Rob71 schreef:Ik zit ook met een glimlach van verbazing te lezen. Maar van de andere kant kun je Nova niet verwijten om Uniek te zijn. Maar even voortbordurend op de vraag. Waarom begin je niet aan een customzized project. Je gaf eerder aan om bijvoorbeeld motoronderdelen te gebruiken. Waarom borduur je daar niet serieus op door. Wielen van speedbikes (motoren) erin. Een stuur van een chopper. Een custom frame of een aangepast frame van een trail motor. Tandwielen en ketting van een schwinn spinbike. Uiteindelijk weegt je fiets zon 40kg, maar als dat niet boeit.
Kapot gaat het nooit meer.
Gr Rob
Verzonden vanaf mijtuimelden iPhone met Tapatalk
Mijn versnellingen waren geen probleem meer - ik ben naar 1 tandwiel achteraan gegaan.
Mijn vrijwiel evenmin - ik ben naar vast tandwiel achteraan gegaan.
Het volgende probleem was / is de ketting. Ik heb verschillende kettingbreuken gehad het voorbije jaar. Van de KMC Z1X INOX. Mijn ervaring ermee was dat hij minder rekte dan de gewoon stalen voorheen, die de helft kostten. Maar blijkbaar breekt de ketting toch. Voordien was het signaal dat ik mijn ketting moest vervangen, het aan het einde zitten van het achterwiel in de sleuven. Die Z1X INOX braken spijts nog de helft van de sleuflengte over. De laatste breuk was overduidelijk door strooizout, en dan nog gewoon zonder sneeuw, het waren dagen dat er was gestrooid maar niet nodig, de banen lagen droog / wit van het zout. Ik herinner me dat het opwaaide door de wind, en allicht is het daarmee in de olie / vet van de ketting geraakt en blijven plakken.
Raar genoeg was er aan de schakels zelf niks te zien, die blonken alsof ze "betere" inox waren. Maar ik zag bruin aan de asuiteindjes, en de ketting afspoelen maakte het water bruin. Ik stond er toen niet bij stil, maar de volgende dag (zo een "40 km later") brak bij het rijden over kasseien een plaatje van zo een asuiteindje af en mijn ketting viel eraf op de baan.
En dus, toen ik naar de Santos dealer ging, was mijn eerste vraag naar een ketting die zo sterk was dat een mens hem niet kon kapotduwen, "overgedimensioneerd". Zoals een (eigenlijk gewone daar) motorfiets ketting op een fiets.
Natuurlijk, dat vereist zowel motorfiets ketting als tandwielen compatibel (spoed enz) met deze van fiets / monteerbaar erop.
Bij een fixie is er principieel / technisch niks dat dit zou verhinderen. Met versnellingen zit je met een cassette tandwielen, en om zaken compact genoeg te houden, met dunnere tandwielen / smallere kettingen, en gestandaardiseerde afstanden voor het schakelsysteem. Maar ze moeten natuurlijk ook nog willen een fixie-bestemde setup te produceren, en daar schort het blijkbaar.
Ik zie geen reden waarom dat veel gewicht zou toevoegen.
Het is 1 tandwiel voor, 1 tandwiel achter.
Hoeveel weegt een 16T tandwiel? Geen benul eigenlijk Enkele honderd gram? Een kettingblad meer. Maar ketting+tandwielen samen wegen waarschijnlijk amper 1 kilo.
Wel, maak de tandwielen dubbel zo dik, en de ketting dubbel zo breed. 2 kilo?
Hou in gedachte: de tandwielen / ketting zullen de rest niet meer belasten. Immers, ik duw erdoor niet harder. Ze hebben alleen meer "reserve". Lees: minder sleet / langer meegaan / minder miserie en kosten.
Dat was zo een beetje het idee waarmee ik (intussen zoals bleek vruchteloos) op zoek ging.
Die Santos zal dus eigenlijk, op specificaties / mechanisch vlak standaard fiets onderdelen hebben. "Gewoon" het zogenaamd beste dat er beschikbaar is.
Ik kan maar (verwoed) proberen. Toekomst zal uitwijzen, en als blijkt dat ik mijn situatie er niet navenant meer mee heb verbeterd, zal het een dure les geweest zijn.
Het eerste waar ik ga proberen is er zelf een aangepaste kettingkast op te flansen. Want de eerste oorzaak van slijtage is vuil/zand, en problemen pak je best bij eerste oorzaak aan. Dan kan ik de ketting dik in het smeermiddel steken.