Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 10 apr 2016 13:10
Ik ben in het bezit van een CX met schijven. De CX is multifunctioneel voor mij, redelijk van gewicht (iets minder dan 9 kg) en wordt gebruikt meestal op de weg. Ondanks mijn zeer positieve ervaringen met schijven heb ik toch een nieuwe racefiets gekocht met velgremmen. Ik heb hier redelijk lang over gedaan en kon geen reden vinden waarom ik over zou schakelen. Vooropgesteld, de racefiets is een overbouw project en geen compleet nieuw aangeschaft exemplaar.
De reden voor zou remkracht zijn. Deze is onder alle omstandigheden gegarandeerd met schijven. De groep op de racefiets is een campa SR, de remmen op de CX zijn TRP HY/RD. Het verschil in absolute remkracht is er. Ik heb veel gedaald met beide remsystemen en bij geen van beide heb ik me ooit onveilig gevoeld. Wel is het zo dat je met de schijven wat minder kracht nodig hebt om te remmen maar wel eerder blokkeert (achter). Als je het eenmaal door hebt, daalt het iets comfortabeler.
Reden tegen waren vooral van praktische aard. Schijfremmen zijn iets onderhoudsgevoeliger (schoon houden om geen piepen/schuren te hebben onder remmen). Gevoelsmatig (niet gemeten) zal een schijfrem set momenteel ook nog iets zwaarder zijn. Belangrijkste reden tegen waren niet alleen het opnieuw aanschaffen van wielsets maar vooral de bouwconstructie van het wiel. De remkracht zit in het centrum van het wiel waardoor er volgens diverse wielbouwers met meer spaken gewerkt moet worden. De wielset van de CX is super maar voelt veel minder lichtvoetig aan dan de Racing Zero's die in de racefiets zitten.
Mijn conclusie is dat het niet zomaar een uitgemaakte zaak is, wel of geen schijfremmen. Er komen meer zaken bij kijken dan remkracht alleen en het zal vooral de inzet van de fiets zijn die bepalend is voor je keus. Ik vraag me wel af of er al schijfrem fietsen zijn die onder de 7 kg zitten.
De reden voor zou remkracht zijn. Deze is onder alle omstandigheden gegarandeerd met schijven. De groep op de racefiets is een campa SR, de remmen op de CX zijn TRP HY/RD. Het verschil in absolute remkracht is er. Ik heb veel gedaald met beide remsystemen en bij geen van beide heb ik me ooit onveilig gevoeld. Wel is het zo dat je met de schijven wat minder kracht nodig hebt om te remmen maar wel eerder blokkeert (achter). Als je het eenmaal door hebt, daalt het iets comfortabeler.
Reden tegen waren vooral van praktische aard. Schijfremmen zijn iets onderhoudsgevoeliger (schoon houden om geen piepen/schuren te hebben onder remmen). Gevoelsmatig (niet gemeten) zal een schijfrem set momenteel ook nog iets zwaarder zijn. Belangrijkste reden tegen waren niet alleen het opnieuw aanschaffen van wielsets maar vooral de bouwconstructie van het wiel. De remkracht zit in het centrum van het wiel waardoor er volgens diverse wielbouwers met meer spaken gewerkt moet worden. De wielset van de CX is super maar voelt veel minder lichtvoetig aan dan de Racing Zero's die in de racefiets zitten.
Mijn conclusie is dat het niet zomaar een uitgemaakte zaak is, wel of geen schijfremmen. Er komen meer zaken bij kijken dan remkracht alleen en het zal vooral de inzet van de fiets zijn die bepalend is voor je keus. Ik vraag me wel af of er al schijfrem fietsen zijn die onder de 7 kg zitten.