Pagina 13 van 14

Fiets april

Geplaatst: 20 apr 2016 18:45
door rbr
daniel1975 schreef:Roderick, oprechte vraag: wat zijn die nadelen van remmen op de velg dan?
Gevaar bestaat dat er appels met peren vergeleken worden. Kwaliteit tussen velgremmen kan groot zijn. Met DA of SR zal er weinig tot geen voordeel zijn.

Re: Fiets april

Geplaatst: 20 apr 2016 21:48
door daniel1975
rbr schreef:
daniel1975 schreef:Roderick, oprechte vraag: wat zijn die nadelen van remmen op de velg dan?
Gevaar bestaat dat er appels met peren vergeleken worden. Kwaliteit tussen velgremmen kan groot zijn. Met DA of SR zal er weinig tot geen voordeel zijn.
Gaat mij even niet over welk type rem of om de schijf-discussie, maar gewoon de vraag: wat zijn de nadelen van remmen op de velg. Al dan niet hydraulisch.
Enige wat ik kan bedenken is dat een velg slijt, maar verder eigenlijk niks. Dus oprechte vraag!

Re: Fiets april

Geplaatst: 20 apr 2016 22:01
door Keezx
Een velg met remvlak is strikt genomen iets zwaarder dan nodig , maar het gaat om kleine verschilletjes.
Verder moet het velgmateriaal geschikt zijn voor meerdere taken, maar dat is eigenlijk alleen actueel bij carbonvelgen.

Re: Fiets april

Geplaatst: 21 apr 2016 10:21
door MathijsW
Nadelen velgrem?
- warmte ontwikkeling in velg / band bij lange/steile afdalingen met veel remwerk kans op knallende band
- modulatie, terugkoppeling van de rem die je krijgt in verschillende omstandigheden minder in vergelijking met goede schijfrem
- combi -carbon- velg en rijden in regen kan een 'uitdaging' zijn
- vrijheid van kiezen bandbreedte, past een 28 mm band wel in je frame dan moet je al snel je band af laten lopen om deze tussen de remblokken door te steken. met schijfrem heb je alle vrijheid mits je frame passend is voor bredere banden

Nadelen schijven noemden we in het artikel ook oa:
- erg kleine tolerantie tussen remblok - schijf met kans op aanlopen
- geluiden bij remmen en bij rotzooi op de weg
- gewicht

Fiets je in vlakke land met alu velgen - vooral bij mooi weer- en vind je 25 mm banden meer dan genoeg dan vervallen de meeste punten dus. Zoals we in artikel in Fiets 4 schreven: in het artikel schijfremmen zetten we de verschillende punten uit om te informeren. Conclusie voor je eigen inzet moet je zelf de afweging maken.

Oja door de steekas bij veel schijfrem-fietsen neemt de stijfheid tussen naaf en frame toe. Dit opent wellicht de ogen bij fabrikanten om ook een 'velgremwiel' met steekas te gaan plaatsen in een frame? :)

Re: Fiets april

Geplaatst: 21 apr 2016 10:31
door Keezx
MathijsW schreef: Oja door de steekas bij veel schijfrem-fietsen neemt de stijfheid tussen naaf en frame toe. Dit opent wellicht de ogen bij fabrikanten om ook een 'velgremwiel' met steekas te gaan plaatsen in een frame? :)
Van mij mogen die ogen stijf gesloten blijven.
Weg met die motorfiets assen :dislike:

Re: Fiets april

Geplaatst: 21 apr 2016 11:25
door rob74
Het is niet alleen de breedte die telt maar toch ook vooral de hoogte. 28 mm bleek echt de grens voor campa centaur remmen. Ik hield nog een millimeter speling over tussen de staande buis en de band. Een 32 mm band paste wel qua breedte maar onmogelijk qua hoogte.

Re: Fiets april

Geplaatst: 21 apr 2016 11:35
door Rodrick
mackersv2.0 schreef:Wat houdt "stijfheid tussen naaf en frame" in?

O, en ik heb even de moeite genomen om de breedte tussen de remblokjes te meten van de remmen waarover ik de beschikking heb;

Ultegra 6800 35mm, DA 7800 35mm, Record D 10S 35mm/41mm, Chorus D 11S 35mm/41mm, Veloce dual pivot 2010 38mm.
Meer dan genoeg ruimte voor een 28mm band.

Alleen bij mijn Zero G's kom ik niet verder dan 26mm, maar daarvan is algemeen bekend dat ze zonder de nieuwe cams niet geschikt zijn voor bredere velgen en banden.
Hangt natuurlijk vooral af van de breedte van je velgen hoe veel ruimte je hebt tussen je blokken. De kans dat je band erdoor kan als je je remmen hebt afgesteld op een Zipp Firecrest van 27,6 mm is wat groter dan bij Bora's van 20,0. Je wilt tenslotte ook wel kunnen remmen.

Re: Fiets april

Geplaatst: 21 apr 2016 11:59
door Rodrick
mackersv2.0 schreef: Hierboven werd als voorbeeld gebruikt dat je je banden leeg zou moeten laten lopen om ze voorbij de blokken te kunnen schuiven. Dat is dus echt niet het geval.
Ja hoor. Vaak genoeg. Daarbij komt het gepuzzel als je rijdt met verschillende velgbreedtes en remoppervlak van verschillende materialen. Niet genoemd net door Mathijs, maar dat puzzelen is allemaal niet nodig als je rijdt met schijf.

Re: Fiets april

Geplaatst: 21 apr 2016 12:43
door amclassic-fan
Maar precies hetzelfde probleem heb je met schijven als je er een ander wiel met een andere naaf insteekt.

Als je met een brede velg rijdt dan hoef je de remmen niet eens open te zetten in veel gevallen om het wiel eruit te halen.

Re: Fiets april

Geplaatst: 21 apr 2016 12:45
door Supergrover
Hoort dit inmiddels niet in een ander (eigen) topic ??

Re: Fiets april

Geplaatst: 21 apr 2016 13:00
door Rodrick
amclassic-fan schreef:Maar precies hetzelfde probleem heb je met schijven als je er een ander wiel met een andere naaf insteekt.
Hoeft niet. In 1998 zijn daar speciale shims voor gemaakt, zodat je de schijven op verschillende wielen op de remklauw elkaar kunt afstemmen.
amclassic-fan schreef:Als je met een brede velg rijdt dan hoef je de remmen niet eens open te zetten in veel gevallen om het wiel eruit te halen.
Klopt. Maar een Mavic Open Pro met een 28mm band en remhoeven die met half open steller gemonteerd zijn, daarvan moet je echt de band leeg laten lopen.

Re: Fiets april

Geplaatst: 21 apr 2016 13:31
door Keezx
15C velgjes met 28 mm banden zijn een uitstervende combinatie.....onzinnig om die met de haren erbij te slepen als voordeel van schijfremmen.