Vuelta 2016
Goed, dat kun je voorkomen door extra rustdagen in te lassen. Nogmaals, in de bergetappes zal het toch behoorlijk schelen om de tijdslimiet aardig op te rekken. Dan zal iedereen behalve de groep der favorieten gewoon rustig naar de finish kunnen rijden.
Verder zie ik ook wel wat in een reservesysteem, waarbij iedere ploeg 2 reserves mag inzetten. Die komen dan in plaats van een andere renner. Dat levert een extra tactisch spel op. Uiteraard doe je niet meer mee voor de klassementen zodra je niet meer alle etappes hebt gereden. Dit zou ook weer een mooi voordeel kunnen opleveren voor de kleinere ploegen.
Verder zie ik ook wel wat in een reservesysteem, waarbij iedere ploeg 2 reserves mag inzetten. Die komen dan in plaats van een andere renner. Dat levert een extra tactisch spel op. Uiteraard doe je niet meer mee voor de klassementen zodra je niet meer alle etappes hebt gereden. Dit zou ook weer een mooi voordeel kunnen opleveren voor de kleinere ploegen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Een reserve systeem lijkt me niks. Het zware is onder andere dat het 21 dagen is. Als je gewisseld word heb je dan bijvoorbeeld de ronde wel uitgereden? Het begint dan wel veel op voetbal te lijken...
Maak joe woar
Nee dan heb je m niet uitgereden. Je kunt echter wel een rit winnen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Tegenover iemand die bijvoorbeeld er al 16 etappes op heeft zitten.
De vermoeide renners hebben dan weinig kans om nog een rit te winnen.
De vermoeide renners hebben dan weinig kans om nog een rit te winnen.
Maak joe woar
-
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14
In principe heb je gelijk maar daar gaat het niet om.Fietsen?altijd schreef:Tegenover iemand die bijvoorbeeld er al 16 etappes op heeft zitten.
De vermoeide renners hebben dan weinig kans om nog een rit te winnen.
@havana en @codex hebben heel goede suggesties om het profwielrennen aantrekkelijk te houden voor de TV kijker want anders bloedt de boel dood.
Daarbij moeten we maar voor lief nemen dat TV-amusementswaarde belangrijker is dan sportieve argumenten. De nadruk leggen op sportieve eerlijkheid betekent dat er niets verandert.
Nu is de Vuelta naar mijn mening meestal de spannendste en leukste ronde van de drie grote rondes. Ook deze keer.
Maar ik constateer in het algemeen dat het wedstrijdverloop voor het algemeen klassement (en zeker in de tour) saai gemaakt wordt doordat er een ploeg (met veel geld) hele goede renners weg kan kopen. Zo'n ploeg (Sky) benoemd één van die renners tot de renner die de betreffende ronde moet winnen, de kopman. Die ploeg rijdt in formatie alle etappes tot de laatste 5 a 10 km waarbij de renner die de ronde moet winnen niets hoeft te doen en zo'n beetje in een draagstoel tot de laatste kilometers gebracht wordt. In de laatste 5 a 10 km moet deze renner zich nog even laten zien, bijvoorbeeld in een afdaling of door met iemand als Sagan mee te springen. Dat is leuk voor het imago.
Door het UCI punten systeem en misschien ook wel door de huidige instelling van de renners, rijd de eventuele concurrentie om een top 10 plaats te verdedigen in plaats van om te winnen. Daar heeft de renner uit die ploeg met geld die de ronde moet gaan winnen dus ook geen last van.
Gelukkig zijn de etappes vaak dan wel weer leuk.
Suggesties ter verbetering:
- In elk geval kleinere ploegen, echt kleinere ploegen, dus niet één minder maar maximaal 4 of hooguit 5.
- Strijdlustigste renner(s) belonen met een tijdbonus
- Toch maar weer nadenken om oortjes te verbieden en misschien ook wel het gebruik van vermogensmeters tijdens de wedstrijd.
Maar ik constateer in het algemeen dat het wedstrijdverloop voor het algemeen klassement (en zeker in de tour) saai gemaakt wordt doordat er een ploeg (met veel geld) hele goede renners weg kan kopen. Zo'n ploeg (Sky) benoemd één van die renners tot de renner die de betreffende ronde moet winnen, de kopman. Die ploeg rijdt in formatie alle etappes tot de laatste 5 a 10 km waarbij de renner die de ronde moet winnen niets hoeft te doen en zo'n beetje in een draagstoel tot de laatste kilometers gebracht wordt. In de laatste 5 a 10 km moet deze renner zich nog even laten zien, bijvoorbeeld in een afdaling of door met iemand als Sagan mee te springen. Dat is leuk voor het imago.
Door het UCI punten systeem en misschien ook wel door de huidige instelling van de renners, rijd de eventuele concurrentie om een top 10 plaats te verdedigen in plaats van om te winnen. Daar heeft de renner uit die ploeg met geld die de ronde moet gaan winnen dus ook geen last van.
Gelukkig zijn de etappes vaak dan wel weer leuk.
Suggesties ter verbetering:
- In elk geval kleinere ploegen, echt kleinere ploegen, dus niet één minder maar maximaal 4 of hooguit 5.
- Strijdlustigste renner(s) belonen met een tijdbonus
- Toch maar weer nadenken om oortjes te verbieden en misschien ook wel het gebruik van vermogensmeters tijdens de wedstrijd.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40031
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Laten we aub we wegblijven van jury waarderingen.
Ik zie al een hele groep renners de hele dag in de aanval rijden en net die ene fransman die gewoon netjes meedraait krijgt de dagpunten van de ASO....
Ik zie al een hele groep renners de hele dag in de aanval rijden en net die ene fransman die gewoon netjes meedraait krijgt de dagpunten van de ASO....
Less is bore
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40031
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
En voor Titi dan?
Less is bore
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Als hij zich laat tatoeëren krijgt hij juist bonusseconden.