Het grote schijfremmentopic
Ik ben in het bezit van een CX met schijven. De CX is multifunctioneel voor mij, redelijk van gewicht (iets minder dan 9 kg) en wordt gebruikt meestal op de weg. Ondanks mijn zeer positieve ervaringen met schijven heb ik toch een nieuwe racefiets gekocht met velgremmen. Ik heb hier redelijk lang over gedaan en kon geen reden vinden waarom ik over zou schakelen. Vooropgesteld, de racefiets is een overbouw project en geen compleet nieuw aangeschaft exemplaar.
De reden voor zou remkracht zijn. Deze is onder alle omstandigheden gegarandeerd met schijven. De groep op de racefiets is een campa SR, de remmen op de CX zijn TRP HY/RD. Het verschil in absolute remkracht is er. Ik heb veel gedaald met beide remsystemen en bij geen van beide heb ik me ooit onveilig gevoeld. Wel is het zo dat je met de schijven wat minder kracht nodig hebt om te remmen maar wel eerder blokkeert (achter). Als je het eenmaal door hebt, daalt het iets comfortabeler.
Reden tegen waren vooral van praktische aard. Schijfremmen zijn iets onderhoudsgevoeliger (schoon houden om geen piepen/schuren te hebben onder remmen). Gevoelsmatig (niet gemeten) zal een schijfrem set momenteel ook nog iets zwaarder zijn. Belangrijkste reden tegen waren niet alleen het opnieuw aanschaffen van wielsets maar vooral de bouwconstructie van het wiel. De remkracht zit in het centrum van het wiel waardoor er volgens diverse wielbouwers met meer spaken gewerkt moet worden. De wielset van de CX is super maar voelt veel minder lichtvoetig aan dan de Racing Zero's die in de racefiets zitten.
Mijn conclusie is dat het niet zomaar een uitgemaakte zaak is, wel of geen schijfremmen. Er komen meer zaken bij kijken dan remkracht alleen en het zal vooral de inzet van de fiets zijn die bepalend is voor je keus. Ik vraag me wel af of er al schijfrem fietsen zijn die onder de 7 kg zitten.
De reden voor zou remkracht zijn. Deze is onder alle omstandigheden gegarandeerd met schijven. De groep op de racefiets is een campa SR, de remmen op de CX zijn TRP HY/RD. Het verschil in absolute remkracht is er. Ik heb veel gedaald met beide remsystemen en bij geen van beide heb ik me ooit onveilig gevoeld. Wel is het zo dat je met de schijven wat minder kracht nodig hebt om te remmen maar wel eerder blokkeert (achter). Als je het eenmaal door hebt, daalt het iets comfortabeler.
Reden tegen waren vooral van praktische aard. Schijfremmen zijn iets onderhoudsgevoeliger (schoon houden om geen piepen/schuren te hebben onder remmen). Gevoelsmatig (niet gemeten) zal een schijfrem set momenteel ook nog iets zwaarder zijn. Belangrijkste reden tegen waren niet alleen het opnieuw aanschaffen van wielsets maar vooral de bouwconstructie van het wiel. De remkracht zit in het centrum van het wiel waardoor er volgens diverse wielbouwers met meer spaken gewerkt moet worden. De wielset van de CX is super maar voelt veel minder lichtvoetig aan dan de Racing Zero's die in de racefiets zitten.
Mijn conclusie is dat het niet zomaar een uitgemaakte zaak is, wel of geen schijfremmen. Er komen meer zaken bij kijken dan remkracht alleen en het zal vooral de inzet van de fiets zijn die bepalend is voor je keus. Ik vraag me wel af of er al schijfrem fietsen zijn die onder de 7 kg zitten.
Twitter: @rbruijns
Zie net dat Direct Energie met schijven rijdt in Parijs-Roubaix. Zouden er dan toch profs zijn die het zien zitten?
Verstuurd vanaf mijn XT1039 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn XT1039 met Tapatalk
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13682
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik zou graag de echte redenen weten waarom het zo lang duurt voordat er met schijven word gereden.
Kan er voor prof maximaal twee verzinnen. de belangrijkste lijkt mij aerodynamica. Op plaats 2 voor sommige merken gewicht. Daarnaast is er voor profs geen enkel tegen argument.
Kan er voor prof maximaal twee verzinnen. de belangrijkste lijkt mij aerodynamica. Op plaats 2 voor sommige merken gewicht. Daarnaast is er voor profs geen enkel tegen argument.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
zouden alle fietsfabrikanten wel al helemaal klaar zijn met de ontwikkeling van frames voor schijfremmen? van Canyon bijv. alleen maar in een vaag filmpje wat rond zien rijden, maar katusha/movistar hebben ze nog niet volgens mij.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1239
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Misschien hebben de profs wel voldoende aan de gewone velgrem. Het gaat er toch hoofdzakelijk om om zo snel mogelijk te fietsen, niet om zo snel mogelijk stil te staan.
Als men echt zou staan te popelen, hadden ze er al lang. De fietsleveranciers zouden niet liever willen.
Zie ook de Specialized Venge Vias, daar rijdt ook geen enkele prof mee want die remt werkelijk voor geen meter.
Als men echt zou staan te popelen, hadden ze er al lang. De fietsleveranciers zouden niet liever willen.
Zie ook de Specialized Venge Vias, daar rijdt ook geen enkele prof mee want die remt werkelijk voor geen meter.
Als de leveranciers echt niet liever zouden willen, dan hadden de profs ze al lang. Die rijden uiteindelijk ook gewoon op wat de baas ze geeft.
Verstuurd vanaf mijn XT1039 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn XT1039 met Tapatalk
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
misschien omdat er onvoldoende voordelen zijn?wasbeer2006 schreef:Ik zou graag de echte redenen weten waarom het zo lang duurt voordat er met schijven word gereden.
Kan er voor prof maximaal twee verzinnen. de belangrijkste lijkt mij aerodynamica. Op plaats 2 voor sommige merken gewicht. Daarnaast is er voor profs geen enkel tegen argument.
Twitter: @rbruijns
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Voordelen zijn er wel maar die vallen weg op het moment dat de weg opdroogt. Niemand is graag proefkonijn en de voordelen wegen op dit moment nog niet voldoende op tegen de nadelen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13682
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat zou goed kunnen, je gaat een fiets wel bijna een halve kilo zwaarder maken. Hoe kijken de marketing boys daar naar?monsieurpinot schreef:zouden alle fietsfabrikanten wel al helemaal klaar zijn met de ontwikkeling van frames voor schijfremmen? van Canyon bijv. alleen maar in een vaag filmpje wat rond zien rijden, maar katusha/movistar hebben ze nog niet volgens mij.
Andere kan is dat alle merken de know how wel in huis hebben ivm de mtb,s
DI2 duurde ook best een tijdje en ook nu rijden er nog zat met mechanisch.
Dat is denk ik ook de positie die schijven gaan innemen. Het is iets dat erbij komt, maar zeker niet in plaats van. Net als Di2. We hebben daar kunnen zien dat Di2 weliswaar populair is geworden, maar zeker niet de standaard, ook niet op high end fietsen.
Wat niet zo raar is, aangezien Di2 net als schijfremmen op wegfietsen eigenlijk een oplossing is voor een niet bestaand probleem.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells