Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iemand al de Garmin edge 705??

solist__sl
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 jan 2009 10:18

solist__sl 26 jun 2009 15:55

[quote="eijxtra"]Ik heb nu 8 velden ingesteld tijdens het rijden. Maar je kan toch ook het stijgingspercentage zien in %? Hoe wordt dit genoemd in de Garmin 705?[/quote]

gradiënt

eijxtra
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jan 2008 17:06

eijxtra 26 jun 2009 16:05

[quote="Solist__SL"][quote="eijxtra"]Ik heb nu 8 velden ingesteld tijdens het rijden. Maar je kan toch ook het stijgingspercentage zien in %? Hoe wordt dit genoemd in de Garmin 705?[/quote]

gradiënt[/quote]

Thx Solist_SL en 53x11 voor de snelle reactie.

Nog een vraagje:

Als ik op gpsies een track voor mijn garmin wil downloaden, in welk formaat moet ik
hem downloaden als ik hem gewoon na wil fietsen (dus zonder berekening). Gewoon het lijntje volgen zeg maar.

En in welke map moet ik hem dan zetten zodat ik alleen het lijntje hoef te volgen?

Alvast bedankt.

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 26 jun 2009 16:13

Garmin Course CRS (Bij opties kiezen voor hoogte toevoegen en evt. een naam geven aan de course.
Dit wordt een . crs bestand en die moet je in de map courses plaatsen.

aleko
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 jul 2004 13:33

aleko 26 jun 2009 16:19

Rene1,

Weet jij of je daar ook met de limiet van 100 waypoints zit en of je dit op dezelfde manier (ACTIVE LOG) op kan lossen als met de GPX?

Alvast bedankt

eijxtra
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jan 2008 17:06

eijxtra 26 jun 2009 18:47

[quote="rene1"]Garmin Course CRS (Bij opties kiezen voor hoogte toevoegen en evt. een naam geven aan de course.
Dit wordt een . crs bestand en die moet je in de map courses plaatsen.[/quote]

Ik zie nergens bij de opties iets over hoogte toevoegen staan :S

Afbeelding

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 26 jun 2009 18:52

[quote="aleko"]Rene1,

Weet jij of je daar ook met de limiet van 100 waypoints zit en of je dit op dezelfde manier (ACTIVE LOG) op kan lossen als met de GPX?

Alvast bedankt
[/quote]

Een CRS of TCX (de nieuwe versie van CRS) werken met Trackpoints, die hebben en maximum die jij en ik niet middels een ritje op 1 dag kunnen halen ;)

Kortom: er is dus geen limiet. Gewoon route tekenen en downloaden maar. Dan de CRS of TCX in de "Courses" map van je Garmin zetten.

ted038
Forum-lid
Berichten: 1497
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 26 jun 2009 18:59

[quote="eijxtra"][quote="rene1"]Garmin Course CRS (Bij opties kiezen voor hoogte toevoegen en evt. een naam geven aan de course.
Dit wordt een . crs bestand en die moet je in de map courses plaatsen.[/quote]

Ik zie nergens bij de opties iets over hoogte toevoegen staan :S

Afbeelding[/quote]

dan doe jij iets niet goed :p

je gebruikt wel "converteren" ?

hier een net gemaakt plaatje, converteren naar een CRS *(zonder nog ingeladen gpx route ofzo)


Afbeelding

eijxtra
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jan 2008 17:06

eijxtra 26 jun 2009 19:17

Ja oke, die optie heb je als je een track gaat converteren.

Maar ik heb een track zelf getekend. Daar heb je dus blijkbaar niet de optie om de hoogte te te voegen (of doet hij dit dan automatisch).

@Moustache: Kun je bij CRS en TCX allebei gewoon het lijntje volgen? Welke is dan beter?

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 26 jun 2009 20:35

[quote="yugor"]sorry - maar dat is toch vooral door je eigen onkunde dan.
Ik heb hem sinds juli vorig jaar en na een weekje experimenteren wat en hoe het het beste navigeren was heb ik niet anders gedaan dan met GPX routes rijden.

[/quote]

Tsja onkunde:
- hangen van systeem (na diverse firmware upgrades is dit fors minder)
- Melding "maak U bocht" terwijl hij een paar seconde daarvoor nog aangaf dat ik 3Km rechtuit moet rijden.
- Zelfde alleen dat ik ineens rechts moet waar geen weg te vinden is (ook niet op de kaart)
- Bij Onroute fietskaarten wordt het nog leuker: grasdijken, hekken, zandpaden etc. Is toch lastig met 23mm banden.
- Bij gebruik als in de auto (ingave adres of plaats) kom je bijvoorbeeld uit op snelwegen. En ja....ik ben dermate onkundig dat ik de instellingen om hoofdwegen te vermijden WEL heb gemaakt.

Zo kan ik nog wel ff doorgaan.

Daarnaast:
- Hoogtemeter werkt niet of niet goed. Kan zo maar eens per dag wisselen
- Cadans sensor is instabiel (werkt wel of niet. Soms niet meer aan de praat te krijgen)
- recentelijk problemen met tcx history bestanden
- zwakke stuurbeugel (breekt af)
- vaag ETA gebeuren

Ik vindt het gewoon niet kunnen dat je (een jaar geleden) bijna 600 euro voor moest betalen en het na een jaar nog niet fatsoenlijk werkt. Support van Garmin is een drama. Leverancier neemt zijn verantwoordelijkheid niet (heeft geen enkele verbetersuggestie gedaan en gaat niet in op mijn brieven)

Zo, dat ben ik weer ff kwijt

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 27 jun 2009 01:31

Stille kracht, zoals jij 'm gebruikt moet ik je volmondig gelijk geven. Dat navigeren werkt gewoon niet fatsoendelijk.

Met de cadanscensor ben ik ook aan de 3é bezig. Die heeft een zware allergie voor regenwater.

Maar toch: probeer eens in course mode te rijden. Ik weet het, dat heeft niets meer met navigeren te maken. Het is echter wel de enige manier om lekker te rijden. Het is wat meer werk voor vertrek maar de ergernis is er niet. Als je uitsluitend wilt navigeren op basis van een eindpunt aangegeven op je apparaatje, doe dan je best om 'm terug te brengen want dat is onwerkbaar.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 27 jun 2009 09:00

Course mode heb ik recentelijk in de Eiffel nog geprobeerd. Ik vindt het een drama. Je moet veel te veel turen op het scherm. Ik houdt liever mijn blik op de weg.

Het is dus veel rustiger rijden als je op je scherm ziet dat de volgende afslag pas over bijvoorbeeld 5Km is.

Over het algemeen zet ik zelf de route uit. Een eindpunt invoeren op de Garmin doe ik zelden. Dit pas ik alleen toe als ik van de route af heb moeten wijken (omdat hij mij bijvoorbeeld de snelweg op wil sturen). Op dat moment geef ik hem een eindpunt op wat elders op de route ligt. Herberekenen begin ik niet meer aan!

Uhhh HenkV: jij woont daar in de heuvels......heb jij de hoogtemeter een beetje onder controle?

spiritwetteren
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 28 dec 2008 20:56

spiritwetteren 27 jun 2009 10:29

@Stillekracht

Ik ga het nog 1 keer zeggen:

- Navigeren (GPS) doe je enkel met 1 kaart nl. de CN europe (andere kaarten uitvinken), de edge afstellen op fiets waarbij de nodige instellingen zoals onverharde wegen uitvinken (tenzij MB). Navigeren bedoel ik van punt A naar punt B. Herberekenen aanzetten voor het geval je van je route afraakt.

- Een route volgen vb GPX file hoef je enkel herberekenen uit te zetten.

Als Gps in de wagen de edge instellen op auto/motorfiets en de voor u nodige instellingen aan of uitvinken zoals snelwegen, u-bochten enz.

Ik heb geen cadanscensor(voor mij persoonlijk niet nodig) en heb nog geen problemen gehad met snelheden of gemiddelden. Ik denk dat de edge zelf anders niet goed weet waarop zich te richten.

Ik heb de fiets en wandelkaart B&L maar is niet bruikdaar voor navigatie. Ge ziet wel waar je rijdt op het scherpje maar is niet veel meer mee te doen. Voor mij verloren kosten.

Wat de updates betreft: het zou inderdaad beter kunnen zoals de geschiedenis nog opvraagbaar van vroeger (zijn wel nog zichtbaar via pc en zijn er dus niet af).

De hoogtemeter werkt hier degelijk. Duurt wel ff eer hij de juiste vertrekhoogte aangeeft. Maar voor mij geen probleem als ge iets vroeger voor het vertrek de edge opstart.

En nu maar hopen dat de onweersbuien uitblijven zodat we kunnen fietsen met de edge op de stuurpen en dat de steun het niet begeeft (heb er onlangs een nieuwe gemonteerd).
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

Plaats reactie