slakkentempo duurtraining :)
Ja, ik kijk nog mee. "Mijn" methode werkt zeker op de langere termijn. Werkt ook als je knalhard een cyclo wilt rijden, een lange afstand wilt volbrengen, een tijdrit wilt rijden, etc. Hoogstens met wat andere accenten.
Feitelijk zeg ik maar 2 dingen:
1. je hebt aan twee zones genoeg (let wel, dat is iets anders dan slechts twee soorten trainingen)
2. Anderhalf uur trainen en persé dat gemiddelde op 30+ houden is weinig efficiënt, zeker als dit je enige soort training is. Deze training valt dus precies tussen "mijn" twee zones.
Ik kan een hele wetenschappelijke verhandeling houden over waarom ik meen dat dit werkt, maar dat wordt al snel interessant doenerij, zonder dat het echt iets toe voegt.
1. je hebt aan twee zones genoeg (let wel, dat is iets anders dan slechts twee soorten trainingen)
2. Anderhalf uur trainen en persé dat gemiddelde op 30+ houden is weinig efficiënt, zeker als dit je enige soort training is. Deze training valt dus precies tussen "mijn" twee zones.
Ik kan een hele wetenschappelijke verhandeling houden over waarom ik meen dat dit werkt, maar dat wordt al snel interessant doenerij, zonder dat het echt iets toe voegt.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
+1 voor deze wijsheden.53x11 schreef:Ja, ik kijk nog mee. "Mijn" methode werkt zeker op de langere termijn. Werkt ook als je knalhard een cyclo wilt rijden, een lange afstand wilt volbrengen, een tijdrit wilt rijden, etc. Hoogstens met wat andere accenten.
+ zoveel mogelijk variëren in je trainingen voor het beste resultaat.
Ah kijk, dit snap ik tenminste.gerundium schreef: Rustige duurtrainingen zorgen voor langzamere verbetering die lang blijft aanhouden. Intensievere training zorgt voor snellere verbetering maar je bereikt sneller je plafond.
Blijft wel de vraag, dus in de winter? Intensief of juist veel lange rustige ritten? Dat laatste hoor ik vaak zeggen maar ik vind dat juist nog moeilijker. Als het koud is vind ik het moeilijker om uren lang te fietsen en heb je daar ook minder gelegenheid voor, drukte, minder daglicht enzo.
Ja ik weet van het bestaan van fietsverlichting maar ik ben nachtblind. Ik vermijd fietsen in het donker zoveel mogelijk hoewel het wel enorm relaxed aanvoelt.
Ik heb dit jaar expres geprobeerd 's winters veel rustige duurritjes te doen van 1.5 a 2 uur. Ben een paar weken geleden voor het eerst wat intensiever gaan fietsen maar mijn conditie is volgens mij nu volkomen crap.
Ik kan me herinneren dat ik een paar jaar terug veel mee heb gedaan aan die vossenjachten, dat is veel rossen in de modder...toen leek ik aan het begin van het jaar veel sterker. Tja...wat is dan beter? Ik kom er zelf niet uit.
Ik denk dat de valkuil ook hier in zit dat als je (net) niet met een groepje mee kan komen en dat na een paar maanden hard beuken ineens wel lukt je snel blij bent. Dan zit je waarschijnlijk aan je plafond, maar dat zitten die andere gasten ook dus het maakt niet uit. Dan komt er inderdaad nog iemand langs dieselen maar je kon tenminste mee. Geloof het of niet, in de zomermaanden ben ik regelmatig de persoon geweest die nog langs kwam dieselen...
@ 53x11 Als ik vragen mag, wat doe je dan 's winters? Veel intensief? Lang en rustig of met een whiskey bij de kachel zitten?
Veni. Vidi. Fietsie.
@TTT
Afgelopen jaar had ik een serieus doel (7 daagse transAlp): Toen veel langere duurstukken in de winter (iig 1x/week 100+km) en een intensievere training op de wielerbaan. Dit jaar geen grote ambities, dus vooral veel raggen op de MTB.
Daarmee bouw ik minder conditie op, maar dat geeft niet het is namelijk vooral heel leuk
Afgelopen jaar had ik een serieus doel (7 daagse transAlp): Toen veel langere duurstukken in de winter (iig 1x/week 100+km) en een intensievere training op de wielerbaan. Dit jaar geen grote ambities, dus vooral veel raggen op de MTB.
Daarmee bouw ik minder conditie op, maar dat geeft niet het is namelijk vooral heel leuk
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Misschien is dat soort training dan ook niet voor jou geschikt en moet je vooral lekker fietsen zoals je het leuk vind en je er plezier in hebt? Dat blijft prio 1.Jans schreef:Als pensionada in Frankrijk heb ik meer dan tijd genoeg, maar juist het plezier zal ik niet terug vinden in de methode "heel veel D1".
Maar zo zie je dat iedereen weer een ander plezier vind in dezelfde sport. Het doet mij namelijk bar weinig als ik harder rijdt. Maar ik vind t wel heerlijk om lekker cruisend beetje rond te kijken, regelmatig even te stoppen voor een fotootje, etc. Andere fietsers zullen daar wellicht weer van walgen en die willen 3 uur zo hard mogen knallen. Leuk toch, dat eigenlijk 1 en dezelfde sport voor zoveel verschillende manieren van plezier kan verzorgen (en op de dagen dat ik daar wel zin in heb kan ik ook zo hard mogen gaan en daar m'n plezier weer uithalen).
Ik weet niet waar het idee vandaan komt dat je wekenlang alleen maar D1 rijdt. Dat is totaal niet waar. Of beter gezegd, ik heb een trainingsschema van Alan en ik heb nu voor het eerst een paar weekjes dat het echt rustig is. Voor de rest was het het afgelopen half jaar wel degelijk veel verschillende trainingen en zeker ook in hogere zones. Alleen, niet een uur lang in D2 of D3, maar in blokken met rust tussendoor.Daarnaast, mijn sportarts heeft het me zelfs afgeraden. Mijn hart vindt het op sommige momenten leuker om boven een hartslag van 140 te fietsen. En laat ik het dan op de meeste momenten ook met mijn eigen hart eens zijn
Ik weet er verder totaal niks van, ik geloof je direct dat als jouw sportarts aangeeft vaker in hogere hartslag te rijden. Daar zal dan ook een gegronde reden voor zijn. Maar dan zou je neem ik aan ook iets meer info van hem meegekregen moeten hebben en niet alleen maar de opmerking "niet te veel met rustige hartslag sporten"? Je valt dan sowieso buiten de meeste (zo niet) alle schema's (behalve de hoge intensiteit schema's) ...
- Sweety2008
- Forum-lid
Dan ben ik al ver boven de zestig of het dan nog zoveel nut heeft?TumTumTum schreef:Ik lees net in een artikel van Fiets dat fietsen onder je aerobe drempel iets is dat je moet trainen en dat wel tien jaar kan duren. Moet je dus even geduld hebben.53x11 schreef:Ja dus.
Wil je misschien methode 53x11 (dan komt de progressie vanzelf) ambassadeur worden?
(en makes sense dat oa Jans en ik het niet kunnen...we fietsen nog niet zo lang).
Ik fiets en doe hardlopen voor mijn plezier meer wil ik niet.
Ghost Nivolet 6LC
@GJEvK Heb je het nog niet door? Ik rijd niet met schema's. Ik rijd gewoon wat ik leuk vind. En wat ik onderweg tegen kom aan uitdagingen. En niemand hoeft zich ongerust te maken, ik rijd echt niet 3 uur op mijn max., maar voel me wel af en toe uitgedaagd om flink door te rijden. Wat voor anderen dan weer een slakkengang is.
Als je helemaal niet zoveel D1 van Alan hoeft te rijden, dan houdt hij in ieder geval de schijn op, door hier steeds maar weer te schrijven: ga de eerstkomende tijd maar in D1 rijden.
Bij een hs van 140 en hoger heb ik en regelmatige hartslag, daaronder wil het nog wel eens onregelmatig zijn.
@Sweety Hé pas op wat je schrijft ik ben boven de 60 en voorlopig voel ik me nog niet afgeschreven. (Al zullen wat mannen hier op het forum daar anders over denken).
Als je helemaal niet zoveel D1 van Alan hoeft te rijden, dan houdt hij in ieder geval de schijn op, door hier steeds maar weer te schrijven: ga de eerstkomende tijd maar in D1 rijden.
Bij een hs van 140 en hoger heb ik en regelmatige hartslag, daaronder wil het nog wel eens onregelmatig zijn.
@Sweety Hé pas op wat je schrijft ik ben boven de 60 en voorlopig voel ik me nog niet afgeschreven. (Al zullen wat mannen hier op het forum daar anders over denken).
-
- Forum-lid
@TTT (en anderen), wat ik merk is dat er nog veel wijsheden uit het prof-wielrennen worden gebruikt. Eén daarvan is duurtrainingen in de winter. Dit is interessant voor prof's omdat die in de zomer moeten pieken.TumTumTum schreef: Blijft wel de vraag, dus in de winter? Intensief of juist veel lange rustige ritten? Dat laatste hoor ik vaak zeggen maar ik vind dat juist nog moeilijker. Als het koud is vind ik het moeilijker om uren lang te fietsen en heb je daar ook minder gelegenheid voor, drukte, minder daglicht enzo.
Wij amateurs hebben niet echt een seizoen om voor te pieken en willen vooral over de "breedte" beter. Tuurlijk, sommige mensen willen een speciale tocht (Alpe d'Huzes of de een Ronde van Vlaanderen ofzo) goed doen, maar hebben toch niet de mogelijkheid om 20 uur in de week naar die piek toe te werken.
Dan lijkt het me beter om juist in de zomer met lekker weer je rustige trainingen te doen (de 53x11-methode "rustig àn" was het geloof ik? ) en dan in de winter de wat meer intensievere trainingen (in dat laatste uurtje daglicht nog ff "stevig doortrappen").
Dan heb je over het hele jaar eigenlijk dezelfde opbouw als traditioneel, maar dan verschoven naar een voor ons amateurs wat gunstiger kalender.
En ik ben het met 52x11 eens, de theorie hieromtrent is redelijk duidelijk. Niet te veel ritten gemikt om 30 in t uur gemiddeld te rijden, maar: óf lekker lange rustige tochten (80%), óf kortere ritten met meerder intervallen van pakweg 8 minuten in het rood (20%). En nogmaals die percentages zijn gebaseerd op ritten over het hele jaar verspreidt, niet per week o.i.d. Dus plan ze in zo dat ze jou het beste uitkomen en dat je er het meeste plezier uit haalt.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Woehooeee!! In 5 zinnen de hele kern van dit topic (of misschien wel het hele forum) samengevat!!53x11 schreef:@TTT
Less is bore
- Sweety2008
- Forum-lid
He he he ik wilde je niet beledigen hoor.Jans schreef:@GJEvK Heb je het nog niet door? Ik rijd niet met schema's. Ik rijd gewoon wat ik leuk vind. En wat ik onderweg tegen kom aan uitdagingen. En niemand hoeft zich ongerust te maken, ik rijd echt niet 3 uur op mijn max., maar voel me wel af en toe uitgedaagd om flink door te rijden. Wat voor anderen dan weer een slakkengang is.
Maar troost je ik voel me op dit moment nog als iemand van tachtig.
Ghost Nivolet 6LC
Daar begin je mee omdat vrijwel iedereen altijd te hard rijdt, misschien dat m'n 1e weken wellicht wat meer D1 was dat zou ik terug moeten kijken. Maar al heel lang heb ik behoorlijk wat variatie, maar je rijdt effectief wel veel in D1, omdat de rustmomenten altijd weer terug gaan naar D1. En dat verschilt misschien met andere schema's waarbij je bij de intensievere trainingen ook hoger in de hartslag blijft. Maar genoeg trainingen van 2 uur waarbij ik effectief minimaal 30-45 minuten in hogere zones rijdt.Jans schreef:Als je helemaal niet zoveel D1 van Alan hoeft te rijden, dan houdt hij in ieder geval de schijn op, door hier steeds maar weer te schrijven: ga de eerstkomende tijd maar in D1 rijden.
Ah ok. Klinkt bijzonder (gevoelsmatig zou ik denken dat een lagere hartslag stabieler is), als je maar gezond bentBij een hs van 140 en hoger heb ik en regelmatige hartslag, daaronder wil het nog wel eens onregelmatig zijn..