Pagina 121 van 177
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 27 okt 2024 19:44
door mao
Orlok schreef: ↑27 okt 2024 18:34
mao schreef: ↑27 okt 2024 16:37
Trouwens, in Amsterdam zijn ze ook helemaal de weg kwijt.
Brief mogen ontvangen van CJI ff € 67 aftikken…7 km , gecorrigeerd 4 te hard reed 37 km waar 30 was toe gestaan.
Het verschil tussen 30 en 40 merk je echt niet , allebei voelt als stapvoets.
Je kan in zo’n drukke stad toch niet continu op je teller letten of je niet boven de 30 uitkomt.
Goed zo, lijkt mij goed plan die 30 km grens, maar ja dan ook voor iedereen, ook die fietsers etc..!
Maarehh . . . . ,
die 40 km/h voelt als stapvoets lijkt mij een beetje van de pot gerukt als je begrijpt wat ik bedoel.
Dan moet je weg ook zo in richten,
langs de grachten haal je de 30 niet eens
A : door alle geparkeerde auto’s en bedrijfbusjes en andere obstakels en toeristen die doelloos op de weglopen enz enz
B : en je bent natuurlijk zoekende naar dat ene plekje om zelf te mogen staan a € 7,50 per uur.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 08 nov 2024 10:00
door koeroeur
Tijdens het wachten in de garage heb ik even de nieuwe Dacia Duster staan bekijken. Ze waren een exemplaar aan het klaarmaken voor levering.
Echt wel een volwassen auto geworden.
Uit nieuwsgierigheid even via Dacia.be de overnamewaarde van m'n huidige auto laten berekenen. Als het verschil niet té groot was...
Blijkt m'n 2,5 jaar oude Jogger met 65.000 km in 2,5 jaar tijd 9.000 euro waarde kwijt te zijn
Nu kreeg ik meteen telefoon van m'n garage dat ik hem even binnen moet brengen. Dat ze pas zo de echte waarde kunnen bepalen. Dat het iet smeer zou zijn.
Maar van 20.500 naar 11.300 op 2,5 jaar tijd
Dat zou een 10.000 euro bijleggen zijn voor de Duster. Nah, don't think so...
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 08 nov 2024 10:09
door raven14
Wanneer je privé een nieuwe wagen koopt, gooi je 20% van de aankoopwaarde zo maar door het raam wanneer je bij de dealer buitenrijdt.
Elk merk heeft wel zijn eigen versie van certified occassie met (dikwijls nog meer dan nieuw) garantie. Dat is de financieel verstandiger manier. En vind je je zin niet hier in België of Nederland, dan haal je'm gewoon uit DE.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 08 nov 2024 10:55
door leon1
Dat een normale auto bij normaal gebruik in 3 jaar qua inruilprijs door de helft van de nieuwprijs gaat vind ik nog niet eens zo gek hoor.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 08 nov 2024 11:13
door jakkel
raven14 schreef: ↑08 nov 2024 10:09
Wanneer je privé een nieuwe wagen koopt, gooi je 20% van de aankoopwaarde zo maar door het raam wanneer je bij de dealer buitenrijdt.
Elk merk heeft wel zijn eigen versie van certified occassie met (dikwijls nog meer dan nieuw) garantie. Dat is de financieel verstandiger manier. En vind je je zin niet hier in België of Nederland, dan haal je'm gewoon uit DE.
Buiten m'n allereerste auto altijd nieuwe auto's gekocht, maar daar ga ik nu wel van afstappen. Om de reden die jij aangeeft. Stilaan aan het uitkijken om m'n bijna 10 jaar oude 320d Touring (nog net Euro 5
) te vervangen. Premium selection 330e lijkt me wel wat, lage kilometerstanden, momenteel 4 jaar garantie en toch wel zo'n 15 tot 20.000 euro minder dan de nieuwprijs.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 08 nov 2024 11:30
door havana
Zonder vering neem ik aan
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 08 nov 2024 11:32
door pino
havana schreef: ↑08 nov 2024 11:30
Zonder vering neem ik aan
De schokdempers eraf halen is (zoals richtingaanwijzers) bij BMW een dure optie.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 08 nov 2024 11:34
door jakkel
havana schreef: ↑08 nov 2024 11:30
Zonder vering neem ik aan
Alvast wel de sportophanging! Alhoewel, sinds de F30/31 3-reeks is die optionele sportophanging, spijtig genoeg, eigenlijk geen sportophanging meer.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 08 nov 2024 14:01
door raven14
Ik heb vorige week de elektrische Porsche Macan Turbo mogen testen (zonder koopinteresse). Toch wel onder de indruk van die machine, zowel qua looks, afwerking, power als weggedrag. Ik zou het een echte Porsche durven noemen. Een Macan GTS rijdt voor mij nog een stukje leuker, maar dan vooral door de motor met zijn sound, gasrespons en karakter, en minder door wegligging en weggedrag - ze kunnen het extra gewicht bij de batterijwagen goed verhullen. Maar die hogere klasse elektrische wagens zijn veel, maar dan ook veel te duur om privé aankoop te kunnen verantwoorden. De auto waarmee ik reed kostte meer dan 150k euro - en als deze evenvueel waarde inboet tweedehands als de Taycan, dan huil je toch wel wanneer je hem na een jaartje of 3 wil vervangen.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 08 nov 2024 15:34
door bakboord1
Ik kijk wel eens naar een Audi etron.
Nieuw 70-100k en tweedehands 4-5 jaar 30-40k.
Dat is 10k per jaar afschrijving.
Beetje kleine actieradius en duur om te rijden maar verder wel een perfecte auto voor ons met 3 tieners met een typische Nederlandse lengte.
(Los van de vele defecte motoren in de eerste jaren)
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 08 nov 2024 15:38
door koeroeur
Onze 7 jaar oude Partner gekocht voor 14.000 euro (in 2015 denk ik en ok, met veel korting en overnamepremie,...). Verkocht in 2022 aan de garage voor 5.000.
Da's ook 9.000 euro maar dan op 7 jaar en met 160.000 km.
Nieuwe auto is voor mij als niet auto man vooral makkelijk en heeft een beetje gerust gemoed.
Dat kost idd wel wat.
Als ik google lijkt me bij een particuliere verkoop een 15.000 haalbaar.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 08 nov 2024 15:50
door jakkel
raven14 schreef: ↑08 nov 2024 14:01
Ik heb vorige week de elektrische Porsche Macan Turbo mogen testen (zonder koopinteresse). Toch wel onder de indruk van die machine, zowel qua looks, afwerking, power als weggedrag. Ik zou het een echte Porsche durven noemen. Een Macan GTS rijdt voor mij nog een stukje leuker, maar dan vooral door de motor met zijn sound, gasrespons en karakter, en minder door wegligging en weggedrag - ze kunnen het extra gewicht bij de batterijwagen goed verhullen. Maar die hogere klasse elektrische wagens zijn veel, maar dan ook veel te duur om privé aankoop te kunnen verantwoorden. De auto waarmee ik reed kostte meer dan 150k euro - en als deze evenvueel waarde inboet tweedehands als de Taycan, dan huil je toch wel wanneer je hem na een jaartje of 3 wil vervangen.
Ik twijfel momenteel nog om vol elektrisch te gaan. De beperkte actieradius houdt me wat tegen. Vooral om mee op reis te gaan en het gebrek aan laadinfrastructuur als je ergens in een gat van de Provence ofzo rondhangt. Een hybride lijkt me nu nog de beste keuze als particulier (rijbereik, aankoop...). Ook mis ik toch wat het gevoel van het autorijden in zo'n elektrische auto. M'n schoonzoon rijdt een iX3, m'n schoonbroer een Tesla Model X. Dat rijdt super, maar toch...