Het grote afdalingstechniek topic
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14229
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dalen kun je beperkt leren. Maar het is vooral een gevoel. Net als met een auto. En blijf voor je eigen limiet welke dat ook is. Ga nooit in een groep mee over je eigen grens!!!!
Mijn oudste van 10 heb ik nooit wat uitgelegd op de fiets eerste keer MTB parcours toen hij bijna 7 was. Wist precies wanneer hij voor moest remmen wanneer achter, sturen, snelheid.
Maar die kleinste..... ongelofelijk, mist op z,n 8ste nog de helft van de bochten remt verkeerd, komt overal veel te hard aan. ongelofelijk. gewoon geen gevoel.
En dan kan iedereen nog zo zijn best gaan doen, maar die kleinste wordt nooit beter dan de oudste.
Mijn oudste van 10 heb ik nooit wat uitgelegd op de fiets eerste keer MTB parcours toen hij bijna 7 was. Wist precies wanneer hij voor moest remmen wanneer achter, sturen, snelheid.
Maar die kleinste..... ongelofelijk, mist op z,n 8ste nog de helft van de bochten remt verkeerd, komt overal veel te hard aan. ongelofelijk. gewoon geen gevoel.
En dan kan iedereen nog zo zijn best gaan doen, maar die kleinste wordt nooit beter dan de oudste.
Ook mijn gedachten ja. Snap dat mensen die in de bergen wonen enig voordeel hebben, maar op minuten worden gereden in een afdaling...Tracing_NL schreef: ↑04 okt 2019 09:04 @ Goudhaantje; Allereerst respect voor je prestatie! knap gedaan. Maar:
Als je op iedereen voor je in het klassement minuten verliest (3 minuten in één afdaling is echt veel) ben je géén goede daler. Je concurrent reed +/- 7 km per uur gemiddeld! harder naar beneden. Das gigantisch.
Heb je nog nooit zien dalen maar vanuit ervaring (ben zelf geen goede klimmer maar wel goede daler (al zeg ik het zelf)) zijn er maar weinig mannen en (sorry, niet seksistisch bedoeld) nog minder vrouwen die goed kunnen dalen. Op rechte stukken de houding, bij haarspelden of bochten het op het juiste moment remmen, insturen, apex opzoeken, uit accelereren etc. is bij de meeste rijders niet best.
Goede nieuws is dat je om dat te leren niet persé naar de alpen hoeft , kan ook in de ardennen.
Mwah, zeker bij kinderen kun je dat niet zo stellen. Die moeten nog zoveel ontwikkelen.wasbeer2006 schreef: ↑04 okt 2019 11:22 Dalen kun je beperkt leren. Maar het is vooral een gevoel. Net als met een auto. En blijf voor je eigen limiet welke dat ook is. Ga nooit in een groep mee over je eigen grens!!!!
Mijn oudste van 10 heb ik nooit wat uitgelegd op de fiets eerste keer MTB parcours toen hij bijna 7 was. Wist precies wanneer hij voor moest remmen wanneer achter, sturen, snelheid.
Maar die kleinste..... ongelofelijk, mist op z,n 8ste nog de helft van de bochten remt verkeerd, komt overal veel te hard aan. ongelofelijk. gewoon geen gevoel.
En dan kan iedereen nog zo zijn best gaan doen, maar die kleinste wordt nooit beter dan de oudste.
Theoretisch gezien is afdalen wel te leren maar je moet kunnen leren van je fouten. Fouten met afdalen op de racefiets zijn meestal erg duur en daarom is het heel moeilijk om grote stappen te zetten. Filmpjes op YouTube zullen er in ieder geval weinig aan bijdragen.
Wil je je nog wat verbeteren dan lijkt het mij het beste om (een paar van) de afdalingen van de cyclo te gaan verkennen, het liefst met een goede daler erbij die in een goed tempo maar nog wel een stukje van de limiet voor je uit rijdt. Maar als je het alleen doet ga je ook wel verbetering zien. Je beseffen dat je door een bepaalde bocht nog wel een beetje harder kan is het enige foutje dat je je kunt permitteren.
Campagnolo Ultra Dork
Nu heb ik het geluk gehad om een paar keer achter @Goudhaantje tijdens de Tour Transalp van dit jaar naar beneden te zijn gegaan. Ze is nl rete snel berg op!!NuitKor schreef: ↑04 okt 2019 14:14Ook mijn gedachten ja. Snap dat mensen die in de bergen wonen enig voordeel hebben, maar op minuten worden gereden in een afdaling...Tracing_NL schreef: ↑04 okt 2019 09:04 @ Goudhaantje; Allereerst respect voor je prestatie! knap gedaan. Maar:
Als je op iedereen voor je in het klassement minuten verliest (3 minuten in één afdaling is echt veel) ben je géén goede daler. Je concurrent reed +/- 7 km per uur gemiddeld! harder naar beneden. Das gigantisch.
Heb je nog nooit zien dalen maar vanuit ervaring (ben zelf geen goede klimmer maar wel goede daler (al zeg ik het zelf)) zijn er maar weinig mannen en (sorry, niet seksistisch bedoeld) nog minder vrouwen die goed kunnen dalen. Op rechte stukken de houding, bij haarspelden of bochten het op het juiste moment remmen, insturen, apex opzoeken, uit accelereren etc. is bij de meeste rijders niet best.
Goede nieuws is dat je om dat te leren niet persé naar de alpen hoeft , kan ook in de ardennen.
Ook ik train nagenoeg niet in de bergen maar het snelheidsverschil omlaag igg tussen haar en mij is wel aanwezig. Daarbij viel mij vooral op dat het moment van remmen voor de bochten en de hoeveelheid snelheidsreductie het grote verschil maakt.
Dus het trainen, zoals @Goudhaantje aangeeft, kan wel degelijk schelen. De vrouwen in het team van Marianne Vos trainen ook gezamenlijk om van elkaar te leren een meer vertrouwen in hun eigen kunnen te krijgen.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.
- Goudhaantje
- Forum-lid
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52
Ja, dat is idd gigantisch. Nu was dat wel op de afdaling van de Jaufen en dat is een behoorlijk technische afdaling. Ik ben niet de beste daler, maar ook zeker geen slechte daler qua techniek. Ik zal idd soms te snel en te hard remmen. De nummers 5 en 6 hadden overigens meer gelijke daaltijden. Ietsje sneller. Die waren gewoon sneller bergop.Tracing_NL schreef: ↑04 okt 2019 09:04 @ Goudhaantje; Allereerst respect voor je prestatie! knap gedaan. Maar:
Als je op iedereen voor je in het klassement minuten verliest (3 minuten in één afdaling is echt veel) ben je géén goede daler. Je concurrent reed +/- 7 km per uur gemiddeld! harder naar beneden. Das gigantisch.
Dank voor je compliment.MarcFaFo schreef: ↑04 okt 2019 16:56 Nu heb ik het geluk gehad om een paar keer achter @Goudhaantje tijdens de Tour Transalp van dit jaar naar beneden te zijn gegaan. Ze is nl rete snel berg op!!
Ook ik train nagenoeg niet in de bergen maar het snelheidsverschil omlaag igg tussen haar en mij is wel aanwezig. Daarbij viel mij vooral op dat het moment van remmen voor de bochten en de hoeveelheid snelheidsreductie het grote verschil maakt.

Een ongeluk draagt ook niet echt bij aan je zelfvertrouwen en dus daalde ik die week ook nog eens als een natte krant. Dalen met een net genezen sleutelbeen is ook geen lolletje. Wat heb ik afgezien op de afdaling van de Mortirolo naar Grosio.
Daarnaast ben ik mss ook gewoon wat te laat begonnen met wielrennen (42j).
Je zou ook een paar criteriums of oefenkoersjes kunnen gaan rijden (voor zo ver je dat nog niet doet), daar leer je ook bochten van rijden ondanks dat het niet precies het zelfde is als een afdaling.
Je bent dan toch een uur lang heel veel bochten op snelheid aan het nemen.
Je bent dan toch een uur lang heel veel bochten op snelheid aan het nemen.
Dalen is inderdaad in essentie gewoon met een zo hoog mogelijke snelheid door bochten heen zonder de kantjes of ander verkeer te raken. Dat kun je in principe op het vlakke ook wel oefenen. Het heeft mij in ieder geval wat meer vertrouwen gegeven om bochten in afdalingen wat sneller door te kunnen. (al is de herfst niet het ideale seizoen om dit uit te proberen...)
Mijn daalskills zijn gemiddeld denk ik. Als ik een afdaling goed ken durf ik wel hard te gaan en in cyclo`s kan ik meestal ook wel meekomen, maar ga zeker geen onnodige risico`s meer nemen. Vind het wel erg leuk btw, zeker met een goed wegdek.
Mijn daalskills zijn gemiddeld denk ik. Als ik een afdaling goed ken durf ik wel hard te gaan en in cyclo`s kan ik meestal ook wel meekomen, maar ga zeker geen onnodige risico`s meer nemen. Vind het wel erg leuk btw, zeker met een goed wegdek.
Dat was laatst tijdens een training ook mijn gedachte toen ik nog eens nadacht over dit topic. Juist door criteriums te rijden leer je echt goed een bocht rijden op hoge snelheid en kom je er ook achter wat je banden aan kunnen qua platgooien etc. Juist die wetenschap is erg handig want dat geeft je het idee dat je nooit op de grens rijdt, je kan veel platter met je fiets dan je vaak daadwerkelijk doet in een afdaling, dus je kan vaak nog veel corrigeren als dat nodig is.vermeulen schreef: ↑08 okt 2019 10:11 Je zou ook een paar criteriums of oefenkoersjes kunnen gaan rijden (voor zo ver je dat nog niet doet), daar leer je ook bochten van rijden ondanks dat het niet precies het zelfde is als een afdaling.
Je bent dan toch een uur lang heel veel bochten op snelheid aan het nemen.
Als eerste, we zijn recreanten he, heel thuis komen is echt het aller belangrijkste!
Zelfs in de koers wemelt het van gevaren, van de week nog (belofte) koers in Italië, de Nederlandse renner Edo Maas ( 19 jr) totaallos doordat een auto uit een (privé)uitrit komt terwijl Edo met 70 aan het afdalen is ;-(
Afijn gewicht bij afdalen is zeker ook een factoor, anders dan je zou denken des te lichter des ter beter, je kan echt veel later remmen als je licht bent. Verder meteen uit de bocht snelheid maken.
Zelfs in de koers wemelt het van gevaren, van de week nog (belofte) koers in Italië, de Nederlandse renner Edo Maas ( 19 jr) totaallos doordat een auto uit een (privé)uitrit komt terwijl Edo met 70 aan het afdalen is ;-(
Afijn gewicht bij afdalen is zeker ook een factoor, anders dan je zou denken des te lichter des ter beter, je kan echt veel later remmen als je licht bent. Verder meteen uit de bocht snelheid maken.