Welke (bijzondere) dieren gespot tijdens je ritje
-
- Forum-lid
Vandaag een enorme groep grote zilverreigers (Egretta alba) in de maasvalei gezien. Wel een stuk of 20 bijelkaar.
Ze waren aan het foerageren op een drassige weide.
Ooit zie ik er wel één of twee maar dit was echt indrukwekkend.
Enorme beesten trouwens in vergelijking met de gewone zilverreiger.
Ze waren aan het foerageren op een drassige weide.
Ooit zie ik er wel één of twee maar dit was echt indrukwekkend.
Enorme beesten trouwens in vergelijking met de gewone zilverreiger.
Laatst gewijzigd door Dubbeldekker op 27 mar 2025 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Adversity is the Catalyst of Change
- daniel1975
- Forum-lid HC
Weer de nodige grutto’s gespot en vooral gehoord bij de Bieslandpolder. Blijft toch wel de ultieme weidevogel. Jammer dat het inmiddels een plekje heeft moeten krijgen in dit topic 

Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Het is in principe altijd een buizerd, totdat het tegendeel wordt bewezen.
-
- Forum-lid
Nee er zijn twee soorten zilverrejgers. Die ik zag heet de grote zilverrieger en is even groot als de blauwe reiger maar inderdaad net wat imposanter door zijn witte kleur en gele snavel.
De kleine zilverreiger is net wat kleiner dan de blauwe.
-
- Forum-lid
Rijger, reiger, rieger… pfff lastig beest hoor 

En je hebt koereigers. Ook wit en wat gedrongener dan de kleine zilverreiger met een kortere (gele) snavel..
Stuk minder voorkomend in Nederland. Zag ooit een hele groep in Baskenland op een een stel koeien.
Edit: En je hebt (om het makkelijk te maken) een middelste zilverreiger. Maar die komt alleen in Azië voor.
Stuk minder voorkomend in Nederland. Zag ooit een hele groep in Baskenland op een een stel koeien.
Edit: En je hebt (om het makkelijk te maken) een middelste zilverreiger. Maar die komt alleen in Azië voor.
Niet zijken maar reiden !
-
- Forum-lid
En niet te vergeten; de ooievaar op de Vijverberg in den Haag.
Die noemen ze daar ook een geichahr
Die noemen ze daar ook een geichahr
- daniel1975
- Forum-lid HC
Das dan weer een scheitlijster 

Dit zijn alleen nog maar de reigers... Welkom bij de familie van de Laridae of nóg erger: Scolopacidaepino schreef: ↑27 mar 2025 22:27 En je hebt koereigers. Ook wit en wat gedrongener dan de kleine zilverreiger met een kortere (gele) snavel..
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
- daniel1975
- Forum-lid HC
Die steltlopers verschillen tenminste onderling nog behoorlijk. Bij die meeuwen zijn het allemaal een soortement van kokmeeuw 
Ik had trouwens de Kluut ook wel bij die steltlopers verwacht, maar dat blijkt weer een aparte groep te zijn.

Ik had trouwens de Kluut ook wel bij die steltlopers verwacht, maar dat blijkt weer een aparte groep te zijn.
De steltkluut ziet er in ieder geval heel anders dan de gewone kluut.
Ik zou graag roofvogels wat beter kunnen determineren op grond van vluchtpatroon. Meestal zijn het buizerds, maar soms is het bewegingspatroon toch behoorlijk afwijkend. Zo dacht ik mogelijk een wespendief te hebben gezien, maar te onzeker om hardop te tellen.
Fitis en tjiftjaf ?
Ik zou graag roofvogels wat beter kunnen determineren op grond van vluchtpatroon. Meestal zijn het buizerds, maar soms is het bewegingspatroon toch behoorlijk afwijkend. Zo dacht ik mogelijk een wespendief te hebben gezien, maar te onzeker om hardop te tellen.
Fitis en tjiftjaf ?
Niet zijken maar reiden !