Ja, dat scheelt behoorlijk in de schakelkwaliteit, zeker onder druk. Waarom denk je dat 110 niet wordt gebruikt met 53/39 door de grote fabrikanten, als dat zo geweldig zou werken, hadden ze dat al wel 20 jaar geleden gedaan...53x11 schreef:Oh, die stijfheid! Ja, dat scheelt echt gi-gan-tisch.
#lulnietzodom
Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]
En welke BCD hebben de 4 armige cranks tegenwoordig? Ook nog eens een arm minder... valt het kwartje al?
De reden dat men geen 53 (en geen 39) voor 110 verkocht is dat Shimano vond dat je dan maar een compleet nieuwe crank moest kopen. Dat heet marketing. Uiteindelijk zagen ze in dat dit een uphill battle was en gingen ze overstag.
Ook dit is weer een voorbeeld van iets roepen zonder de feiten te kennen. Niet de eerste keer trouwens, in dit topic.
De reden dat men geen 53 (en geen 39) voor 110 verkocht is dat Shimano vond dat je dan maar een compleet nieuwe crank moest kopen. Dat heet marketing. Uiteindelijk zagen ze in dat dit een uphill battle was en gingen ze overstag.
Ook dit is weer een voorbeeld van iets roepen zonder de feiten te kennen. Niet de eerste keer trouwens, in dit topic.
20 jaar geleden bestonden er geen 110 BCD crankstellen, dat is de reden.
Overigens zou ik voor een fiets die ik alleen in Nederland zou gebruiken en waar ik af en toe mee zou koersen geloof ik ook 135 BCD kiezen, om de simpele reden dat ik de optimale setup voor het beoogde gebruik zou willen.
Maar mijn vermogensmeter wil ik breed inzetten. Daarom 110 BCD, met 50/42 in de polder en 50/34 in de bergen.
Overigens zou ik voor een fiets die ik alleen in Nederland zou gebruiken en waar ik af en toe mee zou koersen geloof ik ook 135 BCD kiezen, om de simpele reden dat ik de optimale setup voor het beoogde gebruik zou willen.
Maar mijn vermogensmeter wil ik breed inzetten. Daarom 110 BCD, met 50/42 in de polder en 50/34 in de bergen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ook Campa is afgestapt van de grotere steekmaat. Het 4-armige crankstel heeft ook nog maar één maat (112 mm).
Van 5 naar 4 armen is in deze context in het geheel geen stijfheidsverlies. De armen/kettingbladen zijn daarvoor aangepast. Behalve bij bv de iele blaadjes van Stronglight et al. En sowieso is de kracht over de omtrek van het kettingblad totaal niet gelijk waardoor een andere dan evenredige verdeling van de boutjes juist voor de hand ligt.
Precies wat litespeed zegt: de nieuwe kettingbladen van Shimano zijn anders, met een 3d-vorm, waardoor de laterale stijfheid enorm is toegenomen.
Probeer maar eens het verschil in schakelkwalititeit, zeker in de grotere maten. De schakelkwaliteit, zeker als je kracht zet, is bij de nieuwe generatie Shimano-bladen stukken beter dan bij bijvoorbeeld BOR of Stronglight bladen. Dat komt onder andere door de stijfheid en de slimmere schakelhulpjes op het blad.
Overigens had dat natuurlijk ook met 5 armen gekunt, maar men heeft blijkbaar voor 4 gekozen...
Maar jij weet natuurlijk alles...Echt serieus, die houding, voor iemand met alleen maar wat knutselervaring..
Probeer maar eens het verschil in schakelkwalititeit, zeker in de grotere maten. De schakelkwaliteit, zeker als je kracht zet, is bij de nieuwe generatie Shimano-bladen stukken beter dan bij bijvoorbeeld BOR of Stronglight bladen. Dat komt onder andere door de stijfheid en de slimmere schakelhulpjes op het blad.
Overigens had dat natuurlijk ook met 5 armen gekunt, maar men heeft blijkbaar voor 4 gekozen...
Maar jij weet natuurlijk alles...Echt serieus, die houding, voor iemand met alleen maar wat knutselervaring..
Wie spreek je hier aan met "jij" eigenlijk?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Inderdaad, de toon en houding is volgens mij helemaal niet nodig.
Dat mijn voorkeur voor 53-39 incl. zeer bondige gezegd dat verschillende bladcombi's hun eigen voor- en nadelen hebben (ja, ook compact!) zo'n reactie teweegbrengen is mijns inziens op zijn zachtst heel raar.
Ik wilde advies over vermogensmeters in de crank. Ik ben hier heel goed mee geholpen, vooral door jou, Havana. Maar wat erna kwam is totaal onnodig.
Als ik op een klassiek crankstel in mijn nakie en een verenkrans om mijn nek en een clownsneus op door de Hollandse polders wil rijden dan is dat mijn zaak. Ik ben in harmonie met 53-39, ga er op als de brandweer en heb geen nuttige argumenten gehoord om dit te veranderen voor de Benelux.
In een normale discussiesfeer had ik overal nog wel op in willen gaan, altijd gezellig, maar dat station is dus gepasseerd sinds Havana's opmerking naar mij toe van gisteravond. Dit topic is met een vervelende bijsmaak overgestapt van vragen en antwoorden over vermogensmeters naar geruzie over kettingwieltjes waar al genoeg andere topics over zijn (hopelijk wel in een goede sfeer besproken).
Omdat ik ook lullig kan zijn en een argument vóór 53-39 kan geven waar niemand wat mee kan: wat ziet zo'n groot 53t blad er ongelooflijk lekker-super-vet-gaaf uit op een racefiets! fijne dag allemaal!
Dat mijn voorkeur voor 53-39 incl. zeer bondige gezegd dat verschillende bladcombi's hun eigen voor- en nadelen hebben (ja, ook compact!) zo'n reactie teweegbrengen is mijns inziens op zijn zachtst heel raar.
Ik wilde advies over vermogensmeters in de crank. Ik ben hier heel goed mee geholpen, vooral door jou, Havana. Maar wat erna kwam is totaal onnodig.
Als ik op een klassiek crankstel in mijn nakie en een verenkrans om mijn nek en een clownsneus op door de Hollandse polders wil rijden dan is dat mijn zaak. Ik ben in harmonie met 53-39, ga er op als de brandweer en heb geen nuttige argumenten gehoord om dit te veranderen voor de Benelux.
In een normale discussiesfeer had ik overal nog wel op in willen gaan, altijd gezellig, maar dat station is dus gepasseerd sinds Havana's opmerking naar mij toe van gisteravond. Dit topic is met een vervelende bijsmaak overgestapt van vragen en antwoorden over vermogensmeters naar geruzie over kettingwieltjes waar al genoeg andere topics over zijn (hopelijk wel in een goede sfeer besproken).
Omdat ik ook lullig kan zijn en een argument vóór 53-39 kan geven waar niemand wat mee kan: wat ziet zo'n groot 53t blad er ongelooflijk lekker-super-vet-gaaf uit op een racefiets! fijne dag allemaal!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40121
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Die laatste is blijkbaar de hoofdreden
Less is bore
Zo zoveelste feitelijke onjuistheid van jouw kant... behalve lullen over materiaal fiets ik er ook nog wel eens op. De laatste 12 jaar zo'n 8-10k per jaar. Niet alleen op m'n eigen materiaal maar ook dat van anderen.voor iemand met alleen maar wat knutselervaring..
Dus houd je a.u.b. aan de feiten in plaats van dit soort ongefundeerde onzin op het web te slingeren.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Amen!
Toch vind ik mijn opmerking dat je een vermogensmeter waarschijnlijk op je do-it-all fiets gaat zetten en dat daarom een compact wel slim is wel goed advies eigenlijk
Toch vind ik mijn opmerking dat je een vermogensmeter waarschijnlijk op je do-it-all fiets gaat zetten en dat daarom een compact wel slim is wel goed advies eigenlijk
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?