Het grote schijfremmentopic
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13688
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
vorig week verscheen er hier een bericht van brekende voorvorken door hete remleiding.
We moesten er allemaal om lachen ik ook.
Maar ik heb daar nog eens over nagedacht en vond het niet zo heel vreemd. dichte vork zon erop word zomaar 80 a 90 graden van binnen, dan iemand die niet kan remmen en blijft slepen en de 300 graden remleiding is zo bereikt. Ik geef toe extremen, maar dat het voor kan komen ja. die gaat dan in de hars kleven etc etc.
Nog gekker werd het toen ik vrijdag bij de FM precies zo,n verhaal hoorde dat trek hier een aantal door heeft gehad.
Zeg het maar......... Frapant is wel dat vooruitstrevende constructuers die ik hoog heb zitten het juist buitenom doen. Wellicht dus toch geen broodje aap.
We moesten er allemaal om lachen ik ook.
Maar ik heb daar nog eens over nagedacht en vond het niet zo heel vreemd. dichte vork zon erop word zomaar 80 a 90 graden van binnen, dan iemand die niet kan remmen en blijft slepen en de 300 graden remleiding is zo bereikt. Ik geef toe extremen, maar dat het voor kan komen ja. die gaat dan in de hars kleven etc etc.
Nog gekker werd het toen ik vrijdag bij de FM precies zo,n verhaal hoorde dat trek hier een aantal door heeft gehad.
Zeg het maar......... Frapant is wel dat vooruitstrevende constructuers die ik hoog heb zitten het juist buitenom doen. Wellicht dus toch geen broodje aap.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13688
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat lijkt mij ook, maar ik denk dat het dan meer zou zijn dat het al 10x te warm is geworden en het elke keer insmelt.
Ik zal eens bij mijn mtb aan de lijdingen voelen na idioot gebruik. van schijven weet ik dat je er dan een sigaretje mee aan kan steken..
Ik zal nog eens veder zoeken. Het lijkt mij ook wat sterk, andere kant je moet eens weten wat sommige kapot krijgen.
Iemand van 100kilo op een afdaling waar de remmen te lijden hebben en dan niet goed de rem gebruiken.
Opgesloten remleiding, geen koeling, zon op een matzwarte vork, deels al slepende rem.
Ik zal eens bij mijn mtb aan de lijdingen voelen na idioot gebruik. van schijven weet ik dat je er dan een sigaretje mee aan kan steken..
Ik zal nog eens veder zoeken. Het lijkt mij ook wat sterk, andere kant je moet eens weten wat sommige kapot krijgen.
Iemand van 100kilo op een afdaling waar de remmen te lijden hebben en dan niet goed de rem gebruiken.
Opgesloten remleiding, geen koeling, zon op een matzwarte vork, deels al slepende rem.
Een remlijding wordt lang niet zo heet als een remscheif, er zit nog een blok tussen en een remklauw die luchtgekoeld zijn.
Mijn inschatting: zal amper voelbaar zijn, beetje afhankelijk van het materiaal, ik vermoed dat het geen metaal is zoals bij zwaardere voertuigen.
Mijn inschatting: zal amper voelbaar zijn, beetje afhankelijk van het materiaal, ik vermoed dat het geen metaal is zoals bij zwaardere voertuigen.
Laatst gewijzigd door Keezx op 25 jul 2017 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13688
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik denk het ook, voordat de olie zo warm word en de leiding ook die vrijwel altijd kunstof eerst.
Eerst zit een een soort Liner, net asl bij een normale remkabel daaromheen een gevlochten draad en dan. de mantel, voordat daar zoveel warmte doorheen komt. pfff.
Meestal kunstof voor mtb,s heb je ook stealflex leiding, maar dat is om het uitzetten tegen te gaan. en bevat aan de buitenzijde ook een kunstof mantel.
Eerst zit een een soort Liner, net asl bij een normale remkabel daaromheen een gevlochten draad en dan. de mantel, voordat daar zoveel warmte doorheen komt. pfff.
Meestal kunstof voor mtb,s heb je ook stealflex leiding, maar dat is om het uitzetten tegen te gaan. en bevat aan de buitenzijde ook een kunstof mantel.
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Weet niet of ie al voorbij was gekomen. Eigenlijk gewoon een bevestiging van wat de meesten hier al beweren vang het begin van de discussie. Nu dus met onderbouwing.
https://m.youtube.com/watch?v=t0hKMgUEk ... e=youtu.be
https://m.youtube.com/watch?v=t0hKMgUEk ... e=youtu.be
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40005
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
En dit is met carbon wielen. Bij nat pakt de disc (let op, dit is schokkend!!) wél 1.75% tijd!
Less is bore
De KNWU staat schijfremmen niet toe tijdens wedstrijden: http://www.wielerflits.nl/nieuws/283875 ... staan.html
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets