Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 13 jul 2009 18:55

Nog wat meer info over het gebruik van een centrifuge bij EPO-gebruik gevonden:

EPO (erythropoïetine) is een lichaamseigen hormoon, dat normaal in de nieren wordt aangemaakt. EPO stimuleert de aanmaak van rode bloedcellen en verhoogt het totale bloedvolume; er komt dus meer bloed in het lichaam. Het werd in de jaren tachtig kunstmatig nagemaakt en kwam op de markt als medicijn voor mensen met erge bloedarmoede. In de sportwereld werd dit medicijn al snel in de armen genomen als prestatieverbeteraar.

Rode bloedcellen zorgen voor het transport van zuurstof in o.a. de spieren. Deze zuurstof is noodzakelijk voor de (aerobe) verbranding in de spieren. Wanneer de zuurstof in de spieren als het ware ‘opraakt’, schakelen de spieren over op een andere soort verbranding (anaeroob). Hierbij komt melkzuur vrij, wat kan leiden tot de bekende ‘verzuring’. Sporters met veel rode bloedcellen zijn dus veel langer in staat om gebruik te maken van aerobe verbranding en gaan pas later verzuren. Het prestatievermogen neemt zo tot 10% toe. EPO heeft vooral effect bij duursporten.

Maar het voordeel van EPO gaat nog verder. Doordat het bloedvolume toeneemt, kan de sporter ook veel beter tegen de warmte. In een normale situatie heeft het bloed als het warm wordt de neiging om naar de huid te trekken om af te koelen. Bij EPO gebruik, blijft er bloed voor de verbranding in de spieren achter en is ook het gevaar voor uitdroging minder groot. EPO wordt veel gebruikt in combinatie met bloeddoping. Hierbij wordt lang van te voren bloed van de sporter afgenomen en deze wordt met een soort centrifuge ingedikt (hoge concentratie rode bloedlichaampjes). Ondertussen wordt met EPO (lichaamseigen of kunstmatig toegediend) het ontstane tekort op een natuurlijke manier aangevuld. Een paar dagen voor de wedstrijd wordt het ingedikte bloed vervolgens weer ingespoten. De sporter heeft dan dus een heel groot aandeel rode bloedlichaampjes en is klaar voor topprestaties.

frieserenner
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 03 jul 2009 01:10

frieserenner 13 jul 2009 19:08

Wat ik soms, al lezende, niet begrijp is dat er mensen zijn die verdachte of beschuldigde sporters nog steeds de handen boven het hoofd houden. Natuurlijk is niets zeker totdat iets is bewezen maar is het nu werkelijk zo vreemd dat ze aan de stoelpoten van Rabo zagen?

Boogerd zei gisteravond dat het klinkklare onzin is en hoe het mogelijk was dat men er bij kwam. Zo vreemd is dat toch niet lijkt me. Ten eerste, "pakkende" sporters liegen alsof het gedrukt staat. Notabene Kohl stak in de tour (in de bolletjestrui!) een heel mooi antidopingsverhaal af terwijl hij zelf de spin in een web was. Ook Museeuw beweerde altijd bij hoog en laag clean te zijn. Zo kan ik er wel 20 opnoemen, dan heb ik het alleen over wielrenners. Kijk eens naar alle oud renners die nu ruiterlijk toegeven hoe het er aan toe ging/gaat. Boogerd zei ook dat er een zerotolerance beleid bij de Rabo is. Moeten wij dan nu nog geloven dat Thomas Dekker om andere redenen dan doping is weggestuurd?
Kohl die al vanaf zijn 19e gebruikte (dus ook tijdens zijn Rabo tijd), Marc Lotz die gepakt werd, Rasmussen uit de tour geknald. En oh ja, wie was daar ook al weer zo kwaad om? Werkt die nu nog bij Rabo?
Eigenlijk is het vrij logisch dat men het spoor volgt richting Rabo.

Nogmaals ik hoop dat het allemaal geen waarheid wordt maar mijn gevoel is niet goed.

Dan nog dit. Commentatoren en profrenners schreeuwen maar dat het dopinggebruik overbelicht wordt en dat door alle wazigheden de gehele wielrennerij wordt afgedaan als een peleton vol spuiters en slikkers. Vergeten ze dan wie daar de aanleiding voor is?
Ze doen het toch zelf, niet de kijker! Zijn wij als belangstellende en supporter al niet genoeg genaaid dan? Boogerd moet snel zijn mondje dicht houden want ook bij het NK 2 jaar terug, toen de microfoontjes mooi open stonden, werd het hele volk ook weer geflikt (Langeveld).
Oh ja die rijd nu ook bij Rabo. Ik heb geen medelijden met al die dikbetaalde renners die wedstrijden valselijk winnen, dikke premies opstrijken en weglopen met de eer en later in de slachtofferrol kruipen als ze worden gepakt. Leuk voor al die andere renners die toen 2e werden en nu op papier de etappe alsnog krijgen. Bijna alle "top" renners zijn gepakt op doping, onze "helden". Hebben de renners dan nog het recht om te zeggen dat het allemaal sterk overbelicht wordt? Ik dacht het niet.

Toevoeging:
Ik herinner me ook nog een vraaggesprek met Boogerd toen hij was gestopt, van vorig jaar of 2 jaar terug. Hem werd de vraag gesteld of hij ooit doping had gebruikt.
Hij antwoorde toen in de trend van: "voor mijn gevoel/of naar mijn idee heb ik geen verkeerde dingen gedaan". Toen wierp dit bij mij al vraagtekens op maar wellicht komt dit nu in een ander daglicht. Het zou leuk zijn om dat interview nog eens terug te zien.

Kleine zoektocht op het www:
http://wielrennen.blog.nl/algemeen/2008 ... staat-niet

joe1972
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 07 jul 2009 02:02

joe1972 13 jul 2009 21:15

@ Ever, dat maakt inderdaad duidelijk dat je een centrifuge nodig hebt (of in ieder geval nodig kunt hebben) bij bloedtransfusies.

@ Paulus R3. Dat gevoel bekroop mij ook. Blijkbaar zal het wel vaststaan dat Boogerd en Matschiner elkaar kennen. Ik vond het antwoord ook wel verrassend precies. Dat plaatst de angst van Boogerd om naar Oostenrijk te reizen ook een in ander daglicht. Wellicht heeft hij goede redenen om te vermoeden dat hij daar zal worden aangehouden.

@ Friese Renner. Ik ben het met je analyse wel eens. Het is niet gek dat ze naar de Rabo's kijken en betrapte dopingzondaars zijn meestal niet in hun eerste leugen gestikt. Aan de andere kant probeer ik het ook met een gevoel van compassie en liefde voor de sport te bekijken. Wij wilden destijds allemaal dat er weer eens een Nederlandse renner wat won en dat deden Boogerd en Dekker. Nederlandse renners die zich begin jaren negentig verdedigden door over doping bij de Italianen en Spanjaarden te praten, kregen geen enkel gehoor. De rabo's hadden (voor zich zelf) denk ik de keuze om af te haken of mee te doen en ze zijn mee gaan doen. Wanneer precies? Dat is nog voer voor een interessante discussie. Misschien is het pas echt misgegaan met de komst van Rasmussen, toen die voelde dat hij de tour kon winnen, maar waarschijnlijk al wel eerder.

Ik praat het daarmee niet goed, maar ik weet eerlijk gezegd niet welke keuzes ik zou hebben gemaakt.
a.k.a Joe

frieserenner
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 03 jul 2009 01:10

frieserenner 13 jul 2009 21:36

@Joe1972
Om die discussie te voorzien van voer; Rolf Sörensen (ja ook Deen) heeft ook een groot rookgordijn om zich heen hangen. Ook hij stond in zijn Rabo tijd onder "toezicht" van Ferrari als ik het goed heb.

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 13 jul 2009 21:42

Friese renner schreef:Wat ik soms, al lezende, niet begrijp is dat er mensen zijn die verdachte of beschuldigde sporters nog steeds de handen boven het hoofd houden.


Wie zijn dat dan volgens jou op dit forum? Graag ook even een toelichting op wat precies wordt beweerd, en waarom jij vindt dat dat verdediging van pakkers (of wat ik laatst las: "pakhazen" ) is.

@Evers, mag ik eens vragen waar die info uit jouw laatste bericht (16:55) vandaan komt?
Dit alles zo lezende, doet mij tot de conclusie komen dat het 1. in de sportwereld nógal schort aan goede informatie rondom de zin/onzin van doping en 2. het geen wonder is / kan zijn dat sporters naar doping grijpen. Bij het laatste laat ik even in het midden hoeveel dat er zouden moeten zijn (in de ogen van "het publiek" is dat al gauw iedereen).

In het verleden heb ik dit op dit forum al eens geopperd: een goede dopingaanpak is vooral gebaat bij goede voorlichting omtrent de zin/onzin van doping. En met goede voorlichting bedoel ik dan vooral uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek in kaart brengen, inlichten over de gevaren van doping, discrepantie evalueren tussen medische wereld en sportwereld etc. En dit moet uiteraard vooral bij de basis aangepakt worden: de nog-zo-onbedorven jeugdige sporters.
Dit had overigens ook één van de kerntaken van de UCI moeten zijn, laat eens een stel goed gekwalificeerde wetenschappers (dopingdeskundigen, sportfilosofen, ethici) aan het woord...

Add.: dat gebeuren rondom van Joeri van Gelder laat vooral zien dat de wielerwereld niet zo uniek is, als het om gebruik van verboden middelen gaat... Daarnaast nog andere incidenten recentelijk, een dopingschandaal in de schaatssport en paardensport bijv. Miss. even een kleine verademing voor de wielersport?

frieserenner
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 03 jul 2009 01:10

frieserenner 13 jul 2009 22:03

Wie zijn dat dan volgens jou op dit forum? Graag ook even een toelichting op wat precies wordt beweerd, en waarom jij vindt dat dat verdediging van pakkers (of wat ik laatst las: "pakhazen" ) is.
Ten eerste bedoel ik niet expliciet op dit forum maar ook op andere sites.
Daarnaast kun je ook even de moeite nemen om zelf terug te lezen en dan vind je vast datgeen wat ik bedoel. Ik heb het ook niet over verdedigen maar "handen boven het hoofd" houden. Maargoed het is niet mijn bedoeling om andermans opvattingen of liefde voor een renner tot op de man te bekritiseren. Zelf was ik ook altijd een grote fan van Vino.

En nogmaals het is niet gek dat het publiek denkt dat het overgrote deel van het peloton pakt(e). Als je terug gaat in de tijd en dan kijkt naar wie er allemaal al bekend hebben dan wel betrapt zijn, dat zijn er nogal een paar. De PDM ploeg kon er ook wat van eind jaren 80.
Meerdere renners hebben bekend epo gebruikt te hebben. En om eerlijk te zijn lijkt het mij vreemd dat de rest van zo'n ploeg dan niet gebruikte. Maar goed eerlijk is eerlijk dat zijn mijn gedachtenspinsels.

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 13 jul 2009 22:28

@ Friese renner. Nou, ik had miss. gedacht, dan komt die naam van mij vast ook wel (weer) naar voren, i.v.m. het topic over Thomas Dekker ;) De (meest recente) reactie van mij daar, had trouwens evenzogoed hier geplaatst kunnen worden..

Voor de rest, vind ik het ondanks alle recente dopingrelletjes, waarbij het thans, op een uitzondering na, nog steeds beperkt blijft tot beschuldigingen/verdachtmakingen, nog steeds wel meevallen. Geen enkele Franse renner betrapt de afgelopen tijd, geen verdachte Franse zaken ook, Tour-organisatie tevreden, UCI (automatisch) ook, dus wat wil je nog meer?
Ik zie in ieder geval geen enkele reden om aan te nemen dat het er in de wielerwereld héél erg aan toe is, en sowieso niet erger dan andere sportakken.
PDM overigens mee eens, maar dat speelde ook een flink aantal jaartjes geleden. Jammer trouwens dat de renners van die ploeg door velen daar nog steeds voor aangekeken worden, ipv die ploegarts die daarbij direct betrokken was, maar goed, dat is weer een ander verhaal.

frieserenner
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 03 jul 2009 01:10

frieserenner 13 jul 2009 22:37

Om eerlijk te zijn vind ik het absoluut niet meevallen. Na jaren van verscherpte controles, schorsingen en boetes zou je haast denken dat de renners het nu wel een keer laten.
Maar nee hoor men gaat vrolijk door hun eigen sport de vernieling in te helpen. Elke renner die gesnaaid wordt is er 1 teveel. Op de OS worden gewoonweg weer renners gepakt die nou echt toch wel een keer een lesje geleerd zouden moeten hebben.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 14 jul 2009 01:00

Jan W.F. schreef:@Evers, mag ik eens vragen waar die info uit jouw laatste bericht (16:55) vandaan komt?
Dit alles zo lezende, doet mij tot de conclusie komen dat het 1. in de sportwereld nógal schort aan goede informatie rondom de zin/onzin van doping en 2. het geen wonder is / kan zijn dat sporters naar doping grijpen. Bij het laatste laat ik even in het midden hoeveel dat er zouden moeten zijn (in de ogen van "het publiek" is dat al gauw iedereen).


Die info uit mijn laatste bericht komt van even googlen op "epo bloed centrifugeren" en is afkomstig van de website van DTC (Driebergse Toerclub). Eerlijk gezegd hecht ik meer waarde aan de verklaring van het gebruik van de centrifuge om bloed beter houdbaar te maken (dit kun je op een heleboel websites vinden, die over bloed in het algemeen gaan, dus niet specifiek in verband met doping).

Overigens ben ik van mening dat in andere (duur)sporten waarschijnlijk net zoveel gepakt wordt als in het wielrennen. Alleen wielrennen heeft de reputatie en er komt meer boven water doordat er meer controles zijn dan in andere sporten. Kijk alleen naar de Fuentes zaak: het zou gaan om honderden sporters uit allerlei sporten, maar alleen de namen van wielrenners worden openbaar. De Oostenrijkse zaak behelst ook meer sporten maar daar hoor je nog niet zoveel over. Wellicht ook omdat het sporten zoals langlauf en biathlon betreft die in veel minder landen populair zijn.

joe1972
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 07 jul 2009 02:02

joe1972 14 jul 2009 02:48

@Friese renner, dat is grappig, die naam had ik ook al in gedachten. Hij was één van de ervaren renners die destijds de jonkies van de Rabobank wegwijs moest maken, waaronder Michael Boogerd. (Zijn overwinning in Aix les Bains kwam deels tot stand doordat Sorensen in de koers opdracht gaf aan Boogerd om in de laatste kms aan te vallen).

Er zijn wel een aantal interessante lijnen te zien. Rolf Sorensen is eind tachtig niet met Ferrari maar met Luigi Checchini in aanraking gekomen. Hij zou ook Bjarne Riis bij Checchini hebben gebracht. Daarnaast heeft hij eind jaren tachtig begin jaren negentig tijdens de EPO-opkomst, in Italiaanse dienst gefietst en is toen succesvol geweest. Eerst voor Ariostea, waar o.a. Riis, Argentin, Pascal Richard en Järmann fietsten. Later fietste hij voor MG GB van Lefevre. (Ik heb hem niet kunnen terugvinden als klant van Michele Ferrari, heb jij daar info over?)

Als je de verbanden ziet in de samenstelling van ploegen (renners, dokters en ploegleiders) door de jaren heen, kun je interessante lijnen zien. Je mag er vanuit gaan dat renners het vak van elkaar leren. Juist dit soort praktijken. Dat zijn geen bewijzen, maar wel interessante theorieën.

Zo kwam ik ook toevallig een interview met Riis tegen, waarin hij uitlegt dat hij zoveel van Fignon heeft geleerd. Tsja, dat staat nu natuurlijk in ander daglicht.

Bjarne Riis en Laurent Fignon

Info over Sorensen en Checchini

EDIT: Rasmussen heeft voor Rabobank bij welke ploeg gereden? Die van Riis: CSC Tiscali. Misschien heeft hij daar ook nog even (voorjaar 2002) met Sorensen gefietst.
a.k.a Joe

marcels
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 12 feb 2008 11:46
Locatie: Leende

marcels 14 jul 2009 13:17

fiedoo schreef:
Als ik een bloeddonatie doe volstaat een heel klein beetje afgenomen bloed om de hematocriet te meten, daarvoor is echt geen machien nodig.
Misschien moet Boogerd ooit nog wel eens zijn excuses aanbieden aan een zekere VDB?


De meest eenvoudige (en goedkoopste) manier om hematocriet te meten is door bloed te centrifugeren, ofwel het plasma van de rode cellen scheiden en vervolgens het percentage plasma / rode bloedcellen te bepalen in de buis.

Daarnaast wil je volgens mij het het plasma ook niet opslaan, enkel de rode bloedcellen. d.m.v de centrifuge kan je dit dus scheiden.

paulusR3 schreef:Volgens mij is hier sprake van verwarring; als ik het goed begrijp heb je centrifuges om de HT-waarde te bepalen(zoals bovenstaande) en heb je centrifuges die gebruikt worden bij bloeddoping. Waar je dus fysiek 'aan' kunt liggen. Correct me if i'm wrong....


Dan heb je het over transfusie, dat is iets anders dan centrifugeren.

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 14 jul 2009 22:48

De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

Plaats reactie