Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

rbr
Forum-lid

Gebruikersavatar rbr 10 apr 2016 13:10

Ik ben in het bezit van een CX met schijven. De CX is multifunctioneel voor mij, redelijk van gewicht (iets minder dan 9 kg) en wordt gebruikt meestal op de weg. Ondanks mijn zeer positieve ervaringen met schijven heb ik toch een nieuwe racefiets gekocht met velgremmen. Ik heb hier redelijk lang over gedaan en kon geen reden vinden waarom ik over zou schakelen. Vooropgesteld, de racefiets is een overbouw project en geen compleet nieuw aangeschaft exemplaar.

De reden voor zou remkracht zijn. Deze is onder alle omstandigheden gegarandeerd met schijven. De groep op de racefiets is een campa SR, de remmen op de CX zijn TRP HY/RD. Het verschil in absolute remkracht is er. Ik heb veel gedaald met beide remsystemen en bij geen van beide heb ik me ooit onveilig gevoeld. Wel is het zo dat je met de schijven wat minder kracht nodig hebt om te remmen maar wel eerder blokkeert (achter). Als je het eenmaal door hebt, daalt het iets comfortabeler.

Reden tegen waren vooral van praktische aard. Schijfremmen zijn iets onderhoudsgevoeliger (schoon houden om geen piepen/schuren te hebben onder remmen). Gevoelsmatig (niet gemeten) zal een schijfrem set momenteel ook nog iets zwaarder zijn. Belangrijkste reden tegen waren niet alleen het opnieuw aanschaffen van wielsets maar vooral de bouwconstructie van het wiel. De remkracht zit in het centrum van het wiel waardoor er volgens diverse wielbouwers met meer spaken gewerkt moet worden. De wielset van de CX is super maar voelt veel minder lichtvoetig aan dan de Racing Zero's die in de racefiets zitten.

Mijn conclusie is dat het niet zomaar een uitgemaakte zaak is, wel of geen schijfremmen. Er komen meer zaken bij kijken dan remkracht alleen en het zal vooral de inzet van de fiets zijn die bepalend is voor je keus. Ik vraag me wel af of er al schijfrem fietsen zijn die onder de 7 kg zitten.
Twitter: @rbruijns

Erik
Forum-lid

Erik 10 apr 2016 13:45

Zie net dat Direct Energie met schijven rijdt in Parijs-Roubaix. Zouden er dan toch profs zijn die het zien zitten?

Verstuurd vanaf mijn XT1039 met Tapatalk
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 10 apr 2016 20:36

Ik zou graag de echte redenen weten waarom het zo lang duurt voordat er met schijven word gereden.
Kan er voor prof maximaal twee verzinnen. de belangrijkste lijkt mij aerodynamica. Op plaats 2 voor sommige merken gewicht. Daarnaast is er voor profs geen enkel tegen argument.

Erik
Forum-lid

Erik 10 apr 2016 21:15

Ik denk dat de hoofdreden is dat het voor de mecaniciens in de koers lastiger is.

- H.G. Wells

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 10 apr 2016 21:17

zouden alle fietsfabrikanten wel al helemaal klaar zijn met de ontwikkeling van frames voor schijfremmen? van Canyon bijv. alleen maar in een vaag filmpje wat rond zien rijden, maar katusha/movistar hebben ze nog niet volgens mij.

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 10 apr 2016 21:20

Misschien hebben de profs wel voldoende aan de gewone velgrem. Het gaat er toch hoofdzakelijk om om zo snel mogelijk te fietsen, niet om zo snel mogelijk stil te staan.
Als men echt zou staan te popelen, hadden ze er al lang. De fietsleveranciers zouden niet liever willen.
Zie ook de Specialized Venge Vias, daar rijdt ook geen enkele prof mee want die remt werkelijk voor geen meter.

Erik
Forum-lid

Erik 10 apr 2016 21:34

Als de leveranciers echt niet liever zouden willen, dan hadden de profs ze al lang. Die rijden uiteindelijk ook gewoon op wat de baas ze geeft.

- H.G. Wells

rbr
Forum-lid

Gebruikersavatar rbr 10 apr 2016 21:46

wasbeer2006 schreef:Ik zou graag de echte redenen weten waarom het zo lang duurt voordat er met schijven word gereden.
Kan er voor prof maximaal twee verzinnen. de belangrijkste lijkt mij aerodynamica. Op plaats 2 voor sommige merken gewicht. Daarnaast is er voor profs geen enkel tegen argument.
misschien omdat er onvoldoende voordelen zijn?
Twitter: @rbruijns

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 11 apr 2016 05:50

Voordelen zijn er wel maar die vallen weg op het moment dat de weg opdroogt. Niemand is graag proefkonijn en de voordelen wegen op dit moment nog niet voldoende op tegen de nadelen

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 11 apr 2016 08:02

monsieurpinot schreef:zouden alle fietsfabrikanten wel al helemaal klaar zijn met de ontwikkeling van frames voor schijfremmen? van Canyon bijv. alleen maar in een vaag filmpje wat rond zien rijden, maar katusha/movistar hebben ze nog niet volgens mij.
Dat zou goed kunnen, je gaat een fiets wel bijna een halve kilo zwaarder maken. Hoe kijken de marketing boys daar naar?
Andere kan is dat alle merken de know how wel in huis hebben ivm de mtb,s

DI2 duurde ook best een tijdje en ook nu rijden er nog zat met mechanisch.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 11 apr 2016 08:35

Dat is denk ik ook de positie die schijven gaan innemen. Het is iets dat erbij komt, maar zeker niet in plaats van. Net als Di2. We hebben daar kunnen zien dat Di2 weliswaar populair is geworden, maar zeker niet de standaard, ook niet op high end fietsen.

Erik
Forum-lid

Erik 11 apr 2016 11:01

Wat niet zo raar is, aangezien Di2 net als schijfremmen op wegfietsen eigenlijk een oplossing is voor een niet bestaand probleem.
- H.G. Wells

Plaats reactie