'n ervaring. Als kind was ik best sportief maar op de middelbare school werd ik enorm gepest, oa door onze gymlerares die ergens zelf had beslist dat ik een slome duikelaar was die niks kon. Ik kon inderdaad niet goed handballen en korfballen, wat haar specialiteiten waren, want:
A - teamsport (>auti)
B - springen is niet leuk met verkorte achillespezen
C - hand- en korfbal is niet leuk als je een halve meter kleiner bent dan de rest
Gymjuffen studeren af in twee voorkeurssporten, dat schijnt zo te zijn, en die sporten doen ze dan voornamelijk met gym. En niet al die andere sporten waar een kind dan misschien wel in uit kan blinken. Ik kon wel erg hard rennen en was goed in honkbal, maar dat deden we bijna nooit.
Terwijl de trut er eigenlijk voor had kunnen zorgen dat ik op die leeftijd geinteresseerd had geraakt in sport heeft ze me toen vooral een minderwaardigheidscomplex op dat gebied aan gepraat. Zou inmiddels graag eens stukje met het loeder gaan fietsen...kijken wie er het laatst lacht. :twisted:

Er zullen vast wel gymleraren zijn die het wel begrijpen maar in mijn ervaring; hersenloze kloothommels die optrekken met de populaire kinderen van de klas en het leuk vinden de andere, moeilijkere kinderen met wat achterstand, brilletjes of misvormde ledematen te vernederen. En daar nog voor betaald krijgen ook.

/jeugdtrauma-intermezzo off
sorrie voor de onbreking :)

Sweety, ik heb niet het idee dat jij je nu zo voor je prestaties hoeft te schamen als ik hier lees wat je allemaal uit voert.
Sweety2008 schreef: Daarom ga ik ook liever alleen lopen i.p. van in een hardloopvereniging, hooguit mag een vriendin die al wat langer harloopt met mij mee anders niemand.
Wie weet is een atletiekverenniging juist wel leuk voor je. Je moet je sportbeleving van nu niet laten verzieken door een kwelgeest van 40 jaar geleden.
Veni. Vidi. Fietsie.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 17 jul 2015 09:30

@TumTumTum
Misschien heb jij een docent LO gehad die niet van de Academie af kwam, maar op de middelbare school moest officieel een gymdocent van de Sportacademie af komen, en die had meer dan twee afstudeersporten.
Ik weet even niet meer hoe de voorloper van "Sport en Bewegen" heette, maar daar had je maar twee hoofdsporten.
En ik geef het je te doen om dat vak te moeten geven aan meiden, ik heb het niet over jou, die altijd ongesteld waren en anders wel hoofdpijn hadden. Waarschijnlijk heb jij niet de fijnste docenten gehad, maar ik ben op de middelbare school zeker geen "hersenloze kloothommels" tegen gekomen.

Ik ben nog kleiner dan jij, maar ik kon aardig mee met zelfs basketbal, of volleybal.

Je begrijpt het misschien, ik vond gym de leukste les op school.

@Sweety Waarom zou je het niet proberen bij een atletiekvereniging? Je kunt altijd een paar keer meegaan, dat moet je dan wel doen in de periode nadat er een Start-to-run geweest is, of bij een groep die ook beginnersgroepen hebben. Daar loopt van alles rond en ik kan me niet voorstellen dat je daar "afgezeken" wordt.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 17 jul 2015 09:59

Eens. In een gezond sportklimaat worden langzame, dikke of andersinds "afwijkende" sporters niet afgezeken maar gestimuleerd.
Ik heb zelf ook aan een Start to Run cursus mee gedaan en daar werd helemaal niemand belachelijk gemaakt of buiten gesloten.

Ik ken ook het type middelbare school prinsesjes die allergisch zijn voor iedere vorm van inspanning. Het lijkt me geen pretje om daar constant energiek en stimulerend mee bezig te blijven als gymleraar. Maar dat is wat anders dan kinderen die buiten hun schuld niet mee kunnen komen extra in een hoek te douwen. Mijn vriendinnetje was wel lang maar had een klompvoet, die kreeg het ook altijd over zich heen omdat ze niet hard genoeg kon rennen. :shock: :!: Kennelijk denken sommige mensen die zelf nergens last van hebben dat als je maar hard genoeg wil je zo;n fysieke handicap wel kan overwinnen op pure wilskracht en dat deze dan als sneeuw voor de zon verdwijnt.

Ik vermoed ook dat in de tijd dat ik op de middelbare school zat er in de lerarenopleidingen, zeker de lichamelijke, vrij weinig aandacht bestond voor kinderen met een beperking, ziekte of komend uit een achterstandsituatie. En dat zo'n kersvers gymjuffie uit zo'n blij positief (top)sportgezin waar s'avonds iedereen op de Tacx naar Studio Sport zit te kijken daar pas voor het eerst met de rest van de wereld en minder fortuinlijke lieden in aanraking komt op het moment dat ze les gaat geven. En dat op de rijpe leeftijd van...23 of 24 ofzo.

Ik vond gym op de lagere school ook leuk, ik deed aan alles mee wat er maar georganiseerd werd, tot zelfs schoolvoetbal (met de jongens), een strandwandel 4 daagse en een waterpolo toernooi aan toe.:)
Veni. Vidi. Fietsie.

Plaats reactie